Ardking schreef:Onderschat qua prijzen Luxemburg niet!
Maar dat kun je verder amper een land noemen

Ardking schreef:Onderschat qua prijzen Luxemburg niet!

Starch-degrading enzymes are permitted in fermentation in the U.S. Canada and Ireland, whereas only enzymes derived from malted barley are allowable in Scotland: a major divergence in practice.

Distiller’s High Temperature Enzyme Alpha-amylase is een bacterieel afgeleid enzym dat zetmeel afbreekt in dextrines en eenvoudige suikers. Voor het gebruik van op zetmeel gebaseerde substraten, zoals rauwe granen en aardappel, voor het vergisten van alcohol om gedistilleerde dranken te maken. Kan ook worden gebruikt voor het maximaliseren van de opbrengst bij het maischen van gemoute korrels met behulp van natuurlijke, diastatische enzymactiviteit.

defeatless schreef:Hier even een 'dom' vraagje.
Ik zat te lezen in Malt Whisky Yearbook 2020 (ja ik loop achter qua leesvoer) in het artikel over gisten en vergisting.
Onder het kopje Fermentationtion speculation (p.23) is de eerste zin:Starch-degrading enzymes are permitted in fermentation in the U.S. Canada and Ireland, whereas only enzymes derived from malted barley are allowable in Scotland: a major divergence in practice.
Nu was dit compleet nieuwe info voor mij. Ik verbaas me er niet over dat het in Canada is toegestaan, want daar mag wel meer met whisky. De V.S. kan ik me ook nog wel voorstellen. Maar van de Ieren had ik dit niet verwacht.
Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat deze enzymen zijn en wat ze doen, waar ze vandaan komen en hoe wijdverbreid dit gebruik is?
Zoals ik het lees is het een belangrijk onderdeel om de groenmout tot alcohol om te zetten. Aangezien dit om een maltose omzetting gaat en niet om een glucose omzetting.

squaadgras schreef:Ik gok dat het toevoegen van additionele enzymen gedaan wordt om een efficiëntieslag te maken. Meer zetmeelomzetting in maltose/glucose/dextrose (enzym-specifiek) betekent aan het eind van de lijn meer alcohol. In Schotland mogen ze niets toevoegen, en kunnen ze dus alleen werken met het in de mout aanwezige a-Amylase en β-Amylase.
Meer info over enzymen m.b.t. bierbrouwen: https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maisch.html
En hier a-Amylase te koop voor still spirits distilling... https://bio-brouwmaat.nl/product/still- ... a-amylase/

defeatless schreef:SirNagalot schreef:
Klopt, ik zei al dat het ging om groenmout (das een ander woord voor ongemoute gerst).

Reichenbach schreef:Als advocaat zou je kunnen betogen dat een enzym een katalysator is eigenlijk geen deel uit maakt van de ingrediënten van het eindproduct. Het koper van de ketels en koelers en het al dan niet verkoolde hout van de vaten hebben ook een behoorlijke invloed op het eindproduct zonder ingrediënt te zijn.

Dram The Man schreef:Omdat er in het draadje van de CasQueteers een andere discussie aan de gang is heb ik mijn vraag naar hier verplaatst:
Voor die prijs moest ik niet nadenken om terug een deel te kopen (en dit zonder facebook!).![]()
Eind vorig jaar een deel gekocht van een Bunna vat: 4 flessen = all-in prijs per fles rond € 54 (o.v.).
Dit deel: 6 flessen = all-in prijs per fles rond € 31 (o.v.).
Iemand een idee van waar dit grote prijsverschil, is een hogshead dan zoveel duurder dan een butt? Of is er een andere reden?

Dram The Man schreef:Waarom is dit? Is dit omdat ze dan de vaten goedkoper kunnen aankopen of is dit iets dat expliciet door de distilleerderij opgelegd wordt alhoewel dit toch gratis reclame is?
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten