Frisse whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Supernova
Actief lid
Actief lid

Re: Frisse whisky

Ongelezen berichtdoor Supernova » 22 Jun 2014, 12:22

Ik als beginnend turf-whisky-liefhebber vind juist de fruitwhiskies niet echt lekker. Als ik in de mood ben voor zoeter 'spul' trek ik de Jack Daniels en Jameson open. Als je dan toch een voor Scottish gaat; zou ik Glen Moray aanraden (8 y/o). Maar toch; ik vind mais lekker zoet met het Esdoornsiroop :D
0 x
~~~~~~Smoke in the whisky~~~~~~~~

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 22 Jun 2014, 13:34

Supernova schreef:Ik als beginnend turf-whisky-liefhebber vind juist de fruitwhiskies niet echt lekker. Als ik in de mood ben voor zoeter 'spul' trek ik de Jack Daniels en Jameson open. Als je dan toch een voor Scottish gaat; zou ik Glen Moray aanraden (8 y/o). Maar toch; ik vind mais lekker zoet met het Esdoornsiroop :D

Ik denk dat je "fris" niet moet verwarren met "zoet". Dat zijn toch wel twee verschillende eigenschappen. Ik ken genoeg zoete whisky's die ik niet bepaald als fris zou bestempelen. Zo'n beetje elke Glendronach, om er maar eentje te noemen. Of inderdaad de meeste bourbon's of een goede rye. Vaak mierzoet maar ook erg "zwaar" en dus juist niet fris.

Bij fris denk ik aan licht fruit (citrus, appel, perzik/abrikoos, etc) en een beetje een moutig karakter (biscuitjes). Maar dat laatste is ook weer discutabel. Een frisse whisky moet vooral niet teveel van alles hebben. Subtiel, lichtvoetig, en fruitig. Maar misschien dat een ander hier weer anders over denkt?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 22 Jun 2014, 19:09

Ik denk dat je "fris" niet moet verwarren met "zoet".

Helemaal mee eens. De meest 'frisse' whisky die ik dronk was een Zuidam, gebotteld in 2014. Een botteling waarvan er maar weinig flessen zijn. Verder denk ik bij fris eerder aan een pilsje dan aan een single malt.
0 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 22 Jun 2014, 23:51

Simpel maar voor mij heel fris, gewoon een Jameson!
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 23 Jun 2014, 14:14

Ik denk dan met name aan Auchentoshan (Valinch), Glenmorangie (Quinta Ruban is lekker fruitig) en Balblair.
Ook zijn er goede IB's (bv Glenburgie 1997 GM), maar die ik op heb zijn niet echt goed vindbaar meer.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”