Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Mei 2021, 22:34

Cask1988 schreef:
Reichenbach schreef:De fles vullen met inert gas (stikstof) is ook een mogelijkheid, maar dat is hier vast al voorbij gekomen.

Ik heb t ralfy idd eens zien promoten maar ik weet t nie. Durf dat spul toch niet zo snel in m’n dure flessen te spuiten.. iemand ervaring mee?
Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik kan me niet voorstellen dat stikstof kwaad kan. 80% van de lucht bestaat uit stikstof. Het gaat om de 20% zuurstof die de boel doet oxideren.
Maar we hebben ook een chemicus in ons midden; misschien weet hij raad?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 25 Mei 2021, 00:43

Reichenbach schreef:Maar we hebben ook een chemicus in ons midden; misschien weet hij raad?

Je had vast iemand anders in gedachten, maar met mijn promotie in de chemie (ik ben wel bescheiden maar moet me ook wat durven legitimeren he :gnif ) plaats ik hier graag een reactie. Stikstofgas is inert. Dat betekent dat het niet reageert met andere stoffen. In laboratoria gebruiken we vaak stikstofgas om de headspace (= bovenstaande luchtlaag in een afgesloten fles) vrij van zuurstof te houden. Zo blijdt oxidatie uit. We doen dat door de headspace te flushen met stikstofgas. We blazen dus stikstof in de fles (mag inblazen boven het vloeistofniveau zijn) en verdrijven zo de lucht die zuurstof bevat uit de fles.

In de voeding wordt vaak ook met inerte gassen zoals stikstof gewerkt, om verse voedingsmiddelen langer smaakvol te houden. Denk aan het opschrift 'verpakt onder beschermende atmosfeer' op een zakje chips. Ook een pakje ham is zo verpakt.

Perfect veilig dus voor je whisky, en het houdt idd oxidatie tegen.
8 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 25 Mei 2021, 02:43

Ik herinner me opeens van die dingen die je op wijnflessen kunt plaatsen (in plaats van de dop) en waarbij je dan dan vervolgens een paar keer op een knop op bovenkant moet drukken om de lucht eruit te halen/pompen.

Zijn daar geen whisky-equivalenten van?
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Mei 2021, 08:01

blaaat schreef:Stikstofgas is inert. Dat betekent dat het niet reageert met andere stoffen. In laboratoria gebruiken we vaak stikstofgas om de headspace (= bovenstaande luchtlaag in een afgesloten fles) vrij van zuurstof te houden. Zo blijdt oxidatie uit. We doen dat door de headspace te flushen met stikstofgas. We blazen dus stikstof in de fles (mag inblazen boven het vloeistofniveau zijn) en verdrijven zo de lucht die zuurstof bevat uit de fles.

In de voeding wordt vaak ook met inerte gassen zoals stikstof gewerkt, om verse voedingsmiddelen langer smaakvol te houden. Denk aan het opschrift 'verpakt onder beschermende atmosfeer' op een zakje chips. Ook een pakje ham is zo verpakt.

Kijk! Dat is een antwoord waar we iets mee kunnen! :D thnx!
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Mei 2021, 08:29

Spainkiller schreef:Ik herinner me opeens van die dingen die je op wijnflessen kunt plaatsen (in plaats van de dop) en waarbij je dan dan vervolgens een paar keer op een knop op bovenkant moet drukken om de lucht eruit te halen/pompen.

Die dingen zijn aardig universeel dacht ik, dus volgens mij kan je die dop er zo in proppen en vacuüm trekken. Maar volgens mij is dat wel een proces dat je regelmatig moet blijven doen. Er sluipt langzaam aan toch weer lucht in.
1 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 25 Mei 2021, 11:34

Spainkiller schreef:Ik herinner me opeens van die dingen die je op wijnflessen kunt plaatsen (in plaats van de dop) en waarbij je dan dan vervolgens een paar keer op een knop op bovenkant moet drukken om de lucht eruit te halen/pompen.

Ik gebruik die dingen in het geval er een kurk along the way sneuvelt. Dat werkt prima.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Mei 2021, 12:10

Cask1988 schreef:
blaaat schreef:Stikstofgas is inert. Dat betekent dat het niet reageert met andere stoffen. In laboratoria gebruiken we vaak stikstofgas om de headspace (= bovenstaande luchtlaag in een afgesloten fles) vrij van zuurstof te houden. Zo blijdt oxidatie uit. We doen dat door de headspace te flushen met stikstofgas. We blazen dus stikstof in de fles (mag inblazen boven het vloeistofniveau zijn) en verdrijven zo de lucht die zuurstof bevat uit de fles.

Kijk! Dat is een antwoord waar we iets mee kunnen! :D thnx!

Dit is alleen niet wat Ralfy doet. Hij spuit 2x kort boven de vloeistof en verwacht dan dat er een deken van inert gas boven de vloeistof ontstaat. Gaat wel over een zwaarder gas dan N, zou bv Argon kunnen zijn (kan de video zo 123 niet terugvinden). Echter ook dan is er nog zoiets als diffusie waardoor de gassen weer volledig mengen.
En dit flushen moet je dus elke keer dat je de fles opent opnieuw doen. Een beetje doordrinken lijkt mij een stuk eenvoudiger. :bigsmile
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Mei 2021, 12:25

HammerHead schreef:Dit is alleen niet wat Ralfy doet. Hij spuit 2x kort boven de vloeistof en verwacht dan dat er een deken van inert gas boven de vloeistof ontstaat. Gaat wel over een zwaarder gas dan N, zou bv Argon kunnen zijn (kan de video zo 123 niet terugvinden).

En hier hebben 2 andere gasten het er ook nog even over vanaf 5:40
1 x
Afbeelding

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 26 Mei 2021, 22:28

Cask1988 schreef:

Die dingen zijn aardig universeel dacht ik, dus volgens mij kan je die dop er zo in proppen en vacuüm trekken. Maar volgens mij is dat wel een proces dat je regelmatig moet blijven doen. Er sluipt langzaam aan toch weer lucht in.

Klopt. Wijn is ook een hobby van me, die dingen zijn prima voor als de fles niet in een dag leeggaat. Open wijn flessen bewaar ik ook nooit langer dan twee a drie dagen.
0 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 27 Mei 2021, 09:45

Wouter1981 schreef:Wat ik zelf vaak doe is vrij direct na opening 10cl in een samplefles voor mijn archief...

Leuk idee om een archief op te bouwen! Je hebt me geïnspireerd :duimop
Denk je dat 20cl-flesjes te groot zouden zijn om wat te archiveren? Lijkt me inderdaad ideaal om zo wat tastings te kunnen organiseren :D
0 x

Matje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Matje » 27 Mei 2021, 11:35

Door dit topic ook op het idee gebracht en gisteren begonnen met vullen. Ik ga denk ik als een fles over de helft is een 20cl flesje vullen voor het archief.

Scheelt weer 8 flessen in de kast!

Afbeelding
5 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 27 Mei 2021, 22:24

Ik doe dat ook maar dan met 10cl flesjes.
De jouwe lijken erg veel op 10cl flesjes maar die zijn dus 20cl als ik het goed begrijp?
0 x
Afbeelding

Matje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Matje » 27 Mei 2021, 23:15

Klopt, deze zijn net iets hoger dan de 10cl flesjes. Hier te koop.
1 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 29 Mei 2021, 16:32

Leuk hoor zo'n archief.
Maar ik zou dan die kleine flesjes dan nooit meer aan willen breken. Want eenmaal openen is bij mij dan ook opdrinken. :smullen

Met als bijkomend probleem dat deze voorraad ook weer heel groot of misschien zelfs veels te groot wordt.

Man, man, wat een eerste wereldprobleem weer gecreëerd. :Scratch
2 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 01 Jun 2021, 17:39

Ruud W schreef:Leuk hoor zo'n archief.
Maar ik zou dan die kleine flesjes dan nooit meer aan willen breken. Want eenmaal openen is bij mij dan ook opdrinken. :smullen

Met als bijkomend probleem dat deze voorraad ook weer heel groot of misschien zelfs veels te groot wordt.

Daar zeg je wat!..
Ik denk wel dat het tof is om je oude favoriete batches te vergelijken met nieuw spul over een aantal jaar, veel langer dan dat zou ik ook niet van plan zijn ze bij te houden :D Nu vraag ik me wel af hoe sterk de drank in aanraking met zuurstof komt in zo'n 10-20cl flesje eens je er een glaasje hebt uitgekapt :Scratch
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”