Ook wil ik een beetje verschillende smaakprofielen kiezen.
Mijn "gevoel" is een kilkerran 12, een erg toegankelijke whisky die ik zeer zeker zou laten proeven.

Ook wil ik een beetje verschillende smaakprofielen kiezen.

Shinji schreef:Al zou ik een Ardbeg 10 misschien wisselen voor een Laphroaig 10. De Ardbeg is wel heel heftig.. Maar dat is misschien wel eigen voorkeur..

FGG schreef:Shinji schreef:Al zou ik een Ardbeg 10 misschien wisselen voor een Laphroaig 10. De Ardbeg is wel heel heftig.. Maar dat is misschien wel eigen voorkeur..
Mee eens. De Ardbeg is veel medicinaler dan de Laphroaig. Ook een Laphroaig Quarter Cask is een mooie. Allebei ook goed betaalbaar.
Peter87 schreef:FGG schreef:Shinji schreef:Al zou ik een Ardbeg 10 misschien wisselen voor een Laphroaig 10. De Ardbeg is wel heel heftig.. Maar dat is misschien wel eigen voorkeur..
Mee eens. De Ardbeg is veel medicinaler dan de Laphroaig. Ook een Laphroaig Quarter Cask is een mooie. Allebei ook goed betaalbaar.
Dat is toch echt andersom

FGG schreef:Peter87 schreef:FGG schreef:
Ik vind Ardbeg echt behoorlijk binnenkonen, tegen het chemische aan. Ik ervaar dat bij de Laphroiag toch minder. Maar kan ook aan mijn smaak liggen.

Oogadal schreef:FGG schreef:Peter87 schreef:
Ik vind Ardbeg echt behoorlijk binnenkonen, tegen het chemische aan. Ik ervaar dat bij de Laphroiag toch minder. Maar kan ook aan mijn smaak liggen.
Inderdaad, heel vreemd. Want Ardbeg heeft veel meer dat aardse en zilte peat terwijl Laphroaig juist het medicinale/PCP (pesticide) profiel heeft.
Een chemische smaak heb ik aan welke Ardbeg dan ook nog nooit kunnen ontdekken, terwijl het voor mij juist de reden is dat ik veel Laphroaig's niet te zuipen vindt.
Conclusie; het ligt of aan je smaak, of je hebt je vergist met inschenken...
Michaël schreef:En een Amerikaan? Four Roses Single Barrel.
En een Japanner? Nikka From The Barrel.
Een laatste aanwinst waarvan ik onder de indruk ben: The Spice Tree van Compass Box.
Shinji schreef:Michaël schreef:En een Amerikaan? Four Roses Single Barrel.
En een Japanner? Nikka From The Barrel.
Een laatste aanwinst waarvan ik onder de indruk ben: The Spice Tree van Compass Box.
Dat zijn beide puike whisky's. Ik vind zelf de Super Nikka ook erg lekker. Maar de fles heeft wel een heel hoog Safari gehalte. Nikka pure black is ook een goede..
turfsmurf schreef:Ik zou in een line-up voor mensen die nog niet bekend zijn met single malt zeker een Islay-style peatbom zetten aan het eind. Laat ze zelf maar uitmaken of het te heavy/ongeschikt is. Op z'n minst geeft het leuk gespreksvoer voor in de groep. Als je als whiskynoob zo'n peatbom overleeft en zelfs lekker vind, dan heb je er wel ineens een whiskyhobby bij.
Een paar jaar terug deed ik ook zo'n introductietasting en als laatste schonk ik een Ardbeg 10. Niet iedereen was even enthousiast (mild uitgedrukt), maar er waren toch een paar proevers die na de eerste schok toch wel enthousiast waren.
Michaël schreef:Einde zomer een bezoek gebracht bij een collega die nog nooit whisky had gedronken. Ik nam enkele flessen mee uit mijn collectie. We begonnen met Glenmorangie 10 yo. Vervolgens Glenfiddich 15 yo en daarna Highland Park 12. Na deze dacht ik hem eens flink 'beet te nemen' door hem een kleine hoeveelheid uit mijn Ardbeg 10 yo-miniatuur te schenken. Ik ben voor alle duidelijkheid geen liefhebber van deze (vandaar ook de aanschaf van 'n miniatuur). Mijn collega nam een eerste slokje en... toen werd het stil. Hij vond het fantastisch en een veel interessantere smaakbeleving dan bij de voorgaande whisky's. Ik wil maar zeggen: het is echt iets heel persoonlijks of je zo een smaak kan appreciëren, of je nu ervaring hebt of niet in het whisky proeven.
.Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten