Verzamelen van / Investeren in whisky, hoe en wat?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
heavyc
Actief lid
Actief lid

Re: In welke investeren?

Ongelezen berichtdoor heavyc » 24 Jul 2014, 09:11

Het wordt dus een lange aangename zoektocht :D

Bedankt allemaal!
0 x
Afbeelding

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 24 Jul 2014, 23:56

Genieten is belangrijker dan winst. Ik heb ooit 40 euro voor 1 glas whisky betaald maar ik proef hem nog steeds in mijn herinnering... die was het geld dus meer dan waard. :duimop

:)

(Als je toch vooral winst wilt maken is opkopen bij privé mensen/forums/ en/of veilingen het beste maar dan heb je kennis van zaken nodig om te weten wat goed(koop) is en wat niet..)
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

el whiskybottel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor el whiskybottel » 04 Aug 2014, 10:41

Koop een flesje black bowmore, dat is een top investeringsfles en zeeeeeeeeeer lekker !!!
Beste wat ik al gedronken heb, zwart van de sherry mmmmmmmm lekker:-)
0 x

heavyc
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor heavyc » 04 Aug 2014, 11:21

el whiskybottel schreef:Koop een flesje black bowmore, dat is een top investeringsfles en zeeeeeeeeeer lekker !!!
Beste wat ik al gedronken heb, zwart van de sherry mmmmmmmm lekker:-)

Hoi,

Bedankt voor de info, maar ....

Als het de Black Rock van Bowmore is, dan begrijp ik jou uitleg. Als het de Bowmore Black van 1964 is, dan heb je mij niet begrepen. :D
Het is niet de bedoeling om een fles aan te kopen van enkel 1000 euro's ( Volgens whiskybase kost de Bowmore Black 9810euro!!! ) Maar een fles aan te kopen van 150euro en die over enkele jaren 1500 euro waard kan zijn :bigsmile
0 x
Afbeelding

Joske
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Joske » 16 Aug 2014, 14:59

Om te beginnen moet je voor ogen houden dat whisky nu een hype is. Het kan keren!
De schatkisten zijn leeg dus men begint de whiskyliefhebbers te pluimen.
In België kostte een simpele fles glenfiddich 12 4 jaar geleden 20 euro. Nu 27. Dus 30% meer.

Een tip: verkoop aan Belgen omdat de taks en accijnzen (belasting op de belasting) hier elk jaar stijgen.

Ook moet je realistisch zijn. 30% winst kan je halen op 4 à 5 jaar. Niet op 1 dag!

Wat zeldzaam begint te worden, is sherry. Wie drinkt dat nog? Dus whisky's die op sherryvaten gerijpt zijn, worden sowiezo zeldzamer en vind ik persoonlijk erg lekker.

Grote merken zijn vaak duurder (maar niet altijd beter) dan kleine. Er is altijd vraag naar grote merken, zelfs rommel als Johny Walker red verkoopt!

Wat je niet graag zelf drinkt, koop je beter niet. Want het kan altijd tegenslaan en dan is zelf opdrinken de enige optie.

Wat ook zeldzaam is, zijn flessen van 30 jaar en ouder. Die zijn niet overal te koop en kosten vrij veel. Bv Glenfiddich van 30 jaar vind je niet in het grootwarenhuis om de hoek. Of een Balblair van 1975 die 32 jaar gerijpt heeft.
Die flessen kosten wel snel 200 euro en meer.

Wil je voor 100 euro koopjes doen, dan kan je bv Benriach 22 jaar voor +/- 120 euro kopen.
Of Bruichladdich voor 100 euro omdat de Octomore hype er is. Veel mensen gaan ook andere whisky's ervan zoeken.

Maar... je hebt een vergunning nodig om whisky te verkopen! Dus beleggen in 100 flessen en dan verkopen met winst kan niet tenzij je een licentie koopt. Trek je die kosten er af, dan is je winst snel weg en blijft verlies over.
Veel mensen willen ook niet in een winkel kopen omdat men er vaak van uitgaat dat het bij een particulier goedkoper is omdat die bv geld nodig heeft. Ook wordt bij een particulier vaak 40% van de waarde van een goede, zeldzame fles geboden. De schaamte voorbij.

Ik betaal zelf niet voor een blikken doos. Een whisky door een goedkope bottelaar smaakt even goed als een dure botteling in een luxe doos. Daar is volgens mij ook winst te boeken omdat er dan bv maar 200 flessen zijn van die botteling. Als dat een goede is, ja dan heb je iets unieks in handen.
Wat is goed? De ene houdt van gerookt, terwijl de andere er niets van moet hebben.

Koop ook met je verstand en niet met je hart als je wil beleggen, want beleggen is keihard!
De whiskybeurs in Nederland (nabij Den Haag) is ook zoiets dat volgens mij lucht is. Een old putney van 21 jaar (massaproductie) wordt daar verkocht voor 140 euro. Tja, als je diezelfde fles kan kopen voor 120 euro zitten daar duidelijk veel mensen die te veel voor whisky betalen. Ga je die fles dan voor 150 euro kwijt raken? Niet aan mij!
Wie wordt er beter van? De eigenaar van de loods die je fles bewaard heeft.
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 18 Aug 2014, 08:41

Zeer interessante topic. Ik vind dit onderwerp interessant, niet omdat ik zo nodig in whisky wil gaan beleggen, maar omdat ik mij afvroeg men kan beleggen in iets wat men evengoed met veel liefde kan opdrinken. 8-)

Geheel terzijde deze kleine opmerking:
In België kostte een simpele fles glenfiddich 12 4 jaar geleden 20 euro. Nu 27. Dus 30% meer.
Ik heb ze bij Colruyt en Carrefour nooit meer dan 23 Euro betaald. Ondertussen stond hij tot voor het verlof op 24 à 25 Euro, dus 27 is eigenlijk wel een hoge prijs. Soit, dit geheel terzijde dus.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 18 Aug 2014, 09:12

Joske schreef:Maar... je hebt een vergunning nodig om whisky te verkopen! Dus beleggen in 100 flessen en dan verkopen met winst kan niet tenzij je een licentie koopt. Trek je die kosten er af, dan is je winst snel weg en blijft verlies over.

Ik denk dat je dit probleem wel heel erg overschat. Als je, net als veel liefhebbers, af en toe een fles of wat tweedehands verkoopt, dan ga je echt geen problemen krijgen met vergunningen etc.
Ik denk dat een groot aantal van de leden hier wel eens een fles geruild of verkocht heeft, en ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij/zij in de problemen is gekomen met de fiscus. Het is ook nauwelijks te traceren en de relatie tussen inkoop en verkoop is nog veel moeilijker te achterhalen als het om btw / marge zou gaan. Het zou veel meer geld kosten om het uit te zoeken dan wat het aan belasting op zou leveren...
0 x
Afbeelding

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 18 Aug 2014, 11:52

totalatool schreef:
Joske schreef:Maar... je hebt een vergunning nodig om whisky te verkopen! Dus beleggen in 100 flessen en dan verkopen met winst kan niet tenzij je een licentie koopt. Trek je die kosten er af, dan is je winst snel weg en blijft verlies over.

Ik denk dat je dit probleem wel heel erg overschat. Als je, net als veel liefhebbers, af en toe een fles of wat tweedehands verkoopt, dan ga je echt geen problemen krijgen met vergunningen etc.
Ik denk dat een groot aantal van de leden hier wel eens een fles geruild of verkocht heeft, en ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij/zij in de problemen is gekomen met de fiscus. Het is ook nauwelijks te traceren en de relatie tussen inkoop en verkoop is nog veel moeilijker te achterhalen als het om btw / marge zou gaan. Het zou veel meer geld kosten om het uit te zoeken dan wat het aan belasting op zou leveren...

In België heb je geen vergunning nodig, tenzij je de fles openmaakt en drams gaat schenken :)
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 18 Aug 2014, 12:03

jdoucet schreef:In België heb je geen vergunning nodig, tenzij je de fles openmaakt en drams gaat schenken :)

Ik weet niet eens of dat in Nederland wel nodig zou zijn, maar ik maak me daar persoonlijk ook totaal niet druk om. :D
0 x
Afbeelding

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 19 Aug 2014, 06:17

Ik weet niet eens of dat in Nederland wel nodig zou zijn, maar ik maak me daar persoonlijk ook totaal niet druk om. :D

That's the spirit! :goedgedaan
0 x

Joske
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Joske » 21 Aug 2014, 20:09

Ignace schreef:
Geheel terzijde deze kleine opmerking:
Ik heb ze bij Colruyt en Carrefour nooit meer dan 23 Euro betaald. Ondertussen stond hij tot voor het verlof op 24 à 25 Euro, dus 27 is eigenlijk wel een hoge prijs. Soit, dit geheel terzijde dus.

Vandaag nog eens gekeken en in de Colruyt (laagste prijs normaal) kost de Glenfiddich 12 year ruim 27 euro!
0 x

whiskybar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whiskybar » 21 Aug 2014, 22:41

Kijk eens bij Drankdozijn, 70cl = 23,95, 1liter = 29,95
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 22 Aug 2014, 06:29

Joske schreef:
Vandaag nog eens gekeken en in de Colruyt (laagste prijs normaal) kost de Glenfiddich 12 year ruim 27 euro!

Ik ben precies al lang niet meer in de Colruyt geweest,tijd om daar nog eens langs te gaan. 8-)
0 x

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 22 Aug 2014, 07:59

Ignace schreef:
Joske schreef:

Ik ben precies al lang niet meer in de Colruyt geweest,tijd om daar nog eens langs te gaan. 8-)

ik ook
mijn pasje met maaltijdchecks kan ik niet gebruiken in nederland . . . en dr staat inmiddels iets van 300 euro op mn pasje
dus maar eens naar de belgische supermarkt voor een dikke fles whisky :P
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 22 Aug 2014, 12:22

ik ook
mijn pasje met maaltijdchecks kan ik niet gebruiken in nederland . . . en dr staat inmiddels iets van 300 euro op mn pasje
dus maar eens naar de belgische supermarkt voor een dikke fles whisky :P

Dat zullen er dan een paar moeten worden, als ik me niet vergis hebben ze in de Colruyt geen whisky van 300 Euro. ;)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”