Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
perrin666
Actief lid
Actief lid

Re: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Ongelezen berichtdoor perrin666 » 25 Feb 2010, 16:32

Al gedacht aan een Bowmore? De Bowmore 12Y was mijn eerste whisky, en ik was direct verkocht eigenlijk. Deze is te koop voor een 35€ en is ook rokerig, maar minder erg dan een Laphroiag (van Ardbeg heb ik enkel nog maar een cask strength gedronken, en dat was eerder medicinaal dan rokerig vond ik, al heeft Laphroiag dat medicinale ook wel vind ik).

Verder kan ik Highland Park ook aanraden (al heb ik wel de 18Y en niet de 12Y, en die is ineens wel al rond de 50€), en MacAllan, maar die is naar mijn mening zeer fleurig en licht ipv zwaar.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Feb 2010, 16:38

Ik vind ook dat de Macallan's licht zijn met veel sherry-invloeden. Als je het dan toch over Laproaig hebt kan je beginnen met de Quarter Cask. Medicinaal, licht rokerig, veel houtsmaken en vooral heel lekker. Dit schommelt ook rond de 40 €. Op een Engelstalig forum wordt die ook wel 'liquid heroine' genoemd. En het zit niet ver van de waarheid!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Feb 2010, 16:52

johan brugge schreef:Als je het dan toch over Laproaig hebt kan je beginnen met de Quarter Cask. Medicinaal, licht rokerig, veel houtsmaken en vooral heel lekker. Dit schommelt ook rond de 40 €. Op een Engelstalig forum wordt die ook wel 'liquid heroine' genoemd. En het zit niet ver van de waarheid!

Hmmmm!!!! Zie ook de proefnotitie

@Dandeze: deze zou je denk ik niet als volgende moeten nemen. Er zit nog genoeg lekkers tussen de Glenfiddich en de Laphroaig QC! :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Feb 2010, 17:09

Heren heren, het referentiepunt was een Glenfiddich 12yo special reserve.

Dan vind ik Macallen helemaal niet zo gek omdat het hetzelfde smaaktype is maar dan meestal wat krachtiger en voller. Glenfiddich is ook vrij "fruitig".
Ik vind Laproaig absoluut geen volgende stap maar meer een eindfase als je daar al ooit komt, welke Laproaig dan ook. En dat vind ik, hoewel minder, ook van een advies voor Bowmore.
Het lijkt nu alsof hij in de Higlands en Speyside al uitgeproefd is.
Als enige tussenoplossing zou ik dan Highland Park als een volgende stap zien.

Wellicht komen er nog meer meningen om een uiteindelijke keuze te ondersteunen... maar ik blijf erbij dat jullie wel erg hard gaan en de originele vraag uit het oog verliezen :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Feb 2010, 17:14

Misschien gaan we idd wat te hard. Wat denk je van een Old Pulteney 12yo? Een licht geturfde en dito rokerige Highlander. Geen aanslag op je smaakpapillen. Ook een Oban 14yo is licht rokerig en vol van smaak. Er zullen nog genoeg alternatieven zijn die wat rokerig en licht geturfd zijn. Keuze genoeg denk ik.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Feb 2010, 19:13

johan brugge schreef:.......Wat denk je van een Old Pulteney 12yo? Een licht geturfde en dito rokerige Highlander. Geen aanslag op je smaakpapillen. Ook een Oban 14yo is licht rokerig en vol van smaak. Er zullen nog genoeg alternatieven zijn die wat rokerig en licht geturfd zijn. Keuze genoeg denk ik.

Een waar woord Johan... Keuze genoeg denk ik.... maar dit is nu juist het probleem van Dandeze... :Scratch

Want inderdaad de Old Pulteney 12yo en de Oban 14yo daar kan ik me ook wat bij voorstellen. Alleen wordt de shortlist nu weer twee langer :HitHead

Een tijd geleden had een vriend van mij, geen whisky liefhebber maar wel een lekkere drinker, bier, wijn, likeur etc., in Luxemburg drie malts gekocht. Die kwamen na een diner ter tafel: "welke wil jij ?"
Laphroaig 10yo, Oban 14yo en The Glenlivet 12yo.
Ik koos de Oban maar uiteindelijk zijn ze alle drie open gegaan.
Mijn vriend was professioneel (tot zijn pre-pensioen) "neus" in huishoudelijke producten, dus waarschijnlijk gevoeliger dan de gemiddelde Belg of Nederlander.
Van de Laphroaig schrok hij echt, alleen al de geur, en vond het zeker niet lekker.
Ik kan me voorstellen dat hij nu wellicht toch leeg is maar wellicht ook niet. En dit scenario is wat Dandeze ook wilde vermijden.
Dandeze schreef:Ik wil geen € 40,-- euro uitgeven, om het dan niet te drinken.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Feb 2010, 11:24

Ik hoop niet dat we je hebben afgeschrikt Dandeze ...of wordt het nu deze ?

Ik heb even een shortlist gemaakt van de genoemde whiskies waarvan ik denk dat ze het beste antwoord op je vraag zijn.
In volgorde van mijn preferentie.

• Glenmorangie 10 yo, GlenDronach ?yo Deze liggen het meest in het verlengde van de Glenfiddich
  • Highland Park 12yo, Oban 14yo Deze zijn wat zwaarder geturft en iets medicinaal maar heel subtiel
  • Macallan 12yo, Glen Elgin 12 yo Idem als de twee hierboven. De Glen Elgin ken ik zelf niet.
  • Old Pulteney 12yo zit ook meer in de lijn van HP en Oban.

Als ik nu weer selectiever ben blijft er toch nog steeds wat te kiezen over en zou ik zeggen één van de bovenste vier.
Wil je echt geen risico nemen dan één uit de bovenste regel. Maar ook met de tweede regel kan het volgens mij ook niet fout gaan.
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 26 Feb 2010, 11:38

Persoonlijk denk ik, dat het inderdaad een kwestie is van welke kant je op wilt. Wil je iets meer de krachtigere, rokerige kant op dan is Highland Park 12yo de duidelijke keuze (of Old Pulteney, trouwens).
Wil je de kant van de iets rijkere, specerij-achtige whisky op, ga dan voor The MacAllan (10/12yo). Als je stevige sherry-invloed wilt kies je de Sherry Oak serie (die zijn wel iets moeilijker te vinden), wil je perfecte balans ga dan voor de Fine Oak serie. Ik vind MacAllan wel degelijk een krachtige whisky, alleen gewoon niet rokerig.

Een heel nieuwe suggestie (om het nog makkelijker te maken): Springbank 10yo, die is wat rokeriger dan Highland Park, maar verder tamelijk zacht.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Dandeze
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandeze » 26 Feb 2010, 12:23

:Scratch
Bedankt voor de reacties, ik ga maar eens op zoek naar wat miniatuurtjes om te proeven.
Ik heb mijn hoop gevestigd op de special slijterij in Zitterd. :Help
Dus een keer de familie onder de arm, en richting naar beneden, eens kijken wat ze daar
hebben.
In de buurt zijn geen kleine flesjes te vinden. (gat in de markt misschien :duimop )
Ik me ga ook maar eens een keer inschijven bij een proeverij, want zo zal ik toch moeten zien te vinden.
0 x
Echte mannen eten geen honing, zij kauwen bijen

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Feb 2010, 12:40

Dandeze schreef:Ik me ga ook maar eens een keer inschijven bij een proeverij, want zo zal ik toch moeten zien te vinden.

Ik denk dat je dan het beste kan kiezen voor een festival / grote proeverij ipv een proeverij waarbij je 6 voorgedefinieerde whiskies krijgt. Deze zijn vaak al wat specialer en jij moet, zoals je aangaf, ook aan je budget denken (ik ook hoor!).

Op een festival of proeverij van bv. de Mitra kun je honderden whiskies proeven die binnen je budget vallen.

Miniaturen: ik ben in den beginne ook elke slijterij afgelopen om miniatuurtjes te scoren. De ene Gall & Gall is de andere niet, dus je kunt best wat verschillende dingen bij elkaar sprokkelen, maar meestal hebben ze toch alleen maar de standaard (Glenfiddich 12yo, Famous Grouse, Johnnie Walker, Jack Daniels, etc). Er is ook een deluxe pakketje op de markt, een mini proeverij (ik bedoel niet die standaard met Famous Grouse, Glenlivet, Four Roses, Ballentines en Chivas Regal 12yo); daarin zitten oa Glenlivet 15yo French Oak Reserve, Chivas Regal 18yo en nog wat andere in (zal vanavond even kijken als je dat interessant vindt?). Online (bv. Jurgens WhiskyHuis) zijn wel miniaturen te verkrijgen.

Later heb ik wat festivals bezocht en nu ruil ik samples met collega / vrienden.

Succes!
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 26 Feb 2010, 13:17

Hoi Dandeze,

kan me goed vinden in eerder genoemde suggesties. Allen mooie whiskies en een mooie verdere verkenning na de Glenfiddich. Mocht je toch graag eerst paar dingen willen proeven: ik heb van een aantal whiskies wel een sampletje beschikbaar. Kan je ook zeker aanraden eens een festival te beozeken of een proeverij. Daar zijn er best veel van tegenwoordig. Veel plezier op je mooie ontdekkingsreis!

Teun
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

perrin666
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor perrin666 » 26 Feb 2010, 13:49

Piet schreef:Ik vind Laproaig absoluut geen volgende stap maar meer een eindfase als je daar al ooit komt, welke Laproaig dan ook. En dat vind ik, hoewel minder, ook van een advies voor Bowmore.

Voor de duidelijkheid, ik had ook Laphroaig absoluut niet als volgende stap willen aanbrengen :) Edoch, mijn interesse is wel gewekt voor de Laphroiag Quarter Cask (maar dit is hier naast de kwestie).

Ik heb zelf ook een Oban 14Y staan, en die vind ik ook zeer geslaagd, dus ik zou eerder gaan voor Macallan (10Y of 12Y) of Oban 14Y.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Feb 2010, 13:51

perrin666 schreef:Laphroiag Quarter Cask

Blijft een lastige naam :HitHead Maar wel lekker! :duimop
0 x

Dandeze
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandeze » 28 Feb 2010, 11:18

Eigenwijs is ook wijs :roll:
Dus een Singleton of Dufftown 12yo gekocht, nadat ik het geproefd had.
En mini's van Glenlivet 12 yo, Glengoyne 10 yoen Hihgland Park 12 yo.
0 x

Dandeze
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandeze » 16 Mar 2010, 13:58

Ondertussen ook nog een fles Glenmorangie 10 yo gekocht,
en geproefd.
Afgelopen weekend de miniatuur Highland Park 12 yo opengeschroefd en genuttigd.
Beide anders dan "gewend", voor een leek wordt het steeds moeilijker, om een favoriet te bepalen.
We blijven zoeken en proeven :Drinking
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”