Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 31 Okt 2021, 17:37

Oogadal schreef:https://www.deinwhisky.de/schottland/highlands/glenturret/4313-glenturret-30-jahre-maiden-release-2020-45-7-vol..html

Om te janken toch….


Dat moet wel een enkeltje Azie worden.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 825
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 31 Okt 2021, 17:41

Oogadal schreef:https://www.deinwhisky.de/schottland/highlands/glenturret/4313-glenturret-30-jahre-maiden-release-2020-45-7-vol..html

Om te janken toch….


Ja heel slordig dat de komma op de verkeerde plek staat...
1 x

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 31 Okt 2021, 17:46

Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?

Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.


Als inkoper zoek ik niet naar korting maar naar een goede prijs. Dat geldt ook voor mij whisky aankopen. Daarnaast is het bij de aanschaf van een fles ook een kwestie van gunnen: ik betaal liever 5 Euro meer bij een slijter met hart voor de zaak, waar je bij binnenkomst al snel een koffie aangeboden krijgt, dan bij zeg maar de dozenschuivers.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3800
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Okt 2021, 18:21

Oogadal schreef:https://www.deinwhisky.de/schottland/highlands/glenturret/4313-glenturret-30-jahre-maiden-release-2020-45-7-vol..html

Om te janken toch….

Komt door die houten kist joh. Anders was ie 299€ geweest :bigsmile
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 31 Okt 2021, 18:22

Jonadawi schreef:Hoezo ontspoorde prijzen?
Zover ik kan zien wordt veel vrij snel verkocht, soms binnen minuten na een release . Een paar weken later zijn de veilingprijzen nog hoger dan de rrp en de whisky gaan nog steeds als warme broodjes weg.
High end rum is nog erger.

Lukt me dat de meeste prijzen dus correct zijn naar gelang de tijden die wij leven.

De vraag is groter geworden door nieuwe markten maar ik denk dat de meeste whisky in Europa nog steeds naar de Europese verzamelaar gaat zoals de meeste forum leden hier.
Velen van jullie (ik ook maar dan rum ipv whisky) hebben tientallen zo niet honderden flessen die nooit open zullen gaan puur omdat wij teveel in huis hebben en het verzamelen leuk vinden.

Wie weet wat de toekomst zal brengen maar het heeft geen zin om vergelijkingen te trekken met vroegere prijzen


Met deze logica hebben we natuurlijk nooit last van ontspoorde prijzen. Ook niet op de woningmarkt en in willekeurige grondstoffen. Het feit dat de mensen die het kunnen betalen hun zakken geld steeds sneller en voller neerleggen wil miz niet zeggen dat die prijzen niet ontspoord zijn.
2 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3800
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Okt 2021, 18:24

Erik1908 schreef:
Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?

Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.


Als inkoper zoek ik niet naar korting maar naar een goede prijs. Dat geldt ook voor mij whisky aankopen. Daarnaast is het bij de aanschaf van een fles ook een kwestie van gunnen: ik betaal liever 5 Euro meer bij een slijter met hart voor de zaak, waar je bij binnenkomst al snel een koffie aangeboden krijgt, dan bij zeg maar de dozenschuivers.

Mee eens. Je wilt gewoon kwaliteit voor je knaken. En ja, het is voer voor discussie, maar ik weeg de prijs ook zeker mee in mijn beoordelingen. Ik zou wel gek zijn om kapitalen kapot te slaan voor zooi die het gewoon niet waard is. Maar ook om kapitalen stuk te slaan op flessen die geweldig goed zijn. Maar het is en blijft gewoon een borrel. En eerlijk is eerlijk, er komt tegenwoordig steeds minder uit wat aan die voorwaarden voldoet. Ik merk dat ik zelfs minder uit ben gaan geven in € en er qua kwaliteit amper op achteruit lijk te gaan :Scratch dat de markt gek geworden is, onze hobby een melkkoe is geworden en rijke mensen elke prijs blijven rechtvaardigen, be my guest. Maar voor €300 koop ik een hoop dingen die me toch echt meer waard zijn dan een gehypede borrel.
4 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 454
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 31 Okt 2021, 19:11

Kikkerneve schreef:
Jonadawi schreef:Hoezo ontspoorde prijzen?
Zover ik kan zien wordt veel vrij snel verkocht, soms binnen minuten na een release . Een paar weken later zijn de veilingprijzen nog hoger dan de rrp en de whisky gaan nog steeds als warme broodjes weg.
High end rum is nog erger.

Lukt me dat de meeste prijzen dus correct zijn naar gelang de tijden die wij leven.

De vraag is groter geworden door nieuwe markten maar ik denk dat de meeste whisky in Europa nog steeds naar de Europese verzamelaar gaat zoals de meeste forum leden hier.
Velen van jullie (ik ook maar dan rum ipv whisky) hebben tientallen zo niet honderden flessen die nooit open zullen gaan puur omdat wij teveel in huis hebben en het verzamelen leuk vinden.

Wie weet wat de toekomst zal brengen maar het heeft geen zin om vergelijkingen te trekken met vroegere prijzen


Met deze logica hebben we natuurlijk nooit last van ontspoorde prijzen. Ook niet op de woningmarkt en in willekeurige grondstoffen. Het feit dat de mensen die het kunnen betalen hun zakken geld steeds sneller en voller neerleggen wil miz niet zeggen dat die prijzen niet ontspoord zijn.


Eens met de logica maar wat onderbewust ook nog wel mee kan spelen is hetgene nu op de woningmarkt ook gebeurt. Als ik nu niet “toesla” dan kost het me straks alleen maar meer. Een beetje gerelateerd aan het “flessen inslaan voor later” topic. Theoretisch verhaal dus pin me even niet vast op de exacte prijzen, maar bedenk je het volgende:

een fles die 2 jaar geleden 75 euro kostte, betaal je nu 50% meer voor -> 112,50. Met dezelfde stijgende lijn (absoluut of percentueel) betaal je dan over 2 jaar voor deze fles tussen de 150,- en 166,75. Gedachte die ontstaat: Beter dus nu maar wat extra in de kast zetten ondanks dat het al aan de prijzige kant is, want straks zullen de prijzen mogelijk écht volledig ontspoort zijn. Daardoor zijn de flessen alsnog allemaal (en snel) weg - ondanks de (nu al) ontspoorde prijzen. Noem het FORO: Fear Of Running Out :lekker

Anyway, het is hier geen standaard gedachte maar wel iets waar ik me zo nu en dan op betrap. Bijvoorbeeld bij de incidenteel terugkerende populaire flesjes. Eerder kocht ik er vrijwel nooit “dubbelen” om toch een wat diversere kast te hebben, nu staan er ineens wel dubbele uitgaven in de kast om mogelijk nog wat achter de hand te hebben. :?
2 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 31 Okt 2021, 19:56

Jimbeau schreef:
Kikkerneve schreef:
Jonadawi schreef:Hoezo ontspoorde prijzen?


Eens met de logica maar wat onderbewust ook nog wel mee kan spelen is hetgene nu op de woningmarkt ook gebeurt. Als ik nu niet “toesla” dan kost het me straks alleen maar meer. Een beetje gerelateerd aan het “flessen inslaan voor later” topic. Theoretisch verhaal dus pin me even niet vast op de exacte prijzen, maar bedenk je het volgende:

een fles die 2 jaar geleden 75 euro kostte, betaal je nu 50% meer voor -> 112,50. Met dezelfde stijgende lijn (absoluut of percentueel) betaal je dan over 2 jaar voor deze fles tussen de 150,- en 166,75. Gedachte die ontstaat: Beter dus nu maar wat extra in de kast zetten ondanks dat het al aan de prijzige kant is, want straks zullen de prijzen mogelijk écht volledig ontspoort zijn. Daardoor zijn de flessen alsnog allemaal (en snel) weg - ondanks de (nu al) ontspoorde prijzen. Noem het FORO: Fear Of Running Out :lekker

Anyway, het is hier geen standaard gedachte maar wel iets waar ik me zo nu en dan op betrap. Bijvoorbeeld bij de incidenteel terugkerende populaire flesjes. Eerder kocht ik er vrijwel nooit “dubbelen” om toch een wat diversere kast te hebben, nu staan er ineens wel dubbele uitgaven in de kast om mogelijk nog wat achter de hand te hebben. :?


Wat je aanhaalt als FORO zal zeker meespelen. En zo zullen er meer verklaringen zijn zoals allemaal wel eens aangehaald (schaarste, Azië, verzamelaars, beleggers etc.). Hoeveel logische verklaringen er ook zijn, neemt voor mij niet weg dat prijzen toch al behoorlijk ontspoord zijn.

Ik snap de logica verder ook wel. Maar wat ik bedoelde te zeggen is iets als "als je de prijs van een fles whisky als een logisch gevolg ziet van vraag en aanbod in een gekke markt en dat dan accepteert als gewoon de prijs want het wordt toch verkocht", dan ga je nooit iets een ontspoorde prijs noemen.
2 x

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 454
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 31 Okt 2021, 20:34

Ik volg je redenatie ook en vanuit die hoek klopt die ook volledig.

Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.

Let wel, bovenstaande is meer om aan te tonen dat iedere medaille 2 zijdes heeft dan dat het daadwerkelijk mijn mening is. Uiteindelijk komt het erop neer wat de “verkoper” nodig heeft om zijn supply chain rendabel te houden en wat de “koper” nog wil betalen voor zijn drankje/hobby/verzameling. Ergens in het spectrum daartussen zul je altijd uitkomen.

Daarbij is het natuurlijk wel uitermate vervelend dat er “ruis” in het systeem zit genaamd flippers die zo ver mogelijk links in dat spectrum alles opkopen om het zo ver mogelijk rechts in het spectrum weer weg te zetten.. :-x

Mijn eigen positie hierin is dat ik zelf wat rechtser zit ook en wat meer wil uitgeven aangezien ik tegenover de meesten hier pas relatief kort bezig ben en dus ook (nog) niet echt de voorraad heb om op terug te vallen.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2760
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Nov 2021, 08:45

Jimbeau schreef:Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.


Hoewel dat leuk klinkt, die logica klopt niet.
Ik ben het met je eens dat zodra er een nieuw product in de markt wordt gezet (of het nou whisky is of een of andere cryptomunt) er een fase van "price discovery" volgt waarin de markt bepaalt wat de waarde zou moeten zijn van dat goed. Het klassieke verhaal van vraag en aanbod zeg maar.
Te veel aanbod te weinig vraag, prijs zakt. Te weinig aanbod te veel vraag, prijs stijgt. Kort door de bocht.
Of zoals wij Nederlanders zouden zeggen "wat de gek ervoor geeft" :bigsmile

Daarnaast heb je nog te maken met wat andere omstandigheden, de belangrijkste in deze context is geldontwaarding of inflatie.
Kortgezegd het oppompen van de hoeveelheid beschikbaar geld in de markt. Dat, gecombineerd met de bereidheid dat geld ook daadwerkelijk te laten circuleren, kan zorgen voor een enorm prijsopdrijvend effect zonder dat er echt iets structureels veranderd is aan de vraag- en/of aanbodzijde van de markt.

Ja, FOMO kan daarin meespelen, maar bepalender is toch echt dat mensen toegang hebben tot "goedkoop" geld. Dat wil zeggen: de rentes op het lenen van geld zijn zó laag, dat je behoorlijke bedragen kunt lenen. Het beste voorbeeld waar dit speelt is de woningmarkt. Laat voorop staan dat de vraag- en aanbodzijde daar al niet helemaal gezond was want er is immers veel meer vraag dan aanbod, wat de prijzen al stuwt. Alleen zou je dan logischerwijs een punt moeten bereiken waarop sommige kopers afhaken omdat het goed (in dit geval een huis) voor hen niet meer bereikbaar is.
Ze kunnen het kortgezegd niet meer betalen, want de prijs is hoger dan de lening die ze kunnen krijgen.

Dus wat moet je dan vooral doen? Zorgen dat mensen nóg meer geld kunnen lenen! :goedgedaan :hoera
Want dat gaat de problemen dan toch oplossen? Niet? Nee dus!
Gevolg is juist dat er nu meer mensen kunnen meebieden op huizen, wat de prijzen alleen maar verder laat stijgen!
In die markt zijn andere voorbeelden van maatregelen met dergelijke prijsopdrijvende effecten de hypotheekrenteaftrek, de jubelton, afschaffing overdrachtsbelasting voor bepaalde groepen, en nog wat leuke fiscale voordeeltjes.

Dus lang verhaal kort: nee, whisky is niet "te goedkoop" geweest. Er zijn op dit moment maar heel weinig dingen in de wereld echt te goedkoop (vervuilen, dat is wel te goedkoop, maar een compleet andere discussie). Goederen en diensten die op een redelijk stabiel prijsniveau stonden vliegen omhoog door de verstoorde markt waarin te veel geld rondgaat. En wat ik eerder al zei, dat gaat een keer mis op het moment dat schulden onhoudbaar worden of de rentes ineens gaan stijgen. Maar ik vermoed dat dat punt nog wel eventjes van ons verwijderd ligt.
14 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 898
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 01 Nov 2021, 09:04

Daan schreef:
Jimbeau schreef:Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.


Er zijn op dit moment maar heel weinig dingen in de wereld echt te goedkoop (vervuilen, dat is wel te goedkoop, maar een compleet andere discussie).


Spot on. Vervuilen, dat is inderdaad veeel te goedkoop.
2 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
Uridium
Moderator
Moderator
Berichten: 885
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Uridium » 01 Nov 2021, 09:40

Daan schreef:
Jimbeau schreef:Het is daarnaast ook vrij eenvoudig om exact het omgekeerde te “verantwoorden” vanuit devil’s advocate corner: het is altijd te goedkoop geweest en omdat er nu eindelijk (veel) markt/vraag is komen de prijzen op een normaal niveau.


Hoewel dat leuk klinkt, die logica klopt niet.


Kijk! Da's een doorwrochte analyse waar ik wat mee kan. Merci Daan :goedgedaan
2 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 898
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 01 Nov 2021, 11:45

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864821/d ... 00000-euro

'Hij heeft 80 jaar liggen rusten. Hoe ouder de whisky, hoe smaakvoller en complexer hij wordt', zegt Dijkstra.

Investeren in whisky is 'hot', merkt Dijkstra. 'De laatste vijf jaar is het echt toegenomen. Mensen kopen een fles voor 100 euro en een jaar later is de fles drie keer zo veel waard. Er is veel vraag om whisky en er is weinig aanbod. Dan gaat de prijs omhoog.'

Manmanman.... hahhahahaah
5 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2760
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Nov 2021, 12:33

Wouterk schreef:https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864821/deze-fles-whisky-in-vlagtwedde-staat-te-koop-voor-minimaal-100000-euro

'Hij heeft 80 jaar liggen rusten. Hoe ouder de whisky, hoe smaakvoller en complexer hij wordt', zegt Dijkstra.

Investeren in whisky is 'hot', merkt Dijkstra. 'De laatste vijf jaar is het echt toegenomen. Mensen kopen een fles voor 100 euro en een jaar later is de fles drie keer zo veel waard. Er is veel vraag om whisky en er is weinig aanbod. Dan gaat de prijs omhoog.'

Manmanman.... hahhahahaah


Hmmm lekker, vloeibaar hout..
Wel mooi dat hij eigenlijk in de laatste zin samenvat wat ik ook omschreef :gnif

Oh.. nog zo'n prijsopdrijvend dingetje inderdaad.. "De fles whisky wordt bewaard in een houten kistje"
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 898
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 01 Nov 2021, 12:42

Daan schreef:
Wouterk schreef:https://www.rtvnoord.nl/nieuws/864821/deze-fles-whisky-in-vlagtwedde-staat-te-koop-voor-minimaal-100000-euro

'Hij heeft 80 jaar liggen rusten. Hoe ouder de whisky, hoe smaakvoller en complexer hij wordt', zegt Dijkstra.

Investeren in whisky is 'hot', merkt Dijkstra. 'De laatste vijf jaar is het echt toegenomen. Mensen kopen een fles voor 100 euro en een jaar later is de fles drie keer zo veel waard. Er is veel vraag om whisky en er is weinig aanbod. Dan gaat de prijs omhoog.'

Manmanman.... hahhahahaah


Hmmm lekker, vloeibaar hout..
Wel mooi dat hij eigenlijk in de laatste zin samenvat wat ik ook omschreef :gnif

Oh.. nog zo'n prijsopdrijvend dingetje inderdaad.. "De fles whisky wordt bewaard in een houten kistje"


Toen ik dat las, dacht ik ook meteen, Daan, zo kan het ook. MAND :P (geintje, doet geen recht aan je betoog !)
2 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten