Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Sep 2020, 20:03

Freezeroz schreef:
Cask1988 schreef:De Uigeadail is de CS versie van de 10yo heb ik ergens gelezen en van Ralfy begrepen.

Die kende ik nog niet.
Hij heeft dat meer dan 10 jaar geleden verkondigt, wat aanvullende jaren maar er wel aan toegevoegd dat hij aangevuld is met Sherry invloeden.

Ik betwijfel ook echt of dat werkelijk zo is.
Dan zou je toch een Age statement verwachten op de Uigeadail.
Ik ook, maar als het een mengsel is van oudere Ten (bourbon) en jongere sherry kan het niet.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 12 Okt 2020, 12:27

Wat zal het uiteindelijke verschil in smaak zijn tussen een vaatje Laphroaig wat opgeslagen heeft gelegen in een warehouse van Laphroaig en eentje die gelegen heeft bij de whiskybrokers ?
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 12 Okt 2020, 12:56

andre8x8 schreef:Wat zal het uiteindelijke verschil in smaak zijn tussen een vaatje Laphroaig wat opgeslagen heeft gelegen in een warehouse van Laphroaig en eentje die gelegen heeft bij de whiskybrokers ?

Als je de slogan van Talisker (met zijn warehouses verspreid over Schotland) mag geloven, is alles: 'nog made by the sea' :P.
0 x
Afbeelding

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 12 Okt 2020, 13:04

Freezeroz schreef:Als je de slogan van Talisker (met zijn warehouses verspreid over Schotland) mag geloven, is alles: 'nog made by the sea' :P.

Dat klopt ook, het is wel gemaakt bij de zee maar niet altijd opgeslagen. Ik ben daarom ook wel benieuwd.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 12 Okt 2020, 14:51

Ja, dat klopt natuurlijk als een bus.
En made by the sea klopt ook zeker in het geval van Talisker.
Ik heb het mezelf ook vaak afgevraagd.
Ik ken de exacte verhoudingen niet, maar ik dacht dat een groot deel van de vaten van de eilanden naar het vaste land worden getransporteerd om daar te rijpen.
Ik zou dan ook graag het verschil eens keer willen proeven tussen (ik noem maar wat) een Talisker 10 gerijpt op Skye of eentje gerijpt op het vaste land.
Wellicht zijn er expressies waarbij dat vergelijk te maken is, maar er schiet mij zo niks te binnen.
1 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 12 Okt 2020, 15:24

Freezeroz schreef:Ik zou dan ook graag het verschil eens keer willen proeven tussen (ik noem maar wat) een Talisker 10 gerijpt op Skye of eentje gerijpt op het vaste land.
Wellicht zijn er expressies waarbij dat vergelijk te maken is, maar er schiet mij zo niks te binnen.

Had ergens een review gelezen waarin dit besproken werd, en jahoor ik heb hem weer gevonden. Olifantengeheugen :bigsmile Ging over de Lagavulin 16.
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 12 Okt 2020, 15:32

Lakerfield schreef:
Freezeroz schreef:Ik zou dan ook graag het verschil eens keer willen proeven tussen (ik noem maar wat) een Talisker 10 gerijpt op Skye of eentje gerijpt op het vaste land.

Had ergens een review gelezen waarin dit besproken werd, en jahoor ik heb hem weer gevonden. Olifantengeheugen :bigsmile Ging over de Lagavulin 16.

Wow thanks, precies wat ik zocht.
Deze H2H had ik graag willen mee maken.
1 x
Afbeelding

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 12 Okt 2020, 15:41

Bij whisky weet ik niet of je het kan proeven. De h2h op whiskybase is leuk, maar er zijn heel veel andere variabele dan alleen de plaats van rijping die verschillen. Hij benoemd dat zelf ook en daarom gaat die vergelijking mank.

Bij sherry kan je het verschil wel goed proeven tussen een gewone fino en een manzanilla. De manzanilla wordt bij de kust gemaakt en die proeft ook wat ziltiger.
2 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 12 Okt 2020, 15:45

Freezeroz schreef:
Lakerfield schreef:

Wow thanks, precies wat ik zocht.
Deze H2H had ik graag willen mee maken.

Lijkt mij ook heel interessant, zeker omdat het beide Diageo bottelingen zijn. Binnenkort ga ik een hedendaagse Lagavulin 16 met een White Horse versie vergelijken, dat zal een ongelijke strijd zijn maar daarom niet een minder leuke.. :lekker
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 12 Okt 2020, 16:09

Lakerfield schreef:Lijkt mij ook heel interessant, zeker omdat het beide Diageo bottelingen zijn. Binnenkort ga ik een hedendaagse Lagavulin 16 met een White Horse versie vergelijken, dat zal een ongelijke strijd zijn maar daarom niet een minder leuke.. :lekker

Wow, ook die H2H zou ik als Lagavulin liefhebber graag nog eens maken.
0 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 12 Okt 2020, 16:21

Freezeroz schreef:
Lakerfield schreef:Lijkt mij ook heel interessant, zeker omdat het beide Diageo bottelingen zijn. Binnenkort ga ik een hedendaagse Lagavulin 16 met een White Horse versie vergelijken, dat zal een ongelijke strijd zijn maar daarom niet een minder leuke.. :lekker

Wow, ook die H2H zou ik als Lagavulin liefhebber graag nog eens maken.

Tegen die tijd stel ik een aantal samples beschikbaar :goedgedaan
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 12 Okt 2020, 18:23

AquaVitae schreef:Bij sherry kan je het verschil wel goed proeven tussen een gewone fino en een manzanilla. De manzanilla wordt bij de kust gemaakt en die proeft ook wat ziltiger.

Zal dat ook niet komen doordat de wijngaarden aan de kust liggen en in een zilte grond groeien?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Okt 2020, 18:28

de aardappelen uit de polder kun je ook koken zonder zout.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 12 Okt 2020, 18:33

[/quote]Binnenkort ga ik een hedendaagse Lagavulin 16 met een White Horse versie vergelijken, dat zal een ongelijke strijd zijn maar daarom niet een minder leuke.. :lekker[/quote]

Zelf heb ik dit al eens gedaan.
Was zeker een leuke ervaring.
Je mag raden wie de winnaar was. ;)
2 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 12 Okt 2020, 19:44

andre8x8 schreef:Wat zal het uiteindelijke verschil in smaak zijn tussen een vaatje Laphroaig wat opgeslagen heeft gelegen in een warehouse van Laphroaig en eentje die gelegen heeft bij de whiskybrokers ?

Tot nu toe al veel leesvoer :duimop

Ik ben zelf ook op zoek gegaan naar een antwoord.
Het lijkt erop dat de beste vaten van Laphroaig in warehouse #1 hebben gelegen en of komen te liggen. Warehouse #1 ligt direct aan de kust.
Met andere woorden; waar een vat gelegen heeft lijkt zeker van invloed te zijn op het eindresultaat van de whisky.
Is dan een Laphroaig vat wat bij de whiskybrokers gelegen heeft minder ziltig en medicinaal ?
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”