Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
André
Senior
Senior

Re: Stronachie Expressies

Ongelezen berichtdoor André » 23 Nov 2016, 23:41

Wahlee @ Twijfel over volgende aanschaf.

Wahlee schreef:Beste leden,

even twee vraagjes;

Is de Stronachie 12 de moeite waard t.o.v. de 18 (die ik dus erg lekker vind, maar ook twee maal zo veel kost)

Wat is het verschil tussen de reguliere 18 en de small batch uitgave?

edit: Het lijkt er op alsof alle 18-jarige in small batches komen, maar erg duidelijk vind ik het niet.

Stronachie is een vaste (recreated) malt in het assortiment van A.D. Ratray en is nou een jaar of 10 op de markt.
het grijpt terug naar een oude distillery, waar ze een fles van hadden gevonden.
Ik ga er van uit dat ze de rechten op de naam ook hebben verkregen.

Er wordt Benrinnes voor gebruikt, wat heel heel heel erg op lijkt op de oorspronkelijke Stronachie.
En momenteel maken ze volgens mij een 10, 12 en een 18.
Toen ze het op de markt brachten hadden ze er ook een 1976 bij, die trouwens erg goed is/was. :bigsmile

De 12 en 18 verhouden zich naar mijn mening eigenlijk zoals de 12 en 18 van de meeste andere distillery`s ook doen.
Vooral omdat het er op lijkt dat ze er ook dezelfde vaten voor gebruiken, dus alleen langer rijpen en geen extra finish.
Dus de 18 is een (normale) doorontwikkeling van de 12.

De 18 komt inderdaad uit in (kleine) batches, eigenlijk gelijk aan wat glenfiddich tegenwoordig ook doet met de 18.
Voor zo ver mij bekend zit er eigenlijk geen verschil in. hoewel ik er niet recent 2 naast elkaar geproefd heb, dus even een slag om de arm houden.
1 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Nov 2016, 08:04

Tja, ik weet niet wat er komen gaat:

- lopende reservering op de Kilchoman SC op sherryvaten
- Bowmore Laimrig
- Old Pulteney 17yo

Wordt lastig kiezen.

Of niet kiezen. :lekker
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 24 Nov 2016, 11:57

Die 2 onderste zijn in ieder geval een veilige en goede keuze.
Dé manier om je smaak en kwaliteit van whisky een stap omhoog te brengen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Nov 2016, 12:34

Peter87 schreef:Dé manier om je smaak en kwaliteit van whisky een stap omhoog te brengen.

En daar wil ik dus inderdaad naartoe. De afgelopen maanden een hoop geproefd en langzaamaan proberen uit te kristalliseren wat ik lekker vind en wat niet. Volgende stap is dat wat ik lekker vind een nivo hoger te brengen. De onderste twee zijn daar voorbeelden van.
De Kilchoman is een uitbreiding op de Kilchomans die ik heb staan. Zodra deze er is staan er 5 mooie flessen op een rij, daar moet dan nog wel de Loch Gorm bij. :lekker
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Boon94
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Boon94 » 27 Nov 2016, 10:09

Plaatselijke slijterij heeft de Caol Ila 12yo in de aanbieding voor 39e. Heb 'm naar mijn weten nog niet eerder gehad, maar ben er wel benieuwd naar!
Is het een goede deal (prijs/kwaliteit)?
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Nov 2016, 10:19

Absoluut!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 02 Dec 2016, 19:06

Een goede avond iedereen.

Ik zit al een tijdje te denken om mezelf een goede GlenDronach aan te schaffen.

Heb er al enkele gedronken waaronder de 12yo en 15yo.
Daarnaast nog twee single casks (met veel dank aan squaadgras!):
GlenDronach 21yo 1995/2016 (51.2%, OB for Whiskyzone.de, P.X. Sherry Puncheon C#3310, 547 Bts.)
GlenDronach 11yo 2002/2013 (53.7%, OB for De Wijnproevers, P.X. Sherry Puncheon C#2034, 724 Bts.)

Vooral deze twee laatste vond ik subliem!
Het liefst zou ik een gelijkaardige fles kopen maar mijn portemonnee zegt me dat ik beter de Parliament 21yo koop (momenteel in aanbieding). Ik heb deze wel nog niet geproefd, maar hij scoort goed. Is hij 'vergelijkbaar'? Spijtig van het lagere Abv wel...
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 10 Dec 2016, 14:44

FGG schreef:
Peter87 schreef:Dé manier om je smaak en kwaliteit van whisky een stap omhoog te brengen.

En daar wil ik dus inderdaad naartoe. De afgelopen maanden een hoop geproefd en langzaamaan proberen uit te kristalliseren wat ik lekker vind en wat niet. Volgende stap is dat wat ik lekker vind een nivo hoger te brengen. De onderste twee zijn daar voorbeelden van.
De Kilchoman is een uitbreiding op de Kilchomans die ik heb staan. Zodra deze er is staan er 5 mooie flessen op een rij, daar moet dan nog wel de Loch Gorm bij. :lekker

Zo, de bestelling is de deur uit:

Afbeelding

Helaas kon je van de Laimrig maar 1 fles per keer bestellen.
4 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 11 Dec 2016, 21:11

Ik heb pas voor het eerst een Old Pulteney 21 gedronken en die beviel me zeer! Kennen jullie andere whiskies die qua geur- en smaakprofiel hiermee overeen komen?
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Dec 2016, 21:31

Braveheart schreef:Ik heb pas voor het eerst een Old Pulteney 21 gedronken en die beviel me zeer! Kennen jullie andere whiskies die qua geur- en smaakprofiel hiermee overeen komen?

Nope, Maar de 17yo is imho beter. Dus die kan ik je aanbevelen. Dat licht zilte kun je overigens ook wel eens in een bunna terugvinden, maar om nu te zeggen dat ze hetzelfde profiel hebben, niet bepaald.
0 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 11 Dec 2016, 21:47

defeatless schreef:
Braveheart schreef:Ik heb pas voor het eerst een Old Pulteney 21 gedronken en die beviel me zeer! Kennen jullie andere whiskies die qua geur- en smaakprofiel hiermee overeen komen?

Nope, Maar de 17yo is imho beter. Dus die kan ik je aanbevelen. Dat licht zilte kun je overigens ook wel eens in een bunna terugvinden, maar om nu te zeggen dat ze hetzelfde profiel hebben, niet bepaald.

Bedankt voor je reactie! :hoedaf . Ik begrijp dat die OP 21 dus best wel uniek is, qua smaak. De OP 17 had (zeker na de goede ervaring met de 21) ook al m'n interesse, maar nu nog meer! Heeft die ook de neus van de 21? Die vond ik ook zo aangenaam van de 21!

Bunna heb ik nog nooit mogen proeven, maar ik lees er bijna altijd goede verhalen over. Welke bedoel jij hierboven? De 12 of de 18?
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 11 Dec 2016, 22:19

De oudste whisky in mijn collectie is zo'n 21 yo. Een 25 yo is meestal erg duur, maar de Glenfarclas 25 yo is in de aanbieding bij drankdozijn voor €95 ( in NL zelfs €5 minder). Heeft er iemand ervaring met deze Glenfarclas? Is het een bfyb?
0 x

jhvdb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jhvdb » 11 Dec 2016, 22:24

Vind ik wel. Heb er twee in de kast staan, waarvan een open :bigsmile
0 x
Friendship is like whisky....the older the better

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Dec 2016, 00:03

Braveheart schreef:
defeatless schreef:
Braveheart schreef:Bunna heb ik nog nooit mogen proeven, maar ik lees er bijna altijd goede verhalen over. Welke bedoel jij hierboven? De 12 of de 18?

Ik heb de 12: zeer fijne dram voor een leuke prijs.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Dec 2016, 00:27

Braveheart schreef:
defeatless schreef:

Bedankt voor je reactie! :hoedaf . Ik begrijp dat die OP 21 dus best wel uniek is, qua smaak. De OP 17 had (zeker na de goede ervaring met de 21) ook al m'n interesse, maar nu nog meer! Heeft die ook de neus van de 21? Die vond ik ook zo aangenaam van de 21!

Bunna heb ik nog nooit mogen proeven, maar ik lees er bijna altijd goede verhalen over. Welke bedoel jij hierboven? De 12 of de 18?

Ik vind de 17yo wat voller zelfs qua neus. En qua smaak iets toegankelijker, wat ik persoonlijk dus prettiger vind.

Van de Bunna's vind bijna iedereen de 18yo het beste (ja de 25yo is nog beter, maar die is niet te betalen), maar ik vind de 12yo het beste. Misschien samples kopen? Dan zit je in ieder geval niet met een fles die je minder vind.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”