Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Mermur » 08 Aug 2014, 13:15

avdboom schreef:Wat zijn jouw bevindingen van de Balvenie en GF naast elkaar?

In mijn ervaring is de overeenkomst tussen de twee de ronde, honingachtige arrival. Maar in vergelijking met de Solera is de development van de Signature veel kruidiger en de finish meer uitgesproken en langer.
0 x
Afbeelding

dickportugal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dickportugal » 08 Aug 2014, 15:18

Iemand ervaring met deze 3:

THE BIG PEAT
Big Peat Whisky is een blended Islay whisky bestaande uit een collectie aan premium dranken van Ardbeg, Caol Ila, Bowmore en Port Ellen. Een whisky die zijn kwaliteit en vakmanschap in 2010 nog bekroond kreeg met een gouden medaille op de World Whisky Awards. De Whisky Bible uit 2011 geeft Big Peat een score van maar liefst 96!Uitzonderlijk lekkere en goede whisky, zal door velen gewaardeerd kunnen worden, zonder twijfel! Op de neus zijn er ronde aroma's van koffie, karamel, vanille en chocolade aanwezig, die snel gevolgd worden door hints van zee vruchten, zoals oesters, anijs, turf en gerst. In de mond bevat deze whisky rijke smaken van turf en nog meer turf, daarna gevolgd door toffee en pure chocolade.

Het is een wat makkelijker drinkbare whisky maar ontzettend lekker! De afdronk is lang en droog, met hints van aarde en een pikant tintje van eucalyptus en tonen van turf.
Prijs: €46.99

TOBERMORY 10 YEARS
De Tobermory distilleerderij is in het hoofdstadje met dezelfde naam gevestigd op het eiland Mull. De distilleerderij, de enige op het eiland Mull, ligt in het noordelijke deel van het eiland aan de Tobermory Bay.
Kleur: helder lemon goud. Neus: rijk eiland karakter met prikkelende tonen van gras, mout, ontbijtkoek, gestoofd fruit siroop en fijn gepolijst eikenhout.
Smaak: Soepel, fluweelzacht en fruitige aroma’s met tonen van kruidkoek, anijs, wat een aangename medium zoetheid afgeeft. De afdronk is gemiddeld lang met tonen van ginger en kruidig eiken, gecombineerd met bittere chocolade en amandel, daarna op het eind lichte ziltige tonen van de zee.
Prijs: €36.99

BLACKADDER PEAT REEK RAW CASK 60.6% Limited
Black Adder als onafhankelijke bottelaar brengt uitsluitend whisky's uit die voor 100 % natuurlijk zijn zonder toevoegingen van wat dan ook en zonder enige flitering
De grote man achter Black Adder is John Tucek

Neus: Sterkte rook, kampvuur, zeewier en vanille
Smaak: Sterke turf, vanille, groene thee
Afdronk: Lang, droog en turf

EEN "PEAT REEK" UIT EEN ZOALS GEBRUIKELIJK 'ONBEKENDE' DISTILLEERDERIJ OP ISLAY.
Prijs: €59.99 (Dit is echt een koopje)
0 x
Groeten Dick

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 08 Aug 2014, 18:27

The big peat bij een islay tasting van Douglas Laing geproefd, prima whisky. Ik vond alleen het 'big' niet overdreven big..
Bovendien stond hij aan het einde van een bizarre reeks (met onder andere een port Ellen 30 yo en een Bruichladdich 30 y.o.)
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 08 Aug 2014, 19:24

Mermur schreef:
avdboom schreef:Wat zijn jouw bevindingen van de Balvenie en GF naast elkaar?

In mijn ervaring is de overeenkomst tussen de twee de ronde, honingachtige arrival. Maar in vergelijking met de Solera is de development van de Signature veel kruidiger en de finish meer uitgesproken en langer.

Kijk, dit is wat ik een beetje in de GF 15 Solera mis. Dit duwt me dan toch weer in de richting van Balvenie, maar ik denk dat ik dan nog steeds voor de 12yr CS ga, ook uit nieuwschierigheid.

Ik laat het nog even bezinken maar bedankt voor je info! Iemand anders nog input?
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 01 Sep 2014, 17:09

Ik wil graag weer een nieuwe Ultimate aanschaffen, ik twijfel tussen de volgende:

Imperial 18 Years Old 1995 The Ultimate Selection Cask 50152
Glen Keith 20 Years Old 1992 The Ultimate Selection Cask 120564

Beide zijn rond de 50-55 euro. Springt er een van de twee echt uit? Ik verneem graag jullie aanbevelingen. Alvast bedankt.
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 01 Sep 2014, 19:08

ik vind de glen keiths over het algemeen best goed, maar in dit geval ga je denk ik het beste voor de imperial, daar zijn al hyeel wat lovende beoordelingen over geweest
0 x
Afbeelding

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 01 Sep 2014, 20:07

Mel schreef:Ik wil graag weer een nieuwe Ultimate aanschaffen, ik twijfel tussen de volgende:

Imperial 18 Years Old 1995 The Ultimate Selection Cask 50152
Glen Keith 20 Years Old 1992 The Ultimate Selection Cask 120564

Beide zijn rond de 50-55 euro. Springt er een van de twee echt uit? Ik verneem graag jullie aanbevelingen. Alvast bedankt.

Ik heb de Imperial gekocht, en ik ben absoluut niet teleurgesteld. Heel erg lekker. Al moet ik zeggen dat ik de Glen Keith niet ken...
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 01 Sep 2014, 20:23

Ik heb de Glen Keith, ook geen spijt van. :lol:
Dus dat maakt het allemaal niet veel makkelijker. Haha
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 01 Sep 2014, 20:53

Bedankt voor het meedenken. Ik heb de Glen Keith besteld. Deze is inmiddels vrij schaars, dat gaf de doorslag. De Imperial is recenter uitgekomen en zal de volgende keer worden besteld. Laatst had ik de Glen Garioch 23 yr van the Ultimate gekocht en die bevalt me zeer goed. Ik hoop met de Glen Keith een soortgelijke ervaring te beleven.
0 x
Afbeelding

Thomberry
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Thomberry » 02 Sep 2014, 21:40

Volgende week naar Schiphol en wil de Talisker dark storm oppikken... Nu kan ik 2 flessen scoren voor 79,95 en heb de keuze uit de talisker ds uiteraard ardbeg 10 of glenrothes robur reserve... Ik twijfel of ik 2 taliskers ga kopen of misschien toch een robur reserve erbij... Iemand ervaring met deze whisky?
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 03 Sep 2014, 10:17

De Talisker Storm kost bij Van der Zuylen ook € 40,- en ik vind 'm niet beter dan de profiel-Talisker.
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 03 Sep 2014, 10:24

Thomberry heeft het over de Dark Storm, niet over de gewone Storm :-)
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 03 Sep 2014, 10:36

Thomberry schreef:Volgende week naar Schiphol en wil de Talisker dark storm oppikken... Nu kan ik 2 flessen scoren voor 79,95 en heb de keuze uit de talisker ds uiteraard ardbeg 10 of glenrothes robur reserve... Ik twijfel of ik 2 taliskers ga kopen of misschien toch een robur reserve erbij... Iemand ervaring met deze whisky?

Ik vlieg zondag, dus ben ook wel benieuwd naar eventuele suggesties. :goedgedaan

Ik meende gezien te hebben dat http://www.whiskybase.com/whisky/44425/bruichladdich-the-organic-scottish-barley er ook zou staan voor €50,--. Anyway, maar eens even neuzen daar. Het valt me overigens op dat veel van die Tax Free-geprijsde whiskies niet zelden stevig duurder zijn dan via webshops als Drankdozijn.

Ik vlieg overigens via Kuala Lumpur naar Bali. Iemand ervaringen met de whiskyprijzen op de vliegvelden aldaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :duimop
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 03 Sep 2014, 11:34

Thomberry schreef:Volgende week naar Schiphol en wil de Talisker dark storm oppikken... Nu kan ik 2 flessen scoren voor 79,95 en heb de keuze uit de talisker ds uiteraard ardbeg 10 of glenrothes robur reserve... Ik twijfel of ik 2 taliskers ga kopen of misschien toch een robur reserve erbij... Iemand ervaring met deze whisky?

Ik heb de Robur Reserve ook en vind hem voor die prijsklasse (40 euro voor een liter) best goed. Ik scoor hem zelf 83. Zoals veel Glenrothes is ie behoorlijk moutig (denk bv. aan koekjes), daar moet je wel van houden. Ik denk echter dat twee flessen Dark Storm een veel gunstigere deal is als ik zo naar de scores kijk, al heb ik die nog niet geproefd.
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 04 Sep 2014, 10:26

Bij whiskysite kun je een sample van de DS kopen, maar ik weet neit of deze suggestie telaat is i.v.m. je vertrekdatum?
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”