Alles over vaten topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Dre » 06 Nov 2018, 21:06

Dyson81 schreef:
Dre schreef:Volgens mij heet het dan vaak nog niet eens 're-racken' (die term in ieder geval nog nooit op een fles zien staan), maar Double Maturation.

Ik heb het op een fles zien staan en het was deze:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/41790

ah kijk aan! dus toch ook, thnx! :goedgedaan
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 06 Nov 2018, 21:16

Het re-racken kan natuurlijk meer betekenen dan het omwisselen van een slecht vat.
Een vat is van hout (natuurproduct) en kan natuurlijk ook gebreken vertonen.
Het kan lekken, scheuren of gewoon een productiefout bij het fabriceren, of heeft het schade opgelopen in het warehouse door wat voor reden dan ook.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Nov 2018, 21:24

Harrie schreef:Dat is sowieso een discussie die ik in mijn hoofd al wel eens heb gevoerd. Iets drie maanden in een ex-port vat mikken is finishen, iets de helft van het aantal rijpingsjaren in een ander vat oversteken is re-racken. Maar waar ligt de grens..?

En dat is nou net de taak van de SWA om af te bakenen, ik vind dat ze (weer eens) schromelijk tekort schieten. Persoonlijk valt dit onder finishen bij mij; je hevelt een whisky over voor een relatief korte periode naar een (bij voorkeur) ex sherry vat, (dat verkoopt beter) met als doel oneigenlijk gebruik te maken van het vattype wat je op de fles mag zetten of er een kleurtje aan te geven zodat het lekker verkoopt. Als het een sapje betreft van 16 jaar wat 16 jaar op ex bourbon gelegen heeft en 3 maanden in een ex sherry vat zit iedereen hier denk ik op dezelfde lijn; da's finishen.
Ik denk dat een achterliggende gedachte van veel IB's ook is dat sherryvaten lastig te verkrijgen zijn en behoorlijk aan de prijs; ga je het gebruiken om 4 whisky's in een jaar elke keer 3 maanden te finishen dan rinkelt de kassa natuurlijk.
Ik vind dat je van double matured kunt spreken als de periode in een ander vattype tenminste 30% - 40% van de leeftijd bij re-racken is. Dan is er ook echt sprake van rijpen van de whisky, het vat geeft dan ook echt z'n eigenschappen af.
Ik heb voor de aardigheid de Girvan die 9 jaar op ex bourbon gelegen heeft na een maand of 4 in het sherryvat geproefd; groot kleurverschil, maar minimaal smaakverschil. Hoe anders is dat nu, na bijna 3 jaar in z'n nieuwe vat.

Overigens; re-racken is het werkwoord, puur de handeling. Valt ook onder wat Dyson zegt; als je vat lekt dan pak je ook een ander vat, valt er ook onder. Dus dat je dat niet op een fles ziet is logisch. Of het moet heel obscuur spul zijn... :o
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Nov 2018, 00:25

Ik dacht altijd dat re-racken oversteken op hetzelfde vattype was (vat lek, k*tkwaliteit, duig dreigt te scheuren e.d.).
Althans dat het in de vaart der volkeren op die manier geïnterpreteerd moet worden.
En dat finishen een toevoeging was aan bestaande whisky, dus oversteken op een ander vattype. dat de marketing mannetjes dan double matured en wat dies meer zij, hebben uitgevonden.

Maar dat is dus totaal niet het geval?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Nov 2018, 03:22

Blijkbaar komt de term uit de wijnindustrie, in het Nederlands zou oversteken een goed woord zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Racking

Blijkbaar ook een methode om de wijn te verbeteren; te klaren van de droesem in dit geval.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 09 Nov 2018, 19:41

Oogadal schreef:Misschien dat een keer goed lezen een idee is Paulini? Of moet ik het nog een keer in detail uitleggen?? :domdom

Tenzij je elke re-rack als finishen ziet natuurlijk, dan heb je vanuit jouw standpunt gelijk.

Ga zo door zou ik zeggen.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Jan 2019, 21:01

Eigenlijk zou dit onderwerp wel een sticky verdienen; of een aparte rubriek over de techniek achter de whisky.
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 21 Aug 2019, 19:37

Interessant stuk over de invloed van (verschillende soorten) vaten op Scotch Whisky.
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Aug 2019, 23:29

Mermur schreef:Interessant stuk over de invloed van (verschillende soorten) vaten op Scotch Whisky.

Dat ze daar bij Jura maar liefst zeven soorten eik nodig hebben om iets op smaak kunnen krijgen. Persoonlijk vind ik het sausen van een whisky met een finish al een dingetje.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Feb 2021, 12:12

Graham Eunson (master distiller Tomatin) over vaten (typen, invloeden, finishen etc.), vanaf circa 39 min.

Ik heb zojuist dus serieus bijna 2 uur naar twee Schotten zitten luisteren die wat over whiskycasks aan't leuteren zijn. :bigsmile
8 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 07 Feb 2021, 15:34

:hoera
HammerHead schreef:https://www.youtube.com/watch?v=lxAiE9RmrAo

Graham Eunson (master distiller Tomatin) over vaten (typen, invloeden, finishen etc.), vanaf circa 39 min.

Ik heb zojuist dus serieus bijna 2 uur naar twee Schotten zitten luisteren die wat over whiskycasks aan't leuteren zijn. :bigsmile

Ik heb vanavond weer wat te doen.
:hoedaf
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 07 Feb 2021, 15:48

HammerHead schreef:https://www.youtube.com/watch?v=lxAiE9RmrAo

Met de nodige whisky kan ik ook wel 2uur naar leuterende Schotten luisteren...zeker het typisch Glasgow’s accent!! :P
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Feb 2021, 17:14

Nice! Die gaan we ook eens ff bekijken! Thnx :D
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Mei 2021, 15:26

Cask1988 schreef:Aah. Nu is deze non chill filtered en non coloured trouwens.

Dat ze meerdere vaten gebruiken om een butt te vullen heb ik geen moeite mee, maar wel als je er dan 'single cask' op zet. Maar Glendronach heeft kennelijk een streepje voor bij de SWA.

MOD EDIT:deze deiscussie was hier gestart...
Cask1988 @ Glendronach Expressies
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Mei 2021, 17:56

Dat hele single cask is toch een dubieus gedoe. Als je het ruim interpreteert is de solera van Glenfiddich 15 ook een single cask.

Is het gebruik van de term single cask wel gereguleerd?
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”