Oogadal schreef:Tsja, je hoeft het ook niet met me eens te zijn he... Maar ook een ervaren proever kan een keer een dag hebben dat een whisky niet valt of smaakt zoals ie is bedoelt. Kan door een veelvoud aan factoren komen: wat heb je gegeten, wat is je gemoedstoestand etc, etc. En dat kan je indruk of oordeel toch behoorlijk vertroebelen. In dit specifieke geval wordt er een dram die door tenminste 10 man hier met best veel ervaring tussen de 89 en 91 gescoord. En door mij ook, met de bodem van m'n 2e fles in zicht, absoluut 90 punten. Ik had de score wel eens willen zien als er Springbank op de fles had gestaan....![]()
En iedereen staat het volledig vrij met scores van mensen te doen wat ie wil en ze te intepreteren zoals hij of zij dat wil en daar koopconclusies aan te hangen.
Jazeker dat is ook zo.
Ik kan me uiteraard ook voorstellen dat je het niet eens bent met een lage score als je enthousiast bent over een whisky. Ik vond deze zelf iets zwavelig maar ook meer complex dan die jonge Ledaigs op sherry die ik heb geproefd (heb er een stuk of vier gehad). Ook kreeg ik bosvruchten wat ik erg waardeer in gesherryde whisky's. Hmm misschien moet ik hem ook maar nog een keertje proeven.
En dan nog naast de Ledaig 2004-2015 58% cask 900173 (https://www.whiskybase.com/whisky/71801/ledaig-2004-sv) zetten wat tot nu mijn favoriete Ledaig is geweest.

( en hij heeft nog een 2e sample staan