Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 18 Okt 2020, 16:33

Jammer dat je er wat noodgedwongen mee stopt. Ik heb wel eens begrepen dat die jongens van Best of Wines/Whiskies wel geinteresseerd zijn in mooie verzamelingen.

Sterkte en succes met je keuze!
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Wahlee
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 19 Okt 2020, 11:50

henri schreef:
squaadgras schreef:Na lang wikken en wegen heb ik zo goed als besloten om een groot deel van, dan wel mijn gehele flessenbestand van de hand te doen. Een combinatie van verhuizen, een verminderde interesse en C19 doen mij hiertoe besluiten. Nu gaat het om iets meer dan 100 flessen met een behoorlijke prijs. Eigenlijk zit ik niet te wachten om tientallen keren naar het postkantoor te hoeven en verkoop ik het graag in énen. Iemand hier ervaring mee? Weet iemand mensen/bedrijven die dit soort grote getallen opkopen. Evt. een excelbestandje met prijzen is aan te leveren.

P.S. graag (nog) geen individuen die via PB komen inventariseren... die’s al zo vol :bigsmile

tja, je kunt altijd een bericht aan WB of vdboog sturen, maar daar heb je vast zelf ook al aan gedacht
vraag is alleen of daar het bedrag uitkomt dat je zoekt
bedrag ineens zal voor mijzelf ook te hoog liggen, maar als er delen weg gaan weet je me zelf wel te vinden
ik zal je de pb dus besparen ;)

Whiskyspeciaalzaken hebben meestal wel interesse, maar drukt inderdaad de prijs aangezien zij ook wat willen verdienen. Voordeel is wel alles in 1 koop in plaats van los.
0 x

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 10 Nov 2020, 21:11

Afgelopen vrijdag woonde ik een tasting bij van Cadenhead met Cameron McGeachy.
Op een bepaald moment gaf hij het volgende aan:
Indien ze een vat Ierse whiskey kopen en laten overkomen naar Schotland, is de huidige leeftijd op moment van ‘import’ alsook de leeftijd die moet gebruikt worden bij botteling.
Maw, het vat is 10y bij aankoop en overbrenging naar Schotland. Cadenhead beslist om het nog 4y te laten rijpen in hun warehouse, echter mag er op de fles maar 10y staan...
Helaas, maar dit zijn de regels volgens Cameron. Ze hebben het recht op ‘maturing, not on aging!’...
Is dit een opgelegde regel van de Ierse distilleerderij of SWA-regeltje?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2020, 00:03

:Scratch die kende ik ook nog niet.. zou me er iets bij voor kunnen stellen dat ze het dan geen ‘Irish’ meer mogen noemen omdat t vanaf dan in Schotland rijpt en niet in Ierland, maar anders dan dat...? *leest aandacht mee voor een bruikbaar antwoord!
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Nov 2020, 05:07

https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_whi ... _labelling
Be distilled and matured on the island of Ireland (comprising the Republic of Ireland and Northern Ireland)

Dus niet matured in Scotland.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 11 Nov 2020, 06:59

Reichenbach schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_whiskey#Regulations_and_labelling
Be distilled and matured on the island of Ireland (comprising the Republic of Ireland and Northern Ireland)

Dus niet matured in Scotland.

Ik heb het even doorgenomen, echter bij het lezen van artikel zou je eerder kunnen concluderen dat het geen ‘Irish whiskey’ mag genoemd worden.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/169578/irish-whiskey-2006-ca

Terwijl ik typ, is het duidelijk... Irish whiskey was 10y bij import => om het zo op etiket te mogen zetten, ondanks extra rijping => leeftijd moment van import => =Irish whiskey op label

Leuk weetje dus...
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Nov 2020, 07:23

Ierse whiskey hoeft blijkbaar niet op het Ierse eiland gebotteld te worden, dat is met Schotse whisky weer wel zo.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2020, 07:40

Nuyts schreef:Ik heb het even doorgenomen, echter bij het lezen van artikel zou je eerder kunnen concluderen dat het geen ‘Irish whiskey’ mag genoemd worden.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/169578/irish-whiskey-2006-ca

Terwijl ik typ, is het duidelijk... Irish whiskey was 10y bij import => om het zo op etiket te mogen zetten, ondanks extra rijping => leeftijd moment van import => =Irish whiskey op label

Leuk weetje dus...

Wat ik al dacht dus. Wel bijzonder dat de Ieren niet stellen dat het ook daar gebotteld moet zijn. Lijkt me toch een interessante regel voor productbescherming, je eigen economie en/of werkgelegenheid.
1 x
Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 11 Nov 2020, 09:18

Het lijkt mij ook heel logisch: na overbrenging van een vat van Ierland naar Schotland zijn de Ierse authoriteiten de controle kwijt....
0 x

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 11 Nov 2020, 09:37

Perry Veenendaal schreef:Het lijkt mij ook heel logisch: na overbrenging van een vat van Ierland naar Schotland zijn de Ierse authoriteiten de controle kwijt....

In Schotland mag het enkel Scotch single malt genoemd worden als het gebotteld wordt in Schotland.
In dit voorbeeld mag het nog steeds 'Irish Whiskey' genoemd worden, ondanks het niet gebotteld is in Ierland.
Dus, wat is logisch hé... :)
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 11 Nov 2020, 11:29

0 x

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 11 Nov 2020, 18:17

0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2020, 19:39

Zo zijn er nog legio voorbeelden denk ik. Blackadder heeft ook een reeksje ‘a drop of Irish’ geloof ik.. het zou met trouwens niet verbazen als die regels op ‘korte’ termijn gaan veranderen. Aangezien de Ierse whiskey industrie groeit als kool, zal ook naam en productbescherming een steeds actueler thema worden. Zodra distilleries daar de koppen bij elkaar steken en daar afspraken over willen met de autoriteiten is dat snel gerealiseerd denk ik.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Nov 2020, 19:44

Cask1988 schreef:Wat ik al dacht dus. Wel bijzonder dat de Ieren niet stellen dat het ook daar gebotteld moet zijn. Lijkt me toch een interessante regel voor productbescherming, je eigen economie en/of werkgelegenheid.
Je weet niet wat de belangen zijn, Bushmills is ook Ierse whiskey.
Misschien dat straks nog een en ander aangepast gaat worden als er nieuwe handelsverdragen moeten gaan sluiten.

Laatst zo'n Britse commentator gehoord dat ze nu ze 'zelfstandig' zijn heel veel regelgeving op het gebied van voeding (o.a. labeling) moeten laten schieten om handelsverdragen met de VS te kunnen sluiten. Voor handel met de EU zullen ze zich aan onze regels moeten houden.

Zodra distilleries daar de koppen bij elkaar steken en daar afspraken over willen met de autoriteiten is dat snel gerealiseerd denk ik.
Moet Bushmills ook mee doen, als die nee blijft zeggen moet je wat Ierse whiskey betreft ook weer een grens trekken.

Aan de andere kant is het voor de Ieren aantrekkelijk om de drempel voor hun Whiskey in de EU zo laag mogelijk te houden, dat verbetert alleen maar hun concurrentiepositie ten opzichte van de Schotten.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Nov 2020, 20:04

Dat handelsverdrag met USA gaat nog wel even duren. Biden is daar al vrij duidelijk over geweest, zelfs toen Obama nog president was. ‘UK sluit helemaal achteraan aan als het gaat om handelsverdragen met USA’.
Vandaar ook de ‘spontane’ ommezwaai van de Britten die aan Trump een bondgenoot hadden, maar dat aan Biden totaal niet hebben.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”