Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 16 Apr 2015, 07:40

Dematten schreef:In je lijstje mag zeker Ardbeg Ten en Glendronach 15 Revival niet ontbreken.
Beiden zijn rond de 40€ dacht ik.
Dan heb je 2 betaalbare en zeer verschillende whisky's, zowel peaty als sherry, die in mijn ogen beiden fantastisch zijn voor hun prijs.

Ik zet ze erbij! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Apr 2015, 08:10

Whisky-ettenleur schreef:
Dematten schreef:In je lijstje mag zeker Ardbeg Ten en Glendronach 15 Revival niet ontbreken.
Beiden zijn rond de 40€ dacht ik.
Dan heb je 2 betaalbare en zeer verschillende whisky's, zowel peaty als sherry, die in mijn ogen beiden fantastisch zijn voor hun prijs.

Ik zet ze erbij! :goedgedaan

Niet om je ook maar iets te verplichten, maar je kunt overwegen om uit mijn collectie samples te bestellen. (veel van de 'basis' smaken heb ik staan die genoemd worden) Hoewel ik niet zo'n mega aanbod als Henri heb staan denk ik dat ik je met een 6 tot 10 samples een heel eind op weg kan helpen..... Het leuke is ook dat degenen die samples aanbieden allemaal een volledig andere collectie hebben staan.
Maar nogmaals; just a tip :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 16 Apr 2015, 08:37

Haha, speel je slim op in! :D
Maar zal het onthouden....

Kan nog even duren want heb eerst nog een blind-tasting contest via een Facebookgroep en daarnaast heb ik nog een bestelling lopen bij iemand die volgende maand naar Japan vertrekt.
Het budget voor deze maand zit er dus al doorheen...haha. ;)
3 x
Afbeelding

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 16 Apr 2015, 13:40

Als je lege flesjes hebt, kom maar langs, kiezen, vullen en thuis proeven, hoef je gelijk minder te bestellen.
1 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

tehfnz
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tehfnz » 28 Aug 2015, 00:06

Sinds enkele jaren haal ik op tijd en stond een flesje whisky uit de supermarkt zonder me echt in de verschillende regio's, smaakprofielen, ... te verdiepen.

Zo passeerden onder meer volgende flessen de revue:
- Bruichladdich Scottish Barley the classic laddie
- Auchentoshan (weet niet precies welke)
- Highland Park 12
- Highland Park 18
- Cardhu (weet niet precies welke) <--- enige die ik echt niet lekker vond
- Ardbeg 10
- Aberlour 18
- Aberlour 12
- Lagavulin 16
- Talisker 10
- Caol Ila 12
- Laphroaig 10
- Glenfiddich 12
- Macallan (weet niet welke precies)

Na het lezen van HWF Malt whisky-smaaktype groepering & Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst? denk ik te weten dat van de whiskys die ik dronk diegene uit groep 6 (rokerig) en 7 (geturfd) me zeker goed bevallen. Zo ben ik, net zoals de vriendin, helemaal weg van ondere andere de Highland park 18, Ardbeg 10, Laphroaig 10 & Lagavulin 16.

Nu kan ik deze wel opnieuw kopen, maar wil graag ook de andere smaaktypes eens bewust uitproberen...misschien weet ik nu gewoon niet wat ik mis.
Daarom zou ik jullie willen vragen om voor de 7 smaaktypes een mooie instapper (tot pakweg 35-40 EUR) & een specialere (tot 75-80 EUR) aan te raden.

1 - "Groen" (grassig, appel, thee) en mineraal, etherisch fruit(schil), esters (citrus), Bloemig, (fris)kruidig, was (wax) (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
2 - Vanille, banaan, kokos, toffee, hout, (gedroogde)vruchten (abrikoos), moutig (first-fill ex-bourbon, nieuw eiken)
3 - Fruit (mandje, vers "wit", tropisch) en floraal (bloemig), kruidig, was (wax) (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
4 - Fruitig (zoetig, gedroogde vruchten), honing, kruidig, notig, specerijen (re-fill ex-sherry)
5 - Zoetig (over)rijp (rood)fruit, konfijt, specerijen, rozijnen, chocola (first-fill ex-sherry, Pedro Ximénez)
6 - Rokerig, fruitig, kruidig, moutig, mineraal (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
7 - Geturfd, medicinaal, carbolineum, fruitig, kruidig, tabak (first- of re-fill ex-bourbon, first- of re-fill ex-sherry)

PS: ik ben me evan bewust dat er in HWF Malt whisky-smaaktype groepering voor elk type enkele voorbeelden aangehaald worden. Maar een rookie als ik weet bv niet of er bij type 4 een Aberlour 10, Aberlour 12, Aberlour 12 non chilled filtered, Aberlour 12 sherry cask matured, ... bedoeld word.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 28 Aug 2015, 10:03

tehfnz schreef:* zie bovenstaand *
1 - "Groen" (grassig, appel, thee) en mineraal, etherisch fruit(schil), esters (citrus), Bloemig, (fris)kruidig, was (wax) (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
2 - Vanille, banaan, kokos, toffee, hout, (gedroogde)vruchten (abrikoos), moutig (first-fill ex-bourbon, nieuw eiken)
3 - Fruit (mandje, vers "wit", tropisch) en floraal (bloemig), kruidig, was (wax) (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
4 - Fruitig (zoetig, gedroogde vruchten), honing, kruidig, notig, specerijen (re-fill ex-sherry)
5 - Zoetig (over)rijp (rood)fruit, konfijt, specerijen, rozijnen, chocola (first-fill ex-sherry, Pedro Ximénez)
6 - Rokerig, fruitig, kruidig, moutig, mineraal (re-fill ex-bourbon, re-fill ex-sherry)
7 - Geturfd, medicinaal, carbolineum, fruitig, kruidig, tabak (first- of re-fill ex-bourbon, first- of re-fill ex-sherry)

1 = bijv. Mortlach 2008 vW https://www.whiskybase.com/whisky/70393/mortlach-2008-vw te koop voor ~€35,95

2 & 3 = ...

4 & 5 = bijv. GlenDronach 15yo Revival https://www.whiskybase.com/whisky/7541/glendronach-15-year-old te koop voor ~€49,95
http://drankdozijn.nl/artikel/fles-glendronach-15-years-revival-70cl

6 & 7 = bijv. Ledaig https://www.whiskybase.com/whisky/56770/ledaig-2008-vw te koop voor ~€32,95
http://www.dramtime.nl/The%20Ultimate%20Ledaig%202008%206yo (maar hier kan je ook gewoon voor een Islay peatbom gaan!)

Dit waren de eerste whiskies die bij mij opkwamen; mooie whisky voor een goede prijs (En de GD 15yo Revival mag in geen rijtje ontbreken!)

:hoedaf
0 x
2 ∞ & →

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 03 Apr 2016, 22:02

Na een heleboel speysiders in de kast te hebben staan zou ik mijn smaak weer wat willen verruimen met een eerste Islay. HP 12 heb ik ook en die rokerigheid bevalt me prima. Ik ben na wat lezen in een Bowmore 12 geïnteresseerd geraakt. Komt die wat rokerigheid betreft in de buurt van de HP? Zou dit een goede stap zijn richting eerste Islay?
0 x

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 03 Apr 2016, 23:54

De rook in een HP 12 is veel subtieler dan bij bv. een Bowmore.
Bowmore 12y is dan wel weer een goede introductie in Islay.
Wellicht kan je wat Islay samples proberen als je niet zeker weet of het iets voor je is.
1 x
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 04 Apr 2016, 00:24

Rozenbankje schreef:De rook in een HP 12 is veel subtieler dan bij bv. een Bowmore.
Bowmore 12y is dan wel weer een goede introductie in Islay.
Wellicht kan je wat Islay samples proberen als je niet zeker weet of het iets voor je is.

Vergelijkbaar met Talisker 10 misschien? Die heb ik onlangs ook mogen proeven en kon ik zeker appreciëren.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”