Prijs grens van het proeven

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Prijs grens van het proeven

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Nov 2014, 22:57

Hallo allemaal,
Ik als beginnende whiskydrinker/verzamelaar vraag me af wat de reden is voor mensen een bepaalde whisky te proeven op basis van prijs (dit bepaald aanbod/kwaliteit/populariteit) want uit mijn eigen ervaring zijn er veel whisky's tussen de 30 -70 euro waar van ik zeg ja die zijn lekker.
sommige whisky door hun beperkte beschikbaarheid drijven de prijs op en de meeste door de "hype"willen ze hebben en durven dit niet proeven en echo'en wat ze horen van anderen.

ik heb ook whisky's geproefd van 200 euro en denk van ja pfff is het dit nu..... ben ik nu de enigste

maar ja ik ben een beginner dus hoop op reactie :hoera
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

liefmans
Senior
Senior

Re: Prijs grens van het proeven

Ongelezen berichtdoor liefmans » 27 Nov 2014, 23:39

Ik durf eigenlijk geen prijs plaatsenop de duurste whisky die ik al geproefd heb maar zeker +2500€
Is die whisky daarom beter, neen, is dat erg goede whisky, ja!

Ik proef persoonlijk erg veel spul in de 100-250€ range en merk dat je daar erg verwend van word, weinig "goedkopere" whisky's kunnen mij nog bekoren, als dat dan gebeurt dan koop je daar meestal ineens een paar flessen van.

Er isin mijn ogen wel een erg groot verschil tussen flessen die hun waarde historisch verkregen hebben en de gehypte flesjes.
0 x
Afbeelding

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 28 Nov 2014, 09:22

daytona955 schreef:ik heb ook whisky's geproefd van 200 euro en denk van ja pfff is het dit nu..... ben ik nu de enige

Nee hoor, ik heb ook wel whisky geproefd die hoger geprijsd was dan whisky die ik zelf lekkerder vond. Persoonlijke smaak speelt een belangrijke rol, maar sommige whisky is ook gewoon erg duur door het verhaal eromheen, zoals leeftijd, beperkte oplage, awards of de reputatie van de distilleerderij (zoals Macallan). Wil niet zeggen dat het slecht is, maar soms kun je 2 (in jouw ogen) betere flessen kopen voor hetzelfde geld. Bij mijn eerste Mitra proeverij heb ik de Ballantines 30yo geproefd (daar geprijsd op 350 euro) en toen dacht ik "is dit het nou?".
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Nov 2014, 10:36

Ben ik de enige die de vraag gewoon niet begrijpt?
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 28 Nov 2014, 10:41

ik volg Liefmans hier in zijn verhaal… "verwend" is het sleutelwoord. Niet dat flessen van 40 euro niet meer lekker zijn, maar ja, voor mij zijn de 'duurdere' flessen echt wel lekkerder, veelal meer complex, spannender, enz. Ik merk een shift in mijn aankoopgedrag en in mijn open flessen. En inderdaad, zo'n Bowmore tempest batch 1, of een Glendronach cask strength batch 1, die retail aan 45-60 euro worden gelanceerd, dan koop je er daar VEEL van.

en op het proeven heb ik geen prijsgrens… enkel een liquiditeitsprobleem. Wou echt wel een heel erg oude Laffie proeven op Lindores, maar daarmee was bijna heel m'n budget voor die dag weg… das de enige reden waarom niet. 60 euro voor een dram moet kunnen, 't Is vaak een heel speciaal moment dan ook. Die fles van 60 euro die niet noemenswaardig was, vergeet je snel. Die dram ga je nooit meer vergeten…
0 x
Afbeelding

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 28 Nov 2014, 11:28

Denk dat het ook gewoon een kwestie is van ervaring en waar je staat op het moment van proeven in je reis door whiskyland. Begin je net met whisky geniet dan vooral van het gamma tot 50 euro en ontdek daarin wat je lekker vindt en probeer op proeverijen of festivals al af en toe wat te proeven van het duurdere gamma >50 euro. Zo zal je vanzelf langzaam 'verwend' gaan raken en zal je smaak evolueren en zal je prijsgrens vanzelf ook mee gaan opschuiven.

Als je net begint met whisky heb je nog niet zo groot referentiekader en krijg je inderdaad al snel bij het proeven van een dure whisky het idee "is dit het nou?" omdat je bijv. complexiteit of cask strength nog niet goed weet te plaatsen/waarderen. Een voorbeeld uit mijn eigen whisky reis is de St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, OB, Rare Malts), deze heb ik achteraf veels te vroeg in mijn whisky reis geopend en geproefd en kon ik deze whisky nog niet volledig waarderen en op waarde schatten. Bij een hernieuwde kennismaking met deze whisky een aantal jaren later kon ik deze whisky veel beter plaatsen en enorm waarderen.

Tot slot... duurdere whisky is per definitie zeker niet beter. Proeven, ervaren en zelf een mening/smaak vormen blijft het devies! Je smaakt blijft evolueren en meestal is dit niet ten gunste van je portemonnee. ;)
0 x
AfbeeldingAfbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 28 Nov 2014, 13:38

liefmans schreef:Ik proef persoonlijk erg veel spul in de 100-250€ range en merk dat je daar erg verwend van word, weinig "goedkopere" whisky's kunnen mij nog bekoren, als dat dan gebeurt dan koop je daar meestal ineens een paar flessen van.
dan blijf ik maar bij de 40-60 euro flessen...
Dat kan ik me echt niet permiteren... Haha...
0 x
Afbeelding

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 28 Nov 2014, 13:53

Soundwave schreef:Ben ik de enige die de vraag gewoon niet begrijpt?

Is niet gek, er staat geen vraag in de openingspost ;)
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Nov 2014, 14:48

Nee maar serieus. Was de vraag nou wat de reden voor mensen is om iets wel of niet te proeven? Is de vraag hoeveel geld iemand over heeft voor een sample?

sommige whisky door hun beperkte beschikbaarheid drijven de prijs op en de meeste door de "hype"willen ze hebben en durven dit niet proeven en echo'en wat ze horen van anderen.

ehhhhhh
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 28 Nov 2014, 16:53

Soundwave schreef:Ben ik de enige die de vraag gewoon niet begrijpt?

Nee hoor, ik heb 'm ook al een paar keer herlezen, maar ik kan er weinig van maken. Dat ligt dus niet alleen aan jou.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Nov 2014, 17:16

daytona955 schreef:Hallo allemaal,
Ik als beginnende whiskydrinker/verzamelaar vraag me af wat de reden is voor mensen een bepaalde whisky te proeven

Duidelijk toch?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 28 Nov 2014, 17:25

Peter87 schreef:
Ik als beginnende whiskydrinker/verzamelaar vraag me af wat de reden is voor mensen een bepaalde whisky te proeven

Duidelijk toch?

Daar is ook weer een heel logisch antwoord op..?
- omdat de het lekker vinden?
- omdat ze er nieuwschierig naar zijn?
- omdat ze die gekregen hebben?
- omdat ze ...

Ik snap het idee wel, de vraag is alleen vaag. Formuleer je hem anders ('welke afwegingen maakt iemand bij het proeven/kopen van whisky en wat heeft hij/zij hier voor over?') dan heb je al een concretere vraag. Of je wat met het antwoord kunt is dan de volgende vraag.. :gnif
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Nov 2014, 17:56

ik heb maar een klein stukje geselecteerd maar als je de rest van de post leest is het toch wel specifiek. ik snapte hem in ieder geval.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 28 Nov 2014, 21:19

Ik als beginnende whiskydrinker/verzamelaar vraag me af wat de reden is voor mensen een bepaalde whisky te proeven op basis van prijs

Ik ben net 2 maanden met whisky bezig. Voor mij is het op dit moment zoveel mogelijk proeven in de 20-50 euro range. Veelal flesjes van 20 of 35cl en de blends en goedkope single malts. Waar ik 2 maanden terug de glenkinchie 12jo geweldig vond, merk ik nu al een verschuiving in beleving. Ik proef steeds meer verschillen en de smaken worden steeds duidelijker. Ik zie het als een reis en weet eigenlijk van mezelf dat de prijzen vanzelf mee gaan stijgen met mijn eigen evolutie. Gelukkig bestaan er samples.
Overigens net wel een limited edition glenlivet guardians chapter gekocht, die gaat binnenkort ook zeker open. Niet gekocht voor de hype, maar omdat het de enige was n deze moeilijk verkrijgbaar wordt. Het H3 virus.
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 28 Nov 2014, 21:21

Peter87 schreef:ik heb maar een klein stukje geselecteerd maar als je de rest van de post leest is het toch wel specifiek. ik snapte hem in ieder geval.

Ik snap wat je bedoelt. Maar toch mis ik de interpunctie. Essentieel onderdeel van begrijpelijk schrijven vind ik :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”