Wouter1981 schreef:Ik snap de redenering ook wel, misschien dat ik de small batch serie van Cadenhead zo interessant vind.
In principe zou een goede mix van verschillende vaten natuurlijk een geweldig complexe whisky op moeten leveren.
Maar ik moet echt heel goed nadenken om een absolute topper in een standaard range te bedenken, laat staan ook nog eens <46%
Kan iemand een voorbeeld geven?
En dan niet meteen eentje van +200 euro
Daar tegenover kan ik wel een aantal Single Cask en Cask Strenght noemen onder dat bedrag die ik geweldig (90+) vond.
Tja, het ligt er natuurlijk aan vanuit welke tijd en perspectief je het bekijkt.
Single casks zijn de laatste tien jaar meer en meer gebotteld geweest.
Ik denk dat er in de jaren '90 bijvoorbeeld niet zo'n groot aanbod was.
Minder IB, hoofdzakelijk offciële bottelingen.
Meestal niet cask strength en de prijzen waren toen ook niet zo hoog.
Je zou de prijzen dus moeten vergelijken in hun eigen tijd.
Zijn er dan echte toppers te vinden onder de 200 euro.
Jawel en een hele hoop. Kijk naar de oude Bowmore officiële bottelingen superlekker niet cask strength en destijds niet zo duur.
De oude officiële Springbanks,...
Kijk maar eens naar de meeste oude parels. Meestal laag in alcohol en destijds niet zo duur...
Zoals de Bunnahabhain 1968 Auld Acquaintance 43.8 % bijvoorbeeld. Super en destijds voor 100 euro te koop.
Ik denk niet dat iemand z'n neus ophaalt voor deze whisky omdat hij maar 43.8% is.
En inderdaad wederom zijn deze allemaal ook niet single cask.
Je hoort Serge Valentin ook vaak zeggen dat dat de sterkte is van de small batch serie van Cadenhead:
een combinatie van vaten en geen single cask.