Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
I_SPEY schreef:Caol Ila Moch - krijg hier niet genoeg van; echt de vondst van de maand![]()
Hij doet me 'n beetje denken aan m'n Chieftain's Caol Ila 13yo Manzanilla Finish, ook zo soepel én zacht, very drinkable!
Ik ben benieuwd naar deze CI en loop zo even naar het dorp om te zien of deze nog op voorraad is. Schijnt vooralsnog m.n. in NL en D leverbaar te zijn.
0 x
Nikka from the barrel, Caol Ila CS
Gister geproefd:
- Nikka from the barrel.
Wat een lekkere drank is dit. Ik heb nog nooit een blend geproefd, maar enig mogelijk vooroordeel in de richting van 'blends zijn bagger' is met deze whisky meteen de kop ingedrukt. Smaakindruk: hout, kruiden, zoet, scherp (er zit een ruw alcoholrandje in de geur die niet in de smaak terug komt). Wat mij opviel aan de afdronk was wat kaneel dat naar boven kwam. Alleen jammer dat de ontwerper van de fles is vergeten een hals toe te voegen.
- Caol Ila CS (60.1%, minifles)
Eerst maar eens puur proeven: vloeibare asbak, dun, waterig (zeker niet olieachtig/stroperig), lichtzoet. Oei mijn slokdarm! Die heb ik nog nodig, dus maar even wat water toevoegen. Theelepeltje, nog een, nog maar twee. Leuk, ik heb nu meer whisky dan toen ik begon. Even laten staan.
Met water: nog meer vloeibare asbak, de rook komt nu echt los. De whisky is wat zoeter geworden. Een smaakvolle clusterbom. Ik vind deze peatstijl (nadruk op rook) lekkerder dan die van Laproaig (nadruk op medicinaal/jodium). Ik ga de overige Caol Ila varianten maar eens goed in de gaten houden.
- Nikka from the barrel.
Wat een lekkere drank is dit. Ik heb nog nooit een blend geproefd, maar enig mogelijk vooroordeel in de richting van 'blends zijn bagger' is met deze whisky meteen de kop ingedrukt. Smaakindruk: hout, kruiden, zoet, scherp (er zit een ruw alcoholrandje in de geur die niet in de smaak terug komt). Wat mij opviel aan de afdronk was wat kaneel dat naar boven kwam. Alleen jammer dat de ontwerper van de fles is vergeten een hals toe te voegen.
- Caol Ila CS (60.1%, minifles)
Eerst maar eens puur proeven: vloeibare asbak, dun, waterig (zeker niet olieachtig/stroperig), lichtzoet. Oei mijn slokdarm! Die heb ik nog nodig, dus maar even wat water toevoegen. Theelepeltje, nog een, nog maar twee. Leuk, ik heb nu meer whisky dan toen ik begon. Even laten staan.
Met water: nog meer vloeibare asbak, de rook komt nu echt los. De whisky is wat zoeter geworden. Een smaakvolle clusterbom. Ik vind deze peatstijl (nadruk op rook) lekkerder dan die van Laproaig (nadruk op medicinaal/jodium). Ik ga de overige Caol Ila varianten maar eens goed in de gaten houden.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Nikka from the barrel
Heel interessante notities, turfsmurf. Ik kan me heel goed vinden in je bevindingen ivm de Nikka from the barrel. Er is trouwens een aparte topic over deze whisky: Nikka from the barrel
Ik heb ook een Caol Ila CS staan en met een goede scheut water heb je precies een andere whisky in je glas. Veel meer citrus, maar hij blijft erg lekker. Maar puur is het idd een turfbommetje, zeker met zo'n hoog alcoholpercentage.
Ik heb ook een Caol Ila CS staan en met een goede scheut water heb je precies een andere whisky in je glas. Veel meer citrus, maar hij blijft erg lekker. Maar puur is het idd een turfbommetje, zeker met zo'n hoog alcoholpercentage.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Heel interessante notities, turfsmurf. Ik kan me heel goed vinden in je bevindingen ivm de Nikka from the barrel. Er is trouwens een aparte topic over deze whisky: Nikka from the barrel
Ik weet haast wel zeker dat dat topic de reden was van mijn aankoop. Een goede tip! Zo heb ik wel meer goede ideeën via dit forum meegekregen. Ik ga me wel aan een cijfer wagen als ik wat meer van deze (en andere) whiskies op heb. Zo uit de losse pols gescoord krijgt ie van mij zeker een 8+/10.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Miltonduff 17yo 1991 Gorden & MacPhail 60.9%
Een sample Miltonduff 17yo 1991 Gorden & MacPhail 60.9 %, Reserve for Van Wees. Onmiddellijk valt de zoete geur op van rijpe bananen. Puur is hij in de mond behoorlijk pittig, wat zoet ook, maar ik heb het gevoel dat er met water veel meer smaken zullen loskomen. Ik hou jullie op de hoogte.
0 x
johan brugge schreef:Een sample Miltonduff 17yo 1991 Gorden & MacPhail 60.9 %, Reserve for Van Wees. Onmiddellijk valt de zoete geur op van rijpe bananen. Puur is hij in de mond behoorlijk pittig, wat zoet ook, maar ik heb het gevoel dat er met water veel meer smaken zullen loskomen. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik ben zeer benieuwd, Johan!
0 x
Longrow CV & Springbank CV
Een Longrow CV. Mooi spul! Hij doet me denken aan de Laphroaig QC (helaas momenteel niet meer staan om echt te vergelijken); ook zo'n kruidnagel / kardemom geurtje. Ook iets 'groens' wat ik ook tegenkwam in de Zeeuwse Eylandt Legend. Zeewier-achtig / zilt / zee... Mooi spul! Heb er een kleine Springbank CV naast gezet; doe mij de Longrow maar!
Thanks, Sjoerd
Thanks, Sjoerd

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

JayDie schreef:Heb er een kleine Springbank CV naast gezet; doe mij de Longrow maar!
Helemaal mee eens! Die Miltonduff was inderdaad heel anders met wat water erbij. Veel kruidiger en toch zo gevaarlijk drinkbaar.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Bruichladdich 1986 MMD
Bruichladdich 1986 MMD. Een heerlijk zachte turfwhisky.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Tamdhu 35yo 1973 GMR 56 %
Tamdhu 35yo 1973 GMR 56 %. Heerlijke neus. Echt. Hij verandert voortdurend, behalve de sherry dan.
0 x
johan brugge schreef:Tamdhu 35yo 1973 GMR 56 %. Heerlijke neus. Echt. Hij verandert voortdurend, behalve de sherry dan.
Johan, is dat de G&M #3230 die ik sinds kort heb staan ? Dan ben ik wel heel benieuwd naar je notitie !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ja, dat is 'm. Ik zal je een PB sturen.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”