Verzamelen en verzamelingen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Dec 2009, 08:38

ndekoning schreef:Of gaat het te ver om te stellen dat elke whiskydrinker ook een whiskyverzamelaar is?

Wat mij betreft wel :HitHead Misschien komt dat erdoor dat, sinds ik een een appartement woon en beperkte opslagruimte heb, wat 'beter' met m'n spullen omga: ik heb er simpelweg ook geen ruimte voor. En... wat nu als je een flinke, kostbare verzameling hebt en het wordt gestolen, je krijgt brand, aardbeving, etc... Zonde toch! Of hebben jullie verzamelaars het verzekerd...

Denken jullie verzamelaars, dat jullie nabestaanden weten wat je collectie waard is, of dat zij de flessen 'leegschudden' (die zijn al zo oud, dat zal wel niet meer smaken), weggeven, of goedkoop wegdoen? ;-)

:Pipersmile
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

jpvdw
Senior
Senior

Re: Verzamelen

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 24 Dec 2009, 22:20

Piet schreef:
Tom schreef:Ik vroeg me ook af..kopen jullie van elke fles 2 exemplaren? Eén om te consumeren/proeven en één om te sparen?
Dit is ook persoonlijk Tom. Er zijn mensen die dat doen anderen maken direct elke fles open.
Ik zit daar tussen in en het is altijd weer een drempel te nemen om een nieuwe fles open te maken. Dan gaat hij eigenlijk uit de collectie :Cry Maar ja, het gaat uiteindelijk wel om de inhoud.
:bottomsup

Jaaaa, dat is nu precies mijn gevoel. Ik koop regelmatig een fles, zet hem in de kast en maak hem niet open. Op een of andere manier vind ik het zonde :D Eigenlijk kan ik dan net zo goed elke dag even in de winkel of op internet naar de fles gluren, maar da's toch anders...

Ik betrap mij er op dat ik als ik eenmaal een fles open heb (er staan er nu een stuk of 6 open) hij best snel gaat en soms gewoon een nieuwe koop om lekker door te slobberen en de eclusievere gewoon dicht laat.
1 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hoe te beginnen met Whisky?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 24 Dec 2009, 23:42

In principe is het eerst proeven en dan als ie prima is koop ik een 2e voor de verzamling.
Of als het een limited edition is zet ik die weg en maak dan de 2e fles open(als ik die dan nog kan krijgen).
Maar oudere flessen waar sowieso al heel moeilijk aan te komen is die blijven gewoon dicht.
Maar niet iedereen is een verzamelaar en die maken alles gewoon open. het is maar net wat je wil.
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ardbeg Rollercoaster - 10th anniversary committee bottling

Ongelezen berichtdoor chris » 13 Feb 2010, 23:35

johan brugge schreef:Het is idd een goede investering als je van plan bent ze ooit te verkopen. Ik zou het niet kunnen in ieder geval. Je koopt iets met hart en ziel, met passie en liefde voor de whisky, om het dan later met winst terug te verkopen? Nee, da's niks voor mij.

Bij mij is het voor het verzamelen en niet voor de verkoop,mag mijn vrouw beslissen als ik de pijp aan maarten heb gegeven :evil:
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ardbeg Rollercoaster - 10th anniversary committee bottling

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Feb 2010, 01:47

chris schreef:
johan brugge schreef:Het is idd een goede investering als je van plan bent ze ooit te verkopen. Ik zou het niet kunnen in ieder geval. Je koopt iets met hart en ziel, met passie en liefde voor de whisky, om het dan later met winst terug te verkopen? Nee, da's niks voor mij.

Bij mij is het voor het verzamelen en niet voor de verkoop,mag mijn vrouw beslissen als ik de pijp aan maarten heb gegeven :evil:

Bij mij is het net zo. Er zijn flessen in mijn collectie die ik nooit zal openen tenzij ik er meerdere van heb natuurlijk. Ik heb bij elke gesloten, exclusieve fles een briefje gestoken met de aankoopprijs en het jaar van aankoop. Als er iets zou gebeuren met mij moet mijn vrouw nog tien jaar wachten en dan alle flessen verkopen. Dan heeft ze er ook nog iets aan.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Re: Beleggen in whisky of whisky als belegging

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 07 Mar 2010, 15:42

Whisky is geen verzamel object maar een gemoedsdrank toch?
:blacklist Water verzamel je toch ook niet, ook al zijn de verpakkingen tegenwoordig best aardig.

groet Ger
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 07 Mar 2010, 19:10

EDRADOUR schreef::blacklist Water verzamel je toch ook niet, ook al zijn de verpakkingen tegenwoordig best aardig.

groet Ger

Ger,dit is nu echt appels met peren vergelijken,dankzij verzamelaars (in dit geval whisky) :goedgedaan die al lang niet meer op de markt zijn nog op 1 of andere manier te verkrijgen.Dat er mensen zijn die daarvoor top bedragen voor betalen moeten zij weten,maar het merendeel van de verzamelaars die verzamelen het omdat ze het mooi vinden,dus als iemand water wilt verzamelen in mooie flessen is dat zijn keus en verzameling.Af en toe heb ik het idee dat verzamelaars afgeschilderd worden als geldwolven :boos De flessen in mijn verzameling zijn niet te koop wat een gek er ook voor wilt geven en ik hoop het in lengte van jaren nog verder uit te breiden. :duimop :Slainte
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Mar 2010, 19:45

EDRADOUR schreef:Whisky is geen verzamel object maar een gemoedsdrank toch?

Ik denk dat wanneer iemand iets verzamelt, wat dat dan ook is, het dan per definitie óók een verzamelobject is. Zie ook de betekenis van het woord verzameling in het eerste bericht hier.

Maar beleggen (dit onderwerp) heeft niets, of in elk geval zéér weinig, te maken met verzamelen. Zie daarvoor de discussies hiervoor.
En, tja "gemoedsdrank" (nieuw woord ?) dat zal het ook wel zijn, maar dat geldt voor veel alcoholische dranken denk ik. Voor mij is het in elk geval véél meer dan dat, eerder levensgenot verhogend o.i.d., maar ook dat geldt gelukkig voor veel meer dingen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 08 Mar 2010, 08:53

:goedgedaan Zo komt er een discussie op gang.
chris schreef:De flessen in mijn verzameling zijn niet te koop wat een gek er ook voor wilt geven en ik hoop het in lengte van jaren nog verder uit te breiden
Laatst gewijzigd door Piet op 08 Mar 2010, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonlijk informatie verwijderd
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 08 Mar 2010, 09:12

Gelukkig koopt Chris van alles 2 flessen dus wat ie spaart heeft ie ook gedronken.
De een spaart, de ander drinkt , het is maar net wat je zelf leukt vind. Er zijn zelfs mensen die whisky sparen maar het zelf niet lusten maar sparen het vanwege de hele geschiedenis en de zaken eromheen. Ik vind het altijd zo bekrompen van anderen die daar over gaan oordelen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mar 2010, 11:24

EDRADOUR schreef: Zo komt er een discussie op gang.

Ger, heb deze discussie verplaats hier naar toe omdat we deze discussie al gevoerd hebben en het niet over beleggen gaat. Over verzamelen mag ieder zijn mening hebben maar dat houden we dan graag zo.

Dit lijkt op een geheelonthouder die op dit forum zijn boodschap komt brengen. Maar die discussie voeren we hier beter niet maar op een "Forum voor geheelonthouders" als dat al bestaat.

Ik stel voor dat we deze discussie hierbij afsluiten.

De geheelonthouders hebben gelijk maar alleen de drinkers weten waarom.

Bron: Uit het werk van Simon Carmiggelt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Aug 2021, 19:46

Een oud topic opgeduikeld over het verzamelen van whisky.

Zelf heb ik een idee om ten minste één OB van iedere (al wat langer) bestaande distilleerderij in Schotland in de kast te hebben. Deze verzameling vordert gestaag en zal zoals het er nu uit ziet ook niet snel vol raken. Als de distilleerderij zelf niet flest is een IB natuurlijk ook een optie.

De laatste uitbreiding hierin is een al wat oudere Glenturret. Maar er staan nog meer op het verlanglijstje.

Zijn er hier meer verzamelaars? Dan bedoel ik niet de groeiende verzameing nog te consumeren of de verhandelen flessen, maar het verzamelen van flessen met een of ander thema.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 20 Aug 2021, 23:54

Ik doe het bewust niet. Ook even aan gedacht om zoiets te beginnen, maar dan kent het geen grenzen meer. :)
(Of mijn budget kent dat helaas wel)

Volgens mij bestaat er trouwens ook al zo'n gelijkaardig/recenter topic
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 21 Aug 2021, 17:54

Ik ben nog altijd een verzamelaar van Glenfiddich, misschien wel vanwege hun consistentie.
Ook Grant's 'Stand Fast' whisky's houden mijn aandacht...

Gewoon lekker veel van hetzelfde,
zal de eerste jaren ook geen kwartje meer waard worden...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 21 Aug 2021, 20:48

Ik verzamel veel van GlenDronach. Voornamelijk om op te drinken :bigsmile

Voor de rest ben ik het wel eens met een paar forumleden hierboven, ik begin bewust niet aan andere verzamelavonturen.
Wat ik al eerder zei hier op het forum: hoe langer ik met deze hobby bezig ben, hoe meer ik weet welke smaakprofielen me liggen.
Dat zegt overigens niet dat ik nooit meer nieuwe dingen probeer, maar ik zal niet snel (blind) flessen meer kopen die niet in dat profiel vallen, wel samples soms. Maar er zijn ook gebieden die ik op profiel bijna geheel mijdt, zoals Campeltown. Ligt mij gewoon niet.
Enige verzameling die ik heb om de verzameling zijn de 6 classic malts of Scotland omdat ze zo gaaf staan op dat plankje.

:Slainte
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”