Marktconform versus flippen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyGrouch
Actief lid
Actief lid

Re: Marktconform versus flippen

Ongelezen berichtdoor WhiskyGrouch » 29 Jan 2021, 10:14

Ruud2612 schreef:Denk dat Nick de spijker op z’n kop slaat!

Maar wie heeft het woord flipper toch bedacht? Doen we daar onze jeugdheld niet te kort mee? :P

Wellicht kunnen we dit draadje ombuigen en een andere nette benaming vinden? :hoera

Flipper komt gewoon vanuit het Engels... flipping.... 

Flipping is a term used primarily in the United States to describe purchasing a revenue-generating asset and quickly reselling it for profit. Though flipping can apply to any asset, the term is most often applied to real estate and initial public offerings.
2 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 29 Jan 2021, 10:15

WhiskyGrouch schreef:
Ruud2612 schreef:Denk dat Nick de spijker op z’n kop slaat!

Maar wie heeft het woord flipper toch bedacht? Doen we daar onze jeugdheld niet te kort mee? :P

Wellicht kunnen we dit draadje ombuigen en een andere nette benaming vinden? :hoera

Flipper komt gewoon vanuit het Engels... flipping.... 

Flipping is a term used primarily in the United States to describe purchasing a revenue-generating asset and quickly reselling it for profit. Though flipping can apply to any asset, the term is most often applied to real estate and initial public offerings.

En daarnaast moet je geen nette benaming willen zoeken voor dat wat niet netjes is :P
4 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 10:40

Perry Veenendaal schreef:
Oogadal schreef::Scratch

Dus in een Springbank bank topic mag het van jou niet gaan over de belachelijke prijzen die vaak voor de meest simpele releases worden gevraagd en dat moet dan maar in een apart topic.
Dan mag het woord Springbank hier ook niet genoemd worden zeker... :zwijg

Beetje chagrijnig??..Laat een ieder een onderwerp starten wat hem boeit....als het anderen niet boeit komen er geen reacties....kennelijk boeit het jou toch........BOEIEN!!!!!

Nee hoor, maar kijk anders hier effe; whisky4wood @ Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Al tijden op het forum in alleen aanbod (prima hoor), niks inhoudelijks posten en dan in je eerste post buiten aanbod sinds augustus 2019 beginnen te zeiken (ja, correcte woordkeuze) dat het hier voor 3 kwart en later zelfs 90% over prijzen gaat.
Dan ben je mij volledig kwijt als je daarna zelf een topic gaat starten over prijzen.

En daarna dit als reply;
whisky4wood schreef: Dat zie ik anders. Binnen een onderwerp als dit zie ik juist het onderwerp en relevantie. Bij een topic over een merk whisky ging het mij meer om de drank. Ik hoop dat ik dit zo goed kan uitleggen. Maar ik wil niet nog een keer die discussie herhalen. Ik vond juist de discussie wel interessant vandaar dus dat ik dit onderwerp aanmaakte want in de kern speelt het zeker wel een rol en dat had ik al toegegeven, vandaar.

En dan deze abracadabra als reply? "Binnen een onderwerp als dit zie ik juist het onderwerp en relevantie" Is dit serieus? Zitten we hier op een cursus wat volgens iemand die niks inhoudelijks post in een onderwerp wel en niet mag?

Vandaar mijn reactie.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 10:44

whisky4wood schreef:Ik voel een herhaling, maar je hebt gelijk. Zal voorzichtig en genuanceerder zijn. Neemt niet weg dat ik oprecht nieuwsgierig ben naar het gevoel wanneer je iets flippen noemt en met bovenstaande voorbeelden krijg ik al een aardig beeld van hoe hier over gedacht wordt.

Het is vrij simpel;

Je bent een flipper als je; probeert om direct na een release er zoveel mogelijk van te kopen met het doel om ze zodra er geen shoplinks meer zijn tegen het dubbele of 3 voudige te flippen. Snel cashen dus.

Je bent geen flipper als je een fles uit je kast trekt die je in 2010 hebt gekocht en toch maar eerst op Whiskybase kijkt wat ie inmiddels waard is. Als je dan ziet dat je € 60 hebt betaald en dat er op veilingen € 800 of meer wordt geboden en je biedt die fles dan op bijvoorbeeld Whiskybase aan voor € 700 dan handel je marktconform.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 10:53

BarryM schreef: Ik geloof dat er een aparte ring in de hel is die voorziet in liefde voor mensen die concertkaartjes opkopen en vervolgens voor mega bedragen aanbieden voor mensen die daadwerkelijk willen gaan (zoals ik met Iron Maiden bijvoorbeeld :(). Zo denk ik ook dat wanneer je flessen koopt tijdens de release om deze niet te ploppen maar gelijk voor absurde bedragen aan te bieden aan mensen die wel heel graag die fles hadden geplopt, je lekker naast die andere gasten in het vagevuur kunt gaan zitten.

Dit is een whiskyforum hé, niet een plek om het evangelie te verkondigen..... :P
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 10:54

Reichenbach schreef:
whisky4wood schreef:..zal voorzichtig en genuanceerder zijn.

Als de andere heren dat ook zijn komt het helemaal goed.

Uiteraard. :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 29 Jan 2021, 10:56

Oogadal schreef:
BarryM schreef: Ik geloof dat er een aparte ring in de hel is die voorziet in liefde voor mensen die concertkaartjes opkopen en vervolgens voor mega bedragen aanbieden voor mensen die daadwerkelijk willen gaan (zoals ik met Iron Maiden bijvoorbeeld :(). Zo denk ik ook dat wanneer je flessen koopt tijdens de release om deze niet te ploppen maar gelijk voor absurde bedragen aan te bieden aan mensen die wel heel graag die fles hadden geplopt, je lekker naast die andere gasten in het vagevuur kunt gaan zitten.

Dit is een whiskyforum hé, niet een plek om het evangelie te verkondigen..... :P

Sorry sorry sorry :respect

Can I get an amen?
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Jan 2021, 11:23

BarryM schreef:Mijn 2 centjes is dat met, zoals veel dingen in het leven, de intentie is wat bepaald wat ik ervan vind. Ik geloof dat er een aparte ring in de hel is die voorziet in liefde voor mensen die concertkaartjes opkopen en vervolgens voor mega bedragen aanbieden voor mensen die daadwerkelijk willen gaan (zoals ik met Iron Maiden bijvoorbeeld :(). Zo denk ik ook dat wanneer je flessen koopt tijdens de release om deze niet te ploppen maar gelijk voor absurde bedragen aan te bieden aan mensen die wel heel graag die fles hadden geplopt, je lekker naast die andere gasten in het vagevuur kunt gaan zitten.

:P Dit is de Veluwse manier om te zeggen; ‘F*ck flippers’ Fantastisch verwoord :lol:
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 29 Jan 2021, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 29 Jan 2021, 11:28

Daarnaast is het ook lastig rondkomen van flessen flippen. Ik heb al maandenlang een aantal flessen glenfiddich 12 en glenlivet founders reserve te koop staan voor 350 euro per stuk... loopt voor geen meter.
6 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Jan 2021, 11:30

BarryM schreef:Daarnaast is het ook lastig rondkomen van flessen flippen. Ik heb al maandenlang een aantal flessen glenfiddich 12 en glenlivet founders reserve te koop staan voor 350 euro per stuk... loopt voor geen meter.

En dan hangt de openstaande bestelling van handalcohol je ook nog boven het hoofd....nog steeds niet betaald :roll: :|

:P
1 x
Afbeelding

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 29 Jan 2021, 11:44

Cask1988 schreef:
BarryM schreef:Daarnaast is het ook lastig rondkomen van flessen flippen. Ik heb al maandenlang een aantal flessen glenfiddich 12 en glenlivet founders reserve te koop staan voor 350 euro per stuk... loopt voor geen meter.

En dan hangt de openstaande bestelling van handalcohol je ook nog boven het hoofd....nog steeds niet betaald :roll: :|

:P

Ssssttttt :sst
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 12:01

Heb je Whiskybase links voor me....? :gnif
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Jan 2021, 12:58

Oogadal schreef:
Perry Veenendaal schreef:
Oogadal schreef::Scratch

Dus in een Springbank bank topic mag het van jou niet gaan over de belachelijke prijzen die vaak voor de meest simpele releases worden gevraagd en dat moet dan maar in een apart topic.
Dan mag het woord Springbank hier ook niet genoemd worden zeker... :zwijg

Beetje chagrijnig??..Laat een ieder een onderwerp starten wat hem boeit....als het anderen niet boeit komen er geen reacties....kennelijk boeit het jou toch........BOEIEN!!!!!

Nee hoor, maar kijk anders hier effe; whisky4wood @ Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Al tijden op het forum in alleen aanbod (prima hoor), niks inhoudelijks posten en dan in je eerste post buiten aanbod sinds augustus 2019 beginnen te zeiken (ja, correcte woordkeuze) dat het hier voor 3 kwart en later zelfs 90% over prijzen gaat.
Dan ben je mij volledig kwijt als je daarna zelf een topic gaat starten over prijzen.

En daarna dit als reply;
whisky4wood schreef: Dat zie ik anders. Binnen een onderwerp als dit zie ik juist het onderwerp en relevantie. Bij een topic over een merk whisky ging het mij meer om de drank. Ik hoop dat ik dit zo goed kan uitleggen. Maar ik wil niet nog een keer die discussie herhalen. Ik vond juist de discussie wel interessant vandaar dus dat ik dit onderwerp aanmaakte want in de kern speelt het zeker wel een rol en dat had ik al toegegeven, vandaar.

En dan deze abracadabra als reply? "Binnen een onderwerp als dit zie ik juist het onderwerp en relevantie" Is dit serieus? Zitten we hier op een cursus wat volgens iemand die niks inhoudelijks post in een onderwerp wel en niet mag?

Vandaar mijn reactie.

Iemand die off topic reageert op iemand die off topic reageert omdat hij er door iemand in een ander topic er op gewezen werd dat hij off reageerde en dat niet wenselijk was, wat opzichzelf ook weer behoorlijk off topic was.
Maak hier anders even een nieuw onderwerp voor aan, dan kunnen jullie het daar even samen inhoudelijk en onderwerp relevant over hebben.
:HitHead

Djesus
Wat een manier om een forum dood te krijgen. Ik zie een herhaling van een paar jaar geleden.
Met overigens een groot verschil: Mods die niet elke off-topic discussie gummen. Op die manier is het allemaal vanzelf weer wat meer gaan leven in de afgelopen maanden hier, maar dat komt te voet en gaat te paard. Dus laten we aub geen discussie hebben over wat nu on/off topic of relevant is. Als iets niet relevant is, blijven reacties uit. Als er wel reacties zijn, is het blijkbaar relevant.
Ik vond de prijsveranderingen van Springbank en achterliggende redenen behoorlijk interessant en relevant in dat betreffend topic en gezien het aantal reacties was ik niet de enige.

-----

On topic over flippen en marktconform:
Tussen flippen en marktconform zit een bepaalde tijdsspanne en prijsontwikkeling.
Maar dat is geen strakke lijn. Er is een grijs gebied, omdat deze tijdslijn en prijspeil voor iedereen anders zou zijn.
De een pakt een maand, de ander een jaar, of iets daar tussen in. De een pakt 10%, de ander 25%, een derde nog iets anders.

Dus ik snap de vraag wel, maar er is geen eenduidig antwoord.
Die ga je ook niet krijgen. Mijn flipgrens is anders dan die van een ander.

Overigens zie ik niet veel discussie op dit forum ontstaan in het grijze gebied. Ik zie wel eens flessen voorbij komen (recent nog een Arran die een paar jaar geleden gebotteld is voor bijna dubbel de originele prijs) waarvan ik denk: ja, die is wel een paar jaar oud, maar moet de prijs dan echt zo hoog? Ja hij is onder de WB waarde, maar het is toch geen zeldzame fles uit vervlogen tijden..... Grijs gebied wat mij betreft.
De discussie gaat vaak alleen over de extremen en wat mij betreft helemaal terecht. Volgens mij ook om andere forum leden te waarschuwen voor exorbitante bedragen.

Ander 'leuk' voorbeeld is de Orkney van de Casqueteers. Die verscheen binnen enkele weken al op de WB marktplaats voor 130 euro.
Dat was de eerste aanbieder en die prijs week +85% af! Dan ben je dus de prijs aan het beïnvloeden. Inmiddels staan ze er voor 140, 155 en 170 op. Wat mij betreft allemaal flippers die de prijs steeds verder proberen op te drijven. Vrij wanhopig en kansloos in dit geval. Maar als iemand die fles hier nu gaat aanbieden voor 100 euro met de mededeling dat die maar liefst 30 euro goedkoper is als op WB, is dat dan marktconform?

Dat er een bepaalde prijs op WB gevraagd wordt, wil nog niet zeggen dat die prijs marktconform is dus...
Dat er een bepaald bedrag is voor een fles is betaald zegt in dat geval veel meer.
En aan dat laatste kunnen we zelf iets doen. Gewoon die hoge bedragen niet meer betalen, dan wordt dat vanzelf niet meer marktconform.

Kort gezegd:
Marktconform: volgt de prijs die geaccepteerd is door de markt
Flippen: probeert de prijs in de markt te bepalen
10 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 13:04

Lekker duidelijk Wouter... :HitHead

Vooral je inleiding... :P
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Jan 2021, 13:10

:sst was die opmerking wel geheel on topic?
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”