Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 31 Mar 2017, 15:08

Ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig in deze hobby. Heb nu een 20tal flessen staan en ik probeer (ook hier brand soms het geld in m'n zak) dit aantal aan te houden. Dus zodra er een fles leeg is, koop ik een nieuwe.

Hier staan ze in de kast, zo ver mogelijk van het directe zonlicht af.
De duurdere flessen staan in een koker, de rest niet.
Als de inhoud van een fles onder 1/3 komt zal die fles ook als eerste leeg gemaakt worden.
0 x
Afbeelding

fvopstal
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fvopstal » 31 Mar 2017, 16:07

Ik hou het zelf heel simpel. Alles bewaren in de koker als die er bij zat en dit alles staat in gesloten donkere kast. Ik heb maximaal drie flessen open staan, omdat er anders teveel open staat en de smaak verliest.
1 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 01 Apr 2017, 08:20

Volgens mij is het vochtig houden van de kurk de grootste flauwekul die er is.
Bij iedere volle en nieuwe fles die ik opentrek is de kurk vochtig. En nee ze liggen niet.

En daarbij is parafine nogmaals, ook al meerdere keren aangegeven, gas doorlatend. :HitHead Waarom draai je dit er dan omheen!.
Zelfs de leverancier geeft dit aan. https://www.praxisdienst.nl/nl/Labomate ... ilm+M.html
1 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 01 Apr 2017, 10:06

mer1973 schreef:Volgens mij is het vochtig houden van de kurk de grootste flauwekul die er is.
Bij iedere volle en nieuwe fles die ik opentrek is de kurk vochtig. En nee ze liggen niet.

Als je alleen maar nieuwe releases opent dan is er inderdaad niets aan de hand. Maar heb je flessen staan die richting de 5j+ gaan sinds ze zijn gebotteld dan kan het zeker geen kwaad om minimaal 2x per jaar de kurk even vochtig te maken. Dit verkleint de kans dat je met een uitgedroogde kurk komt te zitten en deze dus afbreekt bij het openen van de fles.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Apr 2017, 10:46

Braveheart schreef:
Tottenham schreef:
Braveheart schreef:
"Eens in de twee maanden draai je de flessen om". Heb je het dan over geopende flessen? Ik dacht dat je whiskyflessen juist niet mag neerleggen.

Lol, ff snel omdraaien in de hand om de kurk nat te maken.

Tja, zo kun je het ook lezen. :D

Zo bedoelde ik hem inderdaad. Ik draai alle flessen (zowel de geopende als de dichte) in de hand om om de kurk vochtig te maken.
Voor de sherrywhisky's die het goed doen met wat zuurstof erbij gebruik ik dat moment meteen even om te "decanteren in de fles" ;)
(kurk eraf, oude lucht eruit, kurk erop, omdraaien, kurk bevochtigen, kurk weer eraf, nieuwe lucht erin, kurk erop)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 01 Apr 2017, 11:34

Caledonians schreef:
mer1973 schreef:Volgens mij is het vochtig houden van de kurk de grootste flauwekul die er is.

Als je alleen maar nieuwe releases opent dan is er inderdaad niets aan de hand. Maar heb je flessen staan die richting de 5j+ gaan sinds ze zijn gebotteld dan kan het zeker geen kwaad om minimaal 2x per jaar de kurk even vochtig te maken. Dit verkleint de kans dat je met een uitgedroogde kurk komt te zitten en deze dus afbreekt bij het openen van de fles.

Ook geldt dit bij flessen die langer dan 5j+ geleden zijn gebotteld. De kurk is altijd een beetje vochtig. Ik zie dus niet in waarom omdraaien de kurk meer bevochtigd. En wanneer de kurk afbreekt is dit meestal bovenaan waar hij is gelijmd. Met het omdraaien van de flessen op zijn tijd veranderd dit niks aan het afbreken.
0 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 01 Apr 2017, 13:42

mer1973 schreef:
Caledonians schreef:

Ook geldt dit bij flessen die langer dan 5j+ geleden zijn gebotteld. De kurk is altijd een beetje vochtig. Ik zie dus niet in waarom omdraaien de kurk meer bevochtigd. En wanneer de kurk afbreekt is dit meestal bovenaan waar hij is gelijmd. Met het omdraaien van de flessen op zijn tijd veranderd dit niks aan het afbreken.

Interessant dit. Zoveel mensen, zoveel meningen......, maar wat is nu echt waar?? :Help
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 01 Apr 2017, 13:53

Braveheart schreef:
mer1973 schreef:
Caledonians schreef:

Interessant dit. Zoveel mensen, zoveel meningen......, maar wat is nu echt waar?? :Help

Ik zou zeggen controleer het zelf.
Maak iedere rechtopstaande nieuwe fles open en controleer of je kurk nat of droog is.
En het antwoordt is..........Nat. ;)
0 x

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 01 Apr 2017, 14:18

Net eens de test gedaan en de 'as we get it' die achteraan in de kast staat geopend.
Die kurk is toch wel kurkdroog hoor :roll:
0 x

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 01 Apr 2017, 14:23

Len schreef:Net eens de test gedaan en de 'as we get it' die achteraan in de kast staat geopend.

Edit: verkeerd gelezen, die staat toch al een tijdje open en het gaat over pas geopende flessen
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 01 Apr 2017, 14:39

Len schreef:
Len schreef:Net eens de test gedaan en de 'as we get it' die achteraan in de kast staat geopend.

Edit: verkeerd gelezen, die staat toch al een tijdje open en het gaat over pas geopende flessen

:Tongue ;)

Precies. ONgeopende flessen.

Het heeft blijkbaar te maken met het vulniveau. (Combinatie van vloeistof/afstand tot de kurk en alcohol!!??)
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Apr 2017, 19:20

Je zou verwachten dat de luchtvochtigheid in die paar cm's tussen de vloeistof en de kurk maximaal is, zeker als de kurk op zijn beurt weer is afgedekt met een metaal- of kunststoffolie.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 05 Apr 2017, 11:09

Reichenbach schreef:Je zou verwachten dat de luchtvochtigheid in die paar cm's tussen de vloeistof en de kurk maximaal is, zeker als de kurk op zijn beurt weer is afgedekt met een metaal- of kunststoffolie.

Kan het niet onderbouwen, maar klinkt inderdaad logisch. Daarom lijkt het me overbodig om de fles enkele keren per jaar te draaien.
0 x

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 21:21

Goh, de flessen die ik nooit plan te openen, staan bij mij nooit in het zonlicht en draai ik om de zoveel tijd eens om (om de kurk vochtig te houden). Verder hou ik ze van vochtige plaatsen. Dit klinkt misschien dom, maar voor mij betekent whisky niet alleen het proeven ervan, maar ook het verzamelen om ervan te genieten. Ik vind er groot plezier in om ervan te drinken, alsook ze te verzamelen en zo te kijken hoe die magische drank in die flessen behouden blijft. Het is toch fantastisch om iets ongeopend, exclusief te bezitten. Van whisky moet je kunnen genieten/drinken, maar het is toch een extra dimensie om ze te verzamelen voor hun exclusiviteit. Ik vind het soms jammer hoe men reageert dat het godlasterend is van het verzamelen van whisky en ze daarbij niet te openen. Volgens mij ligt daarbij de extra attractiviteit van whiskyliefhebber te zijn. Zowel het proeven als het jagen achter die ene, bepaalde fles. Bij het schrijven van deze post krijg ik de drang om een goeie whisky te drinken bij het afzeilen van de zoektocht naar die ene bepaalde fles ik op zoek ben. Wat zijn wij toch gelukzakken. :smullen
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 07 Apr 2017, 21:25

punchbowl schreef:Goh, de flessen die ik nooit plan te openen, staan bij mij nooit in het zonlicht en draai ik om de zoveel tijd eens om (om de kurk vochtig te houden). Verder hou ik ze van vochtige plaatsen. Dit klinkt misschien dom, maar voor mij betekent whisky niet alleen het proeven ervan, maar ook het verzamelen om ervan te genieten. Ik vind er groot plezier in om ervan te drinken, alsook ze te verzamelen en zo te kijken hoe die magische drank in die flessen behouden blijft. Het is toch fantastisch om iets ongeopend, exclusief te bezitten. Van whisky moet je kunnen genieten/drinken, maar het is toch een extra dimensie om ze te verzamelen voor hun exclusiviteit. Ik vind het soms jammer hoe men reageert dat het godlasterend is van het verzamelen van whisky en ze daarbij niet te openen. Volgens mij ligt daarbij de extra attractiviteit van whiskyliefhebber te zijn. Zowel het proeven als het jagen achter die ene, bepaalde fles. Bij het schrijven van deze post krijg ik de drang om een goeie whisky te drinken bij het afzeilen van de zoektocht naar die ene bepaalde fles ik op zoek ben. Wat zijn wij toch gelukzakken. :smullen

Een waar woord, wij zijn gelukzakken :Slainte
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”