Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
swakken
Senior
Senior

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor swakken » 19 Jan 2015, 08:33

Tomh schreef:
swakken schreef:Als je 25 glazen uit een fles whisky haalt, kun je ook 2 glazen uit een flesje speciaalbier halen imho :P

:Scratch dus jij drinkt per avond meerdere flessen whisky?! :HitHead

Die redenering volg ik niet helemaal...op de doorsnee avond volstaat één fles ruimschoots. Wel ben ik van mening dat glaasjes van 2,5 cl voor zjanneten en kaboutertjes zijn :lol:
1 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 19 Jan 2015, 10:00

swakken schreef:
totalatool schreef:Voor een bier- of wijndrinker is de volgende vergelijking vaak wel verhelderend:
Een goed speciaalbier kost al snel ruim €2-3 per flesje. Uit een fles whisky haal ik met gemak 25 glazen. Koop ik dus een fles whisky voor €50-75, dan kost dat per saldo niet meer dan wat een bierdrinker uitgeeft aan zijn drank.
Wijn idem dito: een redelijk flesje wijn kost al snel een euro of tien, en haal je daar vier of vijf glazen uit dan is het weer even duur. Met als nadeel dat die wijn toch wel binnen maximaal enkele dagen op moet.

Als je 25 glazen uit een fles whisky haalt, kun je ook 2 glazen uit een flesje speciaalbier halen imho :P

̌Volgens mij is de officiele maat voor 1 dosering whisky op 40% 2,5cl. Dan zou je dus wel degelijk 28 glaasjes moeten kunnen schenken. Meestal doe je iets meer in je glas, dus dan kom je op 20 a 25. Daar ga ik wel vanuit. Een biertje is volgens mij gewoon 25 of 30cl? Dus ja, als je zuinig schenkt kun je twee glazen uit je flesje halen maar qua standaard maat natuurlijk niet. Ik vind z'n redenatie zeker wel kloppen, dus! Sommige wijnliefhebbers trekken zonder blikken of blozen een fles open van €25 en halen daar 6 glazen uit. Dat is hetzelfde als een fles whisky van €105 als je het per glas (25 glazen) berekent.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 19 Jan 2015, 10:22

swakken schreef:Die redenering volg ik niet helemaal...op de doorsnee avond volstaat één fles ruimschoots. Wel ben ik van mening dat glaasjes van 2,5 cl voor zjanneten en kaboutertjes zijn :lol:

Ja maar het gaat toch om de globale vergelijking. Whisky zal sowieso duurder zijn als je het zo gaat bekijken. Ik vatte Rogiers beredenering zo op dat je in verhouding nagenoeg even veel drams (a 2,5 cl) hebt vs. één biertje.. Of je dan 4 biertjes drinkt of een dram van 10cl scheelt dan toch weinig..
0 x
Afbeelding

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 19 Jan 2015, 11:31

swakken schreef:
Tomh schreef:
swakken schreef:Als je 25 glazen uit een fles whisky haalt, kun je ook 2 glazen uit een flesje speciaalbier halen imho :P

:Scratch dus jij drinkt per avond meerdere flessen whisky?! :HitHead

Die redenering volg ik niet helemaal...op de doorsnee avond volstaat één fles ruimschoots. Wel ben ik van mening dat glaasjes van 2,5 cl voor zjanneten en kaboutertjes zijn :lol:

Mkay, ik ben een "zjanet" dan.. Gemiddeld 1-2cl voor een proevertje.
Bier kan je ook niet wegzetten en later nog eens drinken, dat doe je gewoon per fles(je) :p
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 19 Jan 2015, 11:36

jdoucet schreef:Bier kan je ook niet wegzetten en later nog eens drinken, dat doe je gewoon per fles(je) :p

Juist. Bier moet je wel opdrinken, en wijn kun je ook niet lang open laten staan. Ik doe een uur over een glas whisky van een kleine 3cl. Een bierdrinker zal toch niet veel langer doen over een flesje bier.
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 19 Jan 2015, 12:14

totalatool schreef:
jdoucet schreef:Bier kan je ook niet wegzetten en later nog eens drinken, dat doe je gewoon per fles(je) :p

Juist. Bier moet je wel opdrinken, en wijn kun je ook niet lang open laten staan. Ik doe een uur over een glas whisky van een kleine 3cl. Een bierdrinker zal toch niet veel langer doen over een flesje bier.

Eerder veel korter. In mijn ervaring tenminste.
Dat ligt natuurlijk wel aan het soort bier dat je drinkt.
Als ik gewoon een flesje Jupiler pak is dat bijvoorbeeld heel snel op. Met een speciaalbier doe ik dan wat langer maar ik drink het toch op terwijl het nog koud is.

Als ik een dram pak probeer ik er meestal zo weinig mogelijk in te doen omdat ik altijd lang met een dram doe, een uur ongeveer. En als ik dat te veel inschenk en het bog langer duurt heb ik vaak geen tijd meer voor een 2e. Meestal schenk ik ongeveer 2,5 cl maar soms schiet ik wel eens uit.
Ik drink sowieso altijd uit een Glencairn of een sniffer en ik vind het niet fijn en smakelijk als die te vol zitten.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 21 Jan 2015, 00:19

http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... scuro-70cl

Macallan Oscuro

In december nog voor 550€ ... tem half januari voor 575€ en nu reeds 590 € ...
Stijging van de prijs met 7.27 % op een kleine maand...

De shops blijven dus nog lustig meedoen met de hype!!!!!

(Dan praten we niet enkel over de genoemde shop die ik hier puur als toevallig voorbeeld gebruik, en ook niet in het bijzonder wilde viseren.)
0 x
Afbeelding

AndyDelft
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 02 Apr 2015, 22:25

swakken schreef:
Die redenering volg ik niet helemaal...op de doorsnee avond volstaat één fles ruimschoots. ....

Ik zal wel gek zijn; maar een FLES op een avond?!
Een flesje wijn bij het eten gaat wel op (soms, en met z'n tweeën!), maar bij 1 of 2 glaasjes whisky 's avonds heb ik het wel gezien.
(of je moet op een proeverij zijn natuurlijk)

Ik zie een aanschaf van een whisky van 80 of 100 euries dan ook vergelijkbaar met een fles wijn van 10 euro.
Heb best wat flesjes open staan, maar gaan gemiddeld wel ruim een jaar mee!
0 x
Andy
Afbeelding

Maldhyr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Maldhyr » 02 Apr 2015, 23:41

Dan zal ik wel een alcoholist zijn ;-), want ik reken op een dikke 3,5 cl voor een dram en ga dus uit van om en nabij de 20 glazen per fles. Van de duurdere zal ik minder schenken, maar van de doordrinkers schiet ik wel eens uit, helemaal omdat die dus niet in een sniffer gaan maar een glas/tumbler. En twee glaasjes per avond red ik wel als nachtbraker, dus reken maar uit.

Tegenwoordig wordt alles zo wie zo duurder.... een beetje rode wijn krijg je al amper onder de €4,99 en anders is het goed te proeven ook (vind ik dan) en dus kost een beetje wijn, waar je niet enkel je brood mee weg spoelt, al gauw tussen de 6 en 10 euri. Pils is ook flink gestegen in prijs en de opkomst van de speciaalbieren betekent ook al snel €1,65 voor een gemiddeld biertje (met een gemiddelde prijs range tussen de €1,30 - €2,25). En op 1 been kan niemand staan, dus in mijn geval is het voor een doordeweekse dram (bijna) net zo duur/goedkoop en zo veel lekkerder (en gezonder).

Voor de wat duurdere whisky's ligt mijn max op dit moment rond de 80 euri. Vergelijkbaar met een mooie rode wijn (want ik haal geen 6 glazen uit een fles hoor... zeker niet met die Schott Zwiesel vissekommen die we hier hebben :-D) Het enige nadeel is dat de duurdere flessen meestal ook gekozen worden wanneer ik met mijn maatje een borrel neem en dan tikt het wel dubbel zo hard aan, maar een hobby mag ook wel wat kosten....je krijgt er ook veel voor terug. Het jammere is wel dat door al die handel (ik neem het niemand kwalijk) er een druk op vraag/aanbod komt en het 'hypen' is wellicht het ergste nog wel. Maar als ik whiskybase.com bekijk, Den ben ik nog wel even zoet met het aanbod aan betaalbare en interessante whisky's.
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 03 Apr 2015, 11:19

totalatool schreef:Voor een bier- of wijndrinker is de volgende vergelijking vaak wel verhelderend:
Een goed speciaalbier kost al snel ruim €2-3 per flesje. Uit een fles whisky haal ik met gemak 25 glazen. Koop ik dus een fles whisky voor €50-75, dan kost dat per saldo niet meer dan wat een bierdrinker uitgeeft aan zijn drank.
Wijn idem dito: een redelijk flesje wijn kost al snel een euro of tien, en haal je daar vier of vijf glazen uit dan is het weer even duur. Met als nadeel dat die wijn toch wel binnen maximaal enkele dagen op moet.

Goed, van wijn ken ik niet veel, al weet ik dat de flesjes die ik net gekocht heb niet voor een tientje over de toonbank gaan - meer zelfs, de eerste fles wijn die ik in mijn leven voor mezelf kocht was €50,00 voor een flesje... Goed, gelukkig zal ik niet direct nog iets kopen van wijn (zegt ie nu)

Voor dat bier. Een speciaalbier voor €2-€3?. Ik ben misschien raar, maar voor 33cl wil dat ook gemakkelijk 4+ zijn, 37,5cl aan €15 euro en meer is niet abnormaal. En laatst een fantastisch Italiaans biertje (La Mummia voor de liefhebbers) a whopping 14 euro voor €25cl. Worth it.
Oh well. Het ging hier eigenlijk over de zogenaamde "whisky-hype".

Ik wist eerlijk gezegd niet dat ik meedeed met een hype... Ik ben ooit begonnen met whisky omdat 2 van mijn vrienden me dat voorschotelden en zeiden dat ik dat echt eens moest proeven. Ik vond het lekker en "the rest is history".
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Apr 2015, 11:22

jdoucet schreef:Voor dat bier. Een speciaalbier voor €2-€3?. Ik ben misschien raar, maar voor 33cl wil dat ook gemakkelijk 4+ zijn, 37,5cl aan €15 euro en meer is niet abnormaal. En laatst een fantastisch Italiaans biertje (La Mummia voor de liefhebbers) a whopping 14 euro voor €25cl. Worth it.
Oh well. Het ging hier eigenlijk over de zogenaamde "whisky-hype".

Dat zeg ik, het is minimaal die €2-3 en al snel meer. Dat benadrukt mijn punt alleen maar. :)
1 x
Afbeelding

mvdh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor mvdh » 03 Apr 2015, 12:49

Ik blijf nog heel lang meedoen. even wat wat informatie over het prijs nivo hier in scandinavia
een beetje lekker bier kost 3 euro en een beetje special bier van mikkeller kost al gauw 5 tot 10 euro of meer.

Aan de goedkope kant kun je hier een aardige brukswhsiky ( lees gebruiks whisky niks speciaal ) mackmyra kopen voor 50 euro. Een beetje goede whisky bijvoorbeeld een 10:3 van braunstein kost rond de 100 euro

wat ik heel veel zie hier is dat clubs, bedrijven etc hun eigen vaten kopen, by braunstein kun je een klein vaatje kopen voor 2600 euro
daar word dan een 3 jaar oude whisky ingedaan die 3 jaar in een osolore vat gewoont heeft, na een jaar krijg je dan 54 flessen van 50 cl met een sterkte 56 % dat is dus net onder de 50 euro per persoon ( de whisky moet dan wel in Denemarken opgehaald worden. )
Veel bedrijven kopen een groter vat, en verdunnen de whisky naar 44 % dan is het nog veel goedkoper per fles. In de verkoop zou zo een fles al snel 100 euro kosten. Het is natuurlijk afhankelijk van hoe veel mensen mee doen en of het 56 % of 44 % moet zijn maar hoe groter het vat , hoe goedkoper de whisky word.

Ik verwacht dat er in de toekomst minder IB komen en meer cooperative inkoop klubs
als er 100 leden zouden zijn en iedereen betaalt 50 om lid te worden bij het inschrijven en 5 euro per maand dan kun je al heel snel twee aardigen vaten kopen ( een groot vat kost ongeveer 3300 euro in denemarken, en in andre landen minder ( door de hoge VAT in scandinavien ) en na een jaar dan krijgen de leden 2 flessen, nu groeit het kapitaal van de klub met 500 euro per maand en dus 4 tot 6 maanden is er alweer een nieuw vat opweg, met een beetje verhandelen kunnen de leden dus 3 keer per jaar een hele exclusive fles krijgen, en dat voor 5 euro per maand, en voor 5 euro krijg je ook wat ze een Denemarken noemen "forventningsglæde"

ps ik heb natuurlijk niet de verzend kosten administratie kosten en zo mee gerekend maar al zou het 6 euro per maand kosten , en zou ik mijn flessen moeten ophalen op een whisky festival of voor verzending moeten betalen dan is het nog steeds erg goed koop en leuk

mvdh
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 03 Apr 2015, 17:48

Hallo mvdh,
Leuk verhaal over de vatenclubs in Scandinavie! Lijkt een beetje op de CasQueteers. Zo zie je ook maar weer hoe relatief prijzen zijn. Ik was onlangs in Denemarken en daar begreep ik dat de belasting op auto's ca 130% is :Help En toch kopen ook daar mensen auto's. Oh ja, en dan zijn de Denen ook nog de gelukkigste mensen op aarde :hoera En ook ik blijf nog heel lang mee doen aan de Hype
Gr Gerrit
1 x

mvdh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor mvdh » 03 Apr 2015, 19:30

gerritbakker57 schreef:Hallo mvdh,
Leuk verhaal over de vatenclubs in Scandinavie! Lijkt een beetje op de CasQueteers. Zo zie je ook maar weer hoe relatief prijzen zijn. Ik was onlangs in Denemarken en daar begreep ik dat de belasting op auto's ca 130% is :Help En toch kopen ook daar mensen auto's. Oh ja, en dan zijn de Denen ook nog de gelukkigste mensen op aarde :hoera En ook ik blijf nog heel lang mee doen aan de Hype
Gr Gerrit

Gerrit 105 % op de eerste 11.000 euro en 180 % voor de rest van de auto en dan hebben we het niet over de ekstra belastingen die er nog bij komen in praktijk is dat in iedergeval 130 % vaak nog meer.

en ja we zijn erg gelukkig

Gr mvdh
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 03 Apr 2015, 20:54

Hallo mvdh,
Ik heb twee weken geleden de burgemeester van Samso mogen ontmoeten en nog heel wat meer Denen en ik ben onder de indruk van hun levensinstelling. Dat is trouwens ook de enige manier om zo'n belastingregime te kunnen overleven :( Ik hoop op korte termijn in Denemarken aan de slag te gaan maar zal dan wel van de airport gebruik maken voor het kopen van whisky's :bigsmile
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”