Zelf whisky blenden (tips?)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
paps
Senior
Senior

Re: Zelf whisky blenden (tips?)

Ongelezen berichtdoor paps » 10 Apr 2014, 23:33

Ik heb heel simpel een Glenlivet 12 yr en een Talisker Storm 50/50 gemixt maar het was net of die twee in het glas al ruzie kregen.... Ik kan niet zeggen wie de winnaar was maar ik bleef achter met een onbestemd gevoel van mislukking.... geen geslaagde blend.

:domdom
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 13 Apr 2014, 10:14

Ik heb het ook wel eens geprobeerd maar meestal gebruik ik dan whisky's die niet al te lekker vind en dan geldt toch gauw:
2 keer nul = nul. Een een goede whisky durf ik er niet voor te gebruiken. Gelukkig is 99% van de Schotse single malt okee :D
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 13 Apr 2014, 11:39

Teachers als basis, beetje finlagan erbij voor de pit en een scheut Glenfarclas 105 voor meer body.
Die mix vind ik een stuk smakelijker dan de afzonderlijke delen.
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 14 Apr 2014, 00:20

Mooie tip, ik heb ook de 105 die ik weleens mixen wil..
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Walend
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Walend » 30 Nov 2014, 10:12

hahaha gisteren kreeg ik het geweldige idee om zelf eens te blenden....

Blijkbaar zijn er meer mensen mee bezig.

Dat van alle restjes samenkiepen lijkt mij wel zeer interesant!!! ga ik ook mee beginnen.

Wat mij ook opvalt is dat veel mensen laproaig gebruiken (was ook mijn bedoeling)
Wss om de toch zeer lekkere smaak van de laphroaig maar dan toch een beetje milder

Ik dacht dus een beetje laphroaig (of Ardbeg mss) te mengen met een zachte blend (a la dewars 12) en aan te lengen met een goedkope blend (a la johnnie walker red of grants) of een graan whisky

Zouden er mss ook kleine vatjes beschikbaar zijn om u persoonlijke blend verder in te laten rijpen voor een aantal jaren?
0 x
Glenfiddich verzamelaar
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 30 Nov 2014, 10:30

Walend schreef:hahaha gisteren kreeg ik het geweldige idee om zelf eens te blenden....

Blijkbaar zijn er meer mensen mee bezig.

Dat van alle restjes samenkiepen lijkt mij wel zeer interesant!!! ga ik ook mee beginnen.

Wat mij ook opvalt is dat veel mensen laproaig gebruiken (was ook mijn bedoeling)
Wss om de toch zeer lekkere smaak van de laphroaig maar dan toch een beetje milder

Ik dacht dus een beetje laphroaig (of Ardbeg mss) te mengen met een zachte blend (a la dewars 12) en aan te lengen met een goedkope blend (a la johnnie walker red of grants) of een graan whisky

Zouden er mss ook kleine vatjes beschikbaar zijn om u persoonlijke blend verder in te laten rijpen voor een aantal jaren?

Is zeker een leuke bezigheid! Ik ben nu zelf ook met een experimentje om een fles Vat69 drinkbaarder te maken. Ik heb nu drie jampotten gevuld met Vat69 en daar eikenhouten staafjes aan toegevoegd (van een stukje vloerstrip wat over was :)). Ik heb 3 "soorten" gebruikt om te kijken wat het beste werkt: de ene alleen licht getoast in de oven, de andere twee zwaarder gebrand waarvan eentje tussen het toasten en het branden nog een poosje geweekt heeft in een badje van sherry :D

Ik heb die stokjes er ongeveer een dag in laten zitten en nu staan de potjes een weekje te rusten. Ik ga vanmiddag of vanavond eens even proeven wat het resultaat is. Daarna wil ik het in een grotere fles doen en blenden met wat single malts om te kijken wat er gebeurd :lekker
0 x
BAM! - ook op Facebook

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 30 Nov 2014, 15:54

Leuk idee! Het lijkt mij ook leuk om bijvoorbeeld met een groep mensen 1 dram van hun favoriete whisky bij elkaar te gooien en dan uit te schenken. Een zogenaamd poldermodel. Benieuwd of iedereen het dan nog lekker vindt en of er mensen zijn die de blend beter vinden dan hun bijdrage. Wel risky ;)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”