Dat is dan weer jammer met fakebook.Nino schreef:Onder het mom van....https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1972816316
Alles over vaten topic
- Reichenbach
- Moderator

Re: Alles over vaten topic
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Dat is dan weer jammer met fakebook.Nino schreef:Onder het mom van....https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1972816316
Anders mail Martin even...
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

- Reichenbach
- Moderator

Blijkbaar weten ze daar dat ik ze hier heb uitgemaakt voor fakebook.Wouter1981 schreef:Zonder FB inlog is het filmpje ook prima te zien hier
1 x
- WhiskyNotes
- Actief lid

defeatless schreef:In deze nieuwe vaten wordt hele jonge sherry (veelal net 2 jaar oud, zodat het officieel sherry mag heten) gestopt. Deze vaten worden dan opgelegd en na een bepaalde tijd (tussen 6 maanden en 2,5 jaar, waarbij 1,5 jaar de standaard is) weer geleegd. De sherry die eruit komt wordt verwerkt tot azijn.
Het rijpen van sherry gebeurt in een zogenaamd Solera proces (zie pdf bij de voetnoten voor uitleg), deze vaten worden niet gebruikt voor de whiskyindustrie. De productie van vaten voor de rijping van sherry en de vaten voor de whiskyindustrie zijn tegenwoordig volledig gescheiden processen.
Ik merk dat je mijn artikel goed hebt gelezen en als basis hebt gebruikt om je originele post aan te passen. Prima, maar mijn artikel staat niet bij de referenties, hoewel je er volgens mij wel naar verwijst?
defeatless schreef:Waar ik nog geen antwoord op heb, is dat veel 'ervaren' whiskydrinkers, een verschil proeven tussen bijvoorbeeld Oloroso en PX vaten. Oloroso geeft vaak wat hartigere tonen, maar de sherry die gebruikt is om deze vaten te seasonen, is technisch wel Oloroso of PX, maar omdat deze nog zo jong is, is die niet te proeven.
Wat je zegt over het verschil tussen Oloroso en PX is niet correct. PX is een zeer zoete wijn, Oloroso is perfect droog, dat proef je meteen (ook op jonge leeftijd), en dat verschil is vaak ook in de whisky te proeven. Maar vaak is het helemaal niet zo duidelijk, en ik zou nooit beweren dat ik het verschil altijd blind kan proeven. Ik ben ervan overtuigd dat ik iedereen om de tuin kan leiden met voorbeelden.
In mijn artikel schrijf ik dat het verschil tussen Fino en Oloroso nauwelijks te proeven valt op jonge leeftijd. Beide zijn dan ook droge wijnen.
defeatless schreef:Ook zie je jonge whisky op de markt komen (Millstone Oloroso 4yo, A'bunadh, Bunna Stiùireadair, andere merken met een sherry finish) die erg donker gekleurd zijn, waar dit vandaan kom is voor mij een raadsel, aangezien de sherry die erin gaat, de kleur van witte wijn heeft.
Heel simpel: de wijn heeft nauwelijks invloed op de kleur van de whisky. Kleur komt voor 95% uit het hout, en de kleur wordt vooral in de eerste jaren afgegeven. Het toasten / charren bepaalt voor een stuk de kleurintensiteit, dus hele oude bourbon-gerijpte whisky kan ook donkerbruin zijn. Vaak zie je het verschil in de roodtinten: sherry geeft de whisky een rode gloed, terwijl het hout vooral voor de bruine tinten zorgt.
Deze foto geeft de kleur van whisky weer in een sherryvat. Elke fles betekent 1 jaar extra rijping. Na 6-7 jaar zit je al ongeveer op de maximale kleurintensiteit.

7 x
WhiskyNotes schreef:defeatless schreef:In deze nieuwe vaten wordt hele jonge sherry (veelal net 2 jaar oud, zodat het officieel sherry mag heten) gestopt. Deze vaten worden dan opgelegd en na een bepaalde tijd (tussen 6 maanden en 2,5 jaar, waarbij 1,5 jaar de standaard is) weer geleegd. De sherry die eruit komt wordt verwerkt tot azijn.
Het rijpen van sherry gebeurt in een zogenaamd Solera proces (zie pdf bij de voetnoten voor uitleg), deze vaten worden niet gebruikt voor de whiskyindustrie. De productie van vaten voor de rijping van sherry en de vaten voor de whiskyindustrie zijn tegenwoordig volledig gescheiden processen.
Ik merk dat je mijn artikel goed hebt gelezen en als basis hebt gebruikt om je originele post aan te passen. Prima, maar mijn artikel staat niet bij de referenties, hoewel je er volgens mij wel naar verwijst?defeatless schreef:Waar ik nog geen antwoord op heb, is dat veel 'ervaren' whiskydrinkers, een verschil proeven tussen bijvoorbeeld Oloroso en PX vaten. Oloroso geeft vaak wat hartigere tonen, maar de sherry die gebruikt is om deze vaten te seasonen, is technisch wel Oloroso of PX, maar omdat deze nog zo jong is, is die niet te proeven.
Wat je zegt over het verschil tussen Oloroso en PX is niet correct. PX is een zeer zoete wijn, Oloroso is perfect droog, dat proef je meteen (ook op jonge leeftijd), en dat verschil is vaak ook in de whisky te proeven. Maar vaak is het helemaal niet zo duidelijk, en ik zou nooit beweren dat ik het verschil altijd blind kan proeven. Ik ben ervan overtuigd dat ik iedereen om de tuin kan leiden met voorbeelden.
In mijn artikel schrijf ik dat het verschil tussen Fino en Oloroso nauwelijks te proeven valt op jonge leeftijd. Beide zijn dan ook droge wijnen.defeatless schreef:Ook zie je jonge whisky op de markt komen (Millstone Oloroso 4yo, A'bunadh, Bunna Stiùireadair, andere merken met een sherry finish) die erg donker gekleurd zijn, waar dit vandaan kom is voor mij een raadsel, aangezien de sherry die erin gaat, de kleur van witte wijn heeft.
Heel simpel: de wijn heeft nauwelijks invloed op de kleur van de whisky. Kleur komt voor 95% uit het hout, en de kleur wordt vooral in de eerste jaren afgegeven. Het toasten / charren bepaalt voor een stuk de kleurintensiteit, dus hele oude bourbon-gerijpte whisky kan ook donkerbruin zijn. Vaak zie je het verschil in de roodtinten: sherry geeft de whisky een rode gloed, terwijl het hout vooral voor de bruine tinten zorgt.
Deze foto geeft de kleur van whisky weer in een sherryvat. Elke fles betekent 1 jaar extra rijping. Na 6-7 jaar zit je al ongeveer op de maximale kleurintensiteit.
Nog een toevoeging op de kleur. In de tastingroom van HP staan misschien wel 30 samples van een 12 jarige whisky uit verschillende vaten. De kleur varieert van bijna new make tot bijna pik donker. Erg apart om te zien.
0 x
WhiskyNotes schreef:defeatless schreef:Ook zie je jonge whisky op de markt komen (Millstone Oloroso 4yo, A'bunadh, Bunna Stiùireadair, andere merken met een sherry finish) die erg donker gekleurd zijn, waar dit vandaan kom is voor mij een raadsel, aangezien de sherry die erin gaat, de kleur van witte wijn heeft.
Wat ik dan nog niet begrijp is het kleurverschil tussen bourbon- en sherrygerijpte whisky. In de regel is de eerste lichter en geler van kleur dan de laatste, terwijl de vaten in het eerste geval zwaarder 'gebrand' worden (las ik hier). Als de kleur vooral van het hout komt, zou je het eerder omgekeerd verwachten.

Laatst gewijzigd door Mermur op 21 Aug 2018, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Is het niet zo dat de houtskool gewoon werkt als een koolstoffilter, en de vloeistof dus transparant maakt?
JD werkt bijvoorbeeld ook volgens dit principe, waar ze nogal trots op zijn.
JD werkt bijvoorbeeld ook volgens dit principe, waar ze nogal trots op zijn.
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

JD is gemiddeld niet minder donker dan andere bourbons volgens mij. Heeft verder ook met het klimaat waar veel borbons in rijpen te maken, denk ik; vrij warm waardoor er veel vatinteractie is. Bourbons zijn i.h.a. relatief donker van kleur, zeker wanneer je naar het aantal jaren rijping kijkt (vaak maar 2 of 4 jaar). De vaten zijn zelf als het 'first fill' voor de whisky industrie betreft dus vaak al niet super actief meer. Je ziet bij sommige virgin oak bottelingen trouwens ook mooi die echt bruine kleur ipv de rode sherrygloed.
0 x
Mermur schreef:WhiskyNotes schreef:defeatless schreef:Ook zie je jonge whisky op de markt komen (Millstone Oloroso 4yo, A'bunadh, Bunna Stiùireadair, andere merken met een sherry finish) die erg donker gekleurd zijn, waar dit vandaan kom is voor mij een raadsel, aangezien de sherry die erin gaat, de kleur van witte wijn heeft.
Wat ik dan nog niet begrijp is het kleurverschil tussen bourbon- en sherrygerijpte whisky. In de regel is de eerste lichter en geler van kleur dan de laatste, terwijl de vaten in het eerste geval zwaarder 'gebrand' worden. Als de kleur vooral van het hout komt, zou je het eerder omgekeerd verwachten.
Tevens vind ik de whisky gerijpt op ex-port vaten ook altijd een net andere kleur hebben dan ex-sherry vaten. Altijd een beetje weeïg rood of wat roze/paars achtig, het is wat lastig te omschrijven. De port heeft dan op één of andere manier toch invloed op de kleur?
2 x
- defeatless
- Moderator

WhiskyNotes schreef:Ik merk dat je mijn artikel goed hebt gelezen en als basis hebt gebruikt om je originele post aan te passen. Prima, maar mijn artikel staat niet bij de referenties, hoewel je er volgens mij wel naar verwijst?
Klopt, zie ik nu ook pas. Mijn excuus hiervoor. Aangezien dit topic ouder is dan 5 dagen, kan ik niks meer aanpassen hier. Het stuk over jouw tekst heeft een mod ook ingepast, op mijn verzoek. Hierbij is hij vergeten jouw pdf bij de gebruikte bronnen te zetten. Ik zal vragen of dit nog ingepast kan worden.
WhiskyNotes schreef:Wat je zegt over het verschil tussen Oloroso en PX is niet correct. PX is een zeer zoete wijn, Oloroso is perfect droog, dat proef je meteen (ook op jonge leeftijd), en dat verschil is vaak ook in de whisky te proeven. Maar vaak is het helemaal niet zo duidelijk, en ik zou nooit beweren dat ik het verschil altijd blind kan proeven. Ik ben ervan overtuigd dat ik iedereen om de tuin kan leiden met voorbeelden.
In mijn artikel schrijf ik dat het verschil tussen Fino en Oloroso nauwelijks te proeven valt op jonge leeftijd. Beide zijn dan ook droge wijnen.
Ah! Sorry, inderdaad klopt dit. Ik zal dit ook vragen om aan te passen.
WhiskyNotes schreef:Heel simpel: de wijn heeft nauwelijks invloed op de kleur van de whisky. Kleur komt voor 95% uit het hout, en de kleur wordt vooral in de eerste jaren afgegeven. Het toasten / charren bepaalt voor een stuk de kleurintensiteit, dus hele oude bourbon-gerijpte whisky kan ook donkerbruin zijn. Vaak zie je het verschil in de roodtinten: sherry geeft de whisky een rode gloed, terwijl het hout vooral voor de bruine tinten zorgt.
Thanks voor die foto van Glengoyne, ik had deze zelf ook ooit eens gemaakt toen ik daar was, maar kon het nergens terugvinden. Daarnaast stond ook nog een mooie foto van bourbon gerijpte whisky.
Maar hier durf ik toch te beweren dat er 'trucjes' worden uitgehaald op de whisky. Neem Millstone 4yo Oloroso. Die is zo mogelijk donkerder dan de donkerste op de foto van Glengoyne. Dit is echt niet alleen maar hout, en ook geen e-nummer aangezien er niet bijgekleurd is.
Mijn vermoeden is dat de vaten 'niet helemaal' leeg zijn, of dat de spirit in zeiknatte vaten zijn gezet. Ik kan er geen andere verklaring voor bedenken. Je krijgt geen donkerbruine whisky in 4yo.
0 x
- edwinedje
- Forum goeroe

defeatless schreef:Ah! Sorry, inderdaad klopt dit. Ik zal dit ook vragen om aan te passen.
Als je de volledige originele post even Quote en aanpast... (of als PB vertuurd).
...kopieer ik die tekst in de openingspost en dan verwijder ik de nieuwe post voor (tbvd leesbaarheid)

1 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
- Reichenbach
- Moderator

Aan het vulniveau kun je ook mooi zien dat Europees eiken ook wat 'lekker' is dan Amerikaans eiken.
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Re: Macallan expressies
Nickolaas schreef:Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het zojuist gereleaste Jazz Trio (drie Macallans van 22 jaar gebotteld door de SMWS; dus op CS en NCF) wel kwaliteit heeft.. Ik heb ernstig getwijfeld als SMWS-lid, maar kan het geld (1250 hele ponden
) er toch niet aan kwijt.
Grappig, waar jij getwijfeld hebt ze te kopen, heb ik geen moment geaarzeld om zeker mijn lidmaatschap NIET te verlengen. Ik heb er geen moeite mee als er IB's zijn die hoofdprijzen willen vangen (op voorwaarde dat het ook top is), ik heb er wel heel veel moeite mee dat een club (want dat pretendeert SMWS te zijn) mensen £ 60 laat betalen voor een lidmaatschap zodat ze vervolgens whisky kunnen kopen tegen belachelijke prijzen. Wees dan eerlijk en laat het club idee varen en trek gewoon gelijk iedereen een poot uit.
Wat betreft de kwaliteit; als een whisky 20 jaar in een oloroso sherry puncheon zit en daarna nog een 2 jaar finish nodig heeft op (weer) een 1st fill oloroso, een 1st fill PX en een 2nd fill bourbon dan zet ik vraagtekens bij de kwaliteit. Je gaat namelijk niet experimenteren met een al 20 jaar oude Macallan als de kwaliteit al goed is, en die zou, gezien de prijs, zeker 90> geweest moeten zijn.
Voor mij staat (relatief kort) finishen gelijk aan iets beter proberen te maken waarvan je schaamte hebt om te bottelen...
De discussie die volgt is losgeknipt van;
edwinedje @ Macallan expressies
Gr,
Edwin
6 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”