Opbouwen collectie.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Opbouwen collectie.

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 05 Jan 2018, 11:42

Iedereen is eigenlijk wel begonnen met standaard flessen die bij de slijterij te halen zijn.
Zo ik ook, alleen na ontdekking van dit forum in maart 2017, kwamen daar heel heel heel veel samples bij!
Van alles en nog wat geproefd inmiddels en zo weet je op een gegeven moment wat je lekker vind en wat je smaak is en wat niet.
Op deze manier komen na verloop van tijd ook de wat betere flessen in huis om te drinken en word je steeds kieskeuriger in je aankoop (ik dan tenminste).
Vaak heb ik nog de regel eerst proeven dan pas kopen.
Maar met sommige hoog gescoorde flessen neem ik het risico weer wel ;)
Inmiddels leuke flessen staan om van te genieten en ook wat luxere speciale flessen voor de verzameling (die ik niet op WB heb staan).
Als je eenmaal begint met whisky is het lastig te stoppen :)
1 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 05 Jan 2018, 11:44

Was ik nog vergeten te vertellen dat ik niet wist dat mijn oom in kwestie fan was van Glen Talloch en alles door de cola flikkerde. Zat ik daar met mijn goede whisky. Gelukkig op tijd gewaarschuwd en nog snel zo'n fles schoonmaakmiddel gehaald. Trouwens mijn eerste whisky was johny Walker green label. Ik weet het...nu krijg ik steeds meer oog voor smaak en mijn voorkeur, maar heb nog een lange weg te gaan :yes
1 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 05 Jan 2018, 18:00

Tot slot...

Ik heb momenteel door omstandigheden even minder budget dus ik hanteer nu het principe een eruit ( of erin?!) dan een nieuwe. Ik selecteer welke whisky ik open wil maken en wat mijn nieuwe aanschaf zal zijn. Zo groeit mijn collectie niet in kwantiteit, maar in kwaliteit. Is ook prima, toch?
1 x
Afbeelding

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 05 Jan 2018, 19:03

Kikkerneve schreef:
John S schreef:
Kikkerneve schreef:Hallo John,
- - - 8< - - -
Bij mijzelf is het een mix van een aantal dingen. Ik ga maandelijks een of meerdere proeverijen af en neem daar meestal wel 1 of 2 flesjes mee. Soms ook niks trouwens, maar dat is niet al te vaak :P. Op die manier heb ik ook wel een voorkeur voor een aantal distilleries opgebouwd. In mijn geval Glendronach, Arran, Springbank en wat Japanners ivm een bezoekje aan dat land.
- - - 8< - - -
En zo zullen er ongetwijfeld nog wel meer verhalen zijn. In ieder geval lijkt een fles of 100 heel wat, maar elk jaar een stuk of 25 en een paar jaar bezig zijn.. dan kom je een heel eind.
succes met je verzameling!
:Slainte

Hoi,

Dank je voor je uitvoerige antwoord, ik heb er veel antwoorden uit kunnen halen.
- - - 8< - - -
Daarnaast heb ik ook gekeken naar flessen uit mijn geboortejaar 67, maar dat valt nog niet echt mee om deze te vinden. Misschien heb jij nog tips voor me?
- - - 8< - - -

Valt wel mee met die tips verder hoor. Je kan het eens vragen in de vraag en aanbod secties hier. En ik volg wat veilingen waar ik ook altijd even op mijn geboortejaar zoek. Je kan ook op whiskybase eens filteren op je geboortejaar om te zien wat er allemaal is. En daar staat mogelijk ook een shop bij. Maar '67 zal niet makkelijk en zeker niet goedkoop zijn :)

Wat geknipt tbv de leesbaarheid / Edwin

Hoi Edwin,
Ik heb even op WB gekeken wat jij aangaf. Daar is inderdaad genoeg te vinden uit 67' maar man oh man, wat is dat duur. :shock: Daar moet diep voor in je buidel tasten, dat wordt sparen. Thanks again :bigsmile
1 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 05 Jan 2018, 19:13

DavidH. schreef:Iedereen is eigenlijk wel begonnen met standaard flessen die bij de slijterij te halen zijn.
Zo ik ook, alleen na ontdekking van dit forum in maart 2017, kwamen daar heel heel heel veel samples bij!
Van alles en nog wat geproefd inmiddels en zo weet je op een gegeven moment wat je lekker vind en wat je smaak is en wat niet.
Op deze manier komen na verloop van tijd ook de wat betere flessen in huis om te drinken en word je steeds kieskeuriger in je aankoop (ik dan tenminste).
Vaak heb ik nog de regel eerst proeven dan pas kopen.
Maar met sommige hoog gescoorde flessen neem ik het risico weer wel ;)
Inmiddels leuke flessen staan om van te genieten en ook wat luxere speciale flessen voor de verzameling (die ik niet op WB heb staan).
Als je eenmaal begint met whisky is het lastig te stoppen :)

Hoi David, het is interessant om te horen dat iedereen op dezelfde manier zijn verzameling en liefde voor deze hobby opbouwt. Inderdaad begint het met het aanschaffen van de standaard flessen maar door meer en meer te proeven wordt er overgaan tot het aanschaffen van de betere flessen. :nat
0 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 05 Jan 2018, 19:17

whisky4wood schreef:Tot slot...

Ik heb momenteel door omstandigheden even minder budget dus ik hanteer nu het principe een eruit ( of erin?!) dan een nieuwe. Ik selecteer welke whisky ik open wil maken en wat mijn nieuwe aanschaf zal zijn. Zo groeit mijn collectie niet in kwantiteit, maar in kwaliteit. Is ook prima, toch?

Uiteraard gaat het om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. :duimop Er komen vanzelf betere tijden :bigsmile
0 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 05 Jan 2018, 19:22

whisky4wood schreef:Was ik nog vergeten te vertellen dat ik niet wist dat mijn oom in kwestie fan was van Glen Talloch en alles door de cola flikkerde. Zat ik daar met mijn goede whisky. Gelukkig op tijd gewaarschuwd en nog snel zo'n fles schoonmaakmiddel gehaald. Trouwens mijn eerste whisky was johny Walker green label. Ik weet het...nu krijg ik steeds meer oog voor smaak en mijn voorkeur, maar heb nog een lange weg te gaan :yes

Dat is wel de juiste benaming voor Glen Talloch, niet te pruimen dat spul. Mijn eerste whisky ervaring was een Black&White en dat smaakte voor mijn gevoel naar petroleum....maar toen was ik 16 :HitHead
0 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 05 Jan 2018, 19:26

whiskyblog010 schreef:Ik heb het geprobeerd. Echt. Eind vorig jaar heb ik twee keer een extra fles gekocht om dicht te laten en in waarde te laten stijgen. Stonden ze daar, in een koker, in een donker hoekje van mijn huis. Nou, de eerste is al open.

Voor mij geen collectie, doe mij maar een voorraad!

Dat is natuurlijk ook een keuze, wel een hele lekkere.. :duimop
1 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 05 Jan 2018, 19:33

gerritbakker57 schreef:Hoi John,

De combinatie van drinken en verzamelen maakt Whisky zo leuk. Ik probeer sommige series compleet te krijgen maar dat valt niet altijd mee. Daarnaast heb ik ook meestal wel een 30 flessen open staan.
Ik ben vooral geïnteresseerd in beperkte oplages van kwalitatief mooie distilleries. Hoewel ik ook wel series van IB's koop zoals van Jack Wiebers de Old Train serie.
Ik heb ook wel een echte NAS serie verzameld, de geweldige Aberlour A'bunadh, heerlijke whisky waarvan er jaarlijks wel 2 of 3 nieuwe batches uitkomen. Voor weinig geld heel veel kwaliteit.
Ik vind met name het speuren bij whisky shops, off- en online erg leuk naast het bijhouden van uiteenlopende whiskyveilingen. Soms heb je geluk en soms pech.
Uiteraard kun je op dit forum vrij eenvoudig middels samples bepalen wat je zelf lekker vind.

Veel plezier met deze geweldige hobby.

Gerrit

Dank je Gerrit, het speuren, proeven en er over lezen en uiteindelijk overgaan tot het kopen maakt deze hobby zo enorm verslavend.. Ik ga zeker Aberlour A'bunadh uitproberen.

Greetz, John :schotland
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”