Denk dat het ook gewoon een kwestie is van ervaring en waar je staat op het moment van proeven in je reis door whiskyland. Begin je net met whisky geniet dan vooral van het gamma tot 50 euro en ontdek daarin wat je lekker vindt en probeer op proeverijen of festivals al af en toe wat te proeven van het duurdere gamma >50 euro. Zo zal je vanzelf langzaam 'verwend' gaan raken en zal je smaak evolueren en zal je prijsgrens vanzelf ook mee gaan opschuiven.
Als je net begint met whisky heb je nog niet zo groot referentiekader en krijg je inderdaad al snel bij het proeven van een dure whisky het idee "is dit het nou?" omdat je bijv. complexiteit of cask strength nog niet goed weet te plaatsen/waarderen. Een voorbeeld uit mijn eigen whisky reis is de St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, OB, Rare Malts), deze heb ik achteraf veels te vroeg in mijn whisky reis geopend en geproefd en kon ik deze whisky nog niet volledig waarderen en op waarde schatten. Bij een hernieuwde kennismaking met deze whisky een aantal jaren later kon ik deze whisky veel beter plaatsen en enorm waarderen.
Tot slot... duurdere whisky is per definitie zeker niet beter. Proeven, ervaren en zelf een mening/smaak vormen blijft het devies! Je smaakt blijft evolueren en meestal is dit niet ten gunste van je portemonnee.