Poll: Whisky lintjes, medailles, awards en bijbels
Re: Poll: Whisky lintjes, medailles, awards en bijbels
Ook vóór, en sluit me aan bij het rijtje mensen dat gebruik maakt van whisky-monitor, whisbase etc (aangenomen dat dit binnen de stelling valt). 't Liefst zoveel mogelijk verschillende bronnen naast elkaar. Letterlijk lintjes/medailles/awards let ik niet op. De Malt Whisky Companion 6th edtion raadpleeg ik met enige regelmaat, maar dat is meer om een globaal beeld te kunnen krijgen van een distilleerderij, niet zozeer specifiek bij een bepaalde fles.
0 x
Besten,
Ik heb tegen gestemd. Naar mijn mening is de beste manier om whisky te ontdekken, zelf te proeven (en ruiken, etc). Er worden vrij regelmatig festivals en tastings georganiseerd (en het seizoen begint weer) waar iedereen zijn smaak kan ontdekken.
Maar, het kan nooit kwaad om je voorop te informeren eer je naar een tasting of een festival vertrekt. Zelf probeer ik voor een festival een aantal whiskies voorop te selecteren die ik zeker geproefd wil hebben. Die selectie gebeurd natuurlijk wel aan de hand van Tinternet of van een bijbel of verslag.
Maar, het is niet omdat één of andere guru iets geweldig vindt, dat ik hem (of haar) hierin klakkeloos moet volgen. Ik zou bijvoorbeeld niet onmiddelijk een fles kopen omdat die goed staat aangetekend in een boek, zonder hem eerst zelf te hebben geproefd.
Vriendelijke Groet
Fred
Ps: voor iedereen een leuk whiskyseizoen toegewenst!
Ik heb tegen gestemd. Naar mijn mening is de beste manier om whisky te ontdekken, zelf te proeven (en ruiken, etc). Er worden vrij regelmatig festivals en tastings georganiseerd (en het seizoen begint weer) waar iedereen zijn smaak kan ontdekken.
Maar, het kan nooit kwaad om je voorop te informeren eer je naar een tasting of een festival vertrekt. Zelf probeer ik voor een festival een aantal whiskies voorop te selecteren die ik zeker geproefd wil hebben. Die selectie gebeurd natuurlijk wel aan de hand van Tinternet of van een bijbel of verslag.
Maar, het is niet omdat één of andere guru iets geweldig vindt, dat ik hem (of haar) hierin klakkeloos moet volgen. Ik zou bijvoorbeeld niet onmiddelijk een fles kopen omdat die goed staat aangetekend in een boek, zonder hem eerst zelf te hebben geproefd.
Vriendelijke Groet
Fred
Ps: voor iedereen een leuk whiskyseizoen toegewenst!
0 x
Heb voor PRO gestemd.
Hier bedoel ik mee dat ik het internet raadpleeg, de whiskybible bekijk en ook het advies van de slijter mee laat wegen in mijn keuze voor een nieuwe fles. Ik weet wat ik lekker vind, maar soms kom je door een goed gesprek in de winkel met hele andere flessen thuis dan wat je van plan was om te kopen. Dan kan je nog zo goed alles hebben afgezocht hebben, maar dan weegt het advies van de verkoper op eens hoger dan al je eigen onderzoek. Moet zeggen dat ik nooit thuis gekomen ben met een "slechte fles".
Hier bedoel ik mee dat ik het internet raadpleeg, de whiskybible bekijk en ook het advies van de slijter mee laat wegen in mijn keuze voor een nieuwe fles. Ik weet wat ik lekker vind, maar soms kom je door een goed gesprek in de winkel met hele andere flessen thuis dan wat je van plan was om te kopen. Dan kan je nog zo goed alles hebben afgezocht hebben, maar dan weegt het advies van de verkoper op eens hoger dan al je eigen onderzoek. Moet zeggen dat ik nooit thuis gekomen ben met een "slechte fles".
0 x
JayDie schreef:Hmm... ja, natuurlijk lees ik ook notities om te weten wat ik kan verwachten, maar zo heb ik de stelling niet opgenomen. Dat is m.i. meer gericht op awards, prijzen, lintjes en een heiligdom als Jim's Bible (of die van Michael Jackson, etc.).
Dus in dát opzicht: ja ik laat me leiden door notities, maar niet slechts één van één persoon. Blogs, fora, Malt Maniacs en ja... ook Jim's bijbel. Helaas is het niet ala minute mogelijk iets te proeven voordat je het koopt; dat doe ik op proeverijen en festivals, maar soms wil je gewoon een fles kopen en dan ben je aangewezen op persoonlijke meningen. Dát dus wel, maar niet zozeer de awards en prijzen die een fles gewonnen heeft, zeker niet als het een onbekende competitie is. Zoals eerder gezegd; zo kun je overal wel een prijs van maken. Denk aan: jij bent de allerliefste papa... ja... duh, maar ook de allervervelendste, want simpelweg heb je er maar éénEen competitie als "beste whisky van dorp X" waar maar één distilleerderij staat.... euuuhh...
Ik heb dus het gevoel dat de stelling te breed is en we niet op één lijn zitten. Gezien mijn bovenstaande beschrijving blijf ik dus bij CONTRA, hoewel ik de bijbel lees, maar niet alleen daardoor laat leiden (of lijden)...
Ja, ik kan me wel vinden in jouw stelling, John, maar ik kies toch voor stelling 1, ook al is hij niet goed geformuleerd. Ieder mens is vatbaar voor commentaar, positief of negatief. Maar als je op z'n tijd eens 'n goede raad krijgt van iemand òf een tip, wil dat niet gelijk zeggen, dat diegene jouw duwt. Hij zal dat ongetwijfeld goed bedoelen, zeker ook de verkopers in de diverse whisky-zaken. Een enkeling daar gelaten.
En ik lees ook onder andere de bible en zo. Ik lees alles wat los en vast zit over whisk(e)y en probeer het goede(en het midden) te behouden
0 x
In Whisky Passion nr. 4/2011 staat op blz. 66 en 67 een samenvatting van de conclusies van deze stelling met daarin ook enkele van de hier gegeven commentaren.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Imperial 18 yo 1982 (43%, Chieftain’s)
Ik heb me nu even laten leiden door Serge. Ik had in m'n zoektocht naar een malt uit '82 de Imperial op m'n wishlist op Whiskybase gezet. Ik kreeg een privebericht dat iemand hem in bezit had en wilde verkopen. Was mooi geprijsd. Echter... ik heb hem niet geproefd en het zou om de charme gaan (maar wel de fles open en proeven!). Even op WhiskyFun gekeken: http://www.whiskyfun.com/ArchiveMay04.html#150504 (second malt). Hmm... 50 punten
Ik pas!
Zelfs de Loch Lomond krijgt een hogere waardering (72p); http://www.whiskyfun.com/ArchiveJune04.html#220604
Zelfs de Loch Lomond krijgt een hogere waardering (72p); http://www.whiskyfun.com/ArchiveJune04.html#220604
0 x
Voor mij werkt het een beetje hetzelfde als bv een CD recencie. Door de laatste jaren veel recensies te lezen in verschillende Kranten/magazines weet ik als bepaalde mensen een plaat goed scoren, de kans zeer groot is dat ik de plaat ook goed vind.En dan durf ik deze blind te kopen zonder er ook maar 1 noot van gehoord te hebben.
0 x
Whiskieke schreef:Voor mij werkt het een beetje hetzelfde als bv een CD recencie. Door de laatste jaren veel recensies te lezen in verschillende Kranten/magazines weet ik als bepaalde mensen een plaat goed scoren, de kans zeer groot is dat ik de plaat ook goed vind.En dan durf ik deze blind te kopen zonder er ook maar 1 noot van gehoord te hebben.
Al Bij Whisky ben ik (uiteraard
0 x
Whiskieke schreef:Voor mij werkt het een beetje hetzelfde als bv een CD recencie. Door de laatste jaren veel recensies te lezen in verschillende Kranten/magazines weet ik als bepaalde mensen een plaat goed scoren, de kans zeer groot is dat ik de plaat ook goed vind.En dan durf ik deze blind te kopen zonder er ook maar 1 noot van gehoord te hebben.
Ik denk dat dat ook heel wat uitmaakt of het van (al dan niet bekende) personen/persoon uit gaat.
Bij Whisky-awards is het vaak een "instelling" en weet je soms wel en vaak niet wie (of wat) er precies achter een oordeel zitten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”