Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
petersmit
Actief lid
Actief lid

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor petersmit » 19 Jun 2020, 13:44

edwinedje schreef:
Wouter1981 schreef:
edwinedje schreef:https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/98522/saense-whisky-03-year-old

En volgens WB ben je de enige die het toch gelukt is om een fles leeg te krijgen.
Helemaal op eigen houtje? Of heeft de gootsteen je een handje geholpen? :D

Technisch gesproken is hij niet leeg ... maar ben door mijn vrienden heen aan wie ik hem kan slijten :bigsmile

Saense.jpg

Niet allemaal tegelijk ...

Misschien rijdt een oude diesel er wel heel goed op..
0 x
Laatste toevoeging:
- Knockando 1977 Extra Old
- Glenfarclas 1995 (2380 / 6000)
- Glenfarclas 1997 (1120 / 6000)
- Kavalan Solist Vinho Barrique - Year of the Rat [143 of 190 bottles]
- Auchentoshan 20 YO 1992 (1 of 158 bottles)

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 19 Jun 2020, 13:50

Cor - Vinabc schreef:Mekong whisky uit Thailand.... Hoewel de term whisky dan discutabel is, maar ach, het staat op de fles.

Melasse. Ook staat er geen whisky op de fles, althans niet op de voorkant ;)

Maar bocht is het zeker! Net als de andere Thaise dranken, Hong Thong en Sang Som
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Slechtste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 19 Jun 2020, 16:20

defeatless schreef:
Erik1908 schreef:Nou dan wordt het deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/71120/highlands-whisky-red Voor de gein geproefd met o.a. Defeatless, Macerik en RVDB. Wat een bocht. Het was dringen bij de gootsteen en daarna het toilet. Dus gaan mijn douze points naar Bolanachi distillery. Ik begreep dat deze 4 Euro kostte en de whisky(?) zat verpakt in een petfles.

Lekker man.

Ken je deze nog?????
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... t-of-lewis

Wij kwamen met z'n allen tot de conclusie dat deze meneer zijn sokken, na een goede twee maanden te hebben gedragen, uitspoelt in de whisky. Wat een ellende.
Sterker nog, ik heb die fles drie jaar geleden meegenomen naar een feest met vrienden, zodat ie in de cola zou eindigen. Dit was een dermate groot succes dat die fles er nog steeds staat en niemand er aan durft.
Niets dan ellende!

Feest der herkenning. En deze dan: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/92752/chita-suntory-whisky

Gekregen van een Japanse collega. Was het beste dat hij ooit gedronken had; dan wil ik niet weten wat de mindere whiskies waren die hij gedronken had. Wat een bocht zeg. Waar ik hier geleerd heb dat een goede grain hoog in leeftijd en abv hoort te zitten (en dan nog), kreeg ik deze dus cadeau. Wederom dringen bij de mileu-straat.

Er is nog over; gratis samples zijn af te halen in omgeving Amersfoort. Versturen per post is het niet waard.

En uiteraard is er ook minder goede Schotse whisky. Dalwhinnie was niet best, maar om nou de stokerij volledig af te breken omdat de 15y OB en Winters Gold niet best waren..................[/quote]
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Jun 2020, 16:31

Erik1908 schreef:En uiteraard is er ook minder goede Schotse whisky. Dalwhinnie was niet best, maar om nou de stokerij volledig af te breken omdat de 15y OB en Winters Gold niet best waren..................

Mja, dat geldt natuurlijk net zo goed voor die Chita botteling. Of heb je meer tegenvallers gehad van deze distillery?
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 19 Jun 2020, 16:36

HammerHead schreef:
Erik1908 schreef:En uiteraard is er ook minder goede Schotse whisky. Dalwhinnie was niet best, maar om nou de stokerij volledig af te breken omdat de 15y OB en Winters Gold niet best waren..................

Mja, dat geldt natuurlijk net zo goed voor die Chita botteling. Of heb je meer tegenvallers gehad van deze distillery?

Point taken. Nee geen verdere ervaringen met deze stokerij. De 1e ervaring nodigt niet uit tot een verder onderzoek.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Jun 2020, 16:44

Erik1908 schreef:
HammerHead schreef:

Point taken. Nee geen verdere ervaringen met deze stokerij. De 1e ervaring nodigt niet uit tot een verder onderzoek.

Kan ik me voorstellen. Heb ik dus ook met sommige Schotse distilleries, hoewel ik een goed aangeschreven IB van Cardhu of Dalwhinnie zeker niet aan me voorbij zal laten gaan. Probleem is alleen dat deze 2 niet of nauwelijks als IB's op de markt komen. Ik heb dan weinig zin om geld en energie te gaan steken in bijvoorbeeld de DE's van Dalwhinnie.

Oban is nog zo'n voorbeeld wat mij betreft. De reguliere 14 vind ik ontzettend wrang in de afdronk en daarom niet lekker. Weinig of geen IB's van beschikbaar ook.
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 19 Jun 2020, 17:12

HammerHead schreef:
Erik1908 schreef:
HammerHead schreef:

Kan ik me voorstellen. Heb ik dus ook met sommige Schotse distilleries, hoewel ik een goed aangeschreven IB van Cardhu of Dalwhinnie zeker niet aan me voorbij zal laten gaan. Probleem is alleen dat deze 2 niet of nauwelijks als IB's op de markt komen. Ik heb dan weinig zin om geld en energie te gaan steken in bijvoorbeeld de DE's van Dalwhinnie.

Oban is nog zo'n voorbeeld wat mij betreft. De reguliere 14 vind ik ontzettend wrang in de afdronk en daarom niet lekker. Weinig of geen IB's van beschikbaar ook.

Terwijl ik een Ben Nevis tot me neem, overpeins ik bovenstaande posts.

Ik ben inderdaad nog geen IB van Dalwhinnie of Cardhu tegengekomen; niet naar gezocht ook overigens. Laten we wel wezen: Dalwhinnie 15 en Oban 14 zijn geen inferieure whiskies. Dat velen hier ze niet meer blieven is omdat we allemaal al veel geproefd hebben en onze smaak ontwikkeld hebben. Er zijn vele duizenden die naar Schotland afreizen en vol trots met een van deze flessen thuis komen. Wie zijn wij om daar over te oordelen?

Wat ik vreemder vind is de diverse andere meuk die voorbij komt hierboven. Hoe zou dat in zijn werk gaan? Er staan een aantal heren ergens in een proeflokaal en die hebben besloten dat er een whisky gebotteld moet worden. En dan valt de keuze op een van de door Sören of Edwin genoemde whiskies. Dan weet je toch dat je troep in de fles gooit? Of zou het puur voor de lokale markt bedoeld zijn; zo van, als er maar alcohol inzit?
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Jun 2020, 17:42

Erik1908 schreef:Terwijl ik een Ben Nevis tot me neem, overpeins ik bovenstaande posts.

Ik ben inderdaad nog geen IB van Dalwhinnie of Cardhu tegengekomen; niet naar gezocht ook overigens. Laten we wel wezen: Dalwhinnie 15 en Oban 14 zijn geen inferieure whiskies. Dat velen hier ze niet meer blieven is omdat we allemaal al veel geproefd hebben en onze smaak ontwikkeld hebben. Er zijn vele duizenden die naar Schotland afreizen en vol trots met een van deze flessen thuis komen. Wie zijn wij om daar over te oordelen?

Wat ik vreemder vind is de diverse andere meuk die voorbij komt hierboven. Hoe zou dat in zijn werk gaan? Er staan een aantal heren ergens in een proeflokaal en die hebben besloten dat er een whisky gebotteld moet worden. En dan valt de keuze op een van de door Sören of Edwin genoemde whiskies. Dan weet je toch dat je troep in de fles gooit? Of zou het puur voor de lokale markt bedoeld zijn; zo van, als er maar alcohol inzit?

Voor mij persoonlijk zijn Dalwhinnie Winters Gold en Oban 14 wel degelijk inferieure whiskies (15 yo is eigenlijk te lang geleden voor een betrouwbaar oordeel van mijn kant). Daar hoeft verder niemand het mee eens te zijn hoor, maar ik zal ze niet kopen en da's puur o.b.v. smaakbeleving.

En waarom Japanners en Zaankanters troep in een fles gooien, tja... Japanners blijven toch gewoon Japanners (ik kan wel meer dingen aan hun cultuur niet volgen) en die Zaanse meuk zal wel voor de toeristen daar worden gebotteld. Edwin is er gewoon in getrapt. :bigsmile

Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen mocht ik hier een authentieke Delftse whisky tegen komen.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Jun 2020, 18:20

Je koopt toch ook niet je kaas op de Zaanse Schans?

De Dalwhinnie 15 heb ik in het begin gedronken, ik kan me niet herinneren dat ik hem slecht vond.
Misschien wat flauw en onzichtbaar (en zeker geen ontwikkeling van 15 jaar). Een beetje net als Heineken; een allemansvriend maar niet voor de bierdrinker.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 19 Jun 2020, 18:26

Net als Soren vond ik P&M niet door te krijgen. (denk dat je beschrijving wel redelijk klopt) :vies
Heb sowieso nog geen goede Franse whisky gehad ondanks ik er al meerde heb geproefd.
Ook die Zwitserse Säntis vond ik tot nu toe niet bijzonder.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 19 Jun 2020, 20:08

HammerHead schreef:En waarom Japanners en Zaankanters troep in een fles gooien, tja... Japanners blijven toch gewoon Japanners (ik kan wel meer dingen aan hun cultuur niet volgen) en die Zaanse meuk zal wel voor de toeristen daar worden gebotteld. Edwin is er gewoon in getrapt.

Ik kan me natuurlijk verschuilen achter het feit dat ik de fles van mijn vriendin heb gekregen (die toentertijd wat bij het Chocoladelab op de Schans aan het klussen was.) Maar ik was wel degelijk geïnteresseerd in het product Whisky dat door een Distilleerderij/Stokerij gecreëerd was.

https://www.detweekoppigephoenix.nl/nl/
Het is dus geen slecht vat van een schotse distileerderij wat gebotteld is (en het resultaat is er dan ook naar.)

Reichenbach schreef:Je koopt toch ook niet je kaas op de Zaanse Schans?

Wel eens op de Schans geweest?

https://henriwillig.com/kaasboerderij/zaanse-schans/

En daar kan je best prima kaasjes kopen ... beter dan Whisky :bigsmile
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Jun 2020, 20:26

edwinedje schreef:Wel eens op de Schans geweest?

https://henriwillig.com/kaasboerderij/zaanse-schans/

En daar kan je best prima kaasjes kopen ... beter dan Whisky :bigsmile
Ja, na de demonstratie van drie minuten schuift de tussenwand open en word je de winkel ingeleid. Misschien leuk voor de Japaners en Chinezen, maar met een groep Friezen zijn we toch wel wat meer gewend op kaasgebied. Maar misschien hadden we de warehouse tour moeten boeken inclusief de tasting met de master kaasmaker.

De verfmolen vond ik dan wel weer interessant. En niet te vergeten de rondvaart over de Zaan met uitleg over het oudste industriegebied in de wereld dat nu nog in gebruik is.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 19 Jun 2020, 21:58

Auchentoshan

Wil er eigenlijk niet teveel woorden aan wijden. Vind er gewoon niks aan. De enige fles die ik weg gegeven heb, aan iemand die er wel enthousiast voor was.
En van de 22 distilleries die ik heb bezocht... ik vond het daar de minste tour
0 x

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 22 Jun 2020, 12:57

Auchentoshan Valinch vond ik toch geen verkeerde whisky

Wel ooit 'de eerste Limburgse Whisky' mogen proeven, niet te hachelen! :vies
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 22 Jun 2020, 17:53

Wolf2112 schreef:Auchentoshan

Wil er eigenlijk niet teveel woorden aan wijden. Vind er gewoon niks aan. De enige fles die ik weg gegeven heb, aan iemand die er wel enthousiast voor was.
En van de 22 distilleries die ik heb bezocht... ik vond het daar de minste tour

Vorig jaar zijn we met 5 man kort binnengevallen bij Auchentoshan. Paar foto's genomen en een DVO (dram voor onderweg) gekocht in de vorm van de Auchentoshan 12y waarna we doorgereden zijn naar het eigenlijke doen van de dag: Glengoyne.

Ik moet zeggen dat de Auchentoshan 12y, laat ik het voorzichtig zeggen, niet meeviel. ok dan: gewoon niet heel best.Het jaar ervoor bracht ik echter een Auchentoshan 17 van CA in bij een Cadenhead tasting. Die was prima te doen. https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/84556/auchentoshan-1999-ca. Mogelijk dat Auchentoshan zo'n typische distilleerderij is waarvan de OB's niet best zijn, maar er wel diverse prima IB's in omloop zijn. Heeft The Singleton of Dufftown daar ook geen last van?
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”