Wahlee schreef:Beste leden,
even twee vraagjes;
Is de Stronachie 12 de moeite waard t.o.v. de 18 (die ik dus erg lekker vind, maar ook twee maal zo veel kost)
Wat is het verschil tussen de reguliere 18 en de small batch uitgave?
edit: Het lijkt er op alsof alle 18-jarige in small batches komen, maar erg duidelijk vind ik het niet.
Stronachie is een vaste (recreated) malt in het assortiment van A.D. Ratray en is nou een jaar of 10 op de markt.
het grijpt terug naar een oude distillery, waar ze een fles van hadden gevonden.
Ik ga er van uit dat ze de rechten op de naam ook hebben verkregen.
Er wordt Benrinnes voor gebruikt, wat heel heel heel erg op lijkt op de oorspronkelijke Stronachie.
En momenteel maken ze volgens mij een 10, 12 en een 18.
Toen ze het op de markt brachten hadden ze er ook een 1976 bij, die trouwens erg goed is/was.
De 12 en 18 verhouden zich naar mijn mening eigenlijk zoals de 12 en 18 van de meeste andere distillery`s ook doen.
Vooral omdat het er op lijkt dat ze er ook dezelfde vaten voor gebruiken, dus alleen langer rijpen en geen extra finish.
Dus de 18 is een (normale) doorontwikkeling van de 12.
De 18 komt inderdaad uit in (kleine) batches, eigenlijk gelijk aan wat glenfiddich tegenwoordig ook doet met de 18.
Voor zo ver mij bekend zit er eigenlijk geen verschil in. hoewel ik er niet recent 2 naast elkaar geproefd heb, dus even een slag om de arm houden.

. Ik begrijp dat die OP 21 dus best wel uniek is, qua smaak. De OP 17 had (zeker na de goede ervaring met de 21) ook al m'n interesse, maar nu nog meer! Heeft die ook de neus van de 21? Die vond ik ook zo aangenaam van de 21!