Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?
- defeatless
- Moderator

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?
Ook goed hoor, laat de mensen maar lekker NAS kopen.
Heel wat distilleerders hebben hun capaciteit al een aantal jaren geleden verhoogd. Dus die golf NAS zit er wel aan te komen. Misschien dat het dan iets minder drukt op de rest van de whiskyhandel!
Heel wat distilleerders hebben hun capaciteit al een aantal jaren geleden verhoogd. Dus die golf NAS zit er wel aan te komen. Misschien dat het dan iets minder drukt op de rest van de whiskyhandel!
1 x
Peter87 schreef:Vrij onzinnig artikel vol met halve waarheden.
Nou... Deze reply doet me denken aan: die whisky vind ik vies. Zonder enige onderbouwing eventjes zo maar wat posten. Heb ik gezegd dat ik het eens ben? Oneens?
Als ik dan anderen hun oordeel lees, weet ik tenminste wat ze ermee willen bedoelen. Maar die van jou Peter: onzinnig antwoord met geen waarheden. En dat klopt dan weer als een zwerende vinger
0 x
Bram84 schreef:Peter87 schreef:Vrij onzinnig artikel vol met halve waarheden.
Nou... Deze reply doet me denken aan: die whisky vind ik vies. Zonder enige onderbouwing eventjes zo maar wat posten. Heb ik gezegd dat ik het eens ben? Oneens?
Als ik dan anderen hun oordeel lees, weet ik tenminste wat ze ermee willen bedoelen. Maar die van jou Peter: onzinnig antwoord met geen waarheden. En dat klopt dan weer als een zwerende vinger
Rustig maar hoor. Ik heb het niet over jou maar over het artikel en degene die het heeft geschreven.
Ik zeg ook "vol met halve waarheden" ik zeg niet dat er niks van waar is. En "onzinnig artikel" niet "onzinnig antwoord".
En dat is precies wat ik ermee bedoel. Niks meer niks minder. Dat iemand anders daar dan nog wat aan toe te voegen heeft is alleen maar fijn.
Voortaan even goed doorlezen wat ik zeg voor je je aangevallen voelt.
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

defeatless schreef:Ook goed hoor, laat de mensen maar lekker NAS kopen.
Ik vrees ervoor hoor defeatless.
Het gaat het enkel erger maken voor de whiskyliefhebbers.
Nog minder AS whisky+ reserves en AS whisky's drogen op.
Gevolg: we betalen nog meer voor onze gegeerde bottelingen...
0 x
Ik vind het ook wel interessant dat het artikel enerzijds zegt: leeftijd zegt niets over de kwaliteit van de whisky... Om dan vervolgens als 'beter' alternatief in max. vier woorden het smaakprofiel op het etiket te zetten. Alsof dat wél iets over de kwaliteit zegt? 

2 x
Inderdaad, is wat kort door de bocht. Maar anderzijds moeten ze er wel iets opzetten tuurlijk. Het blijft allemaal voor interpretatie vatbaar. Belangrijkste zinnetje in dit artikel is voor me waar het gaat over smaak. Een persoonlijk iets, waar de meesten onder ons steeds bereid zijn om een centje aan te spenderen. There is no business like whisky... En hoe je t draait of keert, een oudere whisky heeft iets magisch over zich, spreekt tot verbeelding. Beweren dat NAS per definitie slecht is, zal je me niet horen zeggen. Hou ouder hoe beter.. Soms, en soms dan weer niet. Waarheid ligt ergens in het midden en heeft alles te maken met persoonlijke smaak en grootte van de geldbuidel.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ik blijf het krom vinden dat in een wereld waar transparantie, zeker op gebied van voedingsmiddelen alsmaar transparanter wordt, een aantal oligarchisch ingestelde bedrijven met omgekeerde redeneringen even hun winst willen veiligstellen.
Daarom steun ik John Glaser van ganser harte in zijn transparency campaign. Leeftijd zegt niet alles, het soort vat zegt ook een hoop, net als het karakter van de spirit. Als iedereen daar eens open over zou zijn, zou het voor de consument een stuk beter worden. Maar whisky is nog steeds een relatieve hype en daarom hebben de producenten relatief veel macht: ze raken hun spul toch wel kwijt.
Tijd voor een recessie qua whiskyconsumptie.
Daarom steun ik John Glaser van ganser harte in zijn transparency campaign. Leeftijd zegt niet alles, het soort vat zegt ook een hoop, net als het karakter van de spirit. Als iedereen daar eens open over zou zijn, zou het voor de consument een stuk beter worden. Maar whisky is nog steeds een relatieve hype en daarom hebben de producenten relatief veel macht: ze raken hun spul toch wel kwijt.
Tijd voor een recessie qua whiskyconsumptie.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Bram84 schreef:Inderdaad, is wat kort door de bocht. Maar anderzijds moeten ze er wel iets opzetten tuurlijk. Het blijft allemaal voor interpretatie vatbaar. Belangrijkste zinnetje in dit artikel is voor me waar het gaat over smaak. Een persoonlijk iets, waar de meesten onder ons steeds bereid zijn om een centje aan te spenderen. There is no business like whisky... En hoe je t draait of keert, een oudere whisky heeft iets magisch over zich, spreekt tot verbeelding. Beweren dat NAS per definitie slecht is, zal je me niet horen zeggen. Hou ouder hoe beter.. Soms, en soms dan weer niet. Waarheid ligt ergens in het midden en heeft alles te maken met persoonlijke smaak en grootte van de geldbuidel.
Dat is dus de reden dat ik zeg dat het artikel vol halve waarheden staat.
0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Man, man, man,...
Ik schrik me tegenwoordig toch meermaals een hoedje hoor!
Net nog eens gekeken in de Whiskybase shop zie ik bij de new arrivals enkele IB Bruichladdichs van 2006 voor 130 euro!
Laatst was er ook al die Caol Ila 2007 van TWA voor 123,5 euro!
Ik vraag me echt af hoeveel rek er nog op zit!
Uiteraard los van de kwaliteit maar dit begint toch echt veel te absurd te worden!
Net nog eens gekeken in de Whiskybase shop zie ik bij de new arrivals enkele IB Bruichladdichs van 2006 voor 130 euro!
Uiteraard los van de kwaliteit maar dit begint toch echt veel te absurd te worden!

1 x
nigel_tufnel schreef:Man, man, man,...
Net nog eens gekeken in de Whiskybase shop zie ik bij de new arrivals enkele IB Bruichladdichs van 2006 voor 130 euro!![]()
Alleen vandaag Nigel.
http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -malt-70cl
Het kan dus wel.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Net nog eens gekeken in de Whiskybase shop zie ik bij de new arrivals enkele IB Bruichladdichs van 2006 voor 130 euro!![]()
Helemaal mee eens!
Bedoel je trouwens de bottelingen van Svenska Eldvatten? Ik heb het idee dat die gasten niet helemaal snappen waar ze mee bezig zijn. Hun prijsstrategie zal beslist niet goed zijn voor hun reputatie op (middel)lange termijn.
Van de andere kant vraag ik me af hoe de slijters hier tegenover staan. Deze flessen zullen niet zo hard lopen (dus lage omloopsnelheid) en zullen dus langer een plek in het schap bezet houden. Ik zou denken dat ze dus ook minder happig zijn om producten met een (te) lage omloopsnelheid in te slaan, ook al gaat dat ten koste van de breedheid van het assortiment.
Het zou fijn zijn als consument en slijter gezamenlijk zouden kunnen optrekken om bottelaars (en ten dele ook distilleerderijen) aan te geven dat dergelijke prijsstrategieën niet werken.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

Naast die absurde prijssettingen voor de recente bottelingen uit 90's en 00's. Valt mij het ook op dat bij nieuwe releases eigenlijk nooit meer 60's, 70's of 80's destillaten zitten. En als ze er al tussen zitten is de prijs helemaal sky high.
Daarom probeer ik zoveel als mogelijk nog oude releases tegen leuke prijzen in te slaan. Maar ook daarin ben ik niet de enige dus die flessen verdwijnen ook na twee keer met je ogen knipperen.
0 x
de prijs stijgingen zijn inderdaad absurd gisteren viel ik bijna van mijn stoel ,ik zag op whiskysite.nl de glendronach single cask serie batch 12 staan
voor een 20jaar oude whisky (cask 3047) betaal je 229euro
terwijl ik 6maanden geleden een batch 10 single cask 18jaar(cask 3025) gekocht heb voor 137euro beide whisky's zijn gerijpt op een px sherry puncheon dus als ik het goed snap betaal je voor 2 jaar extra rijping bijna 100euro meer
zoiets zal toch echt niet blijven werken hoor
voor een 20jaar oude whisky (cask 3047) betaal je 229euro
terwijl ik 6maanden geleden een batch 10 single cask 18jaar(cask 3025) gekocht heb voor 137euro beide whisky's zijn gerijpt op een px sherry puncheon dus als ik het goed snap betaal je voor 2 jaar extra rijping bijna 100euro meer
zoiets zal toch echt niet blijven werken hoor
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Bij Glendronach komt er bij elke batch ongeveer 20% aan prijsstijging bij. En aangezien het vintage jaar ook telkens opschuift krijg je min of meer hetzelfde voor steeds meer geld. En dan viel batch 12 nog mee qua retail..; 19 yo 1995 # 3806 was retail (NL) € 159 terwijl een 20 yo 1995 # 3047 in Nederland retailde voor € 215....
En ook sommige IB's ruiken het grote geld; spul van amper 10 jaar jong moet al € 100 opbrengen. Het gaat nergens meer over, maar het stopt pas als wij het niet meer kopen. Ik vind het trouwens niet erg als ik € 100 moet aftikken voor een 9 yo, maar dan wil ik wel op voorhand weten dat ik minimaal een 89 punten dram aanschaf. Blind kopen doe ik dan echt niet, je ziet het ook aan SV, die hebben een hele rits 9-10 yo Ledaigs gebotteld die allen tussen de € 85 en € 110 kosten; de 90 punten flessen zijn al (bijna) niet meer te vinden en alles wat 87-88 scoort blijft lang staan. Lijkt me logisch, voor dat geld mag je meer eisen. Signatory Vintage is een mooi (nou ja...) voorbeeld van een IB die denkt zijn zakken nog meer te vullen; waar je amper 2 jaar geleden een 25 yo SV kocht voor minder als 90 euro, ben je dat bij hun dus inmiddels kwijt aan 10 yo spul. Longmorn 20 yo SV; € 120. Mortlach idem. Ook zo'n zakkenvuller IB; McLeod. Met 17 yo Mortlach's voor € 180.
De opkomst van single grains kun je denk ik voor 95% toeschrijven aan de prijsexplosie van single malts, ook bottelaars die voorheen niks met grains deden stappen hier nu in. Bijvoorbeeld MBL, maar ook Coopers Choice. Niet geheel toevallig IB's die over het algemeen prima spul bottelen en er ook relatief normale prijzen voor rekenen!
En ook sommige IB's ruiken het grote geld; spul van amper 10 jaar jong moet al € 100 opbrengen. Het gaat nergens meer over, maar het stopt pas als wij het niet meer kopen. Ik vind het trouwens niet erg als ik € 100 moet aftikken voor een 9 yo, maar dan wil ik wel op voorhand weten dat ik minimaal een 89 punten dram aanschaf. Blind kopen doe ik dan echt niet, je ziet het ook aan SV, die hebben een hele rits 9-10 yo Ledaigs gebotteld die allen tussen de € 85 en € 110 kosten; de 90 punten flessen zijn al (bijna) niet meer te vinden en alles wat 87-88 scoort blijft lang staan. Lijkt me logisch, voor dat geld mag je meer eisen. Signatory Vintage is een mooi (nou ja...) voorbeeld van een IB die denkt zijn zakken nog meer te vullen; waar je amper 2 jaar geleden een 25 yo SV kocht voor minder als 90 euro, ben je dat bij hun dus inmiddels kwijt aan 10 yo spul. Longmorn 20 yo SV; € 120. Mortlach idem. Ook zo'n zakkenvuller IB; McLeod. Met 17 yo Mortlach's voor € 180.
De opkomst van single grains kun je denk ik voor 95% toeschrijven aan de prijsexplosie van single malts, ook bottelaars die voorheen niks met grains deden stappen hier nu in. Bijvoorbeeld MBL, maar ook Coopers Choice. Niet geheel toevallig IB's die over het algemeen prima spul bottelen en er ook relatief normale prijzen voor rekenen!
4 x
Oogadal schreef:Bij Glendronach komt er bij elke batch ongeveer 20% aan prijsstijging bij. En aangezien het vintage jaar ook telkens opschuift krijg je min of meer hetzelfde voor steeds meer geld. En dan viel batch 12 nog mee qua retail..; 19 yo 1995 # 3806 was retail (NL) € 159 terwijl een 20 yo 1995 # 3047 in Nederland retailde voor € 215....![]()
Dus het is een kwestie van tijd, en dan schieten de single grains ook omhoog. Dat noemen ze helaas ''vraag en aanbod".
Ja de marketingmix van de 6 p's wordt goed gebruikt.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”