Je eerste Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Je eerste Whisky

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 03 Apr 2021, 10:48

Ik werkte in mijn studententijd in een hotelbar in Amsterdam en koffie zetten en bier tappen lukte me aardig.

Er waren veel Engelse die dronken toen veel gin en tonic, ik snapte er niks van wat daar nou lekker aan was.
Mijn directeur van toen was nog zo een ouderwetse heerlijke vent bijna met pensioen. Die dronk elke vrijdagmiddag een kop koffie en een glaasje whisky.

Ik wat navragen bij hem en hij bleek er niet zoveel van te weten maar wel wat hij lekker vond. Hij gaf me toen toestemming om alles te proeven wat er in de bar staat.

Lang verhaal kort mijn eerste glaasje was een Jameson en er volgde nog veel meer. Misschien komt daar mijn interesse in samples wel vandaan.
3 x

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 03 Jun 2021, 23:08

Heb mijn verhaal al in het kort gedaan bij de introductie, maar vind dit zo'n tof topic om door te lezen dat ik het toch graag even weer deel :D

Mijn eerste aanraking was tijdens een onvoorbereide solo-rondrit rond Schotland. Een goede twee maanden ongeveer, met vooral het landschap (en de wandelingen) wat me aansprak! Gewoon gaan waar het me bracht, wist ik veel dat ze er ook een prima drankje produceerden :P

Ergens in de tweede week met kloksgewijs rond het land te trekken parkeerde ik de wagen om te overnachten op een strandparking, zicht op de zee en in de verte een eiland met een wel best ruig landschap, daar willen we morgen heen!

In de ochtend een ticket voor de overzetboot geboekt naar het eiland van Arran. Schotland in het klein durven ze wel eens zeggen en dat is niet gelogen! Prachtig landschap en zeer gevarieerd. Eerst wat bergwandelingen en een overnachting in de tent vooraleer ik een kamertje boekte bij een hostel gelegen in het pittoreske Lochranza.

De volgende ochtend een wandeling door het dorp gemaakt (op zoek naar een ontbijtje eigenlijk) en zo per toeval de Lochranza Distillery binnengestapt, eerste rondleiding om 11 uur? Prima, waarom niet! Ik vond het hele proces van whisky maken fascinerend interessant en het is een prachtige destilleerderij om te bezoeken. Achteraf bekeken helemaal geen misse introductie, de Lochranza distillery.. en die Arran 10! Na even twijfelen toch een fles meegepakt voor onderweg, want 35 pond voor een fles drank was toch best veel geld! :HitHead

Onderweg nog gestopt bij de Highland Park Distillery en een hele tour door Speyside gedaan waar ik mijn eerste grote (whisky) liefde heb leren kennen, een 1992 Highland Park 8 jaar oud op ex-bourbon op een tasting van Murray Mcdavid.. maar dat verhaal is voor een andere keer denk ik. :)

Webp.net-resizeimage (3).jpg
Webp.net-resizeimage (3).jpg (964.9 KiB) 2036 keer bekeken
Webp.net-resizeimage (4).jpg
Webp.net-resizeimage (4).jpg (936.44 KiB) 2036 keer bekeken
15 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 04 Jun 2021, 11:24

L_Gillian schreef:Heb mijn verhaal al in het kort gedaan bij de introductie, maar vind dit zo'n tof topic om door te lezen dat ik het toch graag even weer deel :D
- - - 8 < - - - kwoot knip tbvd leesbaarheid - - - 8< - - -

Bedankt voor het delen van je verhaal. :hoedaf
1 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 14 Aug 2021, 16:37

Wow, interessant te zien dat er een vrij breed spectrum aan “introducties” is. Om dan binnen deze verhalen toch weer flink wat overlap te zien.

Mijn introductie valt ook (voor een groot gedeelte) in een van die hokjes: na wat slechte/goedkope blends in mijn studententijd te hebben gedronken daarna vooral bier gaan drinken. Waar de hype van alle speciaalbieren mij een jaar of 5 geleden bij de 400 Watt Barrel Aged Laphroaig bracht. Vanaf dat moment verknocht geraakt aan de smaken van de whiskyvaten. Een paar jaar terug dan ook de stoute schoenen aan getrokken en na wat onderzoek mezelf een Lagavulin 16 cadeau gedaan. Toen was er geen weg meer terug…
3 x
Afbeelding

Bouncer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 20 Aug 2021, 09:57

Mijn eerste whisky weet ik niet meer maar zal vermoedelijk een goedkope blend geweest zijn.
Maar van mijn eerste fles whisky die ik zelf heb gekocht ben ik wel zeker. Dit was +- 15 jaren geleden en betrof een fles Laphroaig 10yo.
Ik wist onmiddellijk dat ik mijn godendrank gevonden had :respect !!!
2 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 20 Aug 2021, 21:23

mijn eerste whisk(e)y was een Jack Daniel's single barrel 100 proof. ik vond de fles zo mooi, en nog steeds!
op 50% ABV toch een behoorlijk stevige maar ik kon hem direct goed waarderen.
Tegenwoordig ligt mij focus volledig op (Schotse) whisky, maar ter ere van de start van mijn whisky hobby is het plan nog wel om een goede single barrel van JD in de kast te zetten.
1 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 21 Aug 2021, 01:57

De Single Barrels van Jack zijn geweldig :) Het was niet mijn eerste whisky (dat was een Select Reserve-expressie van Glenrothes) maar het was wel één van de eerste die mij "oh wow" liet zeggen.
2 x

GreatBobski
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor GreatBobski » 08 Sep 2021, 23:08

Ik denk dat m'n eerste whisky of een Glenmorangie Quinta Ruban was of een Glenfiddich 12 Year Old. Vooral die laatste kon je vaak in liters voor weinig kopen dus dat was wel interessant.

Het duurde (eigenlijk net als bij wijn, bier, koffie) best even voor ik de smaak kon gaan waarderen. Ondertussen veel breder palet, met voorliefde voor flinke sherry gerijpte whiskies (A'Bunadh bijv). Die knallen echt in je mond!
1 x

De Baard
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor De Baard » 28 Okt 2021, 21:44

Mijn eerste whisky was een Chivas Regal 12Y.
De eerste Single Malt was een Glenfiddich 12Y.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Okt 2021, 22:40

De Baard schreef:Mijn eerste whisky was een Chivas Regal 12Y.
De eerste Single Malt was een Glenfiddich 12Y.
Naar mijn mening heel nette whisky's. Niet alleen om mee te beginnen, maar ook om af en toe op terug te vallen als ijkpunt voor als je wat verder bent in het verkennen van wat je wel of niet lekker vind.

Voor mij waren de Highland Park 12, Talisker 10 en Cragganmore 12 de whisky's die vorm hebben gegeven aan mijn speurtocht, maar ook Jack Daniëls No7.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 28 Okt 2021, 22:55

De allereerste whisky die ik dronk zal een of andere goedkope blend geweest zijn in studententijd, laaaang geleden.

M'n whisky liefde is aangewakkerd tijdens een whisky proeverij bij L&B Whisky Café in Amsterdam, ergens in 2011. Beste bedrijfsuitje ooit! Leuke proeverij en nog wat extra budget waarmee ik naderhand lekkers uit de snoepkast kon uitkiezen. Ik was destijds nog niet zo intensief bezig met deze heerlijk hobby en had niet bijgehouden wat ik precies gedronken had. Eén whisky die me toen bijgebleven was, is de Smokehead IM.

Fascinatie voor turf en het eiland Islay bracht me vervolgens bij Laphroaig 18y. Dit is heel lang m'n favoriete whisky geweest. Nog steeds een topper eigenlijk. De prijs is nu echter zo belachelijk dat ik 'm niet meer standaard in huis heb. Maar dat is een ander onderwep (Ontspoorde whisky prijzen.)...
4 x
Afbeelding Afbeelding

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 08 Nov 2021, 22:13

RolfvanderSteen schreef:M'n whisky liefde is aangewakkerd tijdens een whisky proeverij bij L&B Whisky Café in Amsterdam, ergens in 2011. Beste bedrijfsuitje ooit! Leuke proeverij en nog wat extra budget waarmee ik naderhand lekkers uit de snoepkast kon uitkiezen. Ik was destijds nog niet zo intensief bezig met deze heerlijk hobby en had niet bijgehouden wat ik precies gedronken had. Eén whisky die me toen bijgebleven was, is de Smokehead IM.

Prachttent :) Was ook één van mijn katalysatoren!
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”