Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

Ongelezen berichtdoor Nino » 22 Jan 2015, 21:17

avdboom schreef:
Nino schreef:Ik zeg het verkeerd zie ik.. ik kijk even op de fles of ik zie staan: no chill filtering en no colour added. :lekker

Staat het op beiden flessen? Misschien zijn ze er onlangs vanaf gestapt onder druk van de Ralfy Clan? :gnif

Sorry op welke beide flessen? :bigsmile
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 22 Jan 2015, 21:43

@D3US klopt helemaal wat je zegt mja dat gevoel zou ook bij de eerste fles geweest zijn uiteraard..
Nogmaals ik zou het verschil niet proeven hoor en dat ik bepaalde dingen opzoek op een fles of ik deze nou aanschaf of niet, is niet het bepalende factor in mn aankoop :goedgedaan
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Apr 2015, 15:15

Ik heb er toch ook wel wat moeite meer als er karamel wordt toegevoegd;; ik snap dat het bij de slijter op de plank mooier lijkt als het allemaal dezelfde kleur heeft maar dat vind ik een **l argument; ze smaken toch ook niet allemaal hetzelfde? En ik denk dat wij, als liefhebbers, meestal 's avonds, onder wisselende licht omstandigheden onze drams ruiken en proeven. Er naar kijken heeft voor mij nog nooit iets toegevoegd :lol:

En puur vanuit de financiële kant bekeken; ik weet niet wat karamel kost, maar het zal niet al te veel zijn. Dan heb ik er best moeite mee dat in een fles van 200 euro voor 2 euro aan rotzooi zit die werkelijk niets toevoegd....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Apr 2015, 21:56

Oogadal schreef:En puur vanuit de financiële kant bekeken; ik weet niet wat karamel kost, maar het zal niet al te veel zijn. Dan heb ik er best moeite mee dat in een fles van 200 euro voor 2 euro aan rotzooi zit die werkelijk niets toevoegd....

Dat zal nooit gebeuren: http://dutch.alibaba.com/product-gs/nat ... 40970.html

Een whisky als red label moet gewoon altijd dezelfde kleur hebben. Mensen zien twee verschillende kleuren in de winkel staan en denken dat de een oud is en verkleurd is en willen die dan niet meer. Dat is een beetje het idee.

Dus verschillende batches van een zelfde merknaam moet consistent van kleur zijn en dat is zonder caramel behoorlijk lastig.

Als je moeite hebt met iets waar je wel voor betaald, maar niet opdrinkt zou ik eerder naar de verpakkingen kijken.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Apr 2015, 22:11

Tsja, ook de fles en de box er omheen kosten geld, maar daar kan ik wel mee leven bij een mooie vintage fles. Om een Ardbeg Uggie mag de doos er van mij om vandaan als ie er een knaak voordeliger van wordt :bigsmile
Wel prettig idee dat de Chinees de chemische karamel per vat heeft staan trouwens, vooral de tekst 'amoniak karamel' doet me niet echt het water in de mond lopen.....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 22 Apr 2015, 22:15

Oogadal schreef:Ik heb er toch ook wel wat moeite meer als er karamel wordt toegevoegd;; ik snap dat het bij de slijter op de plank mooier lijkt als het allemaal dezelfde kleur heeft maar dat vind ik een **l argument; ze smaken toch ook niet allemaal hetzelfde? En ik denk dat wij, als liefhebbers, meestal 's avonds, onder wisselende licht omstandigheden onze drams ruiken en proeven. Er naar kijken heeft voor mij nog nooit iets toegevoegd :lol:

En puur vanuit de financiële kant bekeken; ik weet niet wat karamel kost, maar het zal niet al te veel zijn. Dan heb ik er best moeite mee dat in een fles van 200 euro voor 2 euro aan rotzooi zit die werkelijk niets toevoegd....

Even voor de goede orde, er gaan in elke fles (als het er in zit) echt maar druppeltjes, hoor. In je blikje cola zit een veelvoud aan e150. En het kost geen drol.

Het is wat defeatless zegt: voor de minder gestudeerde drinker. En dat is nog altijd grofweg 95% van de markt. Als de gemiddelde whisky drinker (zuiper) een nieuwe fles koopt en ziet dat die anders van kleur is dan de oude die hij nog heeft staan krijgt die persoon argwaan. Althans, daar zijn de producenten bang voor. En dus houden ze de kleur mooi consistent door een beetje e150 toe te voegen. Soms 3 druppels, soms 5, misschien een keer 10. Op die manier is de kleur gelijk.

Ik vind zonder toevoegingen ook een mooi streven, maar om nou moord en brand te schreeuwen over kleurstof karamel vind ik meestal toch ietwat overdreven. En dan doel ik niet per sé op jouw hoor. Meer algemeen. Ook Ralfy hamert er naar mijn idee net iets teveel op.
1 x
BAM! - ook op Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Apr 2015, 22:29

Oogadal schreef:[...] vooral de tekst 'amoniak karamel' doet me niet echt het water in de mond lopen.....

De karamel uit het linkje is e150c, gemaakt met behulp van ammoniak. e150a (de enige die is toegestaan voor whisky) is de puurste vorm, waarbij geen ammoniak en/of sulfiet mag worden gebruikt.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Apr 2015, 22:32

Ok, duidelijk, beiden. Ammoniak in voedingswaar komt ook niet goed natuurlijk ;)
Is ook geen drama, maar ik heb sowieso iets tegen bijkleuren van voedingswaar. Zelfde voor tonijn, steaks en eigenlijk alle vlees wat bij de gewone slager of supermarkt ligt. Ik koop mijn vlees ook puur van een zelfslachtende slager die er niet mee klooit omdat hij klanten heeft die het alleen belangrijk vinden hoe het smaakt. Er zijn echt mensen die serieus denken dat een kipfilet de bleke kleur moet hebben zoals ie op de schaal in de super ligt ipv mooi maisgeel van het voer wat het beest krijgt.
Ik weet dat de gemiddelde consument graag iets koopt wat er mooi uitziet, dus we hebben het met elkaar veroorzaakt uiteindelijk :o
Het zit meer tussen de oren, geldt voor beide "kampen"....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Apr 2015, 23:11

Niet over kleur, maar ik las van de week dat de peat op Islay tegen 2021 op zal zijn.. Nu hebben ze bij Ardbeg daarop geanticipeerd door zogenaamd peated water te gaan gebruiken. Dus ipv het uit Loch Uggie nu een bewerkt water. Mag dat wel volgens de strenge regels?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Apr 2015, 23:15

Dat was een 1 april grap :)
4 x
Matthijs, whiskynerd.

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 17 Sep 2015, 22:15

Beter voorbeeld van e150 toevoeging vind je niet denk ik... deze foto 2 weken geleden gemaakt op Schiphol

Afbeelding
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 30 Sep 2015, 11:13

freddievtb schreef:Beter voorbeeld van e150 toevoeging vind je niet denk ik... deze foto 2 weken geleden gemaakt op Schiphol

Freddie, heb je de foto ook gemaakt nadat je de twee flessen achter de linker Svein weg hebt gehaald? Dat scheelt aanzienlijk in het aanzicht namelijk :)

Daarnaast kan ik je officieel bevestigen dat er geen bijkleuring in Highland Park zit. Alle kleur die onze whisky heeft komt dankzij de rijping, dus uit het vat.
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 22 Jun 2016, 00:25

Ik zag net onderstaand bericht op facebook. Ik vraag me af of dit verstandig is. Het lijkt erop dat de nieuwe botteling lichter van kleur is en dus minder of geen e150a bevat, of ze zijn gewoon allebei natuurlijke kleur.

Maar is dit niet precies de reden waarom ze nog steeds e150a toevoegen, om deze vragen te voorkomen? Houden we het zo niet gewoon in stand?

Of maak ik me druk om niks?

Untitled-2.png
Untitled-2.png (231.22 KiB) 1748 keer bekeken
1 x

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 22 Jun 2016, 03:05

Volgens mij zijn het alle twee "limited edition" batches. Inderdaad alle twee zonder e150a.

Dit betekent dus inderdaad dat er kleur verschillen tussen de batches kunnen zitten. Ik ben het met je eens dat dit soort berichten erg jammer zijn. Laten we hopen dat Tomintoul uitlegt dat dit bij natuurlijke producten kan voor komen. Want het zou jammer zijn als ze door dit soort berichten colouring gaan overwegen.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jan 2017, 11:33

Zie hier voor een uitgebreid artikel: http://whiskyscience.blogspot.nl/2011/0 ... -e150.html
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”