Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?
-
Nickvanderlinde298
- Senior

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?
Het feit dat Jeroen Koetsier (toch een bekende naam in de whiskywereld voor zover ik heb kunnen vinden) whisky expert (Category Lead Whisky zelfs) is bij Catawiki en niet weet dat Lagavulin's bottelcodes hebben.
https://www.catawiki.nl/l/45088801-laga ... _price_bid
Deze wordt aangeboden met de vermelding, b. jaren 1990. Mijn vraag was dus is het 1990 of jaren '90 want dit staat nogal raar.
En of verkoper even de bottelcode kon doorgeven.
Antwoord was simpel: Lagavulin heeft geen bottelcodes. Fles komt ergens uit de jaren '90 en is een White Horse en de moeite waard om te proberen.
Snel en vriendelijk geantwoord, niks op aan te merken, maar ik vind het vermelden van b. 1990s en dan geen bottelcode hebben of er vanaf weten toch apart.
De vanaf prijs van € 330 is misschien wel nog lachwekkender maar dat is een ander verhaal.
https://www.catawiki.nl/l/45088801-laga ... _price_bid
Deze wordt aangeboden met de vermelding, b. jaren 1990. Mijn vraag was dus is het 1990 of jaren '90 want dit staat nogal raar.
Antwoord was simpel: Lagavulin heeft geen bottelcodes. Fles komt ergens uit de jaren '90 en is een White Horse en de moeite waard om te proberen.
Snel en vriendelijk geantwoord, niks op aan te merken, maar ik vind het vermelden van b. 1990s en dan geen bottelcode hebben of er vanaf weten toch apart.
De vanaf prijs van € 330 is misschien wel nog lachwekkender maar dat is een ander verhaal.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Geen idee of ze dat in die tijd al deden. Volgens mij is een productcode typisch iets van de laatste jaren om producten te kunnen traceren in geval van productiefouten en mogelijke claims.
Op de fles staat ook het groene punt symbool, lijkt me ook iets van de laatste jaren.
Ook uit de jaren '90: https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Dot_(symbol)
Op de fles staat ook het groene punt symbool, lijkt me ook iets van de laatste jaren.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
Nickvanderlinde298
- Senior

Reichenbach schreef:Geen idee of ze dat in die tijd al deden. Volgens mij is een productcode typisch iets van de laatste jaren om producten te kunnen traceren in geval van productiefouten en mogelijke claims.
Op de oude flessen staan deze ook al, op de oudste zelfs op het etiket zelf.
Nu de vraag gesteld waar de minimale waarde op gebaseerd is als dezelfde flessen voor veel minder op andere veilingen te koop staan...
0 x
-
Perry Veenendaal
- Senior

Net gelezen op Whiskybase bij de beoordeling van de Ardbeg Arrrrrrrrdbeg:
Voor iedereen die de behoefte voelt om beoordelingen te bespreken: dit kan in de sectie Groepen.
Wat betreft de beoordelingen:
- We verwijderen valse beoordelingen (hoog en laag).
- We accepteren geen tegenbeoordelingen (die naar onze mening nep zijn)
- We accepteren geen scores die worden gegeven om te beïnvloeden voor persoonlijk / zakelijk gewin
We hebben tot nu toe meer dan 20 beoordelingen verwijderd die aan deze fles zijn gegeven (hoog en laag). Er zullen er meer volgen.
Kijk, daar word ik blij van!
Voor iedereen die de behoefte voelt om beoordelingen te bespreken: dit kan in de sectie Groepen.
Wat betreft de beoordelingen:
- We accepteren geen tegenbeoordelingen (die naar onze mening nep zijn)
- We accepteren geen scores die worden gegeven om te beïnvloeden voor persoonlijk / zakelijk gewin
We hebben tot nu toe meer dan 20 beoordelingen verwijderd die aan deze fles zijn gegeven (hoog en laag). Er zullen er meer volgen.
Kijk, daar word ik blij van!
0 x
Perry Veenendaal schreef:Wat betreft de beoordelingen:
- - - 8< - - - Mod Knip tbvd leesbaarheid
Nou deels snap ik het wel, maar smaak is iets persoonlijks. Whiskybase beinvloed en dat is niet goed.
En ja ik snap wel dat je scores lager dan 60 verwijderd voor een whisky die gewoon te drinken is.
1 x
"Volo et Valeo"
Ardking schreef:Perry Veenendaal schreef:Wat betreft de beoordelingen:
Nou deels snap ik het wel, maar smaak is iets persoonlijks. Whiskybase beinvloed en dat is niet goed.
En ja ik snap wel dat je scores lager dan 60 verwijderd voor een whisky die gewoon te drinken is.
Dan mogen ze in feite ook hun eigen rating op de Ledaig cQs botteling verwijderen. Dat was ook een rel
.
4 x
- defeatless
- Moderator

Ardking schreef:
Denk je dat ik boven de 60 zou komen als ik um proef?
En verder wat blaaat hierboven schrijft.
0 x
defeatless schreef:Ardking schreef:
Denk je dat ik boven de 60 zou komen als ik um proef?
En verder wat blaaat hierboven schrijft.
Hoeveel scores heb jij ooit onder de 60 gegeven.
Je snapt mijn punt wel
1 x
"Volo et Valeo"
Dat is nou juist het hele punt. Dit heeft niets met ‘persoonlijk’ te maken. Dit is gewoon een kwestie van scores manipuleren vanuit zakelijk gewin. Dat ze daar iets tegen doen vind ik mooi, maar zoals Defeatless al terecht zegt: dan kunnen ze nog véél meer scores gaan verwijderen. Haalbaar gaat dat niet zijn waarschijnlijk, maar iets is beter dan niets.
2 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Stop met dat hele scoren!
Het werkt prijsopdrijvend en FOMO in de hand...
Reviews schrijven, prima. Vermeld daar 'geschreven' het aantal punten.
Mensen die de moeite nemen om dat te lezen weten dan heus wel wat je mening is.
Maar geef elke whisky dezelfde 75punten.
Het werkt prijsopdrijvend en FOMO in de hand...
Reviews schrijven, prima. Vermeld daar 'geschreven' het aantal punten.
Mensen die de moeite nemen om dat te lezen weten dan heus wel wat je mening is.
Maar geef elke whisky dezelfde 75punten.
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- Reichenbach
- Moderator

Of maak er met een aantal een ballotage van. Leden die mogen scoren (de stamgasten) en leden die dat niet mogen (de passanten).
De statistische mediaan is ook een optie, daar hebben de uitbijters ook geen invloed op.
Of gewoon afschaffen; voor de echte liefhebbers heeft de score zo immers steeds minder waarde en is het alleen nuttig voor Flip de Flipper en anderen met commerciële belangen.
De statistische mediaan is ook een optie, daar hebben de uitbijters ook geen invloed op.
Of gewoon afschaffen; voor de echte liefhebbers heeft de score zo immers steeds minder waarde en is het alleen nuttig voor Flip de Flipper en anderen met commerciële belangen.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Of maak er met een aantal een ballotage van. Leden die mogen scoren (de stamgasten) en leden die dat niet mogen (de passanten).
Eens! Ze mogen van mij ook de ‘gemiddelde waarde’ weghalen. Of een gemiddelde hanteren waarvoor flessen echt zijn verkocht via WB.
1 x
Nickvanderlinde298 schreef:https://www.catawiki.nl/l/45088801-lagavulin-16-years-old-white-horse-distillers-glasgow-original-bottling-b-jaren-1990-1-0-liter?target_ab_goals=close_to_reserve_price_bid
Sowieso niet 1990, want de tekst 1816 en ISLA naast het ovalen label is embossed. Op de oudere flessen is dat goudkleurig op het glas geprint. Deze is waarschijnlijk op zijn oudst midden jaren ‘90.
2 x
- shadowcollector
- Senior

Dat staat er niet en dat is ook niet wat er gedaan wordt.
Elke rating wordt nagekeken wie deze geeft.
Een lage score mag prima, al scoor je de whisky een 10 moet je zelf weten. Maar als je dit doet met de opmerking dat het is om een 90+ score even recht te zetten dan gaat de score eruit.
Dus niet elke lage score (of hoge score) gaat eruit. Een score die gegeven is als reactie op een andere score (en dat ook duidelijk is na contact met de betreffende persoon) gaat eruit.
Ook scores die duidelijk gegeven zijn om een fles op de market te verkopen gaan eruit (hoog en laag).
Als je dat beïnvloeden noemt en liever ziet dat er een gevecht ontstaat tussen 1 scores en 100 scores dan kunnen we beter Whiskybase stoppen.
Er zijn duidelijke regels waar je, als whiskybase lid aan te houden hebt. Beïnvloeden van ratings is er een die wij serieus nemen.
3 x
- shadowcollector
- Senior

Cask1988 schreef:Ardking schreef:Perry Veenendaal schreef:Wat betreft de beoordelingen:
Dat is nou juist het hele punt. Dit heeft niets met ‘persoonlijk’ te maken. Dit is gewoon een kwestie van scores manipuleren vanuit zakelijk gewin. Dat ze daar iets tegen doen vind ik mooi, maar zoals Defeatless al terecht zegt: dan kunnen ze nog véél meer scores gaan verwijderen. Haalbaar gaat dat niet zijn waarschijnlijk, maar iets is beter dan niets.
Moderatie is vrij normaal op een platform en iets wat al lang de aandacht heeft. Er wordt nu alleen wat inzicht gegeven in hoe dit gaat.
Er stonden berichten van mensen die het kwalijk vonden dat WB niets deed. Diezelfde mensen hadden meerdere accounts op WB waar ze flessen hoge scores gaven en onder andere accounts op de market flessen verkochten.
Dit gaat strenger aangepakt worden. Hoge of lage scores worden onder de loep genomen maar er moet wel bewijs zijn. En dat laatste is lastig, zeker als je de privacy in acht moet nemen. Het liefst bekijk je elke score maar dat gaat moeilijk. Ik sluit niet uit dat scores van mensen die een fles verkopen op de market niet meegenomen gaan worden totdat de fles van de market is. Maar wat doe je met de mensen die een fles ergens anders verkopen en we de link niet kunnen leggen...?
De manier van ratings berekening zal aangepakt worden maar dat kost tijd. Niet alleen in het bouwen ervan maar ook de communicatie eromheen.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”