Whisky als goed Digestief gezocht
Whisky als goed Digestief gezocht
Mensen,
Na het eten drink ik nog wel eens een goede Pedro Ximenez sherry. Dat is erg smaakvol.
Echter ik ben op zoek naar whisky voor na het eten. Een beetje zoals de Bruichladdich Infinity reeks bedoelt is.
Wie o wie heeft er tips?
Grt,
Ruud
Na het eten drink ik nog wel eens een goede Pedro Ximenez sherry. Dat is erg smaakvol.
Echter ik ben op zoek naar whisky voor na het eten. Een beetje zoals de Bruichladdich Infinity reeks bedoelt is.
Wie o wie heeft er tips?
Grt,
Ruud
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Re: Whisky als goed Digestief gezocht
Ruud1987 schreef:Mensen,
Wie o wie heeft er tips?
Grt,
Ruud
Wat is je budget?
0 x
Oogadal schreef:Ruud1987 schreef:Mensen,
Wie o wie heeft er tips?
Grt,
Ruud
Wat is je budget?
Had ik er beter gelijk even bij kunnen zetten idd.
Max €100,-, liever wat minder.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ruud1987 schreef:Oogadal schreef:Ruud1987 schreef:Mensen,
Wie o wie heeft er tips?
Grt,
Ruud
Wat is je budget?
Had ik er beter gelijk even bij kunnen zetten idd.
Max €100,-, liever wat minder.
Ooh, dat schept mogelijkheden
Aangezien je een PX sherry ook prettig vindt zou ik gaan voor een Glendronach single cask PX botteling van tenminste 15 jaar oud. Je kunt ook de 2003 PX 11 yo nemen die The Old Pipe onder hun naam gebotteld heeft. Die moet wel wat lucht hebben trouwens. Ben je voor rond de 70 euro klaar.Een hele goede is de Glendronach 1996 PX 17 yo vat 1482, maar die zijn vrij zeldzaam aan het worden

0 x
Bedankt voor je tips, ik zal het eens bekijken.
Ik kwam gisteren ook een Springbank 15 tegen. Dat leek mij ook wel geschikt. Iemand ervaring mee?
Ik kwam gisteren ook een Springbank 15 tegen. Dat leek mij ook wel geschikt. Iemand ervaring mee?
0 x
Zoek je er wat turf in, zoals die Bruichladdich die je aangeeft en nu de Springbank?
Dan krijg je wel iets andere resultaten dan de Glendronach's
Ik zat ook aan Glendronach te denken, gezien dat je sherry aangeeft.
Laatst heb ik een Amrut PX Single Malt op en dat was ook erg lekker en interessant. Die is sherry, maar meer complex met kruiden en wat peat in de finish.
Of als je weer heel wat anders wilt proberen, vind ik de Auchentoshan Valinch ook altijd een lekkere dessert whisky. Al heeft die wel wat lucht nodig, zeker als de fles net open is. Dat is weer meer vanille, custard, creme brulee zegmaar.
En dan zijn er nog de Tamdhu's van bijvoorbeeld van van Wees die echt heel lekker. Beetje butterscotch, licht sherry, maar complex met wat kruiden en fruit. Tamdhu kwam nu ook met een originele botteling op CS, de Batch Strength #1, en die kwam veel bij de IB's van Van Wees in de buurt.
En als je echt 's een sherry bom wilt proberen, met heavy sherry en kruiden, maar wel stroperig en zoet, dan kun je ook kijken naar een Glenrothes van Adelphi, als je die nog kunt vinden of een Kavalan Solist Sherry (wellicht buiten budget).
Een Bushmills 16 yo of 21 vind ik overigens ook altijd wel smakelijk na 't eten, wel iets simpeler.
Dan krijg je wel iets andere resultaten dan de Glendronach's
Ik zat ook aan Glendronach te denken, gezien dat je sherry aangeeft.
Laatst heb ik een Amrut PX Single Malt op en dat was ook erg lekker en interessant. Die is sherry, maar meer complex met kruiden en wat peat in de finish.
Of als je weer heel wat anders wilt proberen, vind ik de Auchentoshan Valinch ook altijd een lekkere dessert whisky. Al heeft die wel wat lucht nodig, zeker als de fles net open is. Dat is weer meer vanille, custard, creme brulee zegmaar.
En dan zijn er nog de Tamdhu's van bijvoorbeeld van van Wees die echt heel lekker. Beetje butterscotch, licht sherry, maar complex met wat kruiden en fruit. Tamdhu kwam nu ook met een originele botteling op CS, de Batch Strength #1, en die kwam veel bij de IB's van Van Wees in de buurt.
En als je echt 's een sherry bom wilt proberen, met heavy sherry en kruiden, maar wel stroperig en zoet, dan kun je ook kijken naar een Glenrothes van Adelphi, als je die nog kunt vinden of een Kavalan Solist Sherry (wellicht buiten budget).
Een Bushmills 16 yo of 21 vind ik overigens ook altijd wel smakelijk na 't eten, wel iets simpeler.
0 x
Als digestief zou ik ook een eenvoudige dram kiezen. Een complexe (dure) dram ga je toch meer voor zitten, en wil je waarschijnlijk minder laten beïnvloeden door de maaltijd die je net verorberd hebt.
Een goede dram na de maaltijd, eventueel bakkie koffie erbij, alles laten zakken, en later op de avond een fles van €70+ opentrekken.
Ik zou bijvoorbeeld als digestief kiezen een Glenfarclas 12yo, een Springbank 10yo, of een Glendronach 15yo.
Een goede dram na de maaltijd, eventueel bakkie koffie erbij, alles laten zakken, en later op de avond een fles van €70+ opentrekken.
Ik zou bijvoorbeeld als digestief kiezen een Glenfarclas 12yo, een Springbank 10yo, of een Glendronach 15yo.
1 x
Daar kun je over twisten natuurlijk.
Een after dinner drankje is een onderdeel van een maaltijd. De maaltijd kan de smaken en ervaring juist versterken.
Als ik een bakje koffie neem na de maaltijd en die is niet lekker / goed, dan verstiert die m'n etentje behoorlijk.
Het is ook net wat je eet en wat je dan kunt / moet drinken om 't compleet te maken. Als je net een luxe 3 - 6 gangen maaltijd hebt zitten maken / verorberen en je knalt er dan een "simpele" Glenfarclas 12yo of Springbank 10 achteraan, dan zou ik daar niet happy mee zijn.
Heb je net een prak boerenkool op, dan is 't wat anders
Ook ligt het er gewoon aan wat je gegeten hebt en wat 't doel van 't "toetje" moet zijn. Licht en fruitig, zoet en romig, kruidig en heftig. Dat is net als de juiste wijn kiezen tijdens 't eten.
Maargoed, ik ken de TS niet. Geen idee wat hij voor ogen heeft of zoekt, heel veel info heeft hij niet gegeven
Als je een dure complexe whisky pakt die niet past bij 't smaakprofiel van de maaltijd, dan zal die evengoed niet smaken inderdaad.
Een after dinner drankje is een onderdeel van een maaltijd. De maaltijd kan de smaken en ervaring juist versterken.
Als ik een bakje koffie neem na de maaltijd en die is niet lekker / goed, dan verstiert die m'n etentje behoorlijk.
Het is ook net wat je eet en wat je dan kunt / moet drinken om 't compleet te maken. Als je net een luxe 3 - 6 gangen maaltijd hebt zitten maken / verorberen en je knalt er dan een "simpele" Glenfarclas 12yo of Springbank 10 achteraan, dan zou ik daar niet happy mee zijn.
Heb je net een prak boerenkool op, dan is 't wat anders
Ook ligt het er gewoon aan wat je gegeten hebt en wat 't doel van 't "toetje" moet zijn. Licht en fruitig, zoet en romig, kruidig en heftig. Dat is net als de juiste wijn kiezen tijdens 't eten.
Maargoed, ik ken de TS niet. Geen idee wat hij voor ogen heeft of zoekt, heel veel info heeft hij niet gegeven
2 x
eens, dank voor de nuancering.
Daarnaast, als een wijntje bij het diner geserveerd wordt, heb ik liever een cognac na dan een whisky. Don't mix the grain with the grape of zoiets
Daarnaast, als een wijntje bij het diner geserveerd wordt, heb ik liever een cognac na dan een whisky. Don't mix the grain with the grape of zoiets

0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Xstream schreef:Daar kun je over twisten natuurlijk.
Heb je net een prak boerenkool op, dan is 't wat anders![]()
Maargoed, ik ken de TS niet. Geen idee wat hij voor ogen heeft of zoekt, heel veel info heeft hij niet gegevenAls je een dure complexe whisky pakt die niet past bij 't smaakprofiel van de maaltijd, dan zal die evengoed niet smaken inderdaad.
Gewoon een goede 85% ongezoete Belgische chocoladereep laten smelten met je sherry bom, ben je de boerenkool of speklappen zo vergeten op je weg naar de 7e hemel

0 x
Wat belangrijk is bij een digestief is dat het geen drogend mondgevoel geeft. Om de reden vind ik de Valinch van Auchentoshan minder geschikt. Ik heb toevallig de eerste editie daarvan pas geledigd en vond deze dus meer geschikt als aperitief vanwege zijn drogende mondgevoel.
Dus het hoeft niet per sé een sherry whisky te zijn. Wel een Schotse; al het andere hoef ik niet.
Dus wat smaakprofiel betreft: geen drogende whisky. Maar een coke liever wat romige whisky. Vandaar dat ik zelf dacht aan de Springbank. Daarnaast is wellicht de Dalmore Cigar Malt wel wat.
Ik hoop dat jullie hier wat meer mee kunnen.
Dus het hoeft niet per sé een sherry whisky te zijn. Wel een Schotse; al het andere hoef ik niet.
Dus wat smaakprofiel betreft: geen drogende whisky. Maar een coke liever wat romige whisky. Vandaar dat ik zelf dacht aan de Springbank. Daarnaast is wellicht de Dalmore Cigar Malt wel wat.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ruud1987 schreef:Wat belangrijk is bij een digestief is dat het geen drogend mondgevoel geeft. Om de reden vind ik de Valinch van Auchentoshan minder geschikt. Ik heb toevallig de eerste editie daarvan pas geledigd en vond deze dus meer geschikt als aperitief vanwege zijn drogende mondgevoel.
Springbank 15 yo is prima. Dalmore zou ik om heen lopen; veel en veel te duur voor hetgeen je krijgt... (imho)
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”