Harrie schreef:Dat is sowieso een discussie die ik in mijn hoofd al wel eens heb gevoerd. Iets drie maanden in een ex-port vat mikken is finishen, iets de helft van het aantal rijpingsjaren in een ander vat oversteken is re-racken. Maar waar ligt de grens..?
En dat is nou net de taak van de SWA om af te bakenen, ik vind dat ze (weer eens) schromelijk tekort schieten. Persoonlijk valt dit onder finishen bij mij; je hevelt een whisky over voor een relatief korte periode naar een (bij voorkeur) ex sherry vat, (dat verkoopt beter) met als doel oneigenlijk gebruik te maken van het vattype wat je op de fles mag zetten of er een kleurtje aan te geven zodat het lekker verkoopt. Als het een sapje betreft van 16 jaar wat 16 jaar op ex bourbon gelegen heeft en 3 maanden in een ex sherry vat zit iedereen hier denk ik op dezelfde lijn; da's finishen.
Ik denk dat een achterliggende gedachte van veel IB's ook is dat sherryvaten lastig te verkrijgen zijn en behoorlijk aan de prijs; ga je het gebruiken om 4 whisky's in een jaar elke keer 3 maanden te finishen dan rinkelt de kassa natuurlijk.
Ik vind dat je van double matured kunt spreken als de periode in een ander vattype tenminste 30% - 40% van de leeftijd bij re-racken is. Dan is er ook echt sprake van rijpen van de whisky, het vat geeft dan ook echt z'n eigenschappen af.
Ik heb voor de aardigheid de Girvan die 9 jaar op ex bourbon gelegen heeft na een maand of 4 in het sherryvat geproefd; groot kleurverschil, maar minimaal smaakverschil. Hoe anders is dat nu, na bijna 3 jaar in z'n nieuwe vat.
Overigens; re-racken is het werkwoord, puur de handeling. Valt ook onder wat Dyson zegt; als je vat lekt dan pak je ook een ander vat, valt er ook onder. Dus dat je dat niet op een fles ziet is logisch. Of het moet heel obscuur spul zijn...