Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3110
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Mar 2015, 23:20

Oogadal schreef:
Rien68 schreef:
Nickolaas schreef:Ik zit te dubben over aanschaf van één van de BenRiachs die deze week bij D12 in de aanbieding zijn. Meer specifiek twijfel ik tussen de 1999 13yo Virgin American Oak Finish, de Septendecim en de Solstice. Iemand voorkeur en/of advies?


Van de laatste twee gaat mijn voorkeur zeker uit naar de Septendecim...


Ken 'm niet maar de naam Septendecim roept bij mij beelden op van een pre rioleringsstelsel :P
Zou 'm dus niet zo effe meepakken, ben vrij visueel ingesteld :o


Gelukkig zegt dat meer over jou dan de whisky ;)
In Latijn staat septendecim voor 17.
1 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor henri » 23 Mar 2015, 23:22

Ik kan niet anders dan het eens zijn met Tom2, de 17yo solstice en de 15yo PX. de enige 2 van de lijn die bij gelijk in huis kwamen.. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Nielsvanp
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 Aug 2014, 11:32

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 23 Mar 2015, 23:42

henri schreef:Ik kan niet anders dan het eens zijn met Tom2, de 17yo solstice en de 15yo PX. de enige 2 van de lijn die bij gelijk in huis kwamen.. :bigsmile


En daardoor heb ik beide kunnen proeven! :goedgedaan Beide heerlijk!
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 Dec 2014, 09:19

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 25 Mar 2015, 18:01

Laatst een sample van Henri geproefd van de clynelish (1991 the ultimate vW) nu is die zo goed bevallen dat ik een flesje clynelish wil aanschaffen. Iemand tips?
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Mar 2015, 18:42

Mvamelsfort schreef:Laatst een sample van Henri geproefd van de clynelish (1991 the ultimate vW) nu is die zo goed bevallen dat ik een flesje clynelish wil aanschaffen. Iemand tips?


Beetje fatsoenlijke Mitra binnenlopen, dikke kans dat je die vW Clynlish daar zo maar ziet staan... :lekker
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3110
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 25 Mar 2015, 23:13

Mvamelsfort schreef:Laatst een sample van Henri geproefd van de clynelish (1991 the ultimate vW) nu is die zo goed bevallen dat ik een flesje clynelish wil aanschaffen. Iemand tips?


Staat bij van Wees nog wel in de prijslijst, dus misschien even bellen...
1 x

rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 30 Mar 2015, 19:55

Hallo!

Ik twijfel over mijn volgende aanschaf na het whisky festival waar ik ben geweest.
Ik heb een aantal whiskies geproefd maar kom niet helemaal uit m'n keuze.
Ik twijfel tussen de volgende whiskies:

- glenlivet 15 French oak reserve
- glendronach 12 original
- aberlour 12 double cask matured

Wat zijn jullie ervaringen met deze whiskies en wat raden jullie aan. In mijn volgende bestelling zit sowieso al de Glendronach 15 revival inbegrepen. De glenlivet is nu te koop met 25% korting bij de Gall en Gall voor 34 euro.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 30 Mar 2015, 20:56

Lastig. Wij kunnen natuurlijk moeilijk die afweging voor je maken.

Maar als je toch m'n mening wilt... De Glendronach 12 is een beetje zonde is naast de 15 (alhoewel beiden zeker een aanschaf waard zijn). De Aberlour ken ik niet, maar "double cask matured" krijg ik meestal al een beetje argwaan van ;) Kun je beter de 12yo "non chill filtered" nemen. Die is 48% en NCF, en bijna even duur.

De Glenlivet is volgens mij een prima whisky. Helaas maar 40% ABV maar als ik de notes zo lees op WB is'ie prima. Die zou ik dan nemen van jouw lijstje als je per sé bij dat lijstje wilt blijven ;)
1 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Mar 2015, 21:39

rickvdw1 schreef:Hallo!

Ik twijfel over mijn volgende aanschaf na het whisky festival waar ik ben geweest.
Ik heb een aantal whiskies geproefd maar kom niet helemaal uit m'n keuze.
Ik twijfel tussen de volgende whiskies:

- glenlivet 15 French oak reserve
- glendronach 12 original
- aberlour 12 double cask matured

Wat zijn jullie ervaringen met deze whiskies en wat raden jullie aan. In mijn volgende bestelling zit sowieso al de Glendronach 15 revival inbegrepen. De glenlivet is nu te koop met 25% korting bij de Gall en Gall voor 34 euro.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!


Uit de whiskys die je noemt maak ik een beetje op dat je beginnend whisky liefhebber bent? Zo ja, dan zou ik de Glenlivet 15 yo laten staan, vanwege de prijs hoef je hem niet te kopen want zonder korting koop je 'm online ook voor dat geld. Ik vind 'm niet bijzonder en je kunt er bijna geen water bijdoen (wat ie eigenlijk wel nodig heeft) want dan heeft ie niks meer aan punch op 40%. Beter 2 goede flessen kopen dan 3 redelijk goede is het beste advies...
En altijd even de speurneus van onze sponsor www.drankvinder.nl gebruiken :goedgedaan

Wat betreft je whisky's; GD 15 yo Revival; prima keuze! De GD 12 yo zou ik laten staan en de andere 2 eigenlijk ook...
Als je meer richting de sherried whisky's wilt zou ik naast de GD 15 yo, wat een Olorosso is, een GD die op PX vat heeft gelegen kopen.
http://www.whiskybase.com/whisky/58673/glendronach-2003 deze moet je wel een uurtje open laten staan trouwens, daar knapt ie behoorlijk van op.

Wil je ook meer een geturfde whisky dan is de Lagavulin 16 yo een uitstekende keuze. Maar nogmaal, dat is een tip waar je vooral niets mee moet doen als sherried helemaal jou ding is... http://www.whiskybase.com/whisky/51469/ ... 6-year-old

Succes!
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 30 Mar 2015, 21:56

Oogadal schreef:
rickvdw1 schreef:Hallo!

Ik twijfel over mijn volgende aanschaf na het whisky festival waar ik ben geweest.
Ik heb een aantal whiskies geproefd maar kom niet helemaal uit m'n keuze.
Ik twijfel tussen de volgende whiskies:

- glenlivet 15 French oak reserve
- glendronach 12 original
- aberlour 12 double cask matured

Wat zijn jullie ervaringen met deze whiskies en wat raden jullie aan. In mijn volgende bestelling zit sowieso al de Glendronach 15 revival inbegrepen. De glenlivet is nu te koop met 25% korting bij de Gall en Gall voor 34 euro.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!


Uit de whiskys die je noemt maak ik een beetje op dat je beginnend whisky liefhebber bent? Zo ja, dan zou ik de Glenlivet 15 yo laten staan, vanwege de prijs hoef je hem niet te kopen want zonder korting koop je 'm online ook voor dat geld. Ik vind 'm niet bijzonder en je kunt er bijna geen water bijdoen (wat ie eigenlijk wel nodig heeft) want dan heeft ie niks meer aan punch op 40%. Beter 2 goede flessen kopen dan 3 redelijk goede is het beste advies...
En altijd even de speurneus van onze sponsor http://www.drankvinder.nl gebruiken :goedgedaan

Wat betreft je whisky's; GD 15 yo Revival; prima keuze! De GD 12 yo zou ik laten staan en de andere 2 eigenlijk ook...
Als je meer richting de sherried whisky's wilt zou ik naast de GD 15 yo, wat een Olorosso is, een GD die op PX vat heeft gelegen kopen.
http://www.whiskybase.com/whisky/58673/glendronach-2003 deze moet je wel een uurtje open laten staan trouwens, daar knapt ie behoorlijk van op.

Wil je ook meer een geturfde whisky dan is de Lagavulin 16 yo een uitstekende keuze. Maar nogmaal, dat is een tip waar je vooral niets mee moet doen als sherried helemaal jou ding is... http://www.whiskybase.com/whisky/51469/ ... 6-year-old

Succes!


Bedankt voor de reactie!
Ik ben inderdaad nog niet heel lang intensief bezig met whisky, nu zo'n anderhalf jaar.
Ik ben behoorlijk fan van Islay whiskies, ik heb nu de Ardbeg 10, ardbeg uigeadail, laphroaig QC en de bowmore 15 Darkest staan. De geturfde whiskies in combinatie met tonen van sherry bevallen me zeer goed.

Ik wilde nu graag wat andere whiskies toevoegen omdat ik niet altijd zin heb in islay whiskies. Ik heb nu bijvoorbeeld een Strathisla 12, die bijna op is en vervangen moest worden. Ik vond deze alleen niet heel bijzonder en ben daarom op zoek naar een andere vervanger.
De wat rijkere en sherry gerijpte whiskies spreken mij inderdaad erg aan, zoals de Aberlour a'bunadh en de glendronach 15 revival, maar zijn beide wat prijziger om uit te delen aan mensen die het helaas minder waarderen (een aantal vrienden).

Naast de sherry-bom whiskies (in mijn gebal GD 15) wilde ik graag een whisky die wat makkelijker te drinken is en zodat ik me geen zorgen hoef te maken dat de fles te snel leeg is vanwege de prijs. Die GD uit 2003 is misschien ook nog wel een goed idee! En Lagavulin staat inderdaad ook nog op het verlanglijstje :D

Ik had een aantal goede reacties gehoord op de glenlivet 15, maar ook mindere inderdaad. Wat zijn voor jou de redenen dat je die zou laten staan?
0 x
Afbeelding

rickvdw1
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 Aug 2014, 11:40

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor rickvdw1 » 30 Mar 2015, 22:00

Willem vd K schreef:Lastig. Wij kunnen natuurlijk moeilijk die afweging voor je maken.

Maar als je toch m'n mening wilt... De Glendronach 12 is een beetje zonde is naast de 15 (alhoewel beiden zeker een aanschaf waard zijn). De Aberlour ken ik niet, maar "double cask matured" krijg ik meestal al een beetje argwaan van ;) Kun je beter de 12yo "non chill filtered" nemen. Die is 48% en NCF, en bijna even duur.

De Glenlivet is volgens mij een prima whisky. Helaas maar 40% ABV maar als ik de notes zo lees op WB is'ie prima. Die zou ik dan nemen van jouw lijstje als je per sé bij dat lijstje wilt blijven ;)


Bedankt voor de reactie! Het lijstje is inderdaad misschien wel wat beperkt. Ik had deze whiskies ondermeer geproefd op het whisky festival.

De non-chill filtered versie kon ik helaas niet proeven op het festival, maar ik kan me voorstellen dat die door het hogere percentage een wat rijkere smaak heeft.

Ik sta open voor suggesties!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Mar 2015, 22:49

Rick, reden dat ik de Glenlivet 15 yo zou laten staan is dat ik deze totaal niet in balans vindt. Hij heeft voor een goede neus en smaak echt water nodig om 'm wat te openen en dat kan ie niet hebben, er blijft niks over. Doe je er geen water bij dan wordt alles verdrongen door de kruiden, met name peper. Daar hou ik niet van.
Voor een 'slobber' fles voor je vrienden die het toch niet echt waarderen is die GD 2003 van The Old Pipe te goed; koop lekker een fles Johnny W Black label. Die is voor het geld (2 voor 35 euro soms) echt prima hoor, kun je zelf ook een drammetje met ze meedrinken en als ze weg zijn mooi een GD 2003 voor jezelf inschenken :P
Wat betreft sherried; de PX vaten geven veel meer sherry tonen als OLO's. Voordeel van de PX flessen is dat ze minder tijd nodig hebben om toch een mooie diepgang te bereiken en zoals je weet is tijd geld...
BenRiach heeft ook nog een aantal zeer prettige sherried flessen in de collectie en ook Longmorn heeft top flessen.

Als je nog een keer een mooie Laphroaig op sherry butt zoekt; Van Wees heeft nog een mooie, geen koopje trouwens, wel lekker. http://www.whiskybase.com/whisky/58622/ ... ig-1998-vw
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nielsvanp
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 Aug 2014, 11:32

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 31 Mar 2015, 07:43

Als je op zoek bent naar een whisky met sherry invloed die je makkelijk kan uitdelen zou ik de Glenfarclas 12 jaar oud aanraden. Voor minder dan 30 euro krijg je dan een liter en kan je zelf genieten van een degelijke dram en uitdelen! De Glenfarclas 105 zou ook nog kunnen maar dat deelt wat lastiger uit met zijn hoge alcohol percentage.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor henri » 31 Mar 2015, 09:13

Dit hoort toch gewoon hier thuis : viewtopic.php?f=9&t=4997

ik zie het verschil niet...
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Twijfel volgende fles(sen) na festival

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Mar 2015, 10:00

henri schreef:Dit hoort toch gewoon hier thuis : viewtopic.php?f=9&t=4997

ik zie het verschil niet...


Klopt.... :HitHead
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten