Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Mei 2020, 21:39

Ardking schreef:Onderschat qua prijzen Luxemburg niet!

Maar dat kun je verder amper een land noemen :gnif
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

GlenMarcus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GlenMarcus » 12 Mei 2020, 22:21

Ben daar nu een aantal jaren achter elkaar geweest en daar zie je de mooie flessen en de lage prijzen ook verdwijnen helaas. Sommige flessen zijn nog zeker interessant. 4 jaar geleden stond ik in de supermarkt kwijlend voor een vitrine met Port Ellen’s en Brora’s denkende wat een prijzen. Nu wetende dat het toen winstpakkers waren.

Achja, misschien ooit een sampletje bij Henri.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Mei 2020, 01:22

Hier even een 'dom' vraagje.
Ik zat te lezen in Malt Whisky Yearbook 2020 (ja ik loop achter qua leesvoer) in het artikel over gisten en vergisting.

Onder het kopje Fermentationtion speculation (p.23) is de eerste zin:

Starch-degrading enzymes are permitted in fermentation in the U.S. Canada and Ireland, whereas only enzymes derived from malted barley are allowable in Scotland: a major divergence in practice.

Nu was dit compleet nieuwe info voor mij. Ik verbaas me er niet over dat het in Canada is toegestaan, want daar mag wel meer met whisky. De V.S. kan ik me ook nog wel voorstellen. Maar van de Ieren had ik dit niet verwacht.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat deze enzymen zijn en wat ze doen, waar ze vandaan komen en hoe wijdverbreid dit gebruik is?
Zoals ik het lees is het een belangrijk onderdeel om de groenmout tot alcohol om te zetten. Aangezien dit om een maltose omzetting gaat en niet om een glucose omzetting.
1 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 14 Mei 2020, 08:56

Ik gok dat het toevoegen van additionele enzymen gedaan wordt om een efficiëntieslag te maken. Meer zetmeelomzetting in maltose/glucose/dextrose (enzym-specifiek) betekent aan het eind van de lijn meer alcohol. In Schotland mogen ze niets toevoegen, en kunnen ze dus alleen werken met het in de mout aanwezige a-Amylase en β-Amylase.

Meer info over enzymen m.b.t. bierbrouwen: https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maisch.html

En hier a-Amylase te koop voor still spirits distilling... https://bio-brouwmaat.nl/product/still- ... a-amylase/

Geeft een deel van de antwoorden:
Distiller’s High Temperature Enzyme Alpha-amylase is een bacterieel afgeleid enzym dat zetmeel afbreekt in dextrines en eenvoudige suikers. Voor het gebruik van op zetmeel gebaseerde substraten, zoals rauwe granen en aardappel, voor het vergisten van alcohol om gedistilleerde dranken te maken. Kan ook worden gebruikt voor het maximaliseren van de opbrengst bij het maischen van gemoute korrels met behulp van natuurlijke, diastatische enzymactiviteit.
3 x
2 ∞ & →

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 14 Mei 2020, 10:25

defeatless schreef:Hier even een 'dom' vraagje.
Ik zat te lezen in Malt Whisky Yearbook 2020 (ja ik loop achter qua leesvoer) in het artikel over gisten en vergisting.

Onder het kopje Fermentationtion speculation (p.23) is de eerste zin:

Starch-degrading enzymes are permitted in fermentation in the U.S. Canada and Ireland, whereas only enzymes derived from malted barley are allowable in Scotland: a major divergence in practice.

Nu was dit compleet nieuwe info voor mij. Ik verbaas me er niet over dat het in Canada is toegestaan, want daar mag wel meer met whisky. De V.S. kan ik me ook nog wel voorstellen. Maar van de Ieren had ik dit niet verwacht.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat deze enzymen zijn en wat ze doen, waar ze vandaan komen en hoe wijdverbreid dit gebruik is?
Zoals ik het lees is het een belangrijk onderdeel om de groenmout tot alcohol om te zetten. Aangezien dit om een maltose omzetting gaat en niet om een glucose omzetting.

Ik denk dat er hier gedoeld wordt op het feit dat er in Ierland ook met ongemoute gerst gewerkt wordt. De typisch Ierse pot still whiskey is gemaakt van een combinatie van gemoute en ongemoute gerst.
1 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 14 Mei 2020, 10:41

Whisky op detailniveau. Leuk-------> :hoedaf
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Mei 2020, 11:59

[quote="SirNagalot"][/quote]

Klopt, ik zei al dat het ging om groenmout (das een ander woord voor ongemoute gerst).
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Mei 2020, 12:01

squaadgras schreef:Ik gok dat het toevoegen van additionele enzymen gedaan wordt om een efficiëntieslag te maken. Meer zetmeelomzetting in maltose/glucose/dextrose (enzym-specifiek) betekent aan het eind van de lijn meer alcohol. In Schotland mogen ze niets toevoegen, en kunnen ze dus alleen werken met het in de mout aanwezige a-Amylase en β-Amylase.

Meer info over enzymen m.b.t. bierbrouwen: https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maisch.html

En hier a-Amylase te koop voor still spirits distilling... https://bio-brouwmaat.nl/product/still- ... a-amylase/

Aaaaah!
Het is natuurlijk ook moeilijk voor gist om een maltoseomzetting te doen, althans wel als je ook een beetje opbrengst verwacht. Dus ze gooien er gewoon a-amylase erbij.
Maar zouden de Ieren dat allemaal zo doen? Want dan gaat het verhaal van 'alleen water, gerst, gist en tijd' niet op natuurlijk.
1 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 14 Mei 2020, 14:11

Omdat er in het draadje van de CasQueteers een andere discussie aan de gang is heb ik mijn vraag naar hier verplaatst:

Voor die prijs moest ik niet nadenken om terug een deel te kopen (en dit zonder facebook!). :lekker
Eind vorig jaar een deel gekocht van een Bunna vat: 4 flessen = all-in prijs per fles rond € 54 (o.v.).
Dit deel: 6 flessen = all-in prijs per fles rond € 31 (o.v.).
Iemand een idee van waar dit grote prijsverschil, is een hogshead dan zoveel duurder dan een butt? Of is er een andere reden?
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 15 Mei 2020, 08:15

defeatless schreef:
SirNagalot schreef:

Klopt, ik zei al dat het ging om groenmout (das een ander woord voor ongemoute gerst).

Als er geen domme vragen bestaan, dan toch domme antwoorden. Excuus!

Wat ik bedoelde, is dat je de zin misschien anders moet lezen voor Ierland. Er staat: whereas only enzymes derived from malted barley are allowable in Scotland. Dus aangezien ze in Ierland ook met unmalted barley werken, gaan daar sowieso ook enzymen van vrijkomen en gaat het misschien niet om enzymen die specifiek toegevoegd worden om zetmeel af te breken. Zo zou je toch nog het verhaal hebben van slechts een paar ingrediënten en een heel natuurlijk product zonder 'forcering'.

Maar ik heb verder geen enkel verstand van de chemie achter het productieproces, dus als iemand hier meer info over zou hebben, ben ik daar zeker ook wel benieuwd naar.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Mei 2020, 16:40

Als advocaat zou je kunnen betogen dat een enzym een katalysator is eigenlijk geen deel uit maakt van de ingrediënten van het eindproduct. Het koper van de ketels en koelers en het al dan niet verkoolde hout van de vaten hebben ook een behoorlijke invloed op het eindproduct zonder ingrediënt te zijn.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Mei 2020, 16:48

Reichenbach schreef:Als advocaat zou je kunnen betogen dat een enzym een katalysator is eigenlijk geen deel uit maakt van de ingrediënten van het eindproduct. Het koper van de ketels en koelers en het al dan niet verkoolde hout van de vaten hebben ook een behoorlijke invloed op het eindproduct zonder ingrediënt te zijn.

Leuke gedachte, hou ik wel van. Maar ik denk dat er in de regels wel degelijk ook het e.e.a. over het productieproces staat, niet enkel over de ingrediënten van het eindproduct.

Voorbeeldje: hout zit min of meer ook in het eindproduct (zij het in zeer minieme hoeveelheden). Maar de regels zijn wel als volgt: rijpen op een eikenhouten vat. Houtsnippers toevoegen mag niet. Andere houtsoorten mogen ook niet.
0 x

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Mei 2020, 19:42

Dram The Man schreef:Omdat er in het draadje van de CasQueteers een andere discussie aan de gang is heb ik mijn vraag naar hier verplaatst:

Voor die prijs moest ik niet nadenken om terug een deel te kopen (en dit zonder facebook!). :lekker
Eind vorig jaar een deel gekocht van een Bunna vat: 4 flessen = all-in prijs per fles rond € 54 (o.v.).
Dit deel: 6 flessen = all-in prijs per fles rond € 31 (o.v.).
Iemand een idee van waar dit grote prijsverschil, is een hogshead dan zoveel duurder dan een butt? Of is er een andere reden?

Er is een andere reden; dit is een vat afkomstig uit de Whiskydudes collectie. En dus tegen een vriendelijke prijs doorgezet naar cQs.
Qua vat type kost een hogshead 3 x niks en een ex sherry butt de hoofdprijs. Al is een refill fors goedkoper als een 1st fill (£ 200 vs £ 1.000) en een refill hhd is tientjes werk.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 24 Mei 2020, 13:04

Ik heb een paar deeltjes van de CasQueteers waarvan zij de naam van de distillery niet mogen gebruiken maar iedereen weet over welke whisky het gaat. Bijvoorbeeld: die van vorige woensdag Highland Malt = Clynelish, Islay malt = Bunnahabhain, Orkney Single Malt = Highland Park, Secret Speyside = Glenrothes, ...
Waarom is dit? Is dit omdat ze dan de vaten goedkoper kunnen aankopen of is dit iets dat expliciet door de distilleerderij opgelegd wordt alhoewel dit toch gratis reclame is?
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 24 Mei 2020, 15:38

Dram The Man schreef:Waarom is dit? Is dit omdat ze dan de vaten goedkoper kunnen aankopen of is dit iets dat expliciet door de distilleerderij opgelegd wordt alhoewel dit toch gratis reclame is?

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd, met dezelfde redenering.
Enige dat ik kan bedenken is dat ze misschien lopende contracten met andere partijen hebben.

Maar als iemand het weet houd ik me ook aanbevolen.
0 x

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”