Verzamelen van / Investeren in whisky, hoe en wat?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
sw_reijnders
Senior
Senior

Re: In welke investeren?

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 22 Aug 2014, 18:05

Ignace schreef:
ik ook
mijn pasje met maaltijdchecks kan ik niet gebruiken in nederland . . . en dr staat inmiddels iets van 300 euro op mn pasje
dus maar eens naar de belgische supermarkt voor een dikke fles whisky :P

Dat zullen er dan een paar moeten worden, als ik me niet vergis hebben ze in de Colruyt geen whisky van 300 Euro. ;)

oh jawel!!!!

http://www.colruyt.be/colruyt/static/10 ... nersaanbod

nog wel een lagavullin 37yo van 2600 euro zelfs!!

al zullen ze die waarschijnlijk niet in elke winkel op voorraad hebben denk zo maar :roll:
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Peater
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Peater » 22 Aug 2014, 18:09

Ignace schreef:
ik ook
mijn pasje met maaltijdchecks kan ik niet gebruiken in nederland . . . en dr staat inmiddels iets van 300 euro op mn pasje

Dat zullen er dan een paar moeten worden, als ik me niet vergis hebben ze in de Colruyt geen whisky van 300 Euro. ;)

Online hebben ze nochtans een vrij uitgebreid aanbod hoor. Mijn oog valt hier op de Glenfarclas 40, € 307,50 wat tegenwoordig een zéér goede prijs is lijkt me
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 22 Aug 2014, 20:52

Is idd een nette prijs, ik kan hem bestellen en leveren voor 325.
0 x
Afbeelding

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 23 Aug 2014, 16:22

sw_reijnders schreef:ik ook

In principe is het niet toegelaten alcohol en rookwaren te kopen met maaltijdcheques...
0 x

heavyc
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor heavyc » 23 Aug 2014, 16:38

Als ik persoonlijk moet kiezen tussen de supermarkt of online bestellen, dan kies ik toch online. Prijsverschil is soms groot, en als je meerdere flessen besteld, valt de verzendkost best mee. vb Dalmore King Alrxander staat in de colruyt aan 169euro en online aan 117euro! Groot verschil, maar ik denk dat we aan het afwijken zijn van de topic.
0 x
Afbeelding

Joske
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Joske » 23 Aug 2014, 21:49

heavyc schreef:Als ik persoonlijk moet kiezen tussen de supermarkt of online bestellen, dan kies ik toch online. Prijsverschil is soms groot, en als je meerdere flessen besteld, valt de verzendkost best mee. vb Dalmore King Alrxander staat in de colruyt aan 169euro en online aan 117euro! Groot verschil, maar ik denk dat we aan het afwijken zijn van de topic.

Wat voor investeren belangrijk is, is dat je kan kopen aan de laagste prijs.
In België moet je geen whisky kopen want de btw, accijnzen, extra taksen straks zorgen er voor dat minstens 66% taks is.
Maw je kan daar moeilijk winst op maken.
In Nederland wordt de whiksyliefhebber in de watten gelegd met goedkope wishky (20% goedkoper minstens) dan in de Colruyt dus daar kan je kopen om te investeren.
Ok, er zijn ook dure slijterijen in Nederland en dure warenhuizen maar kenners weten waar ze moeten zijn.
Via dit forum kwam ik bij drankdozijn uit. Zo goedkoop! Zeker in vergelijking met België.
Een pluim voor de man die de vergelijkingssite voor de whisky's gemaakt heeft.
Moraal van het verhaal: kies eerst de fles die je wilt kopen en zoek ze dan (over de grenzen) voor de laagste prijs. Om te beleggen moet je ofwel veel 'goedkope' flessen kopen, maar geraak die maar kwijt. Ofwel enkele unieke exemplaren.
Little mill is ook zo'n hit. De standaardversie smaakt wat scherp en naar olie. De duurdere die meer dan 20 jaar gerijpt is valt goed mee. Maar als je voor de helft van die prijs een even goede whisky van een ander merk kan kopen is de keuze snel gemaakt.
Little mill zal normaal stijgen in waarde. Maar om te drinken vind ik die veel te duur.
BTW, misschien moeten we eens een proeverij in little mill doen met enkel flessen van boven de 100 euro :-)
0 x

whiskybar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whiskybar » 23 Aug 2014, 23:12

Littlemill is maar een van de ruim 30 gesloten distilleerderijen, waarvan de whisky,s nog te koop zijn en ieder jaar wel in prijs stijgen. Kijk maar eens naar de prijsontwikkeling van bv. Port Ellen, Brora, St.Magdalene etc. Naar mijn mening is de beste investering in die whisky,s.
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 24 Aug 2014, 14:11

Joske schreef:
heavyc schreef:Als ik persoonlijk moet kiezen tussen de supermarkt of online bestellen, dan kies ik toch online. Prijsverschil is soms groot, en als je meerdere flessen besteld, valt de verzendkost best mee. vb Dalmore King Alrxander staat in de colruyt aan 169euro en online aan 117euro! Groot verschil, maar ik denk dat we aan het afwijken zijn van de topic.

Wat voor investeren belangrijk is, is dat je kan kopen aan de laagste prijs.
In België moet je geen whisky kopen want de btw, accijnzen, extra taksen straks zorgen er voor dat minstens 66% taks is.
Maw je kan daar moeilijk winst op maken.

Dat is nu eenmaal niet waar :)
Dat kan perfect, al moet je natuurlijk geen rommel kopen...
0 x

Joske
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Joske » 26 Aug 2014, 23:07

whiskybar schreef:Littlemill is maar een van de ruim 30 gesloten distilleerderijen, waarvan de whisky,s nog te koop zijn en ieder jaar wel in prijs stijgen. Kijk maar eens naar de prijsontwikkeling van bv. Port Ellen, Brora, St.Magdalene etc. Naar mijn mening is de beste investering in die whisky,s.

Daar ben ik het helemaal mee eens maar je start natuurlijk snel aan + 100 euro voor een fles.
De brora van 30 jaar is onbetaalbaar. Ik kwam in Sluis een fles tegen van € 1800! Zou ik zelf nooit kunnen opdrinken/kopen.

Ik moet zeggen dat whisky's uit bepaalde gesloten distilleerderijen dik tegenvallen. Ben de fles vergeten maar zo'n scherpe whisky was niets voor mij, geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om een fles te kopen na het proeven van een dram. Dat is één van mijn stelregels: niets kopen dat je zelf niet lekker vindt. Natuurlijk kan je niet alle dure flessen proeven...
0 x

Rony
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rony » 09 Sep 2014, 21:01

Ik zou persoonlijk gaan om wat flessen in te doen van de hp 15 en hp 18.
Beiden gaan uit het assortiment , zijn nu nog betaalbaar en lekker.

De glenfarclas en clynellisch zijn ook nog betaalbaar .
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Sep 2014, 21:42

Rony schreef:Ik zou persoonlijk gaan om wat flessen in te doen van de hp 15 en hp 18.

De 15 gaat/is er inderdaad uit, maar dat was juist om meer vaten over te houden voor de 18. Waar heb je vandaan dat de 18 er ook uit gaat?
0 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 09 Sep 2014, 22:06

totalatool schreef:
Rony schreef:Ik zou persoonlijk gaan om wat flessen in te doen van de hp 15 en hp 18.

De 15 gaat/is er inderdaad uit, maar dat was juist om meer vaten over te houden voor de 18. Waar heb je vandaan dat de 18 er ook uit gaat?

Dat is inderdaad precies de theorie die ik ken. 15 eruit om meer over te houden voor de betere en meer succesvolle 18.
0 x

Rony
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rony » 10 Sep 2014, 05:51

Degene waar ik regelmatig whisky koop (bamps- Maastricht)

Ik koop regelmatig flessen van hp en ik denk wel dat het klopt .
Vorig jaar hp18 aangekocht voor een 60 euro , nu kost hij al gauw 20 euro meer .

Laphroaig 10 zou ook gaan verdwijnen??
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Sep 2014, 10:32

Rony schreef:Degene waar ik regelmatig whisky koop (bamps- Maastricht)

Ik koop regelmatig flessen van hp en ik denk wel dat het klopt .
Vorig jaar hp18 aangekocht voor een 60 euro , nu kost hij al gauw 20 euro meer .

Laphroaig 10 zou ook gaan verdwijnen??

Mogelijk schop ik hiermee wat mensen tegen de schenen, maar persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van Bams, al is dat ontstaan door persoonlijk contact aangaande een ruil/koop.

De HP 18 is inderdaad in prijs gestegen, maar dat geldt ook voor heel veel andere malts. Dat alleen lijkt mij een zeer matige graadmeter.

Ik kan me echt niet voorstellen dat Laphroaig met z'n keystone malt gaat stoppen. Ik verwacht dan veel eerder dat ze zouden stoppen met de Cask Strength 10, want daarvan is de productie al flink teruggeschroefd zo lijkt het.
Zei men het omdat er nu een Select is?
0 x
Afbeelding

Rony
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rony » 10 Sep 2014, 15:16

Het kan inderdaad zijn dat het over de 10 jarige cask strenght gaat, maar indertijd hebben ze mij aangeraden om de ardbeg 17 jaar te kopen ( ben ik toen niet op ingegaan)omdat die eruit ging ,alsook over de laphroaig 15 .
Daarom dat ik er wat vanuit ga dat het nu weer klopt.

Nu , ik ben er meer voor te vinden dat er goeie whisky's bijkomen ipv dat ze verdwijnen , dus ik hoop dat ik ongelijk krijg

De 15 jarige hp is nog te krijgen bij hp zelfs via de site .
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”