Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lover!
- avdboom
- Top bijdrager

Re: Uit de hand gelopen hobby... De financiën van whisky lov
Ps.
Er zullen er ook best wel tussen zitten die een bmw zouden kunnen rijden, maar kiezen voor whisky en een oude gedeukte renault 19 rijden haha...
Zo zie ik het dan maar....
Er zullen er ook best wel tussen zitten die een bmw zouden kunnen rijden, maar kiezen voor whisky en een oude gedeukte renault 19 rijden haha...
Zo zie ik het dan maar....
0 x
Wij zijn tweeverdieners, (nog) geen kinderen, maar vooral genietend van het leven.
We werken hard (ik ben vrijwel nooit minder dan 12 uur van huis), en investeren dus in onze spaarzame vrije tijd. Naast hobby's als voetbal en muziek, gaan we vaak uit eten en maken mooie reizen. Daarnaast geniet ik van mooie wijn en lekkere whisky's. Daar geven we geld aan uit, omdat we het kunnen. Kunnen we het niet, dan doen we het niet.
Wel gaan we voor kwaliteit. Dat kan soms decadent overkomen, maar liever 1x geld uitgeven aan kwaliteit, dan 3x aan matigheid.
Maar vooral doen wat je leven verrijkt, je maakt je eigen keuzes!
We werken hard (ik ben vrijwel nooit minder dan 12 uur van huis), en investeren dus in onze spaarzame vrije tijd. Naast hobby's als voetbal en muziek, gaan we vaak uit eten en maken mooie reizen. Daarnaast geniet ik van mooie wijn en lekkere whisky's. Daar geven we geld aan uit, omdat we het kunnen. Kunnen we het niet, dan doen we het niet.
Wel gaan we voor kwaliteit. Dat kan soms decadent overkomen, maar liever 1x geld uitgeven aan kwaliteit, dan 3x aan matigheid.
Maar vooral doen wat je leven verrijkt, je maakt je eigen keuzes!
0 x
Wij zijn ook tweeverdieners en met 5 kinderen.
Ben ook een tijdje weg geweest hier op het forum omdat ik gewoon geen geld had voor whisky.
Nu blij dat ik weer 4 verschillende bescheiden flessen heb staan.
Ik koop wanneer het kan en meestal toch echt rond de 30 a 40 per fles , duurste fles wat ik ooit gekocht hebt was 80 euro.
Ik snap best als je het geld ervoor dat je meer geld eraan uitgeeft , iedereen geniet binnen zijn mogelijkheden.

Ben ook een tijdje weg geweest hier op het forum omdat ik gewoon geen geld had voor whisky.
Nu blij dat ik weer 4 verschillende bescheiden flessen heb staan.
Ik koop wanneer het kan en meestal toch echt rond de 30 a 40 per fles , duurste fles wat ik ooit gekocht hebt was 80 euro.
Ik snap best als je het geld ervoor dat je meer geld eraan uitgeeft , iedereen geniet binnen zijn mogelijkheden.

0 x
- defeatless
- Moderator

Zelf verdien ik iets onder modaal. Heb een vriendin maar wonen niet samen.
Verder heb ik een goedkoop huurhuisje en heb eigenlijk twee hobby's: Fietsen en whisky. Een dure fiets en de bijbehorende kleding is eenmalig, en 100 km fietsen op zaterdag kost niks (pont is hooguit 1 euro).
Verder heb ik geen auto ofzo, toch niet nodig, heb alles in dit kleine stadje. Dus daar gaat ook geen geld heen.
Al met al geef ik toch ook een goede 2000 euro per jaar uit aan whisky.
En dan spaar ik ook nog om mocht ik volgend jaar zonder werk te komen ik in ieder geval minimaal een jaar toch op eigen benen kan staan.
Dus ja ik ben eigenlijk wel rijk, maar heb geen hoog inkomen.
Verder heb ik een goedkoop huurhuisje en heb eigenlijk twee hobby's: Fietsen en whisky. Een dure fiets en de bijbehorende kleding is eenmalig, en 100 km fietsen op zaterdag kost niks (pont is hooguit 1 euro).
Verder heb ik geen auto ofzo, toch niet nodig, heb alles in dit kleine stadje. Dus daar gaat ook geen geld heen.
Al met al geef ik toch ook een goede 2000 euro per jaar uit aan whisky.
En dan spaar ik ook nog om mocht ik volgend jaar zonder werk te komen ik in ieder geval minimaal een jaar toch op eigen benen kan staan.
Dus ja ik ben eigenlijk wel rijk, maar heb geen hoog inkomen.
0 x
-
liefmans
- Senior

Vroeger was de situatie anderhalf loon met een hypotheek en een kind, momenteel alleenstaand met alimentatie maar wel tastings, samples en shop in bijberoep.
Het is vooral een kwestie van keuzes maken, mobiel is een abbo van 8€, geen kabel, kleren worden versleten...
Eten en drinken daarentegen mag wat kosten.
Mijn grootste voordeel is veel mensen kennen, veel delen en bijgevolg ook veel proeven, ik moet niet van alles een fles hebben.
Zoals Bram al zei, deze hobby is voor mij ook verrijking van mijn leven ipv de spaarrekening.
Het is vooral een kwestie van keuzes maken, mobiel is een abbo van 8€, geen kabel, kleren worden versleten...
Eten en drinken daarentegen mag wat kosten.
Mijn grootste voordeel is veel mensen kennen, veel delen en bijgevolg ook veel proeven, ik moet niet van alles een fles hebben.
Zoals Bram al zei, deze hobby is voor mij ook verrijking van mijn leven ipv de spaarrekening.
0 x
ik heb ook een doodgewone kantoorjob, verdien genoeg om leuke dingen te doen, maar verre van overdreven.
heb geen gezin, wel een koophuis. geen auto, die heb ik hier in de stad niet nodig.
ga gezellig elke week met een team darten en drink daar uiteraard de nodige biertjes.
ga ook met regelmaat naar een concert en dat combineren we dan ook vaak met eten van tevoren.
daarnaast als ik muziek of film echt goed vind moet ik dat ook origineel in de kast hebben staan, dus er gaat ook nog steeds een deel van mijn geld naar blurays en cd's. en uiteraard whiksy dus.
ik probeer het geld dat aan ik whisky kwijt ben in te perken door te blijven speuren naar mooie flessen waarmee ik andere liefhebbers weer voor zachte prijsjes blij mee kan maken, maar waarmee ik elke keer weer een paar euro overhoud voor mezelf om te gebruiken voor de besteding aan flesjes die ik dan weer mooi voor mijzelf mag openen. zo help ik anderen ook aan wat moois maar kan ik het geld dat in whisky steek nog een beetje netjes houden en toch een mooie collectie opbouwen.
heb geen gezin, wel een koophuis. geen auto, die heb ik hier in de stad niet nodig.
ga gezellig elke week met een team darten en drink daar uiteraard de nodige biertjes.
ga ook met regelmaat naar een concert en dat combineren we dan ook vaak met eten van tevoren.
daarnaast als ik muziek of film echt goed vind moet ik dat ook origineel in de kast hebben staan, dus er gaat ook nog steeds een deel van mijn geld naar blurays en cd's. en uiteraard whiksy dus.
ik probeer het geld dat aan ik whisky kwijt ben in te perken door te blijven speuren naar mooie flessen waarmee ik andere liefhebbers weer voor zachte prijsjes blij mee kan maken, maar waarmee ik elke keer weer een paar euro overhoud voor mezelf om te gebruiken voor de besteding aan flesjes die ik dan weer mooi voor mijzelf mag openen. zo help ik anderen ook aan wat moois maar kan ik het geld dat in whisky steek nog een beetje netjes houden en toch een mooie collectie opbouwen.
0 x
- daytona955
- Whisk(e)y goeroe

Grappige discussie, en heel actief,
twee belangrijke dingen merk ik op.. Grootverdiener en wat geef je uit aan whisky..
Ik mis dan eigenlijk een derde optie, "hoe ervaren ben je als whisky drinker"
Bij mijn geval is van je begint te proeven en je proeft steeds meer, zolang je plezier er aan hebt... dit is het leukste van deze hobby....Het is voor iedereen bereikbaar en niet altijd is duur beter... merk ik nu....
Ik denk dat belangrijker is om te vraag te stellen hoeveel % van je inkomen geef je uit van je inkomen....
Kijk want voor sommige is een groot verdiener die 40.000 euro verdiend en voor de ander 120.000 euro....
twee belangrijke dingen merk ik op.. Grootverdiener en wat geef je uit aan whisky..
Ik mis dan eigenlijk een derde optie, "hoe ervaren ben je als whisky drinker"
Bij mijn geval is van je begint te proeven en je proeft steeds meer, zolang je plezier er aan hebt... dit is het leukste van deze hobby....Het is voor iedereen bereikbaar en niet altijd is duur beter... merk ik nu....
Ik denk dat belangrijker is om te vraag te stellen hoeveel % van je inkomen geef je uit van je inkomen....
Kijk want voor sommige is een groot verdiener die 40.000 euro verdiend en voor de ander 120.000 euro....
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Het is maar waar je prioriteiten liggen, hè? Ik ken genoeg koppels van onze leeftijd, en jonger zelfs, die met een dure auto rijden ( of met 2 auto's of nog een motor in de garage staan hebben), in een heel mooi groot huis wonen, met merkkledij rondlopen, die hun kids aankleden met merkkledij, de nieuwste moderne technologische snufjes hebben, haast ieder weekend uit eten gaan etc. Maar ik weet (van sommigen toch) dat ze een verdomd hoge hypotheek moeten betalen iedere maand en dat ze hoogstwaarschijnlijk niet zo denderend veel op hun spaarrekening staan hebben. So what?? Iedereen doet wat hij goed vindt, al dan niet in samenspraak met zijn/haar wederhelft. Het belangrijkste is volgens mij dat je de juiste balans kan vinden. En ik heb die (eindelijk ...
) gevonden door selectiever whisky's aan te kopen en sommige flessen (die ik al had of kocht als investering) te verkopen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
- daytona955
- Whisk(e)y goeroe

johan brugge schreef:Het is maar waar je prioriteiten liggen, hè? Ik ken genoeg koppels van onze leeftijd, en jonger zelfs, die met een dure auto rijden ( of met 2 auto's of nog een motor in de garage staan hebben), in een heel mooi groot huis wonen, met merkkledij rondlopen, die hun kids aankleden met merkkledij, de nieuwste moderne technologische snufjes hebben, haast ieder weekend uit eten gaan etc. Maar ik weet (van sommigen toch) dat ze een verdomd hoge hypotheek moeten betalen iedere maand en dat ze hoogstwaarschijnlijk niet zo denderend veel op hun spaarrekening staan hebben. So what?? Iedereen doet wat hij goed vindt, al dan niet in samenspraak met zijn/haar wederhelft. Het belangrijkste is volgens mij dat je de juiste balans kan vinden. En ik heb die (eindelijk ...) gevonden door selectiever whisky's aan te kopen en sommige flessen (die ik al had of kocht als investering) te verkopen.
hulde
0 x
balans… mooie conclusie.
Ik weet nog dat ik een gigantische collectie havanna's had… tot ik werkloos werd en een deel verkocht. Met de extra inkomsten buiten de uitkering ging ik een spaghetti eten met een trappist. Ik was de rijkste mens ter wereld.
alles is relatief. Balans is een mooie leidraad. Af en toe eens zot doen moet ook kunnen. Balans is daarna weer een mooie leidraad
Ik weet nog dat ik een gigantische collectie havanna's had… tot ik werkloos werd en een deel verkocht. Met de extra inkomsten buiten de uitkering ging ik een spaghetti eten met een trappist. Ik was de rijkste mens ter wereld.
alles is relatief. Balans is een mooie leidraad. Af en toe eens zot doen moet ook kunnen. Balans is daarna weer een mooie leidraad
2 x
- avdboom
- Top bijdrager

Haha... Zullen we een praat groepje beginnen?
Hallo, mijn naam is ...... En ik koop al whisky sinds....
ik zag het beeld zo in ene voor me...
Maar on topic. Lijkt er op dat ieder zo ze verhaal en redenen heeft. Ik hoop dat niemand er later spijt van gaat hebben, maar 1 ding is zeker... We leven NU, en genieten doen we ook NU hier blijkbaar
Vrolijk kerstfeest iedereen, en geniet van je whisky maar vooral ook je familie en/of gezeldschap die ik ieder gun!
Hallo, mijn naam is ...... En ik koop al whisky sinds....
ik zag het beeld zo in ene voor me...Maar on topic. Lijkt er op dat ieder zo ze verhaal en redenen heeft. Ik hoop dat niemand er later spijt van gaat hebben, maar 1 ding is zeker... We leven NU, en genieten doen we ook NU hier blijkbaar
Vrolijk kerstfeest iedereen, en geniet van je whisky maar vooral ook je familie en/of gezeldschap die ik ieder gun!
0 x
-
Alwin
- Senior

Hallo
Hier ook 2 bescheiden maandlonen met 1 kind. Maar we zijn ook niet geinteresseerd om de buurman zijn ogen uit te steken met dure kledij of gadgets. Niet dringende zaken proberen we te kopen in de solden of via goed speuren op het internet voor de beste prijs.
Zolang we maar af en toe eens op stap kunnen en uit eten gaan (hoeft niet duur te zijn om te smaken) zijn we al blij. Natuurlijk nog een financiele buffer overhouden voor onverwachte tegenslagen.
Gr
Alwin
Hier ook 2 bescheiden maandlonen met 1 kind. Maar we zijn ook niet geinteresseerd om de buurman zijn ogen uit te steken met dure kledij of gadgets. Niet dringende zaken proberen we te kopen in de solden of via goed speuren op het internet voor de beste prijs.
Zolang we maar af en toe eens op stap kunnen en uit eten gaan (hoeft niet duur te zijn om te smaken) zijn we al blij. Natuurlijk nog een financiele buffer overhouden voor onverwachte tegenslagen.
Gr
Alwin
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

We waren 2 verdieners met een bij elkaar bovenmodaal inkomen in een huurhuis met relatief lage huur, dus ik hielt voorheen flink veel geld over om te besteden aan van alles en nog wat: whisky, transformers, lekker uit eten gaan, games, gadgets, veel kleding, sneakers en petten, noem het maar op. De whisky die ik kocht werd gemiddeld ook steeds iets duurder naarmate mijn smaak zich ook ontwikkelde.
In de afgelopen anderhalf jaar is mijn vrouw gestopt met werken, heb ik een kind gekregen en hebben we een huis gekocht. Dat betekent dus dat ik op verschillende hobbies wat luxe heb moeten inleveren, maar mij zal je nog steeds nooit horen klagen hoor. Ben van mening dat ik/we het hier in het westen (over het algemeen) nog steeds erg goed hebben tot het asociale aan toe. Mijn vrouw is inmiddels voor zichzelf begonnen en dat kan zomaar de gemiddelde inkomsten uiteindelijk weer flink ophogen, maar dat zien we dan wel weer.
Het enige nadeel van de afgelopen 2 jaar, is dat de prijs van oudere whiskies die mijn voorkeur hebben net zo hard is gestegen als dat mijn netto inkomsten min vaste lasten is gedaald
In de afgelopen anderhalf jaar is mijn vrouw gestopt met werken, heb ik een kind gekregen en hebben we een huis gekocht. Dat betekent dus dat ik op verschillende hobbies wat luxe heb moeten inleveren, maar mij zal je nog steeds nooit horen klagen hoor. Ben van mening dat ik/we het hier in het westen (over het algemeen) nog steeds erg goed hebben tot het asociale aan toe. Mijn vrouw is inmiddels voor zichzelf begonnen en dat kan zomaar de gemiddelde inkomsten uiteindelijk weer flink ophogen, maar dat zien we dan wel weer.
Het enige nadeel van de afgelopen 2 jaar, is dat de prijs van oudere whiskies die mijn voorkeur hebben net zo hard is gestegen als dat mijn netto inkomsten min vaste lasten is gedaald
0 x
Bij mij is de situatie dat ik gewoon best goed verdien momenteel. Dat is ook een momentopname, want als zelfstandige ben je nergens zeker van, dus dat kan zomaar weer anders zijn over een tijdje. Daarbij komt nog dat ik niet hoor bij de groep die gerust 100 - 300 euro voor een fles uitgeef. Wel is de prijs per fles wat gestegen. Van gemiddeld 30 eu naar +- 50 euro nu. En dat zal de komende jaren vast nog meer gaan stijgen, omdat je steeds meer nieuwe dingen wilt proeven. Voor mij is 't ook wel de kunst om de mooie whisky's te vinden voor mooie prijzen. Als ik 300 euro uitgeef, dan verwacht ik een top whisky. Als ik 50 euro uitgeef, kan het me verrassen. Die verrassing vind ik dan nog 't mooiste.
Momenteel zit ik op Whiskybase op +-2800 uitgegeven (hou dat netjes bij). En dat is dan over de afgelopen 4 jaar ongeveer. Dus dat is 700 EU per jaar en vind ik nog wel te overzien. Sommige geven dat al uit aan een mobiel abonnement omdat ze per se de nieuwst iPhone willen bijv die niks meer doet als een Android voor de helft van de prijs. Doe mij dan maar die extra flessen whisky
Je geeft eigenlijk onverantwoord veel geld uit aan dingen die je leuk of belangrijk vind. Een anders kan dat heel stom vinden, maar geeft het vervolgens aan iets uit wat ik weer niet begrijp. Dus het is net waar je prioriteiten liggen.
Ik spaar het grootste deel, en een percentage gaat naar leuke/lekkere dingen zoals whisky. En als dat minder wordt mochten er kinderen bij komen, of m'n inkomsten zakken weer, dan maar geen/minder whisky. Ik zie 't wel als een luxe die ik kan missen, maar gewoon veel plezier aan heb zolang 't kan
Momenteel zit ik op Whiskybase op +-2800 uitgegeven (hou dat netjes bij). En dat is dan over de afgelopen 4 jaar ongeveer. Dus dat is 700 EU per jaar en vind ik nog wel te overzien. Sommige geven dat al uit aan een mobiel abonnement omdat ze per se de nieuwst iPhone willen bijv die niks meer doet als een Android voor de helft van de prijs. Doe mij dan maar die extra flessen whisky
Je geeft eigenlijk onverantwoord veel geld uit aan dingen die je leuk of belangrijk vind. Een anders kan dat heel stom vinden, maar geeft het vervolgens aan iets uit wat ik weer niet begrijp. Dus het is net waar je prioriteiten liggen.
Ik spaar het grootste deel, en een percentage gaat naar leuke/lekkere dingen zoals whisky. En als dat minder wordt mochten er kinderen bij komen, of m'n inkomsten zakken weer, dan maar geen/minder whisky. Ik zie 't wel als een luxe die ik kan missen, maar gewoon veel plezier aan heb zolang 't kan
0 x
Ik doe het gewoon van mijn fooiengeld, kijk wat ik bij elkaar hebt gesprokkeld, wat ik nog zoek(smaak/merk/ib oid) en dan koop ik weer een flesje(of 2) en zo groeit m'n collectie gestaag, kwaliteit gaat boven de kwantiteit..
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”