Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Mei 2016, 00:47

Hehe, inderdaad. Ofwel zodanig lang twijfelen en afwachten totdat je merkt dat die ene fles toch wel uitverkocht is zeker.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 06 Mei 2016, 10:32

Ik twijfel over de islay malt 1990 WB (Bunnahabhain 21yo) iemand hier ervaring mee? Het is de 30.000 bottles on the wall botteling.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Mei 2016, 10:37

Mvamelsfort schreef:Ik twijfel over de islay malt 1990 WB (Bunnahabhain 21yo) iemand hier ervaring mee? Het is de 30.000 bottles on the wall botteling.

Ik heb hem recent ontvangen maar nog niet open, hij ziet er erg goed uit (heavy sherried), en naar wat ik heb vernomen erg lekker. Als die open gaat kan ik je het laten weten, maar met 45 open flessen gaat dat wel ff duren... :lol:

Welke prijs als ik vragen mag, kan de keuze makkelijker maken :blacklist ? (PB)
0 x
2 ∞ & →

grimoire
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor grimoire » 07 Mei 2016, 10:55

ik ben best wel een whisky noob en heb onderstaande single malts in huis waarvan ik de balvenie het minst lekker vind. misschien is ie te oud? zeker een paar jaar oud en heeft een hele lichte smaak die een beetje honingachtig aan doet. De overige 3 hebben een veel vollere complexere smaak. De quarter cask staatop nummer 1 voor mij, wat een sensatie :duimop

Balvenie doublewood 12
Strathisla 12
Talisker 10
Laphroaigh quarter cask

Ik wil er wat bij kopen om meer variatie te hebben, en zou wel een beetje advies kunnen gebruiken over welke flessen een goede aanvulling op bovenstaande zouden kunnen zijn. rond de 30 euro per fles en heb ruimte voor 2 nieuwe flessen.

eerder gaf iemand aan dat ardmore en aberlour er bij zouden kunnen passen. de ardmore traditional cask lees ik goede dingen over. over aberlour 10 hoor ik wisselende geluiden. (A'bunadh vind ik gewoon nog ff te duur, wie weet in een later stadium;) . Uit de bfyb posts haal ik dat bijvoorbeeld glendronach 12 ook een hele mooie voor de prijs is.

Hebben jullie nog aanvullingen, of tips betreffende bovenstaande opties?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Mei 2016, 11:18

Ik zou dan zeker voor de glendronach gaan. En misschien een leuke bourbon? De Buffalo Trace is imo een hele leuke om mee te beginnen. Kost ongeveer €25.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 07 Mei 2016, 11:21

grimoire schreef:Ik wil er wat bij kopen om meer variatie te hebben, en zou wel een beetje advies kunnen gebruiken over welke flessen een goede aanvulling op bovenstaande zouden kunnen zijn. rond de 30 euro per fles en heb ruimte voor 2 nieuwe flessen.
[...]
Hebben jullie nog aanvullingen, of tips betreffende bovenstaande opties?

Ik zou in ieder geval een whisky toevoegen die enkel op ex-bourbon vaten heeft gerijpt. Goede opties daarvoor zijn wat mij betreft: Old Pulteney 12 y.o., Balblair 2001 of Auchentoshan American Oak.
2 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 07 Mei 2016, 11:33

grimoire schreef:Hebben jullie nog aanvullingen, of tips betreffende bovenstaande opties?

als ik een tip mag geven: op dit forum is er mogelijkheid om samples aan te kopen zo kan je veel whisky's proeven en je smaak leren kennen
om maar een paar leden op te noemen die samples verkopen
SamplesZwaaiZwaai-IkZegByeBye (squaadgras)
Losse samples al vanaf €1,75 incl. flesje (rien)
Samples uit open flessen (oa Arran 18 yo Choosen One,Laga 8y 200th, Springbank cQs, Local Barley, Miltonduff TWC) (Oogadal)
en zo zijn er nog veel meer :bigsmile

ik zou persoonlijk geen 70cl flessen kopen (vermits je nieuw bent in het whisky proeven en je smaak profiel nog niet kent) als je een whisky dan matig of niet lekker vind zit je met nog meer dan 65cl aan whisky die je niet lekker vind
want meestal zijn dit dan ook de flessen die blijven staan in de loop je ervaring opbouwt zo zie ik in men eigen collectie de bowmore legend ,ballentines 17 en balvenie 12 gewoon blijven staan omdat dit matige whisky's zijn die ik in men begin fase blindelings heb gekocht
4 x

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 07 Mei 2016, 11:40

Helemaal met brechtvds eens, en als je een beetje goed rond snuffelt ben je echt niet duurder uit, behalve eventuele verzendkosten dan.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Mei 2016, 12:40

Ten opzichte van wat je hebt is een Ardmore niet echt een groot verschil. Mocht je iets heel anders willen dan zou ik eerder de fruitige kant op gaan. Auchentoshan, Glenmorangie, Glengoyne, Miltonduff. Aberlour kan ook zeker.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

grimoire
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor grimoire » 07 Mei 2016, 13:01

Ik heb samples proeven ook overwogen, heel mooi dat deze optie er is op dit forum! alleen ben ik tot de conclusie gekomen dat samples het voor mij eerder ingewikkeld maken, dan duidelijker (op dit moment). Ook ben ik niet opzoek naar de voor mij perfecte whisky, maar ben op smaak-ontdekkingsreis.

Op basis van 1 glas kan ik moeilijk iets beoordelen. Ik moet een whisky vaker en op meerdere momenten proeven om m echt beter te leren kennen, er meer smaken en geuren uit te halen, en soms ook te leren waarderen. Dus vandaar toch de keuze om voor een fles te gaan.

de ardmore lijkt dus nogal op wat ik al heb, bedankt voordeze info. Dan liever een wat andere smaak erbij inderdaad!
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 07 Mei 2016, 14:56

Mijn tip, Geef in ieder geval voor 1 fles iets meer uit... Momenteel in de aanbieding bij whiskysite: Benromach 10 35 euro :respect , echt een mooie licht geturfde whisky met onmiskenbare maar niet overdadige sherry invloed. Echt BFYB! En voor nog iets meer bij D12 ofzo, Bunnahabhain 12. Echt, paar euro meer maar ga je echt geen spijt van krijgen, maar ook nog niet zo duur als een Abunadh (hoewel dat ook BFYB is!).

http://www.whiskysite.nl
1 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 08 Mei 2016, 18:39

Mvamelsfort schreef:Ik twijfel over de islay malt 1990 WB (Bunnahabhain 21yo) iemand hier ervaring mee? Het is de 30.000 bottles on the wall botteling.

Gewoon niet twijfelen, ik heb recent mijn fles opengetrokken ... de moeite!
0 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 12 Mei 2016, 10:39

is er toevallig iemand die de KILCHOMAN FOR BRESSER & TIMMER 666/2011 SHERRYCASK al geproefd heeft ?
https://www.whiskybase.com/whisky/81085/kilchoman-2011
:bigsmile
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Mei 2016, 19:22

brechtvds schreef:is er toevallig iemand die de KILCHOMAN FOR BRESSER & TIMMER 666/2011 SHERRYCASK al geproefd heeft ?
https://www.whiskybase.com/whisky/81085/kilchoman-2011
:bigsmile

Ja, bij whisky in Leiden.
Vond hem heel erg lekker. Vol van smaak, flink peaty en een hoop ballen. Een ander had de Loch Gorm in zijn glas, maar dat was niets in vergelijking met deze CS.

Moet er bij zeggen dat het aan het einde van de middag was. Oordeel was misschien wat gekleurd en notities ga ik op zo'n moment niet meer maken.

Daarna de Bowmore Devil's Cask geproefd, niet zo zeer vergelijkbaar qua smaaknotities, maar wel net zo uitgesproken en lekker.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 12 Mei 2016, 19:30

bedankt voor de info zal waarschijnlijk eerst een sample kopen voor ik hem aanschaf :lekker want je weet maar nooit als hij me dan toch niet bevalt ben ik geen 100euro kwijt :lekker is hij kwa smaak profiel een beetje te vergelijken met de bowmore laimrig ?
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”