Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Jul 2014, 11:03

MichielV schreef:
vmk schreef:De GlenDronach 12 zou ik laten schieten. De 8 is veel beter. Als je dan toch wil vergelijken, zou ik voor de 8 en 15 Revival gaan.

Bedankt voor de tip. Het wordt nu in ieder geval de 8, de 15 revival staat er ook nog op, maar die kan er eventueel nog af voor wat anders! :duimop

Ik deel deze mening toch niet. Ik vond de Octarine wat teveel relatief jonge bourboninvloed hebben. De 12 (waar hoogstwaarschijnlijk alleen maar whisky van minimaal 15-16 jaar oud in zit) vond ik wat gebalanceerder.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 22 Jul 2014, 15:31

Er beginnen flessen op te raken. Dat is mooi, want het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb gekocht. Wat minder mooi is, mijn smaak lijkt zich steeds verder te beperken. Bourbon smaak vind ik meestal niks. Te veel sherry vind ik al helemaal niks en zo'n beetje het enige dat me op dit moment warm krijgt, is flinke rook. Ik ben weer geen liefhebber van cask strength. Kortom, het lijstje met mogelijkheden wordt snel korter.

Dus, voor degenen die dat leuk vinden, denk even mee over het volgende scenario.

Ik wil binnenkort een keer naar Van der Zuylen rijden, want daar ben ik nog nooit geweest. Laat ik daar voor maximaal 200 euro minimaal 4 flessen willen aanschaffen. Ik heb wel wat opties, maar verschillende hebben een 'tegen':
- Laphroaig Quarter Cask 36 euro. Ik weet dat ik die lekker vind (maar ik heb er nooit een fles van gehad). Ik vind de Triple Wood nog wat beter, maar die heb ik net op en om nu weer dezelfde whisky te kopen. Volgens mij lijken die twee ook aardig op elkaar, dus ik twijfel een beetje. Om toch wat alternatieven te overwegen, heeft die Quercus Alba een dikke sherry smaak of valt dat wel mee? Of zou ik gewoon eens de Select moeten pakken? Ik vind de gewone Laphroaigs zonder finish te peperig (ik ken de 10 en 18), maar de Select zou iets makkelijker zijn.
- Port Charlotte An Turas Mor 42 euro. Ik vind de Peat Project super en de Port Charlotte 5 (niet PC5) vond ik niks. Nu heb ik de gewone 10 jaar staan en die vind ik gewoon goed, maar niet bijzonder. Ik ben benieuwd naar de andere Port Charlotte's, maar goed, er staat er dus al een, dus een eventuele andere moet wel een wat ander profiel hebben.
- Caol Ila Moch. Ik vind de gewone 12-jarige drink ik graag. Is die Moch inderdaad minder rokerig? Zo ja, is dat jammer? Van der Zuylen heeft nog verschillende redelijk geprijsde Caol Ila's (Aniversery Edition, Barrel Selection), voegen die nog iets toe aan de smaak?
- Kilchoman Machir Bay 43 euro. Ik heb deze gedronken in Schotland en vond 'm toen goed, maar dat kan komen omdat ik er weinig van had verwacht. Ik twijfel nu of ik straks niet hetzelfde heb als met Ledaig. Die vond ik de eerste keer (ook in Schotland) ook goed en de tweede keer vond ik er weinig aan. Misschien zijn ze me toch wat te jong?

Ik heb laatst een pakketje met Arbeg samples gehad. De gewone is niet mijn whisky. De Galileo stak met kop en schouders boven de rest uit, maar die vind ik te duur. De Uigeadail is ook goed te drinken, vreemd alcoholpercentage wel (54%), maar redelijk geprijsd. Misschien nog een tip uit die hoek?

Ik heb de Ballechin Madeira staan en die is echt geweldig. De Sauternes heb ik twee keer gedronken. De eerste keer vond ik 'm goed, de tweede keer te veel naar sherry smaken. De andere Ballechins ken ik niet. Bordeaux en Port klinkt wel apart, maar ik vind de flessen toch wat te duur om zo aan te schaffen en van de meeste druivensappensmaken word ik niet echt blij.

Whiskywerner heeft me eens de Benromach Peat Smoke aangeraden. Qua prijs interessant (38 euro). Heeft deze een sterke sherrysmaak of valt dat wel mee?

Moet ik aan een van de onafhankelijke bottelingen gaan denken van een van de genoemde distilleerderijen?
Iemand nog iets waar ik nog niet aan heb gedacht?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Jul 2014, 15:46

-Roy- schreef:Ik ben weer geen liefhebber van cask strength

Da's natuurlijk een beetje vreemde statement, je kan er altijd water bij gooien als je de hoeveelheid alcohol niet trekt :) (dat doen de meeste liefhebbers sowieso, in meer of mindere mate).

-Roy- schreef:[...] heeft die Quercus Alba een dikke sherry smaak of valt dat wel mee? [...]

Quercus Alba (amerikaans eiken) hoeft sherry niet uit te sluiten, maar doet dat in dit geval wel: het is ex-bourbon en daarna een finish op virgin american oak vaten geweest, die laatste dus zonder eerdere inhoud. Overigens lopen de beoordelingen behoorlijk uiteen voor deze fles.

-Roy- schreef:[...] Is die Moch inderdaad minder rokerig? Zo ja, is dat jammer? [...]

Wat ik me kan herinneren smaakt hij jonger, en dus wat meer prikkelig en rokerig, maar ook wat frisser, fruitiger dan de 12yo. Ik vond hem lekkerder.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 22 Jul 2014, 15:55

Mijn probleem met cask strength is dat het niet lukt om de goede hoeveelheid water toe te voegen. In het begin is de alcohol overheersend. Vervolgens begin ik met mijn pipet water toe te voegen tot de whisky op een bepaald moment niet meer smaakt, net of één druppel het verschil maakt tussen 'nog niet' en 'niet meer'. Hoe dan ook, dit gaat vrijwel altijd mis en dat is zonde van de whisky. Bovendien vind ik het makkelijker als ik de whisky alleen maar in hoef te schudden en opdrinken.

Ah, ongebruikt Amerikaans eiken. Dan weet ik al hoe het smaakt. Die kan ik rustig laten staan.

Je beschrijving van de Moch maakt me nog nieuwsgieriger, dus die komt in elk geval op de lijst.

Dank u zeer :hoedaf
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 24 Jul 2014, 22:56

totalatool schreef:
Soundwave schreef:Net met behulp van Google Translate een Kilchoman 2008 Single Cask PX Finish for Whisky.fr besteld. Niks voor mij om zoveel geld uit te geven aan zo'n jonge whisky, maar deze is precies op de dag van de geboorte van mijn zoon gebotteld! Zo'n kans moest ik dus wel grijpen! :duimop (en misschien zijn over 18 jaar zelfs 5yo's al een zeldzaamheid)

Ja, dan was ik zeker ook voor de bijl gegaan. Trouwens, La Maison is een prima winkel, wel duur vaak, maar ik heb er al een paar flessen Karuizawa gekocht en dat ging perfect. Inderdaad wel met dank aan Google. :)

Pfoeh, nou hij is er eindelijk hoor. In eerste instantie kreeg ik een trackingcode van Colissimo, maar telkens als ik die wilde bekijken kreeg ik bericht dat de zending niet bestond. Mailen met de customer service die het zouden gaan uitvogelen. Moest ik vervolgens weer zelf mailen of ze nu al eindelijk iets meer konden vertellen. Uiteindelijk gaven ze aan dat ze er met Colissimo niet uit waren gekomen en mij een nieuwe gingen versturen. Misschien allemaal buiten hun macht om, maar je wordt er wel zenuwachtig van. Uiteindelijk dus bijna 3 weken geduurd voor ik hem had.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 28 Jul 2014, 08:20

Zo, we zijn ongeveer een kwartier bij Van der Zuylen binnen geweest en stonden daarna ruim 150 euro lichter met vier flessen en een sample weer buiten. Het zijn de Laphroaig Select geworden (niet slecht, maar volgende keer toch maar weer een duurdere Laphroaig) en de Caol Ila Moch (ook niet slecht, maar niet beter dan hoe ik me de profielwhisky herinner) voor mij en vrouwlief heeft eindelijk haar Fettercairn Fior en ze heeft een Strathisla 12 uitgekozen. Verder een sample van 33 jaar oud (ik weet al niet eens meer welke).
Viel mee dus! Alleen jammer dat ze de Port Charlotte An Turas Mor niet hadden. Die moet ik toch eens gaan zoeken voor hij helemaal nergens meer te krijgen is.
0 x

dickportugal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dickportugal » 28 Jul 2014, 12:11

Net hierin Portugal besteld:

besteld. Laphroaig 10 Y, Highland park 12 Y en Bruichladdich port charlotte peat project. Ben benieuwd.

hier besteld: http://www.garrafeiranacional.com/whisk ... malte.html
0 x
Groeten Dick

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 28 Jul 2014, 19:03

Waarschijnlijk een litertje of 40 in een vat wat van een van eilanden afkomt.......
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

whiskyprins
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiskyprins » 03 Aug 2014, 19:16

komende woensdag de longrow 10 (1991) en de Longrow Rundlets and Kinderlets erin. De Glendronach 20 (1989) eruit.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 06 Aug 2014, 12:01

Op de near furure shortlist:
- Auchentoshan Valinch (n.a.v. geslaagde sample)
- Caol Ila 12yr (als sample bevalt, een eerder CS sample iig wel :) )
- Springbank 10 of 15yr, nog niet helemaal over uit...
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Aug 2014, 00:42

Blair Athol 25yo 1988 The Ultimate cask 6918 (vandaag geproefd in een shop en ik was echt aangenaam verrast!) en/of een Yamazaki Mizunara 2013.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 08 Aug 2014, 06:08

johan brugge schreef:Blair Athol 25yo 1988 The Ultimate cask 6918 (vandaag geproefd in een shop en ik was echt aangenaam verrast!)

Die is idd prima voor zijn prijs/kwaliteit. Absoluut goed geprijsd voor een 25yo. Heb deze een tijd terug ook op.
Overigens ga je nog veel vaten de komende tijd tegenkomen van Van Wees van de Blair Athol. Ze zijn er zelf ook tevreden over, dus ik verwacht dat er nog wel enkele bottelingen uitkomen.
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 08 Aug 2014, 19:28

In de categorie "voorraad aanvullen" :nat
- Ardbeg Corryvreckan
- Balvenie 12years Double Wood
- Talisker Port Ruighe

En in de categorie "weer eens wat nieuws proberen" :dancing (en om m'n dozijn vol te krijgen :P )
- Glendronach 15years Tawny Port
- Glendronach 21years Parliament
- Glenmorangie Signet

Ik ben erg benieuws naar deze laatste 3, al veel goeds over gehoord en gelezen :duimop
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Doppie1977
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Doppie1977 » 10 Aug 2014, 12:48

MBC schreef: En in de categorie "weer eens wat nieuws proberen" :dancing (en om m'n dozijn vol te krijgen :P )
- Glendronach 15years Tawny Port
- Glendronach 21years Parliament
- Glenmorangie Signet

De Glenmorangie Signet kan ik je zeker aanbevelen, echt een hele lekkere rijke volle whisky. ;-)
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Aug 2014, 17:59

-Roy- schreef:Er beginnen flessen op te raken. Dat is mooi, want het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb gekocht. Wat minder mooi is, mijn smaak lijkt zich steeds verder te beperken. Bourbon smaak vind ik meestal niks. Te veel sherry vind ik al helemaal niks en zo'n beetje het enige dat me op dit moment warm krijgt, is flinke rook. Ik ben weer geen liefhebber van cask strength. Kortom, het lijstje met mogelijkheden wordt snel korter.

Dus, voor degenen die dat leuk vinden, denk even mee over het volgende scenario.

Ik wil binnenkort een keer naar Van der Zuylen rijden, want daar ben ik nog nooit geweest. Laat ik daar voor maximaal 200 euro minimaal 4 flessen willen aanschaffen. Ik heb wel wat opties, maar verschillende hebben een 'tegen':
- Laphroaig Quarter Cask 36 euro. Ik weet dat ik die lekker vind (maar ik heb er nooit een fles van gehad). Ik vind de Triple Wood nog wat beter, maar die heb ik net op en om nu weer dezelfde whisky te kopen. Volgens mij lijken die twee ook aardig op elkaar, dus ik twijfel een beetje. Om toch wat alternatieven te overwegen, heeft die Quercus Alba een dikke sherry smaak of valt dat wel mee? Of zou ik gewoon eens de Select moeten pakken? Ik vind de gewone Laphroaigs zonder finish te peperig (ik ken de 10 en 18), maar de Select zou iets makkelijker zijn.
- Port Charlotte An Turas Mor 42 euro. Ik vind de Peat Project super en de Port Charlotte 5 (niet PC5) vond ik niks. Nu heb ik de gewone 10 jaar staan en die vind ik gewoon goed, maar niet bijzonder. Ik ben benieuwd naar de andere Port Charlotte's, maar goed, er staat er dus al een, dus een eventuele andere moet wel een wat ander profiel hebben.
- Caol Ila Moch. Ik vind de gewone 12-jarige drink ik graag. Is die Moch inderdaad minder rokerig? Zo ja, is dat jammer? Van der Zuylen heeft nog verschillende redelijk geprijsde Caol Ila's (Aniversery Edition, Barrel Selection), voegen die nog iets toe aan de smaak?
- Kilchoman Machir Bay 43 euro. Ik heb deze gedronken in Schotland en vond 'm toen goed, maar dat kan komen omdat ik er weinig van had verwacht. Ik twijfel nu of ik straks niet hetzelfde heb als met Ledaig. Die vond ik de eerste keer (ook in Schotland) ook goed en de tweede keer vond ik er weinig aan. Misschien zijn ze me toch wat te jong?

Ik heb laatst een pakketje met Arbeg samples gehad. De gewone is niet mijn whisky. De Galileo stak met kop en schouders boven de rest uit, maar die vind ik te duur. De Uigeadail is ook goed te drinken, vreemd alcoholpercentage wel (54%), maar redelijk geprijsd. Misschien nog een tip uit die hoek?

Ik heb de Ballechin Madeira staan en die is echt geweldig. De Sauternes heb ik twee keer gedronken. De eerste keer vond ik 'm goed, de tweede keer te veel naar sherry smaken. De andere Ballechins ken ik niet. Bordeaux en Port klinkt wel apart, maar ik vind de flessen toch wat te duur om zo aan te schaffen en van de meeste druivensappensmaken word ik niet echt blij.

Whiskywerner heeft me eens de Benromach Peat Smoke aangeraden. Qua prijs interessant (38 euro). Heeft deze een sterke sherrysmaak of valt dat wel mee?

Moet ik aan een van de onafhankelijke bottelingen gaan denken van een van de genoemde distilleerderijen?
Iemand nog iets waar ik nog niet aan heb gedacht?

Als je toch graag naar Aad(van Zuylen) in Den Haag(Loosduinen) gaat, neem dan de tijd!! Hij heeft daar zoveel moois staan, je kijkt je ogen uit! En als aanrader: hij heeft de mooiste en grootste selectie Wilson & Morgan whisky's in NL en daar zitten echt hele mooie whisky's tussen en voor haarscherpe prijzen! De moeite waard dus, volgens mij.

Probeer eens van jouw vaste "whisky" - paden af te wijken; ik bedoel dan de whisky's, die met een grote regelmaat op de markt komen, waar o.a. de door jouw bovengenoemde whisky's ook toebehoren. Er is meer tussen "Laphroaig(grote favoriet van mij), "Port Charlotte An Turas Mor", "Caol Ila(één van de allerbeste whisky's) Moch" en "Kilchoman". En Aad heeft véél in huis, héél veel!

Die W&M serie is echt het bekijken waard, waarbij gezegd, dat de prijzen scherp zijn. En vaak geeft hij er ook nog 10% korting op!

Succes!

ps. De Benromach Peat Smoke heeft géén sterke sherry smaak, er zit natuurlijk wel turf in ;) .
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”