Erik1908 schreef:Terwijl ik een Ben Nevis tot me neem, overpeins ik bovenstaande posts.
Ik ben inderdaad nog geen IB van Dalwhinnie of Cardhu tegengekomen; niet naar gezocht ook overigens. Laten we wel wezen: Dalwhinnie 15 en Oban 14 zijn geen inferieure whiskies. Dat velen hier ze niet meer blieven is omdat we allemaal al veel geproefd hebben en onze smaak ontwikkeld hebben. Er zijn vele duizenden die naar Schotland afreizen en vol trots met een van deze flessen thuis komen. Wie zijn wij om daar over te oordelen?
Wat ik vreemder vind is de diverse andere meuk die voorbij komt hierboven. Hoe zou dat in zijn werk gaan? Er staan een aantal heren ergens in een proeflokaal en die hebben besloten dat er een whisky gebotteld moet worden. En dan valt de keuze op een van de door Sören of Edwin genoemde whiskies. Dan weet je toch dat je troep in de fles gooit? Of zou het puur voor de lokale markt bedoeld zijn; zo van, als er maar alcohol inzit?
Voor mij persoonlijk zijn Dalwhinnie Winters Gold en Oban 14 wel degelijk inferieure whiskies (15 yo is eigenlijk te lang geleden voor een betrouwbaar oordeel van mijn kant). Daar hoeft verder niemand het mee eens te zijn hoor, maar ik zal ze niet kopen en da's puur o.b.v. smaakbeleving.
En waarom Japanners en Zaankanters troep in een fles gooien, tja... Japanners blijven toch gewoon Japanners (ik kan wel meer dingen aan hun cultuur niet volgen) en die Zaanse meuk zal wel voor de toeristen daar worden gebotteld. Edwin is er gewoon in getrapt.

Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen mocht ik hier een authentieke Delftse whisky tegen komen.