whiskyprins schreef:hallo mensen,
Ik ben een liefhebber en een kleine verzamelaar.
Gisteren plaatste ik onderstaande in het niet juiste topic.
Ik zet hem hieronder alsnog neer.
Beste allen,
De laatste tijd lees ik het vaker.
De whisky die op het forum aangeboden word, is steeds exclusiever, steeds duurder, steeds minder toegankelijk.
Steeds meer nieuwe leden, die de meest exclusieve flessen aandragen.
Niemand kan nog iets aan de prijs doen, maar bij bijvoorbeeld 3 flessen Lagavulin 37 jaar kan er toch nog enkele honderden euri vanaf.
Zelf merk ik dat ik af begin te haken.
De Extreem dure flessen, Karuizawas, Port Ellen, Yamazaki 2013, Thor, Kildalton, Lord of the Isles etc etc rijzen de pan uit.
Ik ben nu al bang voor wat de Odin gaat doen. Deze is al duur, zal onbetaalbaar worden en zal naw niet veel geproefd gaan worden ....
Ligt dit aan mij, of gebeuren er dingen die hun doel voorbij gaan?
Beste handelaren, alle respect voor jullie en jullie harde werken.
Jullie komen er niet zomaar aan naw!!
Mijn vraag, hoe kom ik nog aan leuke en speciale whisky, zonder richting de 200+ te moeten gaan....
mvg,
Bas
Tja, het is precies wel een topic dat erg leeft bij de liefhebber.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt en wat je budget en smaakprofiel voordien was...
Want er zijn inderdaad nog erg lekkere whisky's rond de 50 euro.
Maar laat ons ook eerlijk zijn: er is meestal wel een merkbaar verschil met whisky's die rond de 150 à 200 euro kosten (of meer).
Als je 2 à 3 jaar geleden flessen kocht rond de 150 à 200 euro had je al echte toppers en oude vintages.
Die tijden komen helaas niet meer terug. Als je de fel bejubelde Ierse releases van de laatste tijd bekijkt merk je het al.
Vintage 1991, IB en distillery unspecified en dat voor 180 euro... IB van Bowmore jaren 2000, Clynelish eind jaren '90...
Ze kosten al snel rond de 100 euro en persoonlijk vind ik dat er toch ook wel over...
Maar zolang de liefhebbers het betalen gaat de prijs zeker niet dalen!
Momenteel creëren de stokerijen schaarste wat hun speciale bottelingen betreft, wachten IB met het uitbrengen van hun releases
en verkopen winkels ook al via veilingen of zetten de voorraad pas later in de rek tegen hogere prijs...
Om nog maar te zwijgen van de gefortuneerde "liefhebbers" die in het groot aankopen om daarna tegen een véél hogere prijs te verkopen...
Voor de liefhebbers en de investeerders is het een ratrace geworden om alle nieuwe special releases binnen te halen...
En zolang iedereen hieraan blijft meedoen stopt het niet...
Er zijn wel tekenen van een kentering in heel het verhaal, voor mij althans, ik heb het dan over de Ardbeg Auriverdes.
Deze "limited release" van vorig jaar is massaal gekocht door de meesten om 'm later te kunnen verkopen tegen een flinke meerprijs.
Gevolg: bijna niemand heeft z'n fles open gedaan en blijkbaar is de release niet zo "limited".
Want de 2de hands markt verdrinkt bij wijze van spreken in de Auriverdes aanbiedingen terwijl hij retail ook nog perfect te krijgen is...
En dit gaat op termijn doodsteek zijn, de "special/limited releases" die iedereen aankoopt als belegging en die niemand open trekt om te drinken...
Waardoor er een overaanbod ontstaat. Er is dus nog hoop!