Independent bottlers

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Callo
Senior
Senior

Re: Independent bottlers

Ongelezen berichtdoor Callo » 24 Feb 2015, 13:31

sorry voor het off-topic :HitHead

Bedankt iedereen voor de info!
0 x
Afbeelding

Bigwill87
Senior
Senior

Independent bottlers // Best Of Whisky

Ongelezen berichtdoor Bigwill87 » 24 Feb 2015, 14:30

Beste liefhebbers,

Ik heb een vraag over het Independent Bottle segment.
The best of Whisky verkoopt sinds begin 2014 volgens hun ''best of whisky'' label elk jaar een bijzondere whisky. Speciaal voor de spirit of Amsterdam.
Deze flessen zijn niet extreem duur, maar wel erg beperkt in oplage 2014 waren er 60 stuks, en 2015 waren er 75 stuks.
Aangezien ik het idee heb dat deze zeker in die prijscategorie een mooi investering zijn heb ik ze beide staan.

Nu is de vraag alleen: waarom verkoopt het voor geen meter? is het de whiskysoort? in mijn optiek kan het label zonder uitermate bijzondere whisky ook enorm gewild worden. Vereiste is dan wel dat de bottelingen zo snel mogelijk uitverkocht zijn. Dit houdt ze interessant.
De 2014 editie: Glenallachie 2004 9 YO 57.1% Best of Whisky Vintage
De 2015 editie: Auchroisk 1999 14 YO 46% Best of Whisky Vintage Beide schommelen rond de 60 euro p.s
En van beide staan ze nog te koop op de site. ( mocht ik gelijk hebben, hebben jullie als lezer een tip voor een leuke fles.

Ik hoor het wel.

Groeten Wilco
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Feb 2015, 14:40

Flessen van independent bottlers zijn over het algemeen niet zo gewild bij verzamelaars, die kijken meer naar OB's (Original/Owner's Bottlings). Er zijn wel wat uitzonderingen (bijvoorbeeld whisky van gesloten distilleries of enkele bottlers/bottelingen met een extreem goede reputatie) maar gemiddeld gezien zullen IB's achterblijven in prijs bij OB's.

En als je dan een onbekende bottelaar als Best of Whisky hebt in combinatie met twee onbekende distilleries kan je ze beter opdrinken denk ik, want de prijs zal niet veel veranderen in de loop van de tijd.

Hele bovenstaande verhaal zegt niks over de kwaliteit van de whisky zelf overigens, die kan prima zijn, maar daar kijken verzamelaars toch minder naar :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 24 Feb 2015, 17:04

Matti schreef:
Callo schreef:En Port Charlotte, is dit enkel een merknaam of rijpt elk vat in de oude opslagplaats van de gesloten Port Charlotte distilleerderij

Enkel een merknaam, maar de vaten zouden best wel eens kunnen rijpen in de oude Port Charlotte warehouses, want die zijn in gebruik bij Bruichladdich. Port Charlotte zelf zou worden herbouwd, maar heeft al een aantal keer vertraging opgelopen.

Overigens claimt Bruichladdich als enige op Islay al zijn vaten op het eiland te bewaren, vergroot de kans dus dat de PC ook op locatie bewaard worden. Ik heb echter ook PC vaten in de warehouses achter de destilleerderij gezien ;) .
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 02 Mar 2015, 17:09

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand van jullie al ervaring heeft met de bottelingen van Gordon and Company? Ik overweeg een Littlemill-botteling van ze aan te schaffen.

Groet!
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Mar 2015, 17:34

Nickolaas schreef:Ik vroeg me af of iemand van jullie al ervaring heeft met de bottelingen van Gordon and Company? Ik overweeg een Littlemill-botteling van ze aan te schaffen.

Ik heb er ooit twee blind aangeschaft. Inmiddels heb ik er 1 open (WB) en vind hem erg lekker. Megafruitbom.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 02 Mar 2015, 19:20

turfsmurf schreef:
Nickolaas schreef:Ik vroeg me af of iemand van jullie al ervaring heeft met de bottelingen van Gordon and Company? Ik overweeg een Littlemill-botteling van ze aan te schaffen.

Ik heb er ooit twee blind aangeschaft. Inmiddels heb ik er 1 open (WB) en vind hem erg lekker. Megafruitbom.

Top, dank voor de snelle reactie :goedgedaan .
0 x
Afbeelding

Joris
Senior
Senior

Re: Independent bottlers // Best Of Whisky

Ongelezen berichtdoor Joris » 05 Mar 2015, 22:03

Bigwill87 schreef:De 2015 editie: Auchroisk 1999 14 YO 46% Best of Whisky Vintage Beide schommelen rond de 60 euro p.s
En van beide staan ze nog te koop op de site. ( mocht ik gelijk hebben, hebben jullie als lezer een tip voor een leuke fles.

Ik heb de 2015 versie laatst opengetrokken, mocht het in waarde niets worden, dan heb je er zeker een degelijke whisky aan overgehouden!
1 x
Afbeelding

Bigwill87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bigwill87 » 06 Mar 2015, 16:45

Goed om te weten.

Bedankt voor je reactie ;)

Groeten

wilco
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Mar 2015, 21:47

whiksy schreef:
Soundwave schreef:... Ik zie een Ralfy dan een oproep doen om elke NAS te boycotten en vraag mij serieus af of hij wel doorheeft dat als hij en zijn publiek een boycot zouden bewerkstelligen, dat de Diageo's van deze wereld dat vrijwel niet zullen merken in hun inkomsten.

Hij boycot alleen schotse single malt nas. En ik vind zijn actie wel begrijpelijk. Eigenlijk geeft hij aan dat Jim Murray een punt heeft, de schotse single malts zijn kwalitatief minder geworden.
Maar een Diageo zal het worst wezen idd.

Jim Murray: dat is die idioot die een Finlaggan CS 55% (ook nog een NAS, hahaha) een rating heeft gegeven van 94! En het is met afstand het slechtste wat ik ooit geproefd heb, ik heb nog 10x liever een JW Red... :P
En Ralfy, tsja, ik vind het altijd wel leuk zijn reviews te kijken als slaat ie wel door in zijn omschrijvingen. Wat hij allemaal meent te ruiken en proeven, onvoorstelbaar. Maar om NAS te boycotten slaat nergens op, er zijn kwalitatief uitstekende NAS whisky's te koop zoals wij allemaal weten. En ik weet ook dat als de distilleerderijen geen NAS meer kunnen slijten de prijzen nog verder omhoog zullen gaan! Laphroaig QC, A'Bunahd, Uigidael, mij smaken ze prima, om er maar een paar te noemen.

En wat betreft IB, in NL lopen we wel een beetje achter hoor, op de Duitse markt is veel meer IB te krijgen. Kwalitatief is het bij de grote bottelaars dik in orde, zoals Signatory, Malts of Scotland, HB, G&McP om er een paar te noemen. Ik ben blij dat de beleggers/verzamelaar daar omheen lopen, zo is er tenminste ook nog iets goeds te koop voor redelijk normaal geld! Gisteren eerst een Macallan 15 yo gehad en toen een nieuwe fles, Signatory Glenlivet 1997 15yo CS. Dat had ik niet andersom moeten doen, dan was die Macallan compleet verdronken. En met die Macallan is niks mis :Slainte
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Mar 2015, 22:38

Ben het voor een deel met je verhaal eens hoor en zelf kan ik mij niet voorstellen dat ik ooit zo extreem veel kan beschrijven in een whisky, maar soms lukt me dat wel en heb ik ineens zo'n bui. Het feit dat je zelf iets niet waarneemt betekent niet automatisch dat een ander dit niet zou kunnen. Daar zou ik dus wat terughoudend in zijn in je beoordeling van bepaalde reviewers.

PS
Ik heb het hier alleen over het waarnemen en herkennen van chemische verbindingen, niet over vreemde bovennatuurlijke verschijnselen ;)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Mar 2015, 23:06

Ben het wel eens met wat je zegt en vindt de reviews van Ralfy ook altijd leuk en vaak best nuttig. Al haal ik er nooit uit wat hij er uit haalt, maar dat maakt niet uit natuurlijk. Ook de reviews van Horst Lunig vind ik goed, alleen vaak niet echt leuk om naar te kijken. Hij brengt het wat nuchterder, Duitser zo u wilt, maar je kunt er wel wat mee.
Maar met Murray heb ik dat niet, ik heb eigenlijk die Finlaggan als blindganger gekocht zonder er ook maar iets over gelezen te hebben. Toen ik 'm rook had ik al serieuze twijfel en toen ik 'm proefde wist ik dat ik nog nooit zoiets smerigs had gedronken en ook niet meer zal doen, ik luister voortaan beter naar m'n neus.... :lekker En toen ben ik maar gaan zoeken naar reviews en kwam er tot mijn stomme verbazing achter dat Murray dit bocht maar liefst 94 punten heeft gegeven. Ik weet dat over smaak niet valt te twisten, maar dat is echt onmogelijk. Ik zou het niet eens in mijn ruitensproeier doen, dan ruik je het namelijk nog... Ik wil je met liefde een free sample toesturen Soundwave, dan kun je zelf oordelen :bigsmile

Nog even over de IB: ik ben de avond begonnen met een Sigantory Glenlivet 1997 15 yo met daarna een Aberlour A'Bunahd b49. Van die A'Bunahd blijft niks over na die 97'er. Bizar goed spul, terwijl die Aberlour nou ook niet echt verkeerd is. En nu weer een Sigantory Glenlivet 1996 18 yo en die is toch een klap beter als de Aberlour.... Niet zo goed als de 1997 Sig, maar echt een prima dram :Slainte
En betaalbaar, ook prettig :gnif
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”