90 + tegen betaalbare prijs

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: er is een beweging gaande

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 17 Jan 2015, 10:27

whiskyprins schreef:hallo mensen,

Ik ben een liefhebber en een kleine verzamelaar.
Gisteren plaatste ik onderstaande in het niet juiste topic.
Ik zet hem hieronder alsnog neer.

Beste allen,

De laatste tijd lees ik het vaker.
De whisky die op het forum aangeboden word, is steeds exclusiever, steeds duurder, steeds minder toegankelijk.
Steeds meer nieuwe leden, die de meest exclusieve flessen aandragen.
Niemand kan nog iets aan de prijs doen, maar bij bijvoorbeeld 3 flessen Lagavulin 37 jaar kan er toch nog enkele honderden euri vanaf.
Zelf merk ik dat ik af begin te haken.
De Extreem dure flessen, Karuizawas, Port Ellen, Yamazaki 2013, Thor, Kildalton, Lord of the Isles etc etc rijzen de pan uit.
Ik ben nu al bang voor wat de Odin gaat doen. Deze is al duur, zal onbetaalbaar worden en zal naw niet veel geproefd gaan worden .... :nono

Ligt dit aan mij, of gebeuren er dingen die hun doel voorbij gaan?

Beste handelaren, alle respect voor jullie en jullie harde werken.
Jullie komen er niet zomaar aan naw!!

Mijn vraag, hoe kom ik nog aan leuke en speciale whisky, zonder richting de 200+ te moeten gaan....

mvg,
Bas

Tja, het is precies wel een topic dat erg leeft bij de liefhebber.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt en wat je budget en smaakprofiel voordien was...
Want er zijn inderdaad nog erg lekkere whisky's rond de 50 euro.
Maar laat ons ook eerlijk zijn: er is meestal wel een merkbaar verschil met whisky's die rond de 150 à 200 euro kosten (of meer).
Als je 2 à 3 jaar geleden flessen kocht rond de 150 à 200 euro had je al echte toppers en oude vintages.
Die tijden komen helaas niet meer terug. Als je de fel bejubelde Ierse releases van de laatste tijd bekijkt merk je het al.
Vintage 1991, IB en distillery unspecified en dat voor 180 euro... IB van Bowmore jaren 2000, Clynelish eind jaren '90...
Ze kosten al snel rond de 100 euro en persoonlijk vind ik dat er toch ook wel over...
Maar zolang de liefhebbers het betalen gaat de prijs zeker niet dalen!
Momenteel creëren de stokerijen schaarste wat hun speciale bottelingen betreft, wachten IB met het uitbrengen van hun releases
en verkopen winkels ook al via veilingen of zetten de voorraad pas later in de rek tegen hogere prijs...
Om nog maar te zwijgen van de gefortuneerde "liefhebbers" die in het groot aankopen om daarna tegen een véél hogere prijs te verkopen...
Voor de liefhebbers en de investeerders is het een ratrace geworden om alle nieuwe special releases binnen te halen...
En zolang iedereen hieraan blijft meedoen stopt het niet...
Er zijn wel tekenen van een kentering in heel het verhaal, voor mij althans, ik heb het dan over de Ardbeg Auriverdes.
Deze "limited release" van vorig jaar is massaal gekocht door de meesten om 'm later te kunnen verkopen tegen een flinke meerprijs.
Gevolg: bijna niemand heeft z'n fles open gedaan en blijkbaar is de release niet zo "limited".
Want de 2de hands markt verdrinkt bij wijze van spreken in de Auriverdes aanbiedingen terwijl hij retail ook nog perfect te krijgen is...
En dit gaat op termijn doodsteek zijn, de "special/limited releases" die iedereen aankoopt als belegging en die niemand open trekt om te drinken...
Waardoor er een overaanbod ontstaat. Er is dus nog hoop! ;-)
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: 90 + tegen betaalbare prijs

Ongelezen berichtdoor henri » 17 Jan 2015, 10:42

Walend schreef:Verder vooral de post van 'henri' in het oog houden :lol: :lol:

ik zal mijn ogen open houden voor je ;)
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Jan 2015, 11:19

nigel_tufnel schreef:
whiskyprins schreef:hallo mensen,

Ik ben een liefhebber en een kleine verzamelaar.
Gisteren plaatste ik onderstaande in het niet juiste topic.
Ik zet hem hieronder alsnog neer.

Beste allen,

De laatste tijd lees ik het vaker.
De whisky die op het forum aangeboden word, is steeds exclusiever, steeds duurder, steeds minder toegankelijk.
Steeds meer nieuwe leden, die de meest exclusieve flessen aandragen.
Niemand kan nog iets aan de prijs doen, maar bij bijvoorbeeld 3 flessen Lagavulin 37 jaar kan er toch nog enkele honderden euri vanaf.
Zelf merk ik dat ik af begin te haken.
De Extreem dure flessen, Karuizawas, Port Ellen, Yamazaki 2013, Thor, Kildalton, Lord of the Isles etc etc rijzen de pan uit.
Ik ben nu al bang voor wat de Odin gaat doen. Deze is al duur, zal onbetaalbaar worden en zal naw niet veel geproefd gaan worden .... :nono

Ligt dit aan mij, of gebeuren er dingen die hun doel voorbij gaan?

Beste handelaren, alle respect voor jullie en jullie harde werken.
Jullie komen er niet zomaar aan naw!!

Mijn vraag, hoe kom ik nog aan leuke en speciale whisky, zonder richting de 200+ te moeten gaan....

mvg,
Bas

Tja, het is precies wel een topic dat erg leeft bij de liefhebber.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt en wat je budget en smaakprofiel voordien was...
Want er zijn inderdaad nog erg lekkere whisky's rond de 50 euro.
Maar laat ons ook eerlijk zijn: er is meestal wel een merkbaar verschil met whisky's die rond de 150 à 200 euro kosten (of meer).
Als je 2 à 3 jaar geleden flessen kocht rond de 150 à 200 euro had je al echte toppers en oude vintages.
Die tijden komen helaas niet meer terug. Als je de fel bejubelde Ierse releases van de laatste tijd bekijkt merk je het al.
Vintage 1991, IB en distillery unspecified en dat voor 180 euro... IB van Bowmore jaren 2000, Clynelish eind jaren '90...
Ze kosten al snel rond de 100 euro en persoonlijk vind ik dat er toch ook wel over...
Maar zolang de liefhebbers het betalen gaat de prijs zeker niet dalen!
Momenteel creëren de stokerijen schaarste wat hun speciale bottelingen betreft, wachten IB met het uitbrengen van hun releases
en verkopen winkels ook al via veilingen of zetten de voorraad pas later in de rek tegen hogere prijs...
Om nog maar te zwijgen van de gefortuneerde "liefhebbers" die in het groot aankopen om daarna tegen een véél hogere prijs te verkopen...
Voor de liefhebbers en de investeerders is het een ratrace geworden om alle nieuwe special releases binnen te halen...
En zolang iedereen hieraan blijft meedoen stopt het niet...
Er zijn wel tekenen van een kentering in heel het verhaal, voor mij althans, ik heb het dan over de Ardbeg Auriverdes.
Deze "limited release" van vorig jaar is massaal gekocht door de meesten om 'm later te kunnen verkopen tegen een flinke meerprijs.
Gevolg: bijna niemand heeft z'n fles open gedaan en blijkbaar is de release niet zo "limited".
Want de 2de hands markt verdrinkt bij wijze van spreken in de Auriverdes aanbiedingen terwijl hij retail ook nog perfect te krijgen is...
En dit gaat op termijn doodsteek zijn, de "special/limited releases" die iedereen aankoopt als belegging en die niemand open trekt om te drinken...
Waardoor er een overaanbod ontstaat. Er is dus nog hoop! ;-)

Dat winkels via veilingsites het één en ander verkopen heb ik geen probleem mee.
Maar dat ze whisky achterhouden zodat ze het later met een flinke meerprijs kunnen verkopen krijg ik toch wel een vieze smaak van in mijn mond.
Als winkelier heb je je marge al. Je verdiend er als iets mee en het is je "taak" om je klanten en liefhebbers aan deze flessen te kunnen helpen.
Dat je dan zelf 2 of 3 flessen achterhoud om later te verkopen kan ik nog wel begrijpen.
Maar ik was laatst in een bepaalde Ardbeg Embassy in belgie en die had 2 of 3 stapels dozen zo hoog als ik zelf vol met Ardbeg Alligators, Supernova 2009 en 2010 en nog andere limited Ardbegs. Als ik het zo inschatte dik over de 100 flessen.
Dat zijn toch flessen waar flink naar gezocht is en word. En het is ook niet zo dat hij ze voor een zacht prijsje verkocht.
Nou gun ik het iedereen om zo veel mogelijk geld te verdienen maar deze manier voelt bijna als vals spelen.
Ik weet het niet misschien ligt het wel aan mij maar ik zou niet snel meer in die winkel kopen terwijl er zoveel winkeliers zijn die zelf ook liefhebber zijn en zorgen dat hun (vaste)klanten zo veel mogelijk van hun voorraad limited releases kunnen kopen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 17 Jan 2015, 13:22

Peter87 schreef:Maar dat ze whisky achterhouden zodat ze het later met een flinke meerprijs kunnen verkopen krijg ik toch wel een vieze smaak van in mijn mond.
Als winkelier heb je je marge al. Je verdiend er als iets mee en het is je "taak" om je klanten en liefhebbers aan deze flessen te kunnen helpen

Helemaal mee eens, dat verwachten de leveranciers ook die de speciale bottelings leveren om ze bij de klanten te krijgen met wss een mooie adviesprijs er bij.

Dat je dan zelf 2 of 3 flessen achterhoud om later te verkopen kan ik nog wel begrijpen.
Vindt ik al disputabel, zeker bij zeer gelimiteerde oplagen waar klanten voor in de rij staan (bijv. Arran DPB)...

Maar ik was laatst in een bepaalde Ardbeg Embassy in belgie en die had 2 of 3 stapels dozen zo hoog als ik zelf vol met Ardbeg Alligators, Supernova 2009 en 2010 en nog andere limited Ardbegs. Als ik het zo inschatte dik over de 100 flessen.
Dat zijn toch flessen waar flink naar gezocht is en word. En het is ook niet zo dat hij ze voor een zacht prijsje verkocht.
Nou gun ik het iedereen om zo veel mogelijk geld te verdienen maar deze manier voelt bijna als vals spelen.
Ik weet het niet misschien ligt het wel aan mij maar ik zou niet snel meer in die winkel kopen terwijl er zoveel winkeliers zijn die zelf ook liefhebber zijn en zorgen dat hun (vaste)klanten zo veel mogelijk van hun voorraad limited releases kunnen kopen.

Dat is gewoon schandalig. Als mijn slijter waar ik voor een eerlijke prijs voor mijzelf maar ook voor hem trouw mijn flessen koop (ik let wel op prijs, maar probeer altijd eerst bij whiskysite uit te komen d.m.v. aanbiedingen in de gaten te houden, voor ik elders bestel) en hij flikt dit dan moet hij ook niet gaan mekkeren als ik voor een paar euro's voordeel online bestel. Niet dat dit daar gebeurd overigens... Daar heb ik eigenlijk ook geen idee van omdat dit soort bottelingen mij nu nog niet interesseren....
1 x
Afbeelding

Walend
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Walend » 17 Jan 2015, 18:27

Nog een wansmakelijk voorbeeld :

zag vorige week s'octends in een webshop van een slijter een fles voor 600+ euro ( wat voor die fles een schappelijke/tot normale prijs was),

ik kom s avonds terug thuis om nog eens te kijken en de prijs was meer dan verdubbeld !!!

:Protest :Protest :Protest
0 x
Glenfiddich verzamelaar
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 17 Jan 2015, 19:14

Ik heb vorige week bij mijn favoriete slijter nog een benriach 10th ann. Mogen kopen voor de release prijs. Deze heeftdaarvoor wel 42 andere benriachs af moeten nemen maar doet daar geen moment moeilijk over. OB's gaan sky high maar IB zijn nog altijd betaalbaar. Daarnaast zijn mooie distilleerderijen zoals Benriach of Aberlour zeer betaalbaar met bottelings van ,naar mijn mening :D ,90+ goed betaalbaar.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 17 Jan 2015, 19:24

Walend schreef:Nog een wansmakelijk voorbeeld :

zag vorige week s'octends in een webshop van een slijter een fles voor 600+ euro ( wat voor die fles een schappelijke/tot normale prijs was),

ik kom s avonds terug thuis om nog eens te kijken en de prijs was meer dan verdubbeld !!!

Dit heb ik onlangs meerdere keren meegemaakt en dit is inderdaad erg kl*te...
En geloof me ik ben geen handelaar en ben zeker geen voorstander van deze praktijken.
Maar eigenlijk is het ook een beetje logisch dat een handelaar dit doet, niet? Bekijk het eens vanuit zijn standpunt.
Hij moet een pand huren/kopen, personeel betalen, belastingen, een vergunning hebben, een aanzienlijke stock aankopen, etc.
Al een hele tijd zijn particulieren ook bezig met dit soort praktijken.
Massaal inkopen tegen de normale prijs om ze daarna verder te verkopen tegen aanzienlijk winst.
Zo stond er bij een slijter waar ik kwam al jaren een IB van Port Ellen aan 300 euro.
Deze is onlangs verkocht en de dag erna aangeboden op Marketplace voor een 900 euro!
Meer en meer shops beginnen dit natuurlijk ook te merken.
Zeker als er plots particulieren voor een aantal honderden/duizenden euro's aan whisky kopen.

Het nare gevolg van heel deze zaak is dat de handelaar hierna al z'n prijzen heeft aangepast...
En geloof me niet in het voordeel van de standaard consument :-(
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 17 Jan 2015, 19:33

nigel_tufnel schreef:

Dit heb ik onlangs meerdere keren meegemaakt en dit is inderdaad erg kl*te...
En geloof me ik ben geen handelaar en ben zeker geen voorstander van deze praktijken.
Maar eigenlijk is het ook een beetje logisch dat een handelaar dit doet, niet? Bekijk het eens vanuit zijn standpunt.
Hij moet een pand huren/kopen, personeel betalen, belastingen, een vergunning hebben, een aanzienlijke stock aankopen, etc.
Al een hele tijd zijn particulieren ook bezig met dit soort praktijken.
Massaal inkopen tegen de normale prijs om ze daarna verder te verkopen tegen aanzienlijk winst.
Zo stond er bij een slijter waar ik kwam al jaren een IB van Port Ellen aan 300 euro.
Deze is onlangs verkocht en de dag erna aangeboden op Marketplace voor een 900 euro!
Meer en meer shops beginnen dit natuurlijk ook te merken.
Zeker als er plots particulieren voor een aantal honderden/duizenden euro's aan whisky kopen.

Het nare gevolg van heel deze zaak is dat de handelaar hierna al z'n prijzen heeft aangepast...
En geloof me niet in het voordeel van de standaard consument :-(

Ik hoop dat dit tot de uitzonderingen blijft behoren en meer met verzamelaarswaarde te maken heeft. Dit gebeurd ook met zeldzame auto's, motoren of kunst. Wat de gek er voor geeft! De slijter heeft groot gelijk, wanneer hij een zeldzaam object heeft kan hij daar een mooie prijs voor krijgen. Dit gaat niet op voor"normale" whisky, ook daar gaat de prijs van omhoog maar niet zoals dit. Overigens past voor mij een fles van €600 al niet meer in de range van drinkbare whisky's.
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 19 Jan 2015, 23:21

Het is feitelijk normale marktwerking maar wel zonde voor de (minder gefortuneerde) liefhebbers....

Voorbeeldje van mezelf:

Ik ben geen armoedzaaier maar ook geen gefortuneerde rijkaard, maar soms investeer ik in iets lekkers. Toen de Glenlivet Guardians Chapter uit kwam was ik daar direct helemaal gek van, perfecte whisky voor (toen) 60 euro. Ik heb er vier gekocht voor 240,- maar als ik rijk was geweest waren het er meer geweest. Als ik arm was geweest had ik er geen een trouwens... zo eerlijk moet ik ook wel zijn.

Nu kosten ze 120,- per stuk, verdubbeld in ruim een jaar. Ik heb er nog twee staan, en daar ben ik blij mee. Of moet ik nu verdrietig zijn dat ik na deze twee nooit meer zo'n fles kan kopen voor minder dan 120,-.....?

De tijd zal het leren... ondertussen heb ik wel twee zalige flessen op die me slechts 60,- gekost hebben... :yes
1 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 20 Jan 2015, 11:20

Ik ken dit verhaal, mijn "all time favorite" is de glendfiddich snow phoenix. Wow wat een top whisky in mijn ogen dan.
Direct 4 flessen gekocht toen en allemaal opgemaakt. Ik ben me er langzaam bij aan het neerleggen dat ik deze whisky waarschijnlijk nooit meer zal drinken omdat hij geen 250 euro waard is in mijn ogen.

De kunst zal zijn om te ruilen met anderen...

De les die ik nu wel geleerd heb, direct groot inslaan als het mogelijk is of continue kijken naar nieuwe releases die nog geen extreme aandacht hebben gehad. Mijn 90+ is vaak toch anders dan die van de "bekende" reviewers....
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 20 Jan 2015, 13:23

Zou dit iets met Cookies van doen kunnen hebben?

Het is me ook al eens opgevallen dat als je bij prijsvechters (Easyjet en consorten) eerst eens informatief kijkt voor prijzen dat deze nooit twee keer hetzelfde zijn en ook niet altijd stijgende danwel dalende prijzen.

Met andere woorden dat als een website ziet dat je terug komt voor eenzelfde item een andere prijs wodt getoond omdat het er op lijkt dat je misschien toch wel interesse hebt in een item, en dus overgaat tot aanschaf voordat hij nog duurder wordt?

Ik heb soms een wat negatieve blik op dingen is mij wel eens verteld :oops:

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jan 2015, 13:31

Vliegticket shops doen dat inderdaad (en niet alleen met cookies overigens, maar ook op ip en m.b.v. andere identificatie-factoren), maar het lijkt me heel sterk dat een slijter dergelijk geavanceerde software gebruikt.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 20 Jan 2015, 13:38

Gewoon zorgen dat je, wat je ook zoekt, een incognito venster/sessie gebruikt, dat scheelt een hoop.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jan 2015, 13:45

Behoorlijk offtopic, maar incognito mode verbergt niet je IP, dus daar kunnen ze je alsnog aan herkennen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Walend
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Walend » 20 Jan 2015, 19:44

edwinedje schreef:

Zou dit iets met Cookies van doen kunnen hebben?

Het is me ook al eens opgevallen dat als je bij prijsvechters (Easyjet en consorten) eerst eens informatief kijkt voor prijzen dat deze nooit twee keer hetzelfde zijn en ook niet altijd stijgende danwel dalende prijzen.

Met andere woorden dat als een website ziet dat je terug komt voor eenzelfde item een andere prijs wodt getoond omdat het er op lijkt dat je misschien toch wel interesse hebt in een item, en dus overgaat tot aanschaf voordat hij nog duurder wordt?

Ik heb soms een wat negatieve blik op dingen is mij wel eens verteld :oops:

:Slainte

daar ligt het 100 % zeker niet aan,
heb de site zeer dikwijls bezocht waarbij de lijst met regelmatig aangepast werd
0 x
Glenfiddich verzamelaar
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”