Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 16 Aug 2016, 00:07

Bang for your buck
3 flessen tussen de 35€ en 70€
Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
Kijk hier eens in. Gigantisch veel info te vinden voor beginners!

Ik zou zelf voor een Aberlour A'bunadh gaan. En de Glenfarclas 12 :). En je niet te veel aantrekken van die whisky flavour map... Gewoon zelf veel lezen hier op het forum.
1 x

StateoFart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 16 Aug 2016, 07:16

caskstrength schreef:Binnen dit rijtje zou ik voor de Aberlour 15 of de Balvenie 12 double wood gaan. Als alternatief kan ik je de Glengoyne Cask Strength (of anders de 15 yo) aanbevelen. Dat is een vol fruitige whisky met voldoende sherrytonen van gedroogd fruit, stroop, en dergelijke. Lekker spul hoor!

De Glengoyne Cask Strength klinkt goed! ik ga daar naar kijken

Michaël schreef:
Als je voor Balvenie gaat, zou ik je waarschijnlijk aanraden voor de 14yo Carribean Cask te gaan. Iets duurder dan je €50 maar werkelijk een hele mooie fles om in je collectie te hebben. De invloed van de rum is echt niet overheersend dus daar moet je zeker niet over inzitten.

Ik vind die fles net iets over het budget, maar ik zal hem onthouden!

MisterMonkeyDonkey schreef:https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=11142
3 flessen tussen de 35€ en 70€
Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
Kijk hier eens in. Gigantisch veel info te vinden voor beginners!

Ik zou zelf voor een Aberlour A'bunadh gaan. En de Glenfarclas 12 :). En je niet te veel aantrekken van die whisky flavour map... Gewoon zelf veel lezen hier op het forum.

Mede door deze topics staat de Aberlour A'bunah boven aan het lijstje van whisky's die ik MOET proberen. Net over mijn budget, dus misschien wordt deze de volgende :duimop
Ik zal ook naar de Glenfarclas 12 kijken.

Thanks allen!
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 16 Aug 2016, 08:23

StateoFart schreef:
Michaël schreef:
Als je voor Balvenie gaat, zou ik je waarschijnlijk aanraden voor de 14yo Carribean Cask te gaan. Iets duurder dan je €50 maar werkelijk een hele mooie fles om in je collectie te hebben. De invloed van de rum is echt niet overheersend dus daar moet je zeker niet over inzitten.

Ik vind die fles net iets over het budget, maar ik zal hem onthouden!

Thanks allen!

Als je snel bent kan je de Balvenie zelfs nog binnen je budget kopen:
http://www.whiskysite.nl/nl/balvenie-14-years-old-caribbean-cask.html

:duimop
2 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 19 Aug 2016, 21:44

Wat aan het rondneuzen naar een fles uit mijn geboortejaar en kom deze tegen van Littemill. Echter moeilijk te bepalen of het hier om een kwaliteit gaat waarvoor deze bottelingen normaal gezien garant staan. Wat denken jullie? Voor €250 halen of laten?

https://www.whiskybase.com/whisky/257/l ... ll-1985-gm
0 x

StateoFart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 19 Aug 2016, 22:00

Michaël schreef:Wat aan het rondneuzen naar een fles uit mijn geboortejaar en kom deze tegen van Littemill. Echter moeilijk te bepalen of het hier om een kwaliteit gaat waarvoor deze bottelingen normaal gezien garant staan. Wat denken jullie? Voor €250 halen of laten?

Hey Michael,

Wat is je plan met deze, of een, whisky uit jouw geboortejaar? Als verzamelobject, in de nabijheid nuttigen of wachten tot een mooi en uniek moment?

Ik heb zelf (nog) niet veel verstand van whisky, dus ik kan hierop geen antwoord geven. Ik ben benieuwd omdat het mijzelf leuk lijkt om whisky
's te verzamelen uit mijn geboortejaar (als ik er zelf wat meer kaas van heb gegeten).
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 19 Aug 2016, 22:06

StateoFart schreef:
Michaël schreef:Wat aan het rondneuzen naar een fles uit mijn geboortejaar en kom deze tegen van Littemill. Echter moeilijk te bepalen of het hier om een kwaliteit gaat waarvoor deze bottelingen normaal gezien garant staan. Wat denken jullie? Voor €250 halen of laten?

Hey Michael,

Wat is je plan met deze, of een, whisky uit jouw geboortejaar? Als verzamelobject, in de nabijheid nuttigen of wachten tot een mooi en uniek moment?

Ik heb zelf (nog) niet veel verstand van whisky, dus ik kan hierop geen antwoord geven. Ik ben benieuwd omdat het mijzelf leuk lijkt om whisky
's te verzamelen uit mijn geboortejaar (als ik er zelf wat meer kaas van heb gegeten).

Ik ben zelf ook slechts een jaar bezig met whisky, dus mijn kennis is ook zeker beperkt. In de eerste plaats wil ik graag een fles uit mijn geboortejaar omdat dit sowieso leuk is om te hebben. Ik zou 'm zeker een tijd dichtlaten, maar mogelijk wordt die opengemaakt tijdend een bijzonder of passend moment om er daarna op speciale gelegenheden van te genieten. De fles die ik vermelde is van de fameuze gesloten Littlemill, maar ik heb toch het gevoel dat dit niet de beste expressie is en dat het dan toch (te) duur betaald wordt. Hopelijk kan iemand dat hier bevestigen of tegenspreken.
0 x

emerton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor emerton » 19 Aug 2016, 22:12

0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Aug 2016, 22:15

De Connaisseurs' Choice-reeks van G&M zou ik niet vergelijken met single cask whiskies van Littlemill. De beschrijving bevestigt dit. De CC is een serie bottelingen, vaak een combi van op bourbon sherry gerijpte whisky. Daarmee heeft men in mijn optiek vaak op zich best aangename, maar vooral gemakkelijkere (middle of the road) whiskies gemaakt.

Zoek je het volle fruitige en grassige profiel van Littlemill, dan zou ik deze laten voorbijgaan.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

StateoFart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 19 Aug 2016, 22:16

Michaël schreef:
StateoFart schreef:

Hey Michael,

Ik ben zelf ook slechts een jaar bezig met whisky, dus mijn kennis is ook zeker beperkt. In de eerste plaats wil ik graag een fles uit mijn geboortejaar omdat dit sowieso leuk is om te hebben. Ik zou 'm zeker een tijd dichtlaten, maar mogelijk wordt die opengemaakt tijdend een bijzonder of passend moment om er daarna op speciale gelegenheden van te genieten. De fles die ik vermelde is van de fameuze gesloten Littlemill, maar ik heb toch het gevoel dat dit niet de beste expressie is en dat het dan toch (te) duur betaald wordt. Hopelijk kan iemand dat hier bevestigen of tegenspreken.

Dezelfde insteek als ik. Succes met je keuze! :goedgedaan

Jammer dat niet bekend is wanneer die acht personen hun rating hebben uitgebracht. Ik lees dat de ratings vaak stijgen als het een whisky is van een gesloten distillery (waar / niet waar?).
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 19 Aug 2016, 23:00

Dat heet zoiets als 'aura' van een whisky, de smaakbeleving is ander omdat die fles onvervangbaar is...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

StateoFart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 19 Aug 2016, 23:27

Breedút_Genietsje schreef:Dat heet zoiets als 'aura' van een whisky, de smaakbeleving is ander omdat die fles onvervangbaar is...

Het is dus waar, bedankt voor de bevestiging . ;)
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 20 Aug 2016, 14:06

... Voor dat geld kan je zoveel mooiere whisky van 1985 kopen ...
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Aug 2016, 14:28

2 x
Afbeelding | Afbeelding

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 23 Aug 2016, 15:02

Binnenkort is het weer feest want dan vier ik mijn 32 verjaardag alweer. Leuk en aardig allemaal, maar waar het om gaat is dat ik mezelf een aantal leuke flesjes cadeau wil doen. Ben pas een klein jaar bezig met whisky en heb geen last van de koopziekte, dus mijn collectie is zeer bescheiden tot nu toe. Namelijk een Oban14 (bijna op), een Ultimate vW Dufftown 1997 17yo en een Craigellachie 13yo. Ik vind deze alle 3, hoe verschillend ook, erg lekker. Ik wil zo'n 250 euro besteden om laten we zeggen 5 á 7 flessen te kopen om de kast te vullen.
Dus er mag wel een fles van 60 á 70 euro (a'bunadh/uigeadail bijv.) tussen zitten, maar niet allemaal. Voor 40 euro zal ook wat leuks te vinden zijn. Was ook tijdens een proeverij erg gecharmeerd van een Glendronach cask 1823 (px finish), maar deze kost ongeveer 80 euro. Kan wel, maar dan moet ik hem eerst nog een keer proeven denk ik.
Heb de topics 'bang for your buck', 'wat te kopen beneden 60eu' en '3 flessen tussen 35 en 70eu' regelmatig doorgelopen en kom voor nu tot het volgende lijstje:

dikgedrukt is vrijwel zeker, de rest willekeurige volgorde

Bunnahaibhain 12
Glendronach Original 12

Springbank10
Old Pultney 12
Highland Park 12
Glenmorangie Quinta Ruban
Glendronach 15 Revival
Ardbeg Uigeadail
Aberlour A'bunadh
Caol Ila 12
Talisker 10

Het probleem is dat ik bijna alles wel lekker vind. Van zwaar peated tot fruitig sherry. Wat zou een leuke gevarieerde uitgebalanceerde selectie zijn van bovenstaande whisky's? Ik weet niet of er een paar tussen staan die vrijwel gelijk qua smaakprofiel zijn, maar de kenners kunnen dat vast in 1 oogopslag zien.
Als bovenstaand lijstje niet voldoet in jullie ogen en ik mis echt een musthave, hoor ik het uiteraard ook graag.

mijn dank is bij voorbaat groot
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 23 Aug 2016, 15:25

berndw schreef:Binnenkort is het weer feest want dan vier ik mijn 32 verjaardag alweer. Leuk en aardig allemaal, maar waar het om gaat is dat ik mezelf een aantal leuke flesjes cadeau wil doen. Ben pas een klein jaar bezig met whisky en heb geen last van de koopziekte, dus mijn collectie is zeer bescheiden tot nu toe. Namelijk een Oban14 (bijna op), een Ultimate vW Dufftown 1997 17yo en een Craigellachie 13yo. Ik vind deze alle 3, hoe verschillend ook, erg lekker. Ik wil zo'n 250 euro besteden om laten we zeggen 5 á 7 flessen te kopen om de kast te vullen.
Dus er mag wel een fles van 60 á 70 euro (a'bunadh/uigeadail bijv.) tussen zitten, maar niet allemaal. Voor 40 euro zal ook wat leuks te vinden zijn. Was ook tijdens een proeverij erg gecharmeerd van een Glendronach cask 1823 (px finish), maar deze kost ongeveer 80 euro. Kan wel, maar dan moet ik hem eerst nog een keer proeven denk ik.
Heb de topics 'bang for your buck', 'wat te kopen beneden 60eu' en '3 flessen tussen 35 en 70eu' regelmatig doorgelopen en kom voor nu tot het volgende lijstje:

dikgedrukt is vrijwel zeker, de rest willekeurige volgorde

Bunnahaibhain 12
Glendronach Original 12

Springbank10
Old Pultney 12
Highland Park 12
Glenmorangie Quinta Ruban
Glendronach 15 Revival
Ardbeg Uigeadail
Aberlour A'bunadh
Caol Ila 12
Talisker 10

Het probleem is dat ik bijna alles wel lekker vind. Van zwaar peated tot fruitig sherry. Wat zou een leuke gevarieerde uitgebalanceerde selectie zijn van bovenstaande whisky's? Ik weet niet of er een paar tussen staan die vrijwel gelijk qua smaakprofiel zijn, maar de kenners kunnen dat vast in 1 oogopslag zien.
Als bovenstaand lijstje niet voldoet in jullie ogen en ik mis echt een musthave, hoor ik het uiteraard ook graag.

mijn dank is bij voorbaat groot

Ik ben ook sinds deze zomer een jaartje bezig met whisky ontdekken. Mijn collectie kan je vinden via mijn link naar Whiskybase. Uit jouw lijst vind ik vooral de Aberlour A'bunadh erg goed. Een Highland Park 12 is voor het geld toch ook wel erg goed. Mijn fles gaat richting het einde. Over Old Pulteney heb ik nog geen vaststaand oordeel eerlijk gezegd. De ene keer bevalt die me erg goed, terwijl die ook wel eens als wat flauwtjes kan overkomen. Maar waaraan dat ligt kan ik niet direct zeggen. Moet 'm eens in de winter proeven; maakt mogelijk een verschil..

Ben zelf niet voor de peated whisky's. Van de Glenmorangie Core Range heb ik alles kunnen proeven en is mij vooral de Nectar D'Or bijgebleven. Deze heb ik vorige zaterdag dan ook in huis gehaald. De Quinta Ruban beviel ook erg goed trouwens. Wat me ook een aanwinst voor in je collectie lijkt, is de Nikka From The Barrel. Een mooie complexe Japanse blend op vatsterkte en erg betaalbaar (flesje van 50cl wel). Deze kan wel wat water verdragen dus zo kom je toch wel in totaal aan meer drank in je glas dan de inhoud van de fles. Hetzelfde voor de A'bunadh uiteraard.

Veel plezier met shoppen en de juiste keuzes maken !
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”