Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
- Erik1908
- Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Jammer dat je er wat noodgedwongen mee stopt. Ik heb wel eens begrepen dat die jongens van Best of Wines/Whiskies wel geinteresseerd zijn in mooie verzamelingen.
Sterkte en succes met je keuze!
Sterkte en succes met je keuze!
0 x
henri schreef:squaadgras schreef:Na lang wikken en wegen heb ik zo goed als besloten om een groot deel van, dan wel mijn gehele flessenbestand van de hand te doen. Een combinatie van verhuizen, een verminderde interesse en C19 doen mij hiertoe besluiten. Nu gaat het om iets meer dan 100 flessen met een behoorlijke prijs. Eigenlijk zit ik niet te wachten om tientallen keren naar het postkantoor te hoeven en verkoop ik het graag in énen. Iemand hier ervaring mee? Weet iemand mensen/bedrijven die dit soort grote getallen opkopen. Evt. een excelbestandje met prijzen is aan te leveren.
P.S. graag (nog) geen individuen die via PB komen inventariseren... die’s al zo vol
tja, je kunt altijd een bericht aan WB of vdboog sturen, maar daar heb je vast zelf ook al aan gedacht
vraag is alleen of daar het bedrag uitkomt dat je zoekt
bedrag ineens zal voor mijzelf ook te hoog liggen, maar als er delen weg gaan weet je me zelf wel te vinden
ik zal je de pb dus besparen
Whiskyspeciaalzaken hebben meestal wel interesse, maar drukt inderdaad de prijs aangezien zij ook wat willen verdienen. Voordeel is wel alles in 1 koop in plaats van los.
0 x
Afgelopen vrijdag woonde ik een tasting bij van Cadenhead met Cameron McGeachy.
Op een bepaald moment gaf hij het volgende aan:
Indien ze een vat Ierse whiskey kopen en laten overkomen naar Schotland, is de huidige leeftijd op moment van ‘import’ alsook de leeftijd die moet gebruikt worden bij botteling.
Maw, het vat is 10y bij aankoop en overbrenging naar Schotland. Cadenhead beslist om het nog 4y te laten rijpen in hun warehouse, echter mag er op de fles maar 10y staan...
Helaas, maar dit zijn de regels volgens Cameron. Ze hebben het recht op ‘maturing, not on aging!’...
Is dit een opgelegde regel van de Ierse distilleerderij of SWA-regeltje?
Op een bepaald moment gaf hij het volgende aan:
Indien ze een vat Ierse whiskey kopen en laten overkomen naar Schotland, is de huidige leeftijd op moment van ‘import’ alsook de leeftijd die moet gebruikt worden bij botteling.
Maw, het vat is 10y bij aankoop en overbrenging naar Schotland. Cadenhead beslist om het nog 4y te laten rijpen in hun warehouse, echter mag er op de fles maar 10y staan...
Helaas, maar dit zijn de regels volgens Cameron. Ze hebben het recht op ‘maturing, not on aging!’...
Is dit een opgelegde regel van de Ierse distilleerderij of SWA-regeltje?
0 x
die kende ik ook nog niet.. zou me er iets bij voor kunnen stellen dat ze het dan geen ‘Irish’ meer mogen noemen omdat t vanaf dan in Schotland rijpt en niet in Ierland, maar anders dan dat...? *leest aandacht mee voor een bruikbaar antwoord!
0 x
- Reichenbach
- Moderator

https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_whi ... _labelling
Dus niet matured in Scotland.
Be distilled and matured on the island of Ireland (comprising the Republic of Ireland and Northern Ireland)
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_whiskey#Regulations_and_labellingBe distilled and matured on the island of Ireland (comprising the Republic of Ireland and Northern Ireland)
Ik heb het even doorgenomen, echter bij het lezen van artikel zou je eerder kunnen concluderen dat het geen ‘Irish whiskey’ mag genoemd worden.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/169578/irish-whiskey-2006-ca
Terwijl ik typ, is het duidelijk... Irish whiskey was 10y bij import => om het zo op etiket te mogen zetten, ondanks extra rijping => leeftijd moment van import => =Irish whiskey op label
Leuk weetje dus...
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Ierse whiskey hoeft blijkbaar niet op het Ierse eiland gebotteld te worden, dat is met Schotse whisky weer wel zo.
1 x
Nuyts schreef:Ik heb het even doorgenomen, echter bij het lezen van artikel zou je eerder kunnen concluderen dat het geen ‘Irish whiskey’ mag genoemd worden.
Terwijl ik typ, is het duidelijk... Irish whiskey was 10y bij import => om het zo op etiket te mogen zetten, ondanks extra rijping => leeftijd moment van import => =Irish whiskey op label
Leuk weetje dus...
Wat ik al dacht dus. Wel bijzonder dat de Ieren niet stellen dat het ook daar gebotteld moet zijn. Lijkt me toch een interessante regel voor productbescherming, je eigen economie en/of werkgelegenheid.
1 x
-
Perry Veenendaal
- Senior

Het lijkt mij ook heel logisch: na overbrenging van een vat van Ierland naar Schotland zijn de Ierse authoriteiten de controle kwijt....
0 x
Perry Veenendaal schreef:Het lijkt mij ook heel logisch: na overbrenging van een vat van Ierland naar Schotland zijn de Ierse authoriteiten de controle kwijt....
In Schotland mag het enkel Scotch single malt genoemd worden als het gebotteld wordt in Schotland.
In dit voorbeeld mag het nog steeds 'Irish Whiskey' genoemd worden, ondanks het niet gebotteld is in Ierland.
Dus, wat is logisch hé...
1 x
Casketje schreef:Ging over deze zeker? https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/137085/an-irish-distillery-2006-ca
Trekt erop maar was een andere:
0 x
Zo zijn er nog legio voorbeelden denk ik. Blackadder heeft ook een reeksje ‘a drop of Irish’ geloof ik.. het zou met trouwens niet verbazen als die regels op ‘korte’ termijn gaan veranderen. Aangezien de Ierse whiskey industrie groeit als kool, zal ook naam en productbescherming een steeds actueler thema worden. Zodra distilleries daar de koppen bij elkaar steken en daar afspraken over willen met de autoriteiten is dat snel gerealiseerd denk ik.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Je weet niet wat de belangen zijn, Bushmills is ook Ierse whiskey.Cask1988 schreef:Wat ik al dacht dus. Wel bijzonder dat de Ieren niet stellen dat het ook daar gebotteld moet zijn. Lijkt me toch een interessante regel voor productbescherming, je eigen economie en/of werkgelegenheid.
Misschien dat straks nog een en ander aangepast gaat worden als er nieuwe handelsverdragen moeten gaan sluiten.
Laatst zo'n Britse commentator gehoord dat ze nu ze 'zelfstandig' zijn heel veel regelgeving op het gebied van voeding (o.a. labeling) moeten laten schieten om handelsverdragen met de VS te kunnen sluiten. Voor handel met de EU zullen ze zich aan onze regels moeten houden.
Moet Bushmills ook mee doen, als die nee blijft zeggen moet je wat Ierse whiskey betreft ook weer een grens trekken.Zodra distilleries daar de koppen bij elkaar steken en daar afspraken over willen met de autoriteiten is dat snel gerealiseerd denk ik.
Aan de andere kant is het voor de Ieren aantrekkelijk om de drempel voor hun Whiskey in de EU zo laag mogelijk te houden, dat verbetert alleen maar hun concurrentiepositie ten opzichte van de Schotten.
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Dat handelsverdrag met USA gaat nog wel even duren. Biden is daar al vrij duidelijk over geweest, zelfs toen Obama nog president was. ‘UK sluit helemaal achteraan aan als het gaat om handelsverdragen met USA’.
Vandaar ook de ‘spontane’ ommezwaai van de Britten die aan Trump een bondgenoot hadden, maar dat aan Biden totaal niet hebben.
Vandaar ook de ‘spontane’ ommezwaai van de Britten die aan Trump een bondgenoot hadden, maar dat aan Biden totaal niet hebben.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”