Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Michaël
Senior
Senior

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Michaël » 07 Feb 2017, 16:00

Whisky-ettenleur schreef:
Michaël schreef:Ik ben benieuwd naar de meningen over de Hazelburn expressies, met name de 10 yo en 12 yo. Welk van deze twee krijgt de voorkeur? Zijn deze in de lijn van de bejubelde Springbank expressies (zonder turf uiteraard)? Wat ik me daarbij vooral afvraag, is of deze de hoge aanschafprijs, rekening houdend met hun leeftijd, waard zijn? Leeftijd is uiteraard niet alles..

Ik heb afgelopen zomer een sample van de 12yo gedronken en (ik heb het even opgezocht) dit was mijn bevinding destijds:
Geur: fruitig en lichte houtgeur.
Smaak: heerlijk! Fruitige smaak waarbij ook een hout en noten smaak zit.
Afdronk: lekkere afdronk waarin het hout nog duidelijk aanwezig is.
Punten: geur: 88, smaak: 89 en Afdronk: 88. Heerlijk!

de 10yo heb ik nog niet geproefd. ;)

Dat klinkt erg goed. Bedankt voor je reactie ! Benieuwd of er nog andere formumleden hun mening zullen uiten over deze expressies.
0 x

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 08 Feb 2017, 23:01

Michaël schreef:Ik ben benieuwd naar de meningen over de Hazelburn expressies, met name de 10 yo en 12 yo. Welk van deze twee krijgt de voorkeur? Zijn deze in de lijn van de bejubelde Springbank expressies (zonder turf uiteraard)? Wat ik me daarbij vooral afvraag, is of deze de hoge aanschafprijs, rekening houdend met hun leeftijd, waard zijn? Leeftijd is uiteraard niet alles..

In 2015 heb ik een sample gedronken van de Hazelburn 8yo. Dat was mijn eerste ervaring met Hazelburn en ik vond die heel prettig. Naar aanleiding daarvan heb ik begin 2016 een fles Hazelburn gekocht. Toen heb ik er een beetje op gegokt dat een oudere ook wel beter zou zijn en heb ik de Hazelburn 12yo gekocht. Op WB heeft de 12yo ook een hogere rating. Achteraf gezien had ik dat anders gedaan. Persoonlijk vind ik de 8yo lekkerder. De Hazelburn 10yo heb ik (nog) niet geproefd.
1 x
Afbeelding Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 16 Feb 2017, 10:57

Wie van jullie heeft interesse in de huidige donderdagdeal van drankdozijn? Een 30 yo blend van Highland Queen. Over deze fles is maar weinig te vinden, maar een 30 yo aan deze prijs.. Iemand bekend met deze whisky ?
0 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 16 Feb 2017, 11:47

Michaël schreef:Wie van jullie heeft interesse in de huidige donderdagdeal van drankdozijn? Een 30 yo blend van Highland Queen. Over deze fles is maar weinig te vinden, maar een 30 yo aan deze prijs.. Iemand bekend met deze whisky ?

Nee, ik niet. Maar het lijkt me een mooie deal ...
Vind je niks terug op Whiskybase?
Cheers, D.
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 16 Feb 2017, 11:50

D. T. schreef:
Michaël schreef:Wie van jullie heeft interesse in de huidige donderdagdeal van drankdozijn? Een 30 yo blend van Highland Queen. Over deze fles is maar weinig te vinden, maar een 30 yo aan deze prijs.. Iemand bekend met deze whisky ?

Nee, ik niet. Maar het lijkt me een mooie deal ...
Vind je niks terug op Whiskybase?
Cheers, D.

Hij staat op Whiskybase mar zonder reviews: https://www.whiskybase.com/whisky/73919 ... 0-year-old

Inderdaad wel mogelijk een mooie deal. Maar kopen zonder enige referentie is niet zo interessant. Maar voor een 30 yo is het sowieso een koopje.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 16 Feb 2017, 12:01

Volgens mij staat er 1 review bij. Van een jaar geleden.
Via Google vond ik dat het een limited release is van 4000 flessen, gelanceerd in januari 2015.
Erg hard gaat hij dus niet.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 16 Feb 2017, 12:05

Wouter1981 schreef:Volgens mij staat er 1 review bij. Van een jaar geleden.
Via Google vond ik dat het een limited release is van 4000 flessen, gelanceerd in januari 2015.

Vandaar dat het het inderdaad moeilijk in te schatten is of het waard is 'l in huis te halen. Ik beken: ik zou het leuk vinden een 30 yo in de kast te hebben staan. De normale prijzen die ze daarvoor vragen, zal ik er waarschijnlijk nooit aan geven, dus is dit mogelijk wel een buitenkansje.
Daarnaast denk ik dan ook wel of ik niet beter dat bedrag aan een Glengarclas van 25 yo geef wanneer die nog eens in promo is. Vijf jaar jonger maar mogelijk betere kwaliteit? En we hebben maar even om te beslissen.. :)
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 16 Feb 2017, 12:27

Michaël schreef:
Wouter1981 schreef:Volgens mij staat er 1 review bij. Van een jaar geleden.

Vandaar dat het het inderdaad moeilijk in te schatten is of het waard is 'l in huis te halen. Ik beken: ik zou het leuk vinden een 30 yo in de kast te hebben staan. De normale prijzen die ze daarvoor vragen, zal ik er waarschijnlijk nooit aan geven, dus is dit mogelijk wel een buitenkansje.
Daarnaast denk ik dan ook wel of ik niet beter dat bedrag aan een Glengarclas van 25 yo geef wanneer die nog eens in promo is. Vijf jaar jonger maar mogelijk betere kwaliteit? En we hebben maar even om te beslissen.. :)

Wat misschien helpt bij je beslissing: Kijk even naar het profiel van de persoon die als enige deze whisky een rate (van 86) heeft gegeven. En kijk eens bij zijn overige rates: Bij de meesten zit ie 5 tot wel 9(!) punten bóven het WB gemiddelde... Hou dat tegen zijn score van 86 voor die Highland Queen, dat geeft mogelijk toch wel enige indicatie.
4 x

TmKing
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor TmKing » 16 Feb 2017, 12:53

Ja, idd, maar misschien is die fles wel juist gewaardeerd door die persoon.

Maar goed, ik zou de fles niet kopen (en ik koop nochtans zeer impulsief). :-)
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 16 Feb 2017, 13:02

TmKing schreef:Ja, idd, maar misschien is die fles wel juist gewaardeerd door die persoon.

Waarom koop je 'm dan niet, als ik dat mag vragen? :)
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 16 Feb 2017, 13:09

40% en Blend. Ga voor die Glenfarclas 25 year.
3 x

TmKing
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor TmKing » 16 Feb 2017, 13:22

Michaël schreef:
TmKing schreef:Ja, idd, maar misschien is die fles wel juist gewaardeerd door die persoon.

Waarom koop je 'm dan niet, als ik dat mag vragen? :)

Zegt me weinig, zou hem eerst moeten proeven.

Al de rest is buikgevoel. :-P
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 16 Feb 2017, 14:14

mer1973 schreef:40% en Blend. Ga voor die Glenfarclas 25 year.

Mee eens. De kans dat de Glenfarclas je beter zal bevallen lijkt me groot. 100 euro bij Drankdozijn, die 15 euro prijsverschil is het denk ik wel waard. Heb de Highland Queen niet geproefd, dus kan het je niet met zekerheid zeggen. Maar ik denk dat 9 van de 10 mensen de GF beter vinden (educated guess).
De rating van meneer Festus (de enige die de whisky gescoord heeft op WB) zou ik ook met een korrel zout nemen. Heeft 12 whiskies beoordeeld waarvan 5 95+ punten scoren...
1 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 16 Feb 2017, 19:21

Mijn verjaardag staat voor de deur en er wordt me dus gevraagd wat ik voor m'n verjaardag zou willen hebben. En ik ga in deze mee met Royal Club, ik ga niet zeggen "Doe maar een whisky". De vraag is dan ook wat ik wél wil. Ik zou graag nog een fles van MoS erbij willen hebben. De NB 2000 heb ik, ik zou daar graag een MoS naast zien staan. De vraag is dan welke? En hij moet ook enigszins makkelijk verkrijgbaar zijn. Via een WB shoplink en dat soort toestanden is niet handig. Ik kom dan al vlot bij Van Zuylen. En als ik dan de lijst filter op MoS en tussen €100 en €250 dan krijg ik de volgende opties. Een aantal heb ik bij voorbaat al weggelaten en ik heb de beoordeling van de flessen op WB bekeken:

https://www.whiskybase.com/whisky/86581 ... k-1988-mos
Totaal onbekend bij mij. Speyside. Speysides die ik heb gehad (bij mijn weten) zijn o.a. Aberlour en Glenrothes.
Dik 89 punten[16 stemmen]. Da's flink.

https://www.whiskybase.com/whisky/86583 ... e-1992-mos
Een single grain. Gaat hier de theorie van Thijs op: eentonig, veelal hetzelfde. Dan zou 't voor mij een goede kunnen zijn.
Ruim 85 punten[5 stemmen]. Niet verkeerd.

https://www.whiskybase.com/whisky/84820 ... l-2001-mos
Een bourbon. Waarom niet. De enige Amerikaan die ik tot nu toe heb gehad is de Jack Daniels Single Barrel. Vind ik erg lekker.
Een kleine 86 punten[7 stemmen]. Ook niet verkeerd.

https://www.whiskybase.com/whisky/92194 ... n-2009-mos
Uit India. Kweenie.
Wel 86 punten[1 stem].

https://www.whiskybase.com/whisky/81497 ... n-1993-mos
Tamnavulin. Ook nieuw voor mij. Wederom Speyside.
Een vette 88 punten[10 stemmen].

https://www.whiskybase.com/whisky/89672 ... ar-old-mos
Een blended malt met een dikke score. En van Islay. Ik heb genoeg peated staan, maar eentje extra zou niet erg zijn.
Dik 89 punten[36 stemmen].

Wie kan me meer over bovenstaande whisky's vertellen?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Arumer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Arumer » 18 Feb 2017, 10:57

Is de Scapa Skiren wat? Er is best weinig over te vinden :Scratch
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”