Zowel het afmeten als het inschenken. Ik krijg amper whisky in mn glas zonder te knoeien.
Germ schreef:Hoe krijgen jullie exact die 2, 3 of 5 cl in zo’n sample flesje?![]()
Zowel het afmeten als het inschenken. Ik krijg amper whisky in mn glas zonder te knoeien.
Een vaste hand, een trechtertje, een 2, 3 of 5cl schenktuit. Genoeg hulpmiddeltjes Germ schreef:Hoe krijgen jullie exact die 2, 3 of 5 cl in zo’n sample flesje?![]()

Germ schreef:Hoe krijgen jullie exact die 2, 3 of 5 cl in zo’n sample flesje?![]()
Germ schreef:Ik heb wel eens als je dan te langzaam inschenkt, dat het langs de hals gaat lopen.
Maar als jullie ze blijven vullen, blijf ik ze wel legen.
Dat gaat me heel prima af.

Mikser schreef:Is er een "gouden" regel voor het laten ademen van een sample?
We hebben namelijk opgemerkt bij de eerste HWF-BFYB tastingronde van donderdag dat een bepaalde dram, toen we op het einde nog eens over de glazen gingen, plots een heel ander geurpalet had dan bij het effectieve proeven. Nu deden we elke dram open en lieten hem een kleine 5 minuten rusten voor we in de aanval gingen.

Cask1988 schreef:Mikser schreef:Is er een "gouden" regel voor het laten ademen van een sample?
We hebben namelijk opgemerkt bij de eerste HWF-BFYB tastingronde van donderdag dat een bepaalde dram, toen we op het einde nog eens over de glazen gingen, plots een heel ander geurpalet had dan bij het effectieve proeven. Nu deden we elke dram open en lieten hem een kleine 5 minuten rusten voor we in de aanval gingen.
Dat is niet inherent aan samples, dat geldt voor whisky in zn algemeenheiddr zijn een paar simpele vuistregels die je kan hanteren:
- voor elk jaar in het vat een minuut in het glas. Dus 25yo, 25 minuten. Is geen wet van Meden en Perzen maar het geeft richting. Uitzonderingen zijn grains, die kan je sws wel een half uur laten staan.
- voor elk jaar in het vat een seconde in de mond. Dus 15yo, 15 sec.
Handwarmte of een druppie water versnelt t proces van aroma’s loslaten. Whisky laat met de tijd sowieso meer/andere aroma’s los. Daarnaast is t ook nog eens afhankelijk van wat je gegeten en gedronken hebt die dag en hoe je jezelf voelt. Dat je na een half uur of uur wat anders ruikt is dus niet zo verwonderlijklaat maar eens een glas een nacht staan..

Cask1988 schreef:- voor elk jaar in het vat een seconde in de mond. Dus 15yo, 15 sec.
squaadgras schreef:Geldt dit ook voor boerenmestworst? Want dan heb ik nog wat tegoed en moet ik hier iemand stevig inlichten...

squaadgras schreef:Cask1988 schreef:- voor elk jaar in het vat een seconde in de mond. Dus 15yo, 15 sec.
Geldt dit ook voor boerenmetworst? Want dan heb ik nog wat tegoed en moet ik hier iemand stevig inlichten...

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten