Sinds enkele jaren haal ik op tijd en stond een flesje whisky uit de supermarkt zonder me echt in de verschillende regio's, smaakprofielen, ... te verdiepen.
Zo passeerden onder meer volgende flessen de revue:
- Bruichladdich Scottish Barley the classic laddie
- Auchentoshan (weet niet precies welke)
- Highland Park 12
- Highland Park 18
- Cardhu (weet niet precies welke) <--- enige die ik echt niet lekker vond
- Ardbeg 10
- Aberlour 18
- Aberlour 12
- Lagavulin 16
- Talisker 10
- Caol Ila 12
- Laphroaig 10
- Glenfiddich 12
- Macallan (weet niet welke precies)
Na het lezen van
HWF Malt whisky-smaaktype groepering &
Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst? denk ik te weten dat van de whiskys die ik dronk diegene uit groep 6 (rokerig) en 7 (geturfd) me zeker goed bevallen. Zo ben ik, net zoals de vriendin, helemaal weg van ondere andere de Highland park 18, Ardbeg 10, Laphroaig 10 & Lagavulin 16.
Nu kan ik deze wel opnieuw kopen, maar wil graag ook de andere smaaktypes eens bewust uitproberen...misschien weet ik nu gewoon niet wat ik mis.
Daarom zou ik jullie willen vragen om voor de 7 smaaktypes een mooie instapper (tot pakweg 35-40 EUR) & een specialere (tot 75-80 EUR) aan te raden.
1 - "Groen" (grassig, appel, thee) en mineraal, etherisch fruit(schil), esters (citrus), Bloemig, (fris)kruidig, was (wax) (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
2 - Vanille, banaan, kokos, toffee, hout, (gedroogde)vruchten (abrikoos), moutig (first-fill ex-bourbon, nieuw eiken)
3 - Fruit (mandje, vers "wit", tropisch) en floraal (bloemig), kruidig, was (wax) (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
4 - Fruitig (zoetig, gedroogde vruchten), honing, kruidig, notig, specerijen (re-fill ex-sherry)
5 - Zoetig (over)rijp (rood)fruit, konfijt, specerijen, rozijnen, chocola (first-fill ex-sherry, Pedro Ximénez)
6 - Rokerig, fruitig, kruidig, moutig, mineraal (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
7 - Geturfd, medicinaal, carbolineum, fruitig, kruidig, tabak (first- of re-fill ex-bourbon, first- of re-fill ex-sherry)
PS: ik ben me evan bewust dat er in
HWF Malt whisky-smaaktype groepering voor elk type enkele voorbeelden aangehaald worden. Maar een rookie als ik weet bv niet of er bij type 4 een Aberlour 10, Aberlour 12, Aberlour 12 non chilled filtered, Aberlour 12 sherry cask matured, ... bedoeld word.