HammerHead schreef:Lakerfield schreef:Tweemaal de
Ben Nevis 1996 WD
Zijn er zo te zien nog genoeg op voorraad bij WB, doet er uw voordeel mee.
Al geproefd toevallig en zo ja, hoe verhoudt deze zich tot andere (vooral fruitige) Nevisjes van half jaren '90? Een dirty randje vind ik prima bij een BN, maar ik lees veel omschrijvingen als a-stringent, musty, dusty, rubber, oaky etc., dus voor mij persoonlijk wellicht net over het randje. Met name ook omdat deze "slechts" 88 punten scoort i.t.t. andere BN's in deze prijsklasse die vaak richting of boven de 89 zitten.
Nog niet geproefd, meer aangeschaft op basis van ervaring met andere Nevis' op (refill) sherry. Tot nu toe heb ik bij elke Ben Nevis gehad dat hij beter werd na minimaal een kwartiertje in het glas te hebben gezeten, dat kan zelfs het verschil maken tussen 'prima' en 'heel goed'. Als ik de commentaren zo lees zal deze ook even moeten luchten.
En v.w.b. de Whiskybase rating, tsja dat blijft wel een discussiepunt. Je kan denken een 89 is sowieso beter dan een 88, maar ik kijk veel liever naar het aantal beoordelingen. Deze scoort een 88,07 op basis van 74 beoordelingen en ik vind dat daar best een betrouwbaar beeld uit naar voren komt. Tuurlijk, het is niet de beste Nevis aller tijden maar de 1996 vintage gaat tegenwoordig al snel richting de €200 en daarboven. Dat vind ik net wat te gek worden..
Voor het fruitige zou ik sowieso meer naar de ex-bourbon bottelingen kijken.