Frisse whisky
Frisse whisky
Dag iedereen,
Na de mooie zomerdagen die al gepasseerd zijn, valt het me op dat ik minder zin heb in mijn turfbommetjes, maar meer zin heb in dingen die frisser van smaak zijn. Nu, van turfbommetjes ken ik al een beetje, maar de frisse kant van het whiskyverhaal is voor mij een onbekend domein.
Misschien zijn er hier mensen die me er wat meer over kunnen vertellen? Tips, do's en don'ts,...?
Alvast bedankt!
Na de mooie zomerdagen die al gepasseerd zijn, valt het me op dat ik minder zin heb in mijn turfbommetjes, maar meer zin heb in dingen die frisser van smaak zijn. Nu, van turfbommetjes ken ik al een beetje, maar de frisse kant van het whiskyverhaal is voor mij een onbekend domein.
Misschien zijn er hier mensen die me er wat meer over kunnen vertellen? Tips, do's en don'ts,...?
Alvast bedankt!
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Re: Frisse whisky
Begin eens bij anCnoc 12yo. Vind ik een uitstekende zomermiddagwhisky
En goed verkrijgbaar en zeer betaalbaar ook nog. En nu ik er zo over nadenk ik eigenlijk bijna elke op bourbonvaten gerijpte whisky wel geschikt. Mits niet te oud.
En om even te vloeken in de kerk, ik vind op een warme zomerdag een lekkere Bourbon in een tumbler met een ijsklontjes ook best een genot. Haha
Niet met een dure Bourbon doen want je proeft toch niks meer 
En goed verkrijgbaar en zeer betaalbaar ook nog. En nu ik er zo over nadenk ik eigenlijk bijna elke op bourbonvaten gerijpte whisky wel geschikt. Mits niet te oud. En om even te vloeken in de kerk, ik vind op een warme zomerdag een lekkere Bourbon in een tumbler met een ijsklontjes ook best een genot. Haha

0 x
Dailuaine IB's vind ik in dat genre echt aanraders, allemaal zeer fruitig met veel honing en heel constant. Imperial en Clynelish tot op zekere hoogte ook, maar die kunnen wel wat wassiger en/of nootachtiger uitvallen en dan is het niet echt fris meer te noemen.
Bladnoch kan me ook heel erg bevallen, een licht profiel maar wel nog voldoende karakter. Zeker als je voor de cask strengths gaat.
O ja en niet te vergeten Mortlachs van eind jaren '90 ook, dat zijn echt fruitsapjes. Deze bijvoorbeeld:
http://www.whiskybase.com/whisky/53377/mortlach-1998-dt
Bladnoch kan me ook heel erg bevallen, een licht profiel maar wel nog voldoende karakter. Zeker als je voor de cask strengths gaat.
O ja en niet te vergeten Mortlachs van eind jaren '90 ook, dat zijn echt fruitsapjes. Deze bijvoorbeeld:
http://www.whiskybase.com/whisky/53377/mortlach-1998-dt
0 x
De Balblair 2003 zou ik ook in deze categorie plaatsen. Ik moet bij deze whisky nog het meest denken aan bitter lemon. Past erg goed bij wat warmer weer.
0 x
Glengoyne 10yo bevalt mij ook prima 's zomers... Andere Glengoynes ken ik (nog) niet. AnCnoc ben ik erg benieuwd naar.
0 x
-
sw_reijnders
- Senior

een Auchentoshan Classic vind ik ook lekker fris in de zomer.
en voor de prijs van rond de 30 euro een hele leuke!!!
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

sw_reijnders schreef:een Auchentoshan Classic vind ik ook lekker fris in de zomer.
Zeker. Of liever nog: de Valinch! Wel water toevoegen
0 x
Wat mij betreft Glencadam 10 yo en Balblair 2003 wat 2 geweldige frisse whiskies zijn.
En ook een Glenlivet Nadurra is voor de zomer ok.
Een lichte whisky met turf (maar niet de zware Islay-turf) is de Springbank 10.
En ik mag zelf ook graag een Talisker 10 drinken in de tuin.
En ook een Glenlivet Nadurra is voor de zomer ok.
Een lichte whisky met turf (maar niet de zware Islay-turf) is de Springbank 10.
En ik mag zelf ook graag een Talisker 10 drinken in de tuin.
0 x
Willem vd K schreef:sw_reijnders schreef:een Auchentoshan Classic vind ik ook lekker fris in de zomer.
Zeker. Of liever nog: de Valinch! Wel water toevoegen
Helemaal mee eens.
0 x
Persoonlijk vind ik de Glen Turret 10yo wel een lekker frisse whisky. Zelfs ik als redelijk onervaren drinker haal er de beschreven citrus smaken uit. Je bent gewaarschuwd, hij drinkt zich erg makkelijk weg;) en hij is ook nog redelijk goedkoop.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Wat mij betreft goede bourbon's en lowlanders. Verder ben ik het eens met de Nadurra en vind ik Ierse Yellow of Green Spot, Writer's Tears, etc goede opties, oow en Glenmorangie Quinta Ruban (port finish) ging er bij mij ook goed in tijdens warme zomeravonden 
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”