Joske schreef:Hallo allemaal,
Misschien nog niet gemerkt maar de whisky van Glenndronach 18j is op 1 jaar tijd met 15% gestegen.
Dat was pas een investering en superwhisky nog ook.
Maar hoe komt het dat de EUROprijs stijgt? Heel eenvoudig, er worden massaal euro's bijgedrukt en daarom moeten we meer euro's betalen voor producten van buiten de eurozone.
Whisky is dus een goede indicatie om te zien hoe het met onze euro gesteld is.
Zie je ook bij computeronderdelen, prijsstijging sedert juli 2014 van gemakkelijk 10% en normaal heb je een daling
Moraal van het verhaal: je whisky wordt nu snel meer waard!
Een goede constatering en apekool

Whisky wordt door meerdere oorzaken duurder. De vraag stijgt wereldwijd en niet alleen voor goede whisky. Daardoor wordt whisky duurder. Daarnaast zijn de single malts en meer nog single casks steeds zeldzamer. Veel hangt af van de kwaliteit. Er zijn steeds minder goede vaten beschikbaar en zeker "first fill" wordt steeds schaarser. Distilleerderijen die nog veel first fill of misschien second fill hebben liggen hebben goud in hun warehouses. Mocht je willen beleggen of investeren in mooie whisky dan zul je daar op moeten selecteren. Goede mooie whisky met een leeftijd van + 18 jaar wordt steeds schaarser en daarmee duurder en dat heeft helemaal niets met het bijdrukken van euro's te maken maar met een stijgende wereldwijde vraag. Stel jezelf vooral steeds de vraag waarom koop ik de whisky. Ik heb een aantal leuke verzamelingen zoals de managers dram, de managers choice of de rare malt. Deze zijn voor mij een hobby om te verzamelen en een hobby mag geld kosten. Daarnaast zijn er heel mooie distilleerderijen zoals Benriach, Arran, Aberlour, Bruichladdich, Bunnahabain en anderen die erg mooie series uit brengen die nu nog niet heel veel rendement opleveren maar allereerst erg mooie whisky op de markt brengen maar ook waarde toevoegen. Heeft niets met een hype te maken maar met kwaliteit en een toenemende schaarste van het product. Zo, dat was volgens mij mijn langste post