Bij hoeveel cl je "stash" veilig stellen voor kwaliteitsverlies..?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Bij hoeveel cl je "stash" veilig stellen voor kwaliteitsverlies..?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Dec 2016, 19:23

Ik heb naast een groot aantal 10cl flesjes voor mijn Archief, ook een kleiner aantal 20cl flesjes met kurken gekocht. Beetje zelfde type fles als Aberlour, maar dan een slag kleiner.

De van de 10cl flesjes vul ik er 1 na openen van fles. Alle info gaat er op, ook datum van openen en overschenken.

Wanneer de fles net over de helft is vul ik de 20cl fles en nog een 10cl voor het archief.

De 10cl archief flesjes zijn voor later, om nog een keer te ruilen, een speciale whisky later te kunnen drinken of om verschillende batches in de toekomst te kunnen vergelijken.

De 20cl is dan inderdaad om te zorgen dat de invloed van zuurstof minimale kans krijgt. Dit is voor mij de manier om meerdere flessen open te hebben, anders gaat het echt veel te traag.

Ik merk dat wanneer ik zo'n 20cl flesje heb afgevuld, ik hem de eerste tijd even dicht laat. Ik schenk hem dus niet gelijk weer, waardoor er alsnog zuurstof bij zou komen.
Misschien zou ik er eigenlijk ook nog parafilm omheen willen doen, maar zover ben ik nog niet gegaan.
De belangrijkste reden om die 20cl even te laten staan is denk ik toch wel omdat ik tegelijkertijd weer een nieuwe fles open. Nieuwe whisky, nieuwe smaken, een nieuwe ontdekking en daarom op dat moment veel interessanter.

Bovenstaande verhaal die ik eigenlijk alleen bij flessen die interessant genoeg vind om op deze manier even apart te zetten. Andere flessen die, in de budget categorie bijvoorbeeld, krijgen deze behandeling niet. Of wanneer een fles zo hard gaat dat ik denk dat het niet nodig is bijvoorbeeld.

Wat ik wel jammer vind aan het overschenken is dat de originele fles en koker daarmee vervangen zijn. Ik ben helemaal niet van IKEA flessen of whisky in een boekverpakking hoor, maar een whisky schenken vanuit zijn originele verpakking heeft toch meer dan vanuit zo'n apothekerfles.
Aan de andere kant, een mooi rijtje gelijke flesjes met handgeschreven kaartjes om de hals heeft ook wel wat.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Dec 2016, 19:42

leuk om alle response te lezen. wat doen we toch allemaal een hoop moeite voor ons gouden goedje he :)

ik bewaar niets van alle flessen die ik heb, maar zie aan de reacties wel dat ik er goed aan doe om bij elke fles vanaf een bepaald vulniveau gewoon alvast in samplepotjes te gieten om de kwaliteit te waarbogen. ik zal daar dan ook zeker mee verder gaan!
:duimop
2 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Dec 2016, 19:45

henri schreef:leuk om alle response te lezen. wat doen we toch allemaal een hoop moeite voor ons gouden goedje he :)

ik bewaar niets van alle flessen die ik heb, maar zie aan de reacties wel dat ik er goed aan doe om bij elke fles vanaf een bepaald vulniveau gewoon alvast in samplepotjes te gieten om de kwaliteit te waarbogen. ik zal daar dan ook zeker mee verder gaan!
:duimop

Precies, heb je 's avonds ten minste wat te doen ;)
0 x

Afbeelding

balisongnet
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor balisongnet » 12 Dec 2016, 19:53

Ik heb 20cl flesjes gekocht met beugelsluiting, voor als een fles te leeg begint te geraken. Ik heb ook stikstofcannisters gekocht in een wijnspeciaalzaak voor een paar flessen waar ik weet dat ik een hele tijd niet ga aan zitten, of (als het ooit zo ver mag komen) premium whiskies die opengaan. Als iemand met een scheikundige achtergrond heb ik toch wel schrik voor oxidatie en probeer het daarom ook grotendeels tegen te gaan. Stikstof is echt grove middelen (inertisatie), maar ik denk dat je al een heel deel kunt doen met goedkopere middelen, namelijk: teflontape. Kost niks en je haalt het een paar keer rond de afsluiting van je kurk en hopla, daar gaat al weinig zuurstof meer doorgeraken. het is ook compleet geur-smaakloos, maar het enige nadeel is dat het er niet uitziet, heel lelijk zo'n dikke witte rand. Een andere, omslachtigere manier is met stukjes krimpfolie (ook food-grade plastic), dat werkt ook goed en valt minder op.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Dec 2016, 21:11

Is er eigenlijk al een topic over zogenaamde 'wine preservation spray's?
Ben heel erg benieuwd naar ervaringen daarmee.
Als leek ben ik erg huiverig om chemische stoffen met mijn whisky in contact te laten komen, maar het klinkt als een mooie oplossing.
0 x

Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Dec 2016, 21:16

Volgens mij wel, ergens in de krochten van het forum ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Dec 2016, 22:18

Gevonden:
Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Laat ik het anders vragen, is er iemand hier die dit al over een langere periode (heeft) gebruikt?
En wat is de ervaring?
0 x

Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Dec 2016, 23:24

Wouter1981 schreef:Gevonden:
Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Laat ik het anders vragen, is er iemand hier die dit al over een langere periode (heeft) gebruikt?
En wat is de ervaring?

Ik vrees dat je niemand gaat vinden met ervaring en een goede uitleg...
Probleem is namelijk dat om dit te testen je 2 verschillende flessen moet gebruiken en deze moet blijven vergelijken tot ze op zijn.
Bij de ene probeer je het middeltje om oxidatie tegen te gaan, bij de andere fles doe je niets.
Want anders heb je namelijk geen referentiepunt.
Het is waarschijnlijk zo dat de smaak van je whisky verandert door oxidatie.
Maar je smaak verandert sowieso ook elke dag door jezelf (waar je amper iets aan kan doen).
Elke keer dezelfde smaaksensatie hebben zal je zelden of nooit lukken...
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 14 Dec 2016, 17:32

Ik sluit me aan bij de reactie van Henri ; ik bewaar (ook) niets van alle flessen die ik heb. :Drinking "leeg met die fles" :D
Er staat bij mij hooguit een fles of 7 open, waarvan de bodem ruim binnen het jaar gehaald wordt.
Dus eigenlijk heb ik me nooit hoeven "druk maken" om de zaken rond een mogelijk verlies van kwaliteit.
Maar een interessant onderwerp inclusief de verhalen/oplossingen/aanpak die genoemd worden.

Dirk
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Dec 2016, 21:28

Hangt heel erg van de whisky af en daar is op voorhand (buiten stevige peated whiskies om) eigenlijk niet zoveel zinnigs over te zeggen.

Ik merk bij de laatste paar non peated flessen die ik heb geopend (oa Benriach 13 yo virgin american oak en Redbreast 12 yo cask strength) dat deze beduidend beter (breder smaakpalet) worden met dalend flesniveau. Zitten nu op resp. half en tweederde vol en ik vind ze nog altijd met de dram vooruit gaan (gemiddeld 1 dram/week). Probleem lijkt me verder dat de smaak waarschijnlijk ergens een optimum heeft en de whisky daarna minder gaat worden. Mocht ik dit constateren dan zal ik zo zsm decanteren in 1 of meer kleinere flessen van 10 tot 20 cl, waar ik er nog wel een aantal van heb staan.

Bij met name jongere peated whiskies heb ik tot nu toe vrijwel altijd al snel (al vanaf zo'n beetje een kwart uit de fles) een duidelijke achteruitgang geconstateerd. Daar zijn 2 oplossingen voor: de fles snel leegdrinken (liefst binnen een maand of 2 a 3) of decanteren. Nu wordt hierboven het gebruik van flessen met een beugelsluiting aanbevolen, maar dat kan ik bij peated whisky met klem afraden. Ik had een Benromach peated 2005 voor de zomer in een 20 cl fles met beugelsluiting gedecanteerd. Toen ik er in september bij terugkwam was er vrijwel niets van met name de neus over. Blijkbaar ademt zo'n rubbertje dan toch nog teveel.

In wine preserver goedjes heb ik niet zoveel vertrouwen. Ik heb dat Ralfy wel eens in een video zien demonstreren (één of twee tufjes boven het oppervlak van je whisky), maar kan me niet voorstellen dat dit gaat werken anders dan alle lucht boven je whisky te vervangen door een inert gas.
Ik meen dat de theorie was dat je CO2 inspuit en dit als een deken boven je whisky blijft hangen omdat het zwaarder is dan lucht. Lijkt mij je reinste kolder aangezien in een gas en vloeistof altijd vermenging van deeltjes optreedt vanwege diffusie. Er zit in de lucht procentueel ook niet meer CO2 laag bij de grond dan hogerop.
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 21 Jul 2017, 11:49

Als ereen nieuw fles open ga, gaat naast het 1e glaasje whisky, gelijk een sample fles(je) vol voor het "archief"..

Ps: m'n flesjes zijn uitgewassen "halvamel" flesjes van friesche vlag, dus een behoorlijke sample, geheel afgevuld..
als er door lucht/zuurstof in de 70cl fles de whisky verandert, tja, dan is het zoals het is, zoals gemeld, sommige worden beter en sommige minder, Effin; op gaat het toch.
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 21 Jul 2017, 12:23

In het begin deed ik dat nog wel eens maar inmiddels niet meer. Ik merkte dat ik die flesjes in de kast had staan maar tig andere samples/flessen had die ik nog niet geproefd had en dus daar naar grijp. Voor het archief bewaar ik nu alleen nog de heel speciale zoals Octomore 2.2, Glendronach 20YO tawny, HP25, Glendronach Grandeur etc
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Jul 2017, 16:45

HammerHead schreef:Ik meen dat de theorie was dat je CO2 inspuit en dit als een deken boven je whisky blijft hangen omdat het zwaarder is dan lucht. Lijkt mij je reinste kolder aangezien in een gas en vloeistof altijd vermenging van deeltjes optreedt vanwege diffusie. Er zit in de lucht procentueel ook niet meer CO2 laag bij de grond dan hogerop.
CO2 is iets zwaarder dan lucht en zal eerst wel de lucht verdringen, als je daarna de stop er op doet zal er weinig zuurstof voor oxydatie over blijven. Het vormt ook koolzuur met water, dat lijkt me iets minder; whisky met bubbels.
Vul je de fles met 100% stikstof (N2) lijkt me er weinig aan de hand; lucht is al voor 78% stikstof.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 21 Jul 2017, 18:28

Meestal vind ik een whisky de maanden na openen alleen maar beter worden.
Als die op +-1/4e komt, dan zorg ik er wel voor dat ik 'm in een iets hoger tempo op drink.
Ik zorg er gewoon voor dat ik wat minder flessen open heb staan, dan hoef je niet zoveel te managen. +- 15 flesjes ofzo.
Echt geen zin in dat ge-micro-manage. Tis voor mij een hobby, om 't te drinken, geen werk :-)
Er is altijd wel weer een andere die goed is en ik zie de meerwaarde niet zo om dan later nog 's een slok te kunnen nemen en daar dan veel moeite voor te doen. Sowieso al ten kostte van wat kwaliteit wss.

Ik verzamel ze wel graag, koop ze dus ook veel voor 't archief / collectie, maar dat gepiel, niet voor mij :-) Eenmaal open, gewoon opdrinken, waar 't voor bedoelt is. Of dicht laten voor de evt. doorverkoop.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 22 Jul 2017, 09:44

Reichenbach schreef:
HammerHead schreef:Ik meen dat de theorie was dat je CO2 inspuit en dit als een deken boven je whisky blijft hangen omdat het zwaarder is dan lucht. Lijkt mij je reinste kolder aangezien in een gas en vloeistof altijd vermenging van deeltjes optreedt vanwege diffusie. Er zit in de lucht procentueel ook niet meer CO2 laag bij de grond dan hogerop.
CO2 is iets zwaarder dan lucht en zal eerst wel de lucht verdringen, als je daarna de stop er op doet zal er weinig zuurstof voor oxydatie over blijven. Het vormt ook koolzuur met water, dat lijkt me iets minder; whisky met bubbels.
Vul je de fles met 100% stikstof (N2) lijkt me er weinig aan de hand; lucht is al voor 78% stikstof.

Klopt, het werkt op basis van verdringing, als je de helft van de ruimte boven je whisky vult met zo'n inert gasmengel halveert de zuurstofconcentratie dus ongeveer. Waar het mij om gaat is dat er vaak wordt beweerd dat een dekentje al genoeg is, omdat het op je whisky zou blijven liggen en da's volgens mij gewoon onzin (heeft natuurlijk wel een beperkt effect op de concentratie).
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”