-Roy- schreef:Er beginnen flessen op te raken. Dat is mooi, want het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb gekocht. Wat minder mooi is, mijn smaak lijkt zich steeds verder te beperken. Bourbon smaak vind ik meestal niks. Te veel sherry vind ik al helemaal niks en zo'n beetje het enige dat me op dit moment warm krijgt, is flinke rook. Ik ben weer geen liefhebber van cask strength. Kortom, het lijstje met mogelijkheden wordt snel korter.
Dus, voor degenen die dat leuk vinden, denk even mee over het volgende scenario.
Ik wil binnenkort een keer naar Van der Zuylen rijden, want daar ben ik nog nooit geweest. Laat ik daar voor maximaal 200 euro minimaal 4 flessen willen aanschaffen. Ik heb wel wat opties, maar verschillende hebben een 'tegen':
- Laphroaig Quarter Cask 36 euro. Ik weet dat ik die lekker vind (maar ik heb er nooit een fles van gehad). Ik vind de Triple Wood nog wat beter, maar die heb ik net op en om nu weer dezelfde whisky te kopen. Volgens mij lijken die twee ook aardig op elkaar, dus ik twijfel een beetje. Om toch wat alternatieven te overwegen, heeft die Quercus Alba een dikke sherry smaak of valt dat wel mee? Of zou ik gewoon eens de Select moeten pakken? Ik vind de gewone Laphroaigs zonder finish te peperig (ik ken de 10 en 18), maar de Select zou iets makkelijker zijn.
- Port Charlotte An Turas Mor 42 euro. Ik vind de Peat Project super en de Port Charlotte 5 (niet PC5) vond ik niks. Nu heb ik de gewone 10 jaar staan en die vind ik gewoon goed, maar niet bijzonder. Ik ben benieuwd naar de andere Port Charlotte's, maar goed, er staat er dus al een, dus een eventuele andere moet wel een wat ander profiel hebben.
- Caol Ila Moch. Ik vind de gewone 12-jarige drink ik graag. Is die Moch inderdaad minder rokerig? Zo ja, is dat jammer? Van der Zuylen heeft nog verschillende redelijk geprijsde Caol Ila's (Aniversery Edition, Barrel Selection), voegen die nog iets toe aan de smaak?
- Kilchoman Machir Bay 43 euro. Ik heb deze gedronken in Schotland en vond 'm toen goed, maar dat kan komen omdat ik er weinig van had verwacht. Ik twijfel nu of ik straks niet hetzelfde heb als met Ledaig. Die vond ik de eerste keer (ook in Schotland) ook goed en de tweede keer vond ik er weinig aan. Misschien zijn ze me toch wat te jong?
Ik heb laatst een pakketje met Arbeg samples gehad. De gewone is niet mijn whisky. De Galileo stak met kop en schouders boven de rest uit, maar die vind ik te duur. De Uigeadail is ook goed te drinken, vreemd alcoholpercentage wel (54%), maar redelijk geprijsd. Misschien nog een tip uit die hoek?
Ik heb de Ballechin Madeira staan en die is echt geweldig. De Sauternes heb ik twee keer gedronken. De eerste keer vond ik 'm goed, de tweede keer te veel naar sherry smaken. De andere Ballechins ken ik niet. Bordeaux en Port klinkt wel apart, maar ik vind de flessen toch wat te duur om zo aan te schaffen en van de meeste druivensappensmaken word ik niet echt blij.
Whiskywerner heeft me eens de Benromach Peat Smoke aangeraden. Qua prijs interessant (38 euro). Heeft deze een sterke sherrysmaak of valt dat wel mee?
Moet ik aan een van de onafhankelijke bottelingen gaan denken van een van de genoemde distilleerderijen?
Iemand nog iets waar ik nog niet aan heb gedacht?
Als je toch graag naar Aad(van Zuylen) in Den Haag(Loosduinen) gaat, neem dan de tijd!! Hij heeft daar zoveel moois staan, je kijkt je ogen uit! En als aanrader: hij heeft de mooiste en grootste selectie Wilson & Morgan whisky's in NL en daar zitten echt hele mooie whisky's tussen en voor haarscherpe prijzen! De moeite waard dus, volgens mij.
Probeer eens van jouw vaste "whisky" - paden af te wijken; ik bedoel dan de whisky's, die met een grote regelmaat op de markt komen, waar o.a. de door jouw bovengenoemde whisky's ook toebehoren. Er is meer tussen "Laphroaig(grote favoriet van mij), "Port Charlotte An Turas Mor", "Caol Ila
(één van de allerbeste whisky's) Moch" en "Kilchoman". En Aad heeft véél in huis, héél veel!
Die W&M serie is echt het bekijken waard, waarbij gezegd, dat de prijzen scherp zijn. En vaak geeft hij er ook nog 10% korting op!
Succes!
ps. De Benromach Peat Smoke heeft géén sterke sherry smaak, er zit natuurlijk wel turf in

.