Angel's share, het deel der Engelen en klimaatinvloeden

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Angel's share, het deel der Engelen en klimaatinvloeden

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2013, 12:13

Matti schreef:Klopt, daarom pakte ik ook de usa als voorbeeld om te bewijzen dat (sommige) bourbon dus wel degelijk stijgt in abv tijdens rijping.

Of dat ze toch hoger op vat gaan? ... ik weet het ook niet hoor maar ben geneigd Robin te geloven.... interessant in elk geval.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Okt 2013, 12:17

Piet schreef:
Matti schreef:Klopt, daarom pakte ik ook de usa als voorbeeld om te bewijzen dat (sommige) bourbon dus wel degelijk stijgt in abv tijdens rijping.

Of dat ze toch hoger op vat gaan? ... ik weet het ook niet hoor maar ben geneigd Robin te geloven.... interessant in elk geval.

Als ze hoger op vat gaan betekent dat dat ze illegaal bezig zijn.

Laten we voor nu even aannemen dat bourbon _niet_ kan stijgen in abv. Dit weet de Amerikaanse controle-instantie dan natuurlijk ook. Oftewel, dan is iedere bourbon die op hogere sterkte dan 62.5% uitkomt automatisch en onmiddellijk te bestempelen als 'niet volgens de regelementen geproduceerd' en zal hij dus niet het label 'Bourbon' mogen dragen.

En toch zijn er flink wat van die bottelingen.
1 x
Matthijs, whiskynerd.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Nov 2015, 11:36

Klopt, producenten van bourbon experimenteren nu met de angels share. Ze laten sommige vaten bewust erg hoog in hun pakhuizen liggen, zodat ze op een bepaalde tijd flink wat invloed van de angels share hebben (gelezen in tijdschrift van SMWS).

Aan de andere kant zijn er wetenschappers die de angels share willen beperken. Zie http://www.thedrinksbusiness.com/2015/1 ... els-share/. Ik ben benieuwd of en in welke mate dit invloed heeft op de smaak.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 27 Nov 2015, 12:42

caskstrength schreef:Klopt, producenten van bourbon experimenteren nu met de angels share. Ze laten sommige vaten bewust erg hoog in hun pakhuizen liggen, zodat ze op een bepaalde tijd flink wat invloed van de angels share hebben (gelezen in tijdschrift van SMWS).

Aan de andere kant zijn er wetenschappers die de angels share willen beperken. Zie http://www.thedrinksbusiness.com/2015/1 ... els-share/. Ik ben benieuwd of en in welke mate dit invloed heeft op de smaak.

voor de smaak mogelijk leuk, maar voor je omzet niet echt handig
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Nov 2015, 17:19

JacobaEd schreef:
caskstrength schreef:Klopt, producenten van bourbon experimenteren nu met de angels share. Ze laten sommige vaten bewust erg hoog in hun pakhuizen liggen, zodat ze op een bepaalde tijd flink wat invloed van de angels share hebben (gelezen in tijdschrift van SMWS).

voor de smaak mogelijk leuk, maar voor je omzet niet echt handig

Ik neem aan dat je bedoelt in het eerste geval (de producenten van bourbon). Anders volg ik je niet helemaal. De studie die tot doel heeft om de angels share te verminderen is in opdracht van Diageo uitgevoerd en heeft natuurlijk stijging van de omzet (door minder verlies van drank) uitgevoerd. Mijn vraag is meer of het op peil blijven van het alcoholpercentage en eventuele verminderde interactie met lucht invloed hebben op de smaak, en zo ja, welke. De boeken die ik heb en die over rijping gaan, bieden onvoldoende basis om de vraag te beantwoorden.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”