Imperial & clynelish

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Imperial & clynelish

Ongelezen berichtdoor Roland... » 01 Sep 2014, 09:32

Ik zou graag iets anders willen proeven dan whisky uit mijn huidige bescheiden verzameling...

Mijn vraag aan jullie, welke Imperial en welke Clynelish raden jullie mij aan, en waarom?
In de Imperial zoek ik 'n fruitbommetje en in de Clynelish zoek ik dat bekende waxige...

Ik hou trouwens niet van veel sherry.
Mijn voorkeur gaat uit naar Bourbon finish, maar 'n korte finish op 'n sherryvat kan mijn smaak nog wel accepteren.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
0 x
Afbeelding

WhiskyWerner
Senior
Senior

Re: Imperial & clynelish

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 01 Sep 2014, 11:16

He Roland,

Ik heb laatst een Imperial 1995 van the Ultimate gekocht. Bourbon rijping, 18 jaar oud. Heel erg lekker en niet al te duur. Ik heb er 5 tientjes voor betaald. Zeker een aanrader.
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 01 Sep 2014, 11:40

Ik ben fan van Bert's Imperial: http://whiskybase.com/whisky/54575/imperial-1995-sv review staat op whiskynotes.be
Voor clynelish... Je hebt geluk er staat er eentje op de marketplace ;-)
http://whiskybase.com/whisky/26222/clynelish-1982-mos
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 01 Sep 2014, 12:38

Imperial 17 yo Dram of the Lords 'Idunn' natuurlijk ;-)
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 01 Sep 2014, 13:15

Voor Imperial moet je bij Daan (VMK op dit forum) zijn ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 01 Sep 2014, 16:15

Banzai schreef:Voor Imperial moet je bij Daan (VMK op dit forum) zijn ;)

Die geeft de Imperial van Asta Morris ook een hoge score. Ik heb hem ook en kan hem ook zeker aanraden.

Dit is op dit moment mijn beste Clynelish, maar moeilijk te vinden http://www.whiskybase.com/whisky/44882/ ... h-1996-sms
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 01 Sep 2014, 17:58

Mijn favoriete Clynelish zijn tot nu toe de 1996 BR voor La Maison du Whisky en de 1996 Masterpieces, maar die zullen allebei nog maar lastig te vinden zijn. De 1996 van WIN en verschillende '95-ers van Signatory (Decanter Collection) zijn echter nog goed verkrijgbaar en hoeven naar mijn mening nauwelijks voor de voorgenoemde twee onder te doen.

Voor Imperial een beetje het zelfde verhaal. De 1995 CWC (Tony Koehl series) is een topper maar nog maar lastig te vinden voor een redelijke prijs. De 1995 Signatory (cask 50282) hoeft doet daar echter nauwelijks voor onder en is in Duitsland nog goed verkrijgbaar voor een fractie van de prijs van die Tony Koehl. Ik zou hem echter geen fruitbommetje noemen, maar juist zo wassig als de wassigste Clynelish.
0 x
Afbeelding

KAPITEIN KIPVIS
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KAPITEIN KIPVIS » 01 Sep 2014, 19:17

Zelf de Imperial 1995 CWC (http://www.whiskybase.com/whisky/41985/ ... l-1995-cwc) gedronken en zeker niet slecht! Op whiskybase verkoopt het lid 'Bishlouk' samples (3cl) van deze voor 5 euro.
0 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 01 Sep 2014, 19:21

Mijn lieftallige assistenten hebben me al geïntroduceerd ;).

Van Clynelish kan ik je weinig vertellen, van Imperial wel.

Zie Imperial niet als 'fruitbommen', dat is incorrect. Zoals Kay al aangeeft zijn ze juist vettig, wax, stroperig. Alleen wat je nu ziet bij de 1995-ers die richting de 20yo gaan dat er fruit en kruiden doorheen komt, en dat maakt ze erg interessant in my opinion.
De Signatory voor Asta Morris van Bert is top, maar kost je 100 euro. Wil je het eens rustig proberen, ga dan voor de laatste cask van Van Wees (c50152), voor nog geen 50 euro ook zeer goed.

Ik blijf verkondigen dat ik denk dat deze 1995-ers na 20 jaar erg mooie whisky's gaan worden. Tot op heden lijkt het erop dat ik gelijk ga krijgen.
Imperial is een massa distillery geweest. Ik verwacht dan ook dat Signatory nog erg veel heeft liggen. Ze brengen dan ook massaal 1995 bottelingen uit. Van Wees neemt casks over van Signatory en brengt momenteel ook twee 1995-ers per jaar uit. Helaas vrijwel nooit op CS, ze gaan voor een breed publiek, niet alleen voor de topliefhebbers.
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 02 Sep 2014, 11:48

Bedankt voor de reacties en suggesties,

Ik ga de Imperial van van Wees (50152) aanschaffen en wat samples van Henri met Clynelish proberen...
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 03 Sep 2014, 01:01

Niemand gewoon de Clynelish 14yo genoemd? Die is ook al top! Verder is de First Cask van WIN fantastisch imho.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Sep 2014, 16:13

vmk schreef:Mijn lieftallige assistenten hebben me al geïntroduceerd ;).

Graag gedaan m8!! :bigsmile
0 x

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 07 Sep 2014, 13:12

Mooi draadje hier! Goed om te horen dat de Imperial nu behalve wassig ook steeds fruitiger gaat worden. Eentje om in de gaten te houden dus. ;)

Ik heb zelf alleen de Imperial SV Asta Morris geprobeerd en ik vond hem erg lekker. Hij is wel boven mijn normale topprijs voor een whisky dus ik wil hem nog een keer proeven om te besluiten of ik mijn fles hou.

En Daan, is die laatste Imperial cask van van Wees ook waxy?

Met Clynelish heb ik wat meer ervaring. Ook daar brengt Signatory veel uit. De 1995'ers zijn al genoemd maar ook de 97'ers zijn interessant. Ik heb zelf onderstaande geprobeerd, waarbij je zeker de wax en het fruit kan ontwaren, vooral op de neus. Erg goede prijs-kwaliteit verhouding.
http://www.whiskybase.com/whisky/54772/ ... sh-1997-sv.

De 1996 Whiskyman for Lindores is ook een mooie botteling, typische Clynelish met bijenwas, mineralen en licht fruit.
http://www.whiskybase.com/whisky/35354/ ... h-1996-twm
Hier en daar nog verkrijgbaar.

Verder zijn de meeste tips al gegeven.
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 08 Sep 2014, 09:21

Werner, had jij die Imperial 1995 van The Ultimate op de tafel gezet bij Maltstock?
Dat was echt een lekker glas! Precies de whisky die ik op dat moment nodig had. :duimop
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 08 Sep 2014, 09:35

DramdrummerTom schreef:Mooi draadje hier! Goed om te horen dat de Imperial nu behalve wassig ook steeds fruitiger gaat worden. Eentje om in de gaten te houden dus. ;)

Ik heb zelf alleen de Imperial SV Asta Morris geprobeerd en ik vond hem erg lekker. Hij is wel boven mijn normale topprijs voor een whisky dus ik wil hem nog een keer proeven om te besluiten of ik mijn fles hou.

En Daan, is die laatste Imperial cask van van Wees ook waxy?

Met Clynelish heb ik wat meer ervaring. Ook daar brengt Signatory veel uit. De 1995'ers zijn al genoemd maar ook de 97'ers zijn interessant. Ik heb zelf onderstaande geprobeerd, waarbij je zeker de wax en het fruit kan ontwaren, vooral op de neus. Erg goede prijs-kwaliteit verhouding.
http://www.whiskybase.com/whisky/54772/ ... sh-1997-sv.

De 1996 Whiskyman for Lindores is ook een mooie botteling, typische Clynelish met bijenwas, mineralen en licht fruit.
http://www.whiskybase.com/whisky/35354/ ... h-1996-twm
Hier en daar nog verkrijgbaar.

Verder zijn de meeste tips al gegeven.

Mocht je die Imperial, Asta Morris binnenkort willen verkopen, stuur me dan maar 'n pb'tje...
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”