Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 23 Feb 2018, 09:18

It may be years until the day, my dreams will match up with my pay

Toen ik weinig geld had, toen waren de whiskies (Port Ellen voor 100E) (en huizen) nog betaalbaar.
Springbank LB 1999 ver uit de duurste aanschaf (toch dat FOMO gevoel, ook wegens de legendarische status van de oorspronkelijke Local Barleys). Bij meeste andere whiskies herinner ik mij iets te goed de oorspronkelijke prijzen.
[En op deze plaats dan even een stiekeme shout out naar de Cask Strenght range van Gordon&MacPhails, want dat zijn zeer nette prijzen (en als ik Serge van whiskyfun moet geloven ook nog goede kwaliteit]
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Feb 2018, 09:50

Het bedrag dat je echt duur vindt veranderd natuurlijk ook. Toen ik 20 jaar geleden m'n eerste single malt kocht (Glenfiddich 12 dacht ik) was die een stuk duurder dan de gemiddelde JW red of Famous Grouse die af en toe in huis stond. Dat was op dat moment dus mijn eerste echt dure whisky, zeker gezien het feit dat ik als student een stuk minder te besteden had dan nu.
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 23 Feb 2018, 10:15

Mijn eerste "dure" fles heb ik twee weken geleden gekocht hier op het forum - een Highland Park uit 1983 (geboortejaar) op sherryvat. Hij is nog niet open, waarschijnlijk op een verjaardag of een speciale gelegenheid. Hoogstwaarschijnlijk blijft het ook bij die eene, tenzij ik nog een andere sherry gerijpte whisky vind uit m'n geboortejaar. Ik zit nog lang niet in het stadium dat ik €100 aan een fles uitgeef om zomaar gewoon te drinken, er is gelukkig nog genoeg kwaliteit te vinden voor (veel) minder dan dat.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 23 Feb 2018, 17:24

FGG schreef:
Daan schreef:
Daan schreef:Ik heb tot nu toe altijd gebruik kunnen maken van allerlei kortingen, waardoor ik nog nooit meer dan € 100 betaald heb voor een fles (geloof max in de 90 ergens). Ben benieuwd hoe lang ik dat nog volhoud. Voor mij ligt de psychologische "echt duur" grens namelijk boven die 100 ;)

Bijna een jaar geleden zie ik, inmiddels wel overheen gegaan met een aantal GlenDronachs via dit forum rond de € 150-160.. Tot nu toe nog geen spijt van gehad echter :D

Als het goed is verandert dat ook niet want de vraag is wat je eerste "echt dure" whisky was die je kocht.

Dat klopt op zich wel, maar met mijn opmerking van een jaar geleden bedoelde ik dat ik toen nog geen "echt dure" whisky gekocht had ;)
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

zormik
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor zormik » 07 Apr 2018, 16:53

Mijn eerste 100+ was 'toen' direct dik erover met de Tomatin 30.
1 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 12 Apr 2018, 11:12

Een beetje in perspectief:

Toen ik studeerde heb ik eens een Glenfiddich 18 gekocht. Die was toen denk ik rond de 65,- Euro en behoorlijk prijzig voor mij destijds.

In 2014 heb ik gereisd in o.a. Japan (Kyoto) en in een klein whisky-jazzbarretje yama 18 en een hanyu op. Mocht het niet enkel over flessen gaan, dan is dat by far het meeste geld dat ik ooit voor een glas whisky heb betaald. Volledig waard overigens, beide lekker in de lokale sfeer en ik ben er weer opnieuw door van de hobby gaan houden nadat die een paar jaar uit beeld was geweest.

En qua fles was na die reis de Yama 18 de eerste echt dure whisky die ik heb gekocht. aan 165,- Euro destijds dacht ik.
0 x

AndyDelft
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 19 Apr 2018, 22:56

Mijn eerste 'dure' flex was een Macallan 18 uit 1982 die ik in 2000 kocht van een extra-tje van 100 gulden van mijn werkgever.
Ik dacht doe eens gek en koop een fles van 70 gulden. Een heerlijke dram overigens.
1 x
Andy
Afbeelding

Wahlee
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 21 Apr 2018, 11:28

Bladnoch gebottled voor The Whisky Friend.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1990-ud

Tot dat moment was 50 euro mijn maximum. Echter net een bonus van mijn werk gehad en ik vond hem zó geweldig.
Stiekemerd dat ik ben, eerst mijn vrouw nog eens meegenomen en aan Frans gevraagd of zij ook mocht proeven. Toen was het zo gepiept :bigsmile
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”